Polisen jagar inte fortkörare på MC

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Raffe,
litet nyfiken bara - vilket är det du syftar på när du säger att du blir irriterad på dumheterna? Att det är bötesstraff för fortkörning? Att fortkörning kan ge indraget kk? Att en mc/bil/whatever måste ha en synlig regskylt i standardiserat utförande? Att blinkers behöver vara beskaffade och monterade på rätt vis? Är det dessa saker du menar är dumheter och skitsaker, som borde vara helt oreglerat eller åtminstone straffritt?

Jag anser att förändringar av "ringa" omfattning så som blinkers mm och även miniskyltar är något som många inom MC-kollektivet vill göra och många gör även fast det enligt lagtexten inte är tillåtet, frågan är om Polisen genom att vara petig på detta vinner MC-kollektivets acceptans för deras arbete, jag tror inte att många som gjort sådan förändringar eller vill göra det delar Polisens uppfattning.

Att regskylten skall vara synlig är ok, men behöver den se ut som en ladugårdsdörr!

Vad jag menar är att Polisen nog har mycket att vinna gentemot den grupp som redan tycker att Poliser enbart är knäppa paragrafryttare genom att inta en mer förlåtande attityd och att de genom detta kan öka acceptansen för sådant som faktiskt är viktigare när det gäller utövandet av polisarbete.

En ung kille med en dyr supersporthoj lägger troligen redan större delen av sin "fritidsrelaterade" inkomst på hojåkandet, böter finns nog inte med i "budgeten" och genom att bli stoppad kan en stor del av sommarens hojåka gå om intet pga böter, med detta i tankarna så tror jag att många väljer att prova sina chanser. Just denna "grupp" är även de som är mest riskbenägna och är samtidigt de som har minst hojerfarenhet, dvs de som egentligen inte är rustade för att köra ifrån Polisen mer än att de har en ruggigt snabb hoj, dvs inte en bra kombination för hojföraren eller samhället.

Polisen måste försöka sätta sig in i hur de når "målgruppen" och hur de bör agera mot den, Kjelle verkar ha fattat det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mmm visst jag må vara korkad men du är fan dum!
Tycker du att det är bättre att ditt barn blir ihjälkörd av en snut som kör fort i ett villaområde än en 18åring som buskör? jag hade fan i mig blivit lika arg vilket som.... är det bråttom så ANVÄND BLÅLJUS!
Många poliser bryter mot lagen och kör för fort även när det inte är utryckning... kom inte o säj nåt annat... ingen är felfri.

Varför ska böter vara så höga och kortet så lätt att bli av med? bättre att ha lägre böter och böta fler utan att ta kortet, förlorar man kortet tjänar dom inga pengar alls ;-).

Polisen får bara köra fort och bryta mot de vanliga trafiklagarna på högre prioriterade utryckningar eller vid efterföljande av fordon. Huruvida dom kör med blåljus eller även använder sirener eller kör helt utan beror på trafikomständigheter och en del andra omständigheter kring vad dom är ute på för utryckning. Innan poliser får köra utryckning så ska dom dock ha gått en "ryckarutbildning" där dom får träna på just utryckningar.

En polis som kör fort utan att vara på utryckning kan fastna i fartkontroll även om jag är övertygad om att risken är mindre än för genomsnittsbilisten. I fartkamerorna åker dom obönhörligen dit om det inte finns en rapport som säger att dom var på utryckning.

Detsamma gäller för övrigt ambulanser och brandbilar med.

Men visst jag är övertygad om att många poliser kör för fort ibland dom med. Dom åker dessutom fast i fartkontroller. På det sättet är dom inte ett dugg olika dig och mig. Men det är väl sådana poliser vi vill ha. Sådana som är människor och som faktiskt kan gå att snacka med. Eller????
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja det är en många olika bud... Jag ringde upp Bengt Svensson och lämnade ett meddelande där jag bad honom att ringa upp mig för att jag hade några frågor omkring detta. Men han valde uppenbarligen bort mig av någon anledning eller också vill han bara inte bara prata med mig. Han ringde istället upp BIKE och pratade med dem. Inget ont i det, men tydligen så är det viktigare att föra en dialog med tidningarna än med sina egna kollegor så att man som polis får klara besked om vad som gäller direkt från källan och inte via media... Trist tycker jag.


:) Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet :tummenupp

Då det gäller vilka hastigheter polisen rapporterar för och då polisen rapporterar andra saker som t.ex. miniskyltar m.m så är det ganska uppstyrt. Polisledningen följer upp polisernas arbete och vilka brott som rapporteras och var gränserna är satta. Man har centralt bestämt att om man kör 6 km/tim så ska detta rapporteras, som exempel rapporteras man om man kör 36 på en 30 väg, 56 på en 50 väg och 116 på en 110 väg... Jag tar det en gång till 116 km/tim på en motorväg med 110 km/tim skall rapporteras. 6 km/tim för fort på en 30 väg vid en skola anser jag vara värre än 6 km/tim för fort på en motorväg med stängsel mot skogen.

Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete! :mad:

Så nog läggs det en del krav på de poliser som jobbar med trafikövervakning (även andra poliser) som poliserna själva inte tycker om. En av anledningarna till att jag blev polis var att jag ville hjälpa andra, skapa trygghet och gripa brottslingar. Men nu jagar man bara statisktik och siffror som polisledningen vill kunna visa för sina chefer. Eftersom mycket av polisarbetet numera mest handlar om statistik, antal rapporter för trafikförseelser, antal rattfyllerikontroller och annat vad man gjort och inte så mycket om människan man möter som polis så funderar jag alltmer på att lägga ner det här med polisjobbet. Men jag får tyvärr inte så mycket annat pga åldern och dessutom så finns det liknande krav på andra jobb också. Men då drabbas oftast inte den enskilda människan för att ett företag ska kunna visa fina siffror för ledningen och politiker... Så det blir väl så att jag stannar kvar inom polisen ändå.

Det värmer att se att det finns folk inom polisväsendet som tycker precis som en annan, all heder! :yoparty

Det är samtidigt oerhört oroväckande att få bekräftat att det handlar om siffror och statistik, närapå beläggningssiffror på bötesblocket, precis samma statisktik på beläggning som en annan dras med inom IT-yrket (jaja, det är lätt att ge fasen i att åka för fort, men vi är alla människor, skulle jag bli stoppad för 116 på 110-väg skulle jag nog bli lite trött och ifrågasätta värdet i det hela..).

Den enda effekten som kommer på lång sikt är att folk tappar respekten för det polisiära arbetet, och saker som vägverkets s.k. livräddare kommer aldrig ses som något annat än en inkomstkälla för staten (varför sitter de flesta i slutet av rakor på 90-vägar, se v:ås-sala, örebro-karlskoga, etc...?).

Det är närapå barockt att tänka sig en prestationsbaserad, individuell lönesättning för poliser, det lär inte bli en vacker utveckling där en (jag antar) pissig utgångslön kan ökas på med ett nitiskt användande av pennan... :huvet

/J
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag orkar absolut inte svara på hela Steffos inlägg, men men...

Jag håller med om att det är ett dilemma att polisen inte kan göra något åt motorcylkister som smiter. Jag har gjort det 1 gång och kommer till 99% inte att göra om det. Så på det sättet så var batongviftningen väldigt effektiv. Han skrämde skiten ur mig. Men hade han träffat mig, så hade han utsatt oss för betydligt större risk än vad jag gjorde.

Jag förstår vad du menar. Jag skulle självklart inte vilja att personen kör ihjäl någon oavsett om det är någon jag känner eller inte. Och går det att stoppa någon utan allvarliga skador så är det lugnt för mig. Det jag vill få fram är att polisen aldrig kommer att kunna veta om dom orsakar större skador än så eftersom vi är så oskyddade. Dom kommer aldrig kunna minimera dom riskerna. Om du pga en polis blivit låt säga förlamad, eller allvarligt skadad skulle du tycka att det hade varit ett lagom ingripande?

Sen skriver du att dom skulle ha spikmattor utlagda även för bilar. Tror du på allvar att dom kommer att börja ha allt det med sig när dom ska ut och ha en enkel trafikövervakning? Är det realistiskt att dom kommer ställa upp allt det där för att dom ska kolla några fortkörare? Och vad händer om jag då kommer från andra hållet mot vad dom står o skjuter mot? Ska dom börja stå på samma ställe och ha övervakning åt båda hållen? Det är en fråga om ekonomi.

jag har inte tid för jag måste iväg nu. Det jag egentligen vill säga med mitt snack är att om det kan hittas ett sätt att få stopp på hojar, med absolut minimala risker, så gärna för mig.

Jag vet att dom allra flesta, dig inbegripet, inte tycker att motorcyklister ska ha total immunitet mot trafikbrott. Det stora problemet är ju just som du säger att på grund av att motorcyklister sitter så oskyddade så är det ännu svårare att stoppa någon som absolut inte vill stanna utan att riskera allvarliga skador än det är att stoppa till exempel en bil.
Men jag ser det på ett annat sätt än dig. Om polisen får använda medel som i viss mån medför risker för en flyende motorcyklist (ex.vis en spikmatta) och alla motorcyklister är medvetna om att det är det som gäller. Är det då inte så att motorcyklisten frivilligt utsätter sig för risken att få en spikmatta utplacerad framför sig??
Som förare har man ett ansvar mot sig själv att själv avgöra vilka risker man vill utsätta sig för. Man har även ett ansvar att se till att man inte utsätter sin omgivning för onödiga risker. Väljer man att fly från polisen så kan man som förare inte säga att man själv inte på något sätt valt att utsätta sig för livsfara. Det är inte ensidigt polisen som gör valet att riskera en förares liv. I samma ögonblick som man vrider på rullen i den där fartkontrollen så har man också gjort valet att det är värt risken att polisen tar till åtgärder för att stoppa.

Jag utgår ifrån att de flesta av oss som kör omkring på motorcyklar på vägarna inte är dumma får som åker runt. Dom flesta har gott och väl tillräcklig intelligens för att inse att det vi håller på med innebär en viss ökad risk i förhållande till genomsnittstrafikanten och jag tror också att vi inser att en smitning i hög fart från polisen innebär ännu högre risker.

Men när du svarat på frågan om vad polisen kunde gjort som skulle fått dig att stanna som inte medförde några risker så har du svaret på vad polisen borde göra för att stoppa.
Tills vidare så anser jag att man måste få vidta någon form av åtgärd för att försöka stoppa någon som flyr från polisen. Och då får man välja bland dom medel som finns tillgängliga. Vilket i dagsläget innebär att inga riktigt skonsamma alternativ finns.

Om man tar ett enkelt resonemang. nu är det inget jag direkt förespråkar så hoppa inte utav bara faan på en gång nu.
Om man antar att polisen skulle få totalt fria händer att stoppa någon som flyr. Då skulle alla veta att polisen kommer att stoppa mig om jag försöker smita Och det gör dom till varje pris. Då kanske ingen försöker smita och då innebär det att antalet som drar från en poliskontroll i 250 minskar drastiskt. Det måste ju innebära att risken för motorcyklister i så fall minskat.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
alltså det dära med att köra bana, finns ju hur många bankörnings dagar som helst under säsongen å sen om man verkligen vill börnabana med mc så e det bara att ta licens ju.... men polisen ska fan låta bli att hoppa på bra för att man legat nån km för fort, det e så lätt att vrida lite för mycket på rullen när man glor ut på vägen å så står de där....... å då e man körd. fast alla poliser e ju inte såna, eller?

problemet är avstånden till banorna. inte själva antalet körningar på de få banor som finns.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
en fråga.....
ÄR DU DUM ELLER SPELAR DU BARA DUM????:confused:

Nej. Men jag inser att det är ett problem att polisen nästan inte får ens försöka stoppa en motorcyklist som flyr. Det finns tyvärr inga medel att helt riskfritt stoppa en motorcyklist som inte vill stanna. Frågan är mest vilka av dom till buds stående medlen som är mest riskfria.
Innebär det en mindre risk att följa efter och jaga en motorcyklist eller är det en mindre risk att använda någon form av medel som gör det omöjligt att komma undan och därigenom få motorcyklisten att stanna frivilligt. Det är det som är min poäng. På något sätt måste man få motorcyklisten att stanna frivilligt då detta är det säkraste sättet att få stopp på en motorcykel.

Att tro att en motorcyklist som vet med sig att han riskerar tusentals kronor i böter ska stanna bara för att polisen står beredda med kaffe och kakor vore naivt. Det krävs tyvärr att smitningen innebär värre följder än böter för fortkörning för att en del frivilligt ska välja att stanna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag anser att förändringar av "ringa" omfattning så som blinkers mm och även miniskyltar är något som många inom MC-kollektivet vill göra och många gör även fast det enligt lagtexten inte är tillåtet, frågan är om Polisen genom att vara petig på detta vinner MC-kollektivets acceptans för deras arbete, jag tror inte att många som gjort sådan förändringar eller vill göra det delar Polisens uppfattning.

Att regskylten skall vara synlig är ok, men behöver den se ut som en ladugårdsdörr!

Polisen måste försöka sätta sig in i hur de når "målgruppen" och hur de bör agera mot den, Kjelle verkar ha fattat det.

Grejen med reglerna kring utformning av blinkers, nummerskylt mm är ju att dom faktiskt inte kommit till enbart i syfte att göra motorcyklar fula.

Att en nummerskylt ska ha en viss storlek och en viss storlek på tecknen är för att den skall vara läsbar på ett visst avstånd. En miniskylt har av naturliga skäl mindre tecken och är därigenom svårare att läsa på håll. Därigenom försvårar den identifiering av motorcykeln. Även om det är frågan om identifiering av en stulen hoj ute på vägen. Att blinkers skall monteras med minst ett viss avstånd är inte heller det för att djävlas utan för att man på något sätt vill sätta en gräns för hur tydligt det skall synas om man blinkar höger eller vänster eller inte alls. (Ja. Sitter blinkersen alldeles intill bakljuset så är det svårare att se om man överhuvudtaget blinkar.) Frånvaro av signaler innebär en högre risk för olycka eftersom en oupptäckt blinkning innebär att risken att någon bil ska ta filen du just är på väg in i är större. I kampen mellan bil och motorcykel vinner alltid bilen.
Det är egentligen lite underligt enligt min åsikt att många motorcyklister ger ett intryck av att vara så säkerhetsmedvetna och skriker högt varje gång en bil hamnar ivägen för en motorcyklister men sedan frivilligt monterar på oerhört tätt sittande och nästan osynliga miniblinkers vilket gör det svårare för övriga trafikanter att se vart dom är på väg.

En djäkla dubbelmoral således. Visst jag håller med om att nummerplåten inte är direkt snygg. Men den är inte snygg på min bil heller. Det skulle vara mycket snyggare om jag kunde ta bort dom helt. Innebär det att jag måste få göra det då?? Jag tror nästan att jag skulle vilja ta bort blinkfunktionen också och ersätta mina framblinkers med diskret monterade extraljus. Får jag göra det då?

Grejen är den att om du vill framföra ett fordon på allmän väg så är det vissa krav som måste vara uppfyllda. Vill man köra utan nummerplåtar och blinkers så finns det något som heter bankörning.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(

Jag tror att vi får komma överens om att vi har olika åsikter i det här fallet... Ingen av oss kommer att kunna övertyga den andra om att just den har rätt, när det finns iaf ett litet uns av sanning i bådas resonemang.... :tummenupp

haha jo nu tänker jag tända på alla åtta!! man blir förbannad!!!!! :mad: :huvet :rolleyes: Nejdå.. inte alls.
jag förstår fortfarande hur du menar, och visst säkerligen kommer antalet att minska. MEN jag är fullt medveten om att det finns ett vissa hojåkare som fortfarande ser det som en utmaning att dra snuten, och inte skulle stanna om så polisen stog med kulsprutor. Dom skulle antagligen hellre ta en tur i terrängen än att köra över en spikmatta eller stanna. Det kommer alltid att finnas folk som hittar på sätt att smita och då har man ju ÄNDÅ inte lyckats stoppa dom man verkligen vill stoppa heller hur?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hehe, ser att steffo är med i alla trådar som har med trafikmoral att göra!
Vi har alla lite olika syn på trafikvett, äldre är mer syniska än yngre generellt
och steffo är en av de äldre ; )

Denna dialog kan vi lika gärna lägga ner på en gång då flertalet har olika syn
på detta och kommer inte öppna sina ögon för mera!

Någon som vet statistik hur många personer som blir svårt skadade eller
dödade av en fortkörande motorcyklist per år?
(Jag har då aldrig varit nära att skada annan person fast jag har kört fort i mina dagar, bara mig själv)

Ja. visst blir alla äldre. När jag var 18-20 och hade förskt körkort tyckte jag att det var fånigt att vi inte hade fri fart. För jag kunde minnsan själv avgöra vilken hastighet som var lämplig för mig. Och jag var dessutom en skicklig förare. Såhär i efterhand så är jag faktiskt lite förvånad att jag överlevde dom första åren med körkort för det är fler än en gång som jag körde över min förmåga och det varit mest slumpen som gjort att jag inte brakat ut i skogen med bilen.

Tack och lov så slipper dom flesta av oss vara med om att orsaka en olycka som kostar andra livet.

Om du med cynisk menar att jag anser att man ska åtlyda polismans tecken så visst. i sådant fall är jag cynisk. För polisen är inte ute i trafiken med huvudsyftet att djävlas med folk. Dom som övervaka och påverka trafikmiljön så att folk följer reglerna i syfte att minska risken för olyckor.
Jag är ganska övertygad dessutom om att många som har negativa erfaranheter av polisens attityd själva kanske inte har haft den bästa attityden gentemot poliserna i fråga. Man blir tyvärr bemött på samma sätt som man bemöter andra.
Dom gånger jag blivit stoppad av polisen för körkortskontroller, flygande besiktning eller fortkörning så har jag alltid varit trevlig och dom har varit trevliga tillbaka. Dom gör bara sitt jobb och det är ytterst få av oss som skulle uppskatta att få skit kastat på oss hela dagarna på arbetet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att vi får komma överens om att vi har olika åsikter i det här fallet... Ingen av oss kommer att kunna övertyga den andra om att just den har rätt, när det finns iaf ett litet uns av sanning i bådas resonemang.... :tummenupp

haha jo nu tänker jag tända på alla åtta!! man blir förbannad!!!!! :mad: :huvet :rolleyes: Nejdå.. inte alls.
jag förstår fortfarande hur du menar, och visst säkerligen kommer antalet att minska. MEN jag är fullt medveten om att det finns ett vissa hojåkare som fortfarande ser det som en utmaning att dra snuten, och inte skulle stanna om så polisen stog med kulsprutor. Dom skulle antagligen hellre ta en tur i terrängen än att köra över en spikmatta eller stanna. Det kommer alltid att finnas folk som hittar på sätt att smita och då har man ju ÄNDÅ inte lyckats stoppa dom man verkligen vill stoppa heller hur?

Ok. Vi nöjer oss med att konstatera att det finns ett problem i att polisen är maktlös mot flyende motorcyklister och att det tyvärr skapar en massa negativ publicitet kring motorcyklister och där har vi ungefär samma åsikt men att vi tycker olika i frågan om vilka åtgärder vi tycker är rimliga.

Mitt resonemang bygger i viss mån på att om man väljer att stå utanför lagen så ska man inte heller skyddas av den. I viss mån. Det går inte att hårddra det eftersom det skulle innebära att en fortkörning med 6 km/h skulle innebära att man blir laglös och det är "shoot on sight" som gäller och det skulle nog vara lite i överkant.

Visst. Jag tror som dig att oavsett vilka åtgärder man får ta till så finns det en liten klick som skulle försöka dra snuten i alla fall. Men så är det ju även med bilar.

Idealet vore ju att alla respekterade polisen och deras arbete och stannade frivilligt men så är ju tyvärr inte fallet. Det krävs nog en viss mängd civilkurage för att frivilligt stanna och ta emot den där böteslappen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
:) Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet :tummenupp
333522693_fca2886d73.jpg
:näsblod

Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete! :mad:

Ni får inte strejka eller hur fungerar det egentligen?
 

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
30-väg och skola mitt på dagen.. jönköpingspolisen tar inte hänsyn till det. :va

[YOUTUBE-ID]T4lSa9eNe4E[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Alltså correct me if im wrong men fortkörning... leder inte det till indraget körkort? eller gäller det bara bil? senast jag läste teorin så var det så iallafall....? :S
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Alltså correct me if im wrong men fortkörning... leder inte det till indraget körkort? eller gäller det bara bil? senast jag läste teorin så var det så iallafall....? :S
Nej, fortkörning leder inte automatiskt till indraget körkort. Fortkörning leder normalt till bötesstraff och kan dessutom leda till indraget körkort om det gått tillräckligt fort och/eller omständigheterna i övrigt talar för det.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
e det inte lättare att ta reg nummret på hojjen om det nu finns en sådan på hojen å sticka till den adressen å hoppas på att killen kommer hem, å så tar man honom där istället för att jaga.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
e det inte lättare att ta reg nummret på hojjen om det nu finns en sådan på hojen å sticka till den adressen å hoppas på att killen kommer hem, å så tar man honom där istället för att jaga.

Alla har inte sin hoj hemma, speciellt om man bor i lägenhet o inte har eget garage. Sedan har inte alla sina hojar skriva på sig själv så personen som bor på den adress som ägaren står på kanske inte ens kör motorcykeln. Eller så är föraren ute o kör hela dagen så jag tror inte polisen har tid att sitta o fika utanför honom i flera timmar.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
e det inte lättare att ta reg nummret på hojjen om det nu finns en sådan på hojen å sticka till den adressen å hoppas på att killen kommer hem, å så tar man honom där istället för att jaga.
Eftersom den person som kör hem hojen inte med säkerhet är samma person som körde för fort (eller fuckade upp på nåt annat sätt) nån timme tidigare så är det inte så effektivt.
Om/när det blir ägaransvar för vissa trafikförseelser blir det en annan sak, men då behöver förstås polisen inte ens åka hem och vänta hos ägaren - bara att skicka inbetalningskort om regnumret är noterat.
Vilket givetvis kommer att leda till att de som sticker ut mest i trafiken kommer att köra utan skylt i ännu högre utsträckning än idag.
Vilket i sin tur ofrånkomligen kommer att påverka den allmänna synen på motorcyklister i... ja, skall vi säga allt annat än positiv riktning.:rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top