Raffe,
litet nyfiken bara - vilket är det du syftar på när du säger att du blir irriterad på dumheterna? Att det är bötesstraff för fortkörning? Att fortkörning kan ge indraget kk? Att en mc/bil/whatever måste ha en synlig regskylt i standardiserat utförande? Att blinkers behöver vara beskaffade och monterade på rätt vis? Är det dessa saker du menar är dumheter och skitsaker, som borde vara helt oreglerat eller åtminstone straffritt?
Mmm visst jag må vara korkad men du är fan dum!
Tycker du att det är bättre att ditt barn blir ihjälkörd av en snut som kör fort i ett villaområde än en 18åring som buskör? jag hade fan i mig blivit lika arg vilket som.... är det bråttom så ANVÄND BLÅLJUS!
Många poliser bryter mot lagen och kör för fort även när det inte är utryckning... kom inte o säj nåt annat... ingen är felfri.
Varför ska böter vara så höga och kortet så lätt att bli av med? bättre att ha lägre böter och böta fler utan att ta kortet, förlorar man kortet tjänar dom inga pengar alls ;-).
Ja det är en många olika bud... Jag ringde upp Bengt Svensson och lämnade ett meddelande där jag bad honom att ringa upp mig för att jag hade några frågor omkring detta. Men han valde uppenbarligen bort mig av någon anledning eller också vill han bara inte bara prata med mig. Han ringde istället upp BIKE och pratade med dem. Inget ont i det, men tydligen så är det viktigare att föra en dialog med tidningarna än med sina egna kollegor så att man som polis får klara besked om vad som gäller direkt från källan och inte via media... Trist tycker jag.
Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet
Då det gäller vilka hastigheter polisen rapporterar för och då polisen rapporterar andra saker som t.ex. miniskyltar m.m så är det ganska uppstyrt. Polisledningen följer upp polisernas arbete och vilka brott som rapporteras och var gränserna är satta. Man har centralt bestämt att om man kör 6 km/tim så ska detta rapporteras, som exempel rapporteras man om man kör 36 på en 30 väg, 56 på en 50 väg och 116 på en 110 väg... Jag tar det en gång till 116 km/tim på en motorväg med 110 km/tim skall rapporteras. 6 km/tim för fort på en 30 väg vid en skola anser jag vara värre än 6 km/tim för fort på en motorväg med stängsel mot skogen.
Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete!
Så nog läggs det en del krav på de poliser som jobbar med trafikövervakning (även andra poliser) som poliserna själva inte tycker om. En av anledningarna till att jag blev polis var att jag ville hjälpa andra, skapa trygghet och gripa brottslingar. Men nu jagar man bara statisktik och siffror som polisledningen vill kunna visa för sina chefer. Eftersom mycket av polisarbetet numera mest handlar om statistik, antal rapporter för trafikförseelser, antal rattfyllerikontroller och annat vad man gjort och inte så mycket om människan man möter som polis så funderar jag alltmer på att lägga ner det här med polisjobbet. Men jag får tyvärr inte så mycket annat pga åldern och dessutom så finns det liknande krav på andra jobb också. Men då drabbas oftast inte den enskilda människan för att ett företag ska kunna visa fina siffror för ledningen och politiker... Så det blir väl så att jag stannar kvar inom polisen ändå.
Jag orkar absolut inte svara på hela Steffos inlägg, men men...
Jag håller med om att det är ett dilemma att polisen inte kan göra något åt motorcylkister som smiter. Jag har gjort det 1 gång och kommer till 99% inte att göra om det. Så på det sättet så var batongviftningen väldigt effektiv. Han skrämde skiten ur mig. Men hade han träffat mig, så hade han utsatt oss för betydligt större risk än vad jag gjorde.
Jag förstår vad du menar. Jag skulle självklart inte vilja att personen kör ihjäl någon oavsett om det är någon jag känner eller inte. Och går det att stoppa någon utan allvarliga skador så är det lugnt för mig. Det jag vill få fram är att polisen aldrig kommer att kunna veta om dom orsakar större skador än så eftersom vi är så oskyddade. Dom kommer aldrig kunna minimera dom riskerna. Om du pga en polis blivit låt säga förlamad, eller allvarligt skadad skulle du tycka att det hade varit ett lagom ingripande?
Sen skriver du att dom skulle ha spikmattor utlagda även för bilar. Tror du på allvar att dom kommer att börja ha allt det med sig när dom ska ut och ha en enkel trafikövervakning? Är det realistiskt att dom kommer ställa upp allt det där för att dom ska kolla några fortkörare? Och vad händer om jag då kommer från andra hållet mot vad dom står o skjuter mot? Ska dom börja stå på samma ställe och ha övervakning åt båda hållen? Det är en fråga om ekonomi.
jag har inte tid för jag måste iväg nu. Det jag egentligen vill säga med mitt snack är att om det kan hittas ett sätt att få stopp på hojar, med absolut minimala risker, så gärna för mig.
alltså det dära med att köra bana, finns ju hur många bankörnings dagar som helst under säsongen å sen om man verkligen vill börnabana med mc så e det bara att ta licens ju.... men polisen ska fan låta bli att hoppa på bra för att man legat nån km för fort, det e så lätt att vrida lite för mycket på rullen när man glor ut på vägen å så står de där....... å då e man körd. fast alla poliser e ju inte såna, eller?
en fråga.....
ÄR DU DUM ELLER SPELAR DU BARA DUM????
Jag anser att förändringar av "ringa" omfattning så som blinkers mm och även miniskyltar är något som många inom MC-kollektivet vill göra och många gör även fast det enligt lagtexten inte är tillåtet, frågan är om Polisen genom att vara petig på detta vinner MC-kollektivets acceptans för deras arbete, jag tror inte att många som gjort sådan förändringar eller vill göra det delar Polisens uppfattning.
Att regskylten skall vara synlig är ok, men behöver den se ut som en ladugårdsdörr!
Polisen måste försöka sätta sig in i hur de når "målgruppen" och hur de bör agera mot den, Kjelle verkar ha fattat det.
Massa text....
Hehe, ser att steffo är med i alla trådar som har med trafikmoral att göra!
Vi har alla lite olika syn på trafikvett, äldre är mer syniska än yngre generellt
och steffo är en av de äldre ; )
Denna dialog kan vi lika gärna lägga ner på en gång då flertalet har olika syn
på detta och kommer inte öppna sina ögon för mera!
Någon som vet statistik hur många personer som blir svårt skadade eller
dödade av en fortkörande motorcyklist per år?
(Jag har då aldrig varit nära att skada annan person fast jag har kört fort i mina dagar, bara mig själv)
Jag tror att vi får komma överens om att vi har olika åsikter i det här fallet... Ingen av oss kommer att kunna övertyga den andra om att just den har rätt, när det finns iaf ett litet uns av sanning i bådas resonemang....
haha jo nu tänker jag tända på alla åtta!! man blir förbannad!!!!! Nejdå.. inte alls.
jag förstår fortfarande hur du menar, och visst säkerligen kommer antalet att minska. MEN jag är fullt medveten om att det finns ett vissa hojåkare som fortfarande ser det som en utmaning att dra snuten, och inte skulle stanna om så polisen stog med kulsprutor. Dom skulle antagligen hellre ta en tur i terrängen än att köra över en spikmatta eller stanna. Det kommer alltid att finnas folk som hittar på sätt att smita och då har man ju ÄNDÅ inte lyckats stoppa dom man verkligen vill stoppa heller hur?
Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet
Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete!
Nej, fortkörning leder inte automatiskt till indraget körkort. Fortkörning leder normalt till bötesstraff och kan dessutom leda till indraget körkort om det gått tillräckligt fort och/eller omständigheterna i övrigt talar för det.Alltså correct me if im wrong men fortkörning... leder inte det till indraget körkort? eller gäller det bara bil? senast jag läste teorin så var det så iallafall....? :S
e det inte lättare att ta reg nummret på hojjen om det nu finns en sådan på hojen å sticka till den adressen å hoppas på att killen kommer hem, å så tar man honom där istället för att jaga.
Eller så är föraren ute o kör hela dagen så jag tror inte polisen har tid att sitta o fika utanför honom i flera timmar.
Eftersom den person som kör hem hojen inte med säkerhet är samma person som körde för fort (eller fuckade upp på nåt annat sätt) nån timme tidigare så är det inte så effektivt.e det inte lättare att ta reg nummret på hojjen om det nu finns en sådan på hojen å sticka till den adressen å hoppas på att killen kommer hem, å så tar man honom där istället för att jaga.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |