Polisen jagar inte fortkörare på MC

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
och jag läste på aftonbladet att grisar verkligen kan flyga..eftersom det finns i en tidning/på nätet så stämmer ju det...

oootroligt...

du har noll chans att kontrollera en mc som helt plötsligt för punka/fälgkörning toktomt däck...

Det är ju därför jag skriver att om man ska använda det för att stoppa motorcykel så bör det i så fall anpassas så att luften släpps ut långsammare.
för övrigt så måste man förvarna vid bruk av spikmatta om att vägen är blockerad samt blinkande lampor. Säg den som inte bromsar då.

Jag tror att det är ytterst få som skulle välja att köra över en spikmatta om jag ska vara ärlig. Som jag skrev i mitt förra inlägg. poängen med spikmattan är inte egentligen att man ska köra över den. Poängen är att man ska stanna innan.

Sen vet jag inte om jag tycker att argumentet "Jag vill så gärna dra snuten" är ett bra argument för att säga att dom inte ska få ta till åtgärder för att stoppa. Visst. För mig som privatperson som gillar att köra fort vore det ypperligt om jag visste att polisen inte bryr sig alls om hur jag kör. Åtminstone ur ett kort perspektiv. Jag skulle ju aldrig riskera några påföljder. Men det skulle tveklöst leda till en trafiksituation med fler tillbud och olyckor.

Lägger polisen verkligen ut spikmattor för få stopp på motorcyklister som kör för fort??
Låter ju som årets rövarhistoria, men vad vet jag.

Nej. Polisen får inte använda spikmattor på tvåhjuliga fordon.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1 jag undrar vad du menar med "mer medel": Mer pengar att köpa bättre polishojar för eller kraftigare tag mot de som kör fortare?

2 När du pratar om att mopparna inte kunde smita längre pga av en bättre förare; tror du på allvar att polisen har möjlighet och att köpa in hojar som klarar det dagens sporthojar klarar och att dom har tid och råd att utbilda dess förare så att dom blir BÄTTRE (för det måste dom vara om dom ska hinna ikapp) än många som är ute och kör idag?

3. Hur i helvete resonerar du när du menar på att det är ok att orsaka den skada som orsakades på mopedisterna. Är det isåfall oxå ok att preja mc-åkare av vägen? Om dom dessutom är utan skydd?

1. Nej. Jag tror inte att det är en väg att gå att ge polisen de värsta racehojarna. Polisen kanske inte vill riskera livet bara för att en flyende hojförare är villig att göra det. Men om sannolikheten att det fanns exempelvis en helikopter i närheten var större så skulle det göra det lite svårare att hinna undan. Den kan ju exempelvis följa efter och rapportera position, riktning och fart till övriga poliser och på så vis kanske göra att man kan sätta upp en vägspärr längre fram. Utan att riskera någons liv i onödan.

2. Nej. Det jag ville belysa med det var inte att polisen skulle skaffa värstinghojar och raceförare. Det jag ville belysa var att en förare som vet att sannolikheten att man kommer undan är liten har en oerhört mycket mindre benägenhet att försöka smita.

3. Jag skrev ju att det var onödigt hårt. Missade du det??? Framför allt vet man ju inte om dom som satt bakpå var med på noterna att försöka smita från polisen. Man har ju inte så mycket val när man sitter bakpå en hoj. Det är ju inte direkt så att man kan hoppa av utan vidare. Metoden var hård men att dom stoppades var bra. Det stora problemet är att det är svårt att stoppa en flyende motorcykel utan risker för föraren. Men jag tycker för den sakens skull inte att motorcyklar ska vara helt fredade från polisinsatser. Hur stor risk man kan utsätta föraren för är något som måste ställas mot risken föraren redan utsätter sig själv och sin omgivning för.
Jag kan inte uttala mig specifikt om det enskilda fallet. Var det efter en tom landsväg så tog dom i lite för mycket. Var det i tätbebyggt område kanske det var bättre att dom blev stoppade så än att dom senare kör över någon helt utomstående.

Jag förstår vad du menar. Hade polisen stått med en cbr1000rr och varit beredda på att hänga efter så hade nog de flesta glada amatörer villigt stannat.

Att däremot prejas eller svänga in framför en framrusande motorcykel är ju ren idioti.

Problemet är att en del poliser är ett gäng degnyllen. Böter för en plåt som sitter fel eller blinkers som är tonat. Klart fan folk hellre kör ifrån än att få 2000kr böter för en skitsak. Farbror blå borde fokusera på viktigare saker än miniblinkers.

Jag håller med. Att preja är definitivt inte något skonsamt sätt att stoppa en motorcykel. En vägspärr är oerhört mycket effektivare om den är utformad så att man ser den innan och hinner stanna.

No shit sherlock!? Så du menar att preja ngn av vägen är mindre farligt? Du vet ju inte var personen kommer att landa heller. det kan finnas en vass pinne som skadar något så allvarligt att dom dör lika gärna som en kula gör det.


jaha, och risken att det blir oerhört okontrollerat finns förstås inte iaf?? För att inte tala om andelen förare som kommer att tappa balansen och ev åka in i något väldigt hårt ex vajerräcke?



Menar du verkligen att det då är ok att riskera NÅGON ANNANS LIV? För det är där vi hamnar. om en polis tar till sådana medel att MC-föraren dör pga av det; är han då skyldig till mord eller är det "hojförarens eget fel"?

Nej. Jag menar inte att en spikmatta på något sätt är riskfri. Det finns inget riskfritt sätt att stoppa en motorcyklist som vill försöka smita från polisen.
Men handen på hjärtat. Om du visste att polisen hade en spikmatta beredd några hundra meter längre fram. Skulle du försöka dra från poliskontrollen då??

Det är väldigt lätt som hojåkare att skrika över att polisen riskerar våra liv om dom försöker stoppa oss när vi försöker smita och helt bortse ifrån det faktum att om man väljer att försöka dra snuten så har man någonstans redan gjort valet att riskera sitt liv. För det är riskabelt att köra en motorcykel på gränsen av dess förmåga på allmän väg. Både för föraren själv och för eventuella andra trafikanter.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det är möjligt men om man kör sansat inne i stan så får man ju inte direkt någon anledning. Polisen har ju ingen direkt anledning att jaga om man inte kört fort eller vårdslöst.

Ne, men inte direkt så man köper en mc, Spec. inte motard om man hade tänkt o åka runt o hålla lagen hela tiden.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ne, men inte direkt så man köper en mc, Spec. inte motard om man hade tänkt o åka runt o hålla lagen hela tiden.
Det där låter litet likt den gamla patetiska storyn att sporthojar är byggda för att köras (för) fort och därför är sporthojsförare fria från all moralisk skuld till trafikbrott. Ungefär.
Den som låter hojen styra körstilen i varje ögonblick, eller på något sätt stå som argument för körningen, visar med samma resonemang att han/hon saknar förmåga att ta egna medvetna beslut...:rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ne, men inte direkt så man köper en mc, Spec. inte motard om man hade tänkt o åka runt o hålla lagen hela tiden.

Nej. Visst är det väl så att dom flesta som kör hoj lite då och då kör lite över hastighetsgränserna. En motard är ju dock knappast konstruerad för att köra tokfort med. Den har väl snarare syftet att leka. Och leker man med lite omdöme och väljer platser där det inte är en massa folk och bilar omkring så är det ju faktiskt ganska liten risk att få polisen på sig. Det finns ju inget i lagen som säger att man alltid måste ha båda hjulen i backen. Så så länge man wheelar och leker där man inte utsätter någon annan för risker så ska det med andra ord vara OK.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
1. Nej. Jag tror inte att det är en väg att gå att ge polisen de värsta racehojarna. Polisen kanske inte vill riskera livet bara för att en flyende hojförare är villig att göra det. Men om sannolikheten att det fanns exempelvis en helikopter i närheten var större så skulle det göra det lite svårare att hinna undan. Den kan ju exempelvis följa efter och rapportera position, riktning och fart till övriga poliser och på så vis kanske göra att man kan sätta upp en vägspärr längre fram. Utan att riskera någons liv i onödan.

2. Nej. Det jag ville belysa med det var inte att polisen skulle skaffa värstinghojar och raceförare. Det jag ville belysa var att en förare som vet att sannolikheten att man kommer undan är liten har en oerhört mycket mindre benägenhet att försöka smita.

3. Jag skrev ju att det var onödigt hårt. Missade du det??? Framför allt vet man ju inte om dom som satt bakpå var med på noterna att försöka smita från polisen. Man har ju inte så mycket val när man sitter bakpå en hoj. Det är ju inte direkt så att man kan hoppa av utan vidare. Metoden var hård men att dom stoppades var bra. Det stora problemet är att det är svårt att stoppa en flyende motorcykel utan risker för föraren. Men jag tycker för den sakens skull inte att motorcyklar ska vara helt fredade från polisinsatser. Hur stor risk man kan utsätta föraren för är något som måste ställas mot risken föraren redan utsätter sig själv och sin omgivning för.
Jag kan inte uttala mig specifikt om det enskilda fallet. Var det efter en tom landsväg så tog dom i lite för mycket. Var det i tätbebyggt område kanske det var bättre att dom blev stoppade så än att dom senare kör över någon helt utomstående.



Jag håller med. Att preja är definitivt inte något skonsamt sätt att stoppa en motorcykel. En vägspärr är oerhört mycket effektivare om den är utformad så att man ser den innan och hinner stanna.



Nej. Jag menar inte att en spikmatta på något sätt är riskfri. Det finns inget riskfritt sätt att stoppa en motorcyklist som vill försöka smita från polisen.
Men handen på hjärtat. Om du visste att polisen hade en spikmatta beredd några hundra meter längre fram. Skulle du försöka dra från poliskontrollen då??

Det är väldigt lätt som hojåkare att skrika över att polisen riskerar våra liv om dom försöker stoppa oss när vi försöker smita och helt bortse ifrån det faktum att om man väljer att försöka dra snuten så har man någonstans redan gjort valet att riskera sitt liv. För det är riskabelt att köra en motorcykel på gränsen av dess förmåga på allmän väg. Både för föraren själv och för eventuella andra trafikanter.

Ja jag håller med om att man riskerar sitt liv, men det är mitt att bestämma om. När man börjar diskutera om andras liv är man ute och cyklar.
och absolut jag tycker inte heller att det är rätt att riskare någon annan trafikants liv. Den snut som vevade med en batong mot mig riskerade inte bara mitt liv utan även min passagerare. Är det rimligt?

Om du skrev att det var onödigt hårt måste jag ha missuppfattat dig, för som jag såg det så var det som om det inte var så farligt. Det är bara den första meningen där som säger något om det.. sen kommer ett stort MEN som känns som om det motsäger allt du skrev i första meningen. nåja strunt i det. jag håller fullkomligt med om att dom var ansvarslösa, men i min värld berättigar det inte att riskera de skadorna. Det står ingenting i inlägget hur fort eller vårdslöst dom körde så det kan jag inte säga något om.

nej jag skulle stanna, men är det så troligt att man vet att dom har spikmattor när man drar? Kommer dom ha spikmattor (special anpassade för mc!!!) med sig överallt? Är det fullt troligt att det kommer att finns tillräckligt med helikoptrar för att leta reda på fortkörande hojar? Kommer dom hinna upp i luften innan hojen är försvunnen? Hur mycket pengar skulle det inte behövas för att förverkliga allt detta?
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Mycket gnäll på hur polisen arbetar. Det är inte polisen som skapar lagarna, det är för fan bara deras jobb.
Jag tycker också det är bra att dom inte jagar hojar, själv skulle jag aldrig försöka dra polisen. Men det folk bör inse är att det INTE är polisens fel att dom måste stå och skjuta laser och plocka folk för små hastighetsöverträdelser. 6-7 km/h är skitlöjligt att bli bötfälld för, men det är ju inte den enskilde polismannens fel att han är tvungen att göra det. Dom har ju sina chefer att visa resultat för.

Den som skrev att "dom blå kör för fort med blåljus på 50-sträcka utan synlig anledning" måste ju bara vara korkad. Ska polisen redovisa för dig varenda utryckning dom är på?

Det som hände i Barkarby var dock jävligt osmakligt och är ett tecken på riktigt dålig inställning hos polisen, det håller jag med om.

Största felet av alla är ju trots allt att många kör som idioter i trafiken. Inse det.
 

cstinge

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV 1000 S
oj då vad alla verkar vara duktiga nu då,, kör bara fort när tillfälle ges, hoppa å skit för fan
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Oavsett hur man spekulerar om farliga spikmattor och dyra helikoptrar är det inte rimligt att hoppas på att motorcyklister skall ha totalt frikort från all trafiklagstiftning. En jätteskön våt dröm för förvuxna moppefuckon, visst, men inget som kommer att ske i verkligheten. Den billigaste åtgärden, och som även verkar effektivt mot oidentifierade bilförare på fartkamerabilder, är att införa ägaransvar för somliga trafikbrott. Tvärt emot svenskt rättsmedvetande, absolut, men i praktiken knappast omöjligt för det. Kan andra EU-länder så kan Sverige.
Motdraget kan bli ett av två; antingen att fler kör utan regskylt och/eller att fortkörare oftare anmäler hojen stulen - varpå stöldstatistiken rimligen skjuter premiekostnaderna ännu högre i höjden. De tuffa outlawknuttarna kommer då att köra oskyltat och oförsäkrat, varpå exempelvis regleringar i tillåten fordonstrafik på vissa vägar vissa tider (återigen; kan andra länder så kan vi) kan bli nästa steg. Vilket de tuffa outlawknuttarna naturligtvis struntar högaktningsfullt i.
Nej, motorcyklar blir knappast totalförbjudna i Sverige. Däremot är det fullt möjligt att kringgärda dem med så strikta regler, och med så kostsamma ekonomiska pålagor, att det helt enkelt inte blir intressant att köra hoj. Då har våra frihetsälskande outlawknuttebröder lyckats fullända sitt mission att sabotera hojlivet för alla.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Då föreslår jag att du visar mig den lagtexten. Mig veterligen så finns det inte någon sådan lagtext.
Däremot är det så att om man wheelar och polisen ser så är det upp till den enskilde polismannen att bedöma huruvida det är frågan om vårdslöshet. Men så länge som man håller sig borta ifrån tät trafik och folk så ska det inte vara några problem.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det finns inget i lagen som stipulerar att man inte får köra på bakhjulet. Som framförts ovan är det en bedömning av eventuell vårdslöshet i det aktuella fallet, även om jag vet av erfarenhet att det är svårt att argumentera, även för juridiskt skolade som jag själv, att det inte skulle vara vårdslöst att slanga. Och nej, dessa mina kollegor kör inte själva hoj.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja jag håller med om att man riskerar sitt liv, men det är mitt att bestämma om. När man börjar diskutera om andras liv är man ute och cyklar.
och absolut jag tycker inte heller att det är rätt att riskare någon annan trafikants liv. Den snut som vevade med en batong mot mig riskerade inte bara mitt liv utan även min passagerare. Är det rimligt?

Om du skrev att det var onödigt hårt måste jag ha missuppfattat dig, för som jag såg det så var det som om det inte var så farligt. Det är bara den första meningen där som säger något om det.. sen kommer ett stort MEN som känns som om det motsäger allt du skrev i första meningen. nåja strunt i det. jag håller fullkomligt med om att dom var ansvarslösa, men i min värld berättigar det inte att riskera de skadorna. Det står ingenting i inlägget hur fort eller vårdslöst dom körde så det kan jag inte säga något om.

nej jag skulle stanna, men är det så troligt att man vet att dom har spikmattor när man drar? Kommer dom ha spikmattor (special anpassade för mc!!!) med sig överallt? Är det fullt troligt att det kommer att finns tillräckligt med helikoptrar för att leta reda på fortkörande hojar? Kommer dom hinna upp i luften innan hojen är försvunnen? Hur mycket pengar skulle det inte behövas för att förverkliga allt detta?

Om polisen ska använda spikmattor eller fasta hinder så måste dom skylta om det och varna med blinkande lampor minst 250 meter innan. Så om dom använder spikmattor så vet man om det i förväg. Det är för att även oskyldiga trafikanter som inte brutit mot lagen skall kunna stanna.

Att riskera förarens liv är en sak. Den personen har som sagt redan valt att utsätta sig för fara när den personen väljer att försöka dra snuten. Har man en passagerare bakpå måste man också ta hänsyn till att den personen kanske inte är med på det valet och därigenom ska man inte kunna använda samma medel där.

Jag vet inte omständigheterna kring tillfället när du blev viftad mot med batong. Mer än att du hade skjuts så jag tänker inte uttala mig om just det fallet.

Det är just frågan om att riskera andras liv som är kärnfrågan i det hela. Om motorcyklister aldrig någonsin medförde risker för andra trafikanter så kunde man ju ge alla fri lejd och låta dom köra bäst fan dom ville.
Tyvärr är det så att en motorcykel i hög fart är farlig för omgivningen också.

Jag är ganska övertygad om att dom flesta som drar en poliskontroll kör för allt vad tygen håller den första biten för att komma därifrån. Om någon kan övertyga mig om att det inte kan medföra någon risk för andra trafikanter så ska jag gladeligen säga att man aldrig får utsätta en flyende motorcyklist för någon som helst fara för att stoppa.

Faktum är att en motorcykel som färdas i 200 km/h (Vilket är en hastighet som jag tror de flesta som smiter från polisen kommer upp i, i alla fall bitvis) är livsfarlig och kommer vid en eventuell kollision med mötande trafik att medföra en avsevärd risk för död eller skada på inte bara sin förare utan även trafikanter i mötande fordon.

Att dra snuten är fel och det skapar ohyggligt mycket negativ publicitet kring motorcyklar i allmänhet och kommer i slutändan att resultera i hårdare reglering av motorcyklar vilket kommer att straffa alla som gillar att köra motorcykel.

Om jag vänder på resonemanget då. Antag att den hypotetiska personen Torsten väljer att dra från en poliskontroll genom att dra för allt vad tygen håller. En km längre bort kommer han i hög fart runt genom en högerkurva och klarar på grund av farten inte att hålla sig på sin sida utan glider över i mötande körfält. Där möter han din mamma som dödas i kollisionen.
Anser du att det hade varit bättre om man försökt stoppa motorcyklisten med exempelvis en spikmatta och kanske orsakat något benbrott eller en hjärnskakning eller var det bättre att låta honom köra ihjäl en annan trafikant som INTE valt att försöka dra snuten?

Det faktum att det är i princip omöjligt att stoppa en motorcyklist som verkligen inte vill stanna utan att utsätta denne för någon form av fara tycker jag inte är ett hållbart argument för att motorcyklister ska vara helt fredade från insatser från polisens sida. Faktum är att det är omöjligt att stoppa något fordon överhuvudtaget utan att riskera förarens hälsa. Inte ens en bil. Ska man låta dom åka också då.

Givetvis måste det finnas någon rimlig proportion mellan vad man gör och vilka åtgärder polisen vidtar men i princip har jag inget problem med att polisen utsätter en smitare för lite fara eftersom den personen ju utsätter andra trafikanter för fara och dom har ju inte alls varit delaktig i något val om att utsätta sig för den typen av fara.

Vet man att polisen har rätt att ta till vissa åtgärder så kommer man att göra sitt val att smita eller inte smita baserat på det. Så man kan inte säga att man som förare inte väljer att utsätta sig för risken.

Som det är idag så är polisen alldeles för tandlös vad gäller åtgärder. Det dom har att ta till för att stoppa en motorcyklist om dom följer reglerna är ju i det närmaste att jämföra med att försöka stoppa ett pågående bankrån genom att vifta med en påse Ahlgrens bilar.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Mmm visst jag må vara korkad men du är fan dum!
Tycker du att det är bättre att ditt barn blir ihjälkörd av en snut som kör fort i ett villaområde än en 18åring som buskör? jag hade fan i mig blivit lika arg vilket som.... är det bråttom så ANVÄND BLÅLJUS!
Många poliser bryter mot lagen och kör för fort även när det inte är utryckning... kom inte o säj nåt annat... ingen är felfri.

Varför ska böter vara så höga och kortet så lätt att bli av med? bättre att ha lägre böter och böta fler utan att ta kortet, förlorar man kortet tjänar dom inga pengar alls ;-).


Mycket gnäll på hur polisen arbetar. Det är inte polisen som skapar lagarna, det är för fan bara deras jobb.
Jag tycker också det är bra att dom inte jagar hojar, själv skulle jag aldrig försöka dra polisen. Men det folk bör inse är att det INTE är polisens fel att dom måste stå och skjuta laser och plocka folk för små hastighetsöverträdelser. 6-7 km/h är skitlöjligt att bli bötfälld för, men det är ju inte den enskilde polismannens fel att han är tvungen att göra det. Dom har ju sina chefer att visa resultat för.

Den som skrev att "dom blå kör för fort med blåljus på 50-sträcka utan synlig anledning" måste ju bara vara korkad. Ska polisen redovisa för dig varenda utryckning dom är på?

Det som hände i Barkarby var dock jävligt osmakligt och är ett tecken på riktigt dålig inställning hos polisen, det håller jag med om.

Största felet av alla är ju trots allt att många kör som idioter i trafiken. Inse det.
 
Last edited:

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Mycket gnäll på hur polisen arbetar. Det är inte polisen som skapar lagarna, det är för fan bara deras jobb....

Dagens sanning.
Läst alltför många gånger om hur folk börjar böla och lipa för att de blir bötfällda eller av med kortet när de själva vet med sig att de gjort fel. Sikket jäkla trams.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Bra att du orkar steffo b.
Jag fattar varför om du skulle tröttna.
Jag tycker du har vettiga åsikter.
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Jag har ett klassiskt talesätt som passar in i den här tråden: "Den som ger sig in i leken får leken tåla"!

Skulle jag få för mig att dra polisen (vilket jag inte planerar) så vet jag ju att jag korsat en gräns... Köra snabbt emellanåt utan att skada nån annan ses då som milt än att försöka smita. En smitning är ju egentligen att ganska grovt brott om man tänker på straffsatsen. Och jag anser att man fan ska hålla sig på rätt sida om lagen.

MEN, det finns lägen där en "smitning" kan vara ganska riskfri för övriga medtrafikanter och en själv... Lite dubbelmoral men vafan, det är ju så hela SH är uppbyggd! DUBBELMORALENS MEKKA(Det är rättstavat)!!
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Jag orkar absolut inte svara på hela Steffos inlägg, men men...

Jag håller med om att det är ett dilemma att polisen inte kan göra något åt motorcylkister som smiter. Jag har gjort det 1 gång och kommer till 99% inte att göra om det. Så på det sättet så var batongviftningen väldigt effektiv. Han skrämde skiten ur mig. Men hade han träffat mig, så hade han utsatt oss för betydligt större risk än vad jag gjorde.

Jag förstår vad du menar. Jag skulle självklart inte vilja att personen kör ihjäl någon oavsett om det är någon jag känner eller inte. Och går det att stoppa någon utan allvarliga skador så är det lugnt för mig. Det jag vill få fram är att polisen aldrig kommer att kunna veta om dom orsakar större skador än så eftersom vi är så oskyddade. Dom kommer aldrig kunna minimera dom riskerna. Om du pga en polis blivit låt säga förlamad, eller allvarligt skadad skulle du tycka att det hade varit ett lagom ingripande?

Sen skriver du att dom skulle ha spikmattor utlagda även för bilar. Tror du på allvar att dom kommer att börja ha allt det med sig när dom ska ut och ha en enkel trafikövervakning? Är det realistiskt att dom kommer ställa upp allt det där för att dom ska kolla några fortkörare? Och vad händer om jag då kommer från andra hållet mot vad dom står o skjuter mot? Ska dom börja stå på samma ställe och ha övervakning åt båda hållen? Det är en fråga om ekonomi.

jag har inte tid för jag måste iväg nu. Det jag egentligen vill säga med mitt snack är att om det kan hittas ett sätt att få stopp på hojar, med absolut minimala risker, så gärna för mig.
 

Invalido

Guest
:tungan Eller hur.

Jag tror inte att det är rätt väg att gå att köra med dom metoderna. Det är ju inte direkt det skonsammaste sättet att stoppa någon på att skjuta ner någon.
Men håll med om att suget att försöka dra snuten skulle vara ganska litet om man visste att det stod någon med en AK-5 bakom nästa krök.

att använda skjutvapen tror jag faktiskt är att utsätta någon för onödigt stora risker. Det är ju inte direkt så att man alltid vet vart man kommer att träffa. Och en skottskada är inte att leka med. för att inte tala som handgranater.

Spikmatta på en raksträcka tror jag inte är så farligt för hälsan egentligen. spikarna är ju ihåliga och sätter sig i däcket och släpper ur luften på ett ganska kontrollerat sätt. Låt vara att det går lite väl fort. Men skulle man göra en variant med mindre hål som släppte ur luften på låt säga en minut så skulle man ju ha ganska gott om tid att bromsa ner på ett odramatiskt sätt.

Jag förespråkar med andra ord inte att man ska få använda vilka medel som helst. Men jag tycker att man ska få använda fler medel än idag. Och faktum är att en förare som drar snuten i 250 redan har gjort ett beslut att det är värt en risk. då tycker jag inte det är mer än rätt om polisen också får använda medel som står i relation till det.



Det är möjligt men om man kör sansat inne i stan så får man ju inte direkt någon anledning. Polisen har ju ingen direkt anledning att jaga om man inte kört fort eller vårdslöst.

en fråga.....
ÄR DU DUM ELLER SPELAR DU BARA DUM????:confused:
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top