Ja jag håller med om att man riskerar sitt liv, men det är mitt att bestämma om. När man börjar diskutera om andras liv är man ute och cyklar.
och absolut jag tycker inte heller att det är rätt att riskare någon annan trafikants liv. Den snut som vevade med en batong mot mig riskerade inte bara mitt liv utan även min passagerare. Är det rimligt?
Om du skrev att det var onödigt hårt måste jag ha missuppfattat dig, för som jag såg det så var det som om det inte var så farligt. Det är bara den första meningen där som säger något om det.. sen kommer ett stort MEN som känns som om det motsäger allt du skrev i första meningen. nåja strunt i det. jag håller fullkomligt med om att dom var ansvarslösa, men i min värld berättigar det inte att riskera de skadorna. Det står ingenting i inlägget hur fort eller vårdslöst dom körde så det kan jag inte säga något om.
nej jag skulle stanna, men är det så troligt att man vet att dom har spikmattor när man drar? Kommer dom ha spikmattor (special anpassade för mc!!!) med sig överallt? Är det fullt troligt att det kommer att finns tillräckligt med helikoptrar för att leta reda på fortkörande hojar? Kommer dom hinna upp i luften innan hojen är försvunnen? Hur mycket pengar skulle det inte behövas för att förverkliga allt detta?
Om polisen ska använda spikmattor eller fasta hinder så måste dom skylta om det och varna med blinkande lampor minst 250 meter innan. Så om dom använder spikmattor så vet man om det i förväg. Det är för att även oskyldiga trafikanter som inte brutit mot lagen skall kunna stanna.
Att riskera förarens liv är en sak. Den personen har som sagt redan valt att utsätta sig för fara när den personen väljer att försöka dra snuten. Har man en passagerare bakpå måste man också ta hänsyn till att den personen kanske inte är med på det valet och därigenom ska man inte kunna använda samma medel där.
Jag vet inte omständigheterna kring tillfället när du blev viftad mot med batong. Mer än att du hade skjuts så jag tänker inte uttala mig om just det fallet.
Det är just frågan om att riskera andras liv som är kärnfrågan i det hela. Om motorcyklister aldrig någonsin medförde risker för andra trafikanter så kunde man ju ge alla fri lejd och låta dom köra bäst fan dom ville.
Tyvärr är det så att en motorcykel i hög fart är farlig för omgivningen också.
Jag är ganska övertygad om att dom flesta som drar en poliskontroll kör för allt vad tygen håller den första biten för att komma därifrån. Om någon kan övertyga mig om att det inte kan medföra någon risk för andra trafikanter så ska jag gladeligen säga att man aldrig får utsätta en flyende motorcyklist för någon som helst fara för att stoppa.
Faktum är att en motorcykel som färdas i 200 km/h (Vilket är en hastighet som jag tror de flesta som smiter från polisen kommer upp i, i alla fall bitvis) är livsfarlig och kommer vid en eventuell kollision med mötande trafik att medföra en avsevärd risk för död eller skada på inte bara sin förare utan även trafikanter i mötande fordon.
Att dra snuten är fel och det skapar ohyggligt mycket negativ publicitet kring motorcyklar i allmänhet och kommer i slutändan att resultera i hårdare reglering av motorcyklar vilket kommer att straffa alla som gillar att köra motorcykel.
Om jag vänder på resonemanget då. Antag att den hypotetiska personen Torsten väljer att dra från en poliskontroll genom att dra för allt vad tygen håller. En km längre bort kommer han i hög fart runt genom en högerkurva och klarar på grund av farten inte att hålla sig på sin sida utan glider över i mötande körfält. Där möter han din mamma som dödas i kollisionen.
Anser du att det hade varit bättre om man försökt stoppa motorcyklisten med exempelvis en spikmatta och kanske orsakat något benbrott eller en hjärnskakning eller var det bättre att låta honom köra ihjäl en annan trafikant som INTE valt att försöka dra snuten?
Det faktum att det är i princip omöjligt att stoppa en motorcyklist som verkligen inte vill stanna utan att utsätta denne för någon form av fara tycker jag inte är ett hållbart argument för att motorcyklister ska vara helt fredade från insatser från polisens sida. Faktum är att det är omöjligt att stoppa något fordon överhuvudtaget utan att riskera förarens hälsa. Inte ens en bil. Ska man låta dom åka också då.
Givetvis måste det finnas någon rimlig proportion mellan vad man gör och vilka åtgärder polisen vidtar men i princip har jag inget problem med att polisen utsätter en smitare för lite fara eftersom den personen ju utsätter andra trafikanter för fara och dom har ju inte alls varit delaktig i något val om att utsätta sig för den typen av fara.
Vet man att polisen har rätt att ta till vissa åtgärder så kommer man att göra sitt val att smita eller inte smita baserat på det. Så man kan inte säga att man som förare inte väljer att utsätta sig för risken.
Som det är idag så är polisen alldeles för tandlös vad gäller åtgärder. Det dom har att ta till för att stoppa en motorcyklist om dom följer reglerna är ju i det närmaste att jämföra med att försöka stoppa ett pågående bankrån genom att vifta med en påse Ahlgrens bilar.