Polisen jagar inte fortkörare på MC

KJECOP

Guest
Själv tror jag på det polisarbetet Kjecop och några av hans kollegor förespråkar, dvs kommunikation och kontakt, det Kjelle har åstadkommit inne i Sthlm på tre år har trafikgruppen sthlm inte åstadkommit på 10 år!
Några nötter finns det alltid, min dom kommer man inte åt, ta busnivån inne i Sthlm idag och jämför med för 5 år sedan, grym skillnad.
Ökade kk och nykterhetskontroller samt kommunikation med hojåkarna tror jag är receptet för en tryggare trafikmiljö, om man då ignorerar dom som beter sig illa och INTE jagar dom tror iaf jag att en del tappar intresset och några liv kan sparas genom att idioter inte stressas till ngt dumt!
Fredrik:pannkyss
Tack för de orden Fredrik :)

Så här ligger det till med nyheten i den här tråden... Nyheten att polisen inte längre får jaga hojåkare är fel! Det är ingen skillnad mot förr...

Man kan bl.a läsa på BIKE:s hemsida följande:

"Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen bekräftar idag kl 14 det vi misstänkt. Det ligger ingen ny policy till grund för nyheten, ingen förändring mot tidigare. Kontentan är enligt mig att Göteborgs-Posten sensationslystet på egen hand skapar en nyhet när de skriver att..."

Samt: "Om nu inte JO utdelat nya direktiv så känns saken mest som en smutskastning av motorcyklister som Göteborgs-Posten ägnar sig åt."

I en artikel på BIKES:s hemsida så ifrågasätter och frågar de sig vad Göteborgs-Posten håller på med.

Jag rekommenderar er att läsa sidorna på nedanstående länkar på BIKE:s hemsida:

http://www.bike.se/content/2550/

http://www.bike.se/content/2551/

// Kjelle
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Så här ligger det till med nyheten i den här tråden... Nyheten att polisen inte längre får jaga hojåkare är fel! Det är ingen skillnad mot förr...// Kjelle

Att det beordrats att inte ta fast lagbrytare, oavsett vad de håller på med, är ju helt orimlig.

Edit: Så därför är ju det du skriver rätt självklart menar jag.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mycket bra som sagts i denna tråd så jag lägger in några punkter som jag tycker sades bra och tror får oss mc förare att bli bättre.

Ändra attityden när vi stannar för en kontroll eller liknande, att bötfälla en för en massa små grejer.

Lägga resurser som idag läggs på en massa annat bullshit för att stoppa oss på lite banor runtom i landet där man kan brassa helvete och verkligen köra av sig på. Och det skulle även få många att bli bättre förare ute i trafiken ifall nån situation skulle kräva det.

Sluta jaga de som inte vill stanna, för det är det sämsta de kan göra och det är verkligen inte värt det, för dessa som vill köra från dem försöker ändå.




Regskylt fram är inget att tänka på, det är bara att plocka bort alla regplåtar och köra ifrån dem ändå om man har den inställningen.

Hur man än vänder och vrider på det så kan man komma undan lagen om man vill, så förbjuder de hojar så finns det många som skulle tycka det vore ännu häftigare att köra med dem, och de kommer garanterat att köra ifrån snuten när de väl blir upptäckta.
Köra oskattat och obesiktat med vässade hojar, utan regskylt.


Skulle de förbjuda mc helt ser jag inget hinder att åka hoj ändå, har de svårt att stoppa en idag så har de inte lättare att stoppa en sen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tack för de orden Fredrik :)

Så här ligger det till med nyheten i den här tråden... Nyheten att polisen inte längre får jaga hojåkare är fel! Det är ingen skillnad mot förr...

// Kjelle

Vilken skit-tidning GP verkar vara då. Nästan lägre än aftonblaskan nu.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Mycket bra som sagts i denna tråd så jag lägger in några punkter som jag tycker sades bra och tror får oss mc förare att bli bättre.

Ändra attityden när vi stannar för en kontroll eller liknande, att bötfälla en för en massa små grejer.

Lägga resurser som idag läggs på en massa annat bullshit för att stoppa oss på lite banor runtom i landet där man kan brassa helvete och verkligen köra av sig på. Och det skulle även få många att bli bättre förare ute i trafiken ifall nån situation skulle kräva det.

Sluta jaga de som inte vill stanna, för det är det sämsta de kan göra och det är verkligen inte värt det, för dessa som vill köra från dem försöker ändå.



Regskylt fram är inget att tänka på, det är bara att plocka bort alla regplåtar och köra ifrån dem ändå om man har den inställningen.

Hur man än vänder och vrider på det så kan man komma undan lagen om man vill, så förbjuder de hojar så finns det många som skulle tycka det vore ännu häftigare att köra med dem, och de kommer garanterat att köra ifrån snuten när de väl blir upptäckta.
Köra oskattat och obesiktat med vässade hojar, utan regskylt.


Skulle de förbjuda mc helt ser jag inget hinder att åka hoj ändå, har de svårt att stoppa en idag så har de inte lättare att stoppa en sen.

Så du tycker att polisen ska ge upp?
Bara för att du är så tuff och kör oavsett vilka regler som gäller så betyder inte det att jag skulle köra om det blev ett förbud.
Jävla egoistisk inställning du har tycker jag.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Totalt meningslöst att försöka jaga efter nån som inte stannar eftersom polisen inte har en chans att haka på en sporthoj !

Det kan bara sluta på ett sätt, krash och allvarliga skador/dödsfall.

Måste någon dö för att han/hon kört lite för fort ?!?!

Det daltas så jävla mycket med mördare och pedofiler och våldtäktsmän men har man kört för fort ska man fanimej DÖ för ett litet trivialt brott och polishelikopter och 10 bilar ska sättas in för att kunna skriva ut en böteslapp.

Helt sjukt, de borde verkligen sluta jaga.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Totalt meningslöst att försöka jaga efter nån som inte stannar eftersom polisen inte har en chans att haka på en sporthoj !

Det kan bara sluta på ett sätt, krash och allvarliga skador/dödsfall.

Måste någon dö för att han/hon kört lite för fort ?!?!

Det daltas så jävla mycket med mördare och pedofiler och våldtäktsmän men har man kört för fort ska man fanimej DÖ för ett litet trivialt brott och polishelikopter och 10 bilar ska sättas in för att kunna skriva ut en böteslapp.

Helt sjukt, de borde verkligen sluta jaga.



Det där är ett ganska typiskt tänkande för unga killar idag. I vilken ålder kommer känslan för ansvar egentligen?
Ser detta fenomen hos mina arbetskamrater som är i 20 års åldern och de verkar inte bli "vuxna" färräns runt 30!?

Problemet med sporthojjar är att de drar till sig omogna killar med olämpliga attityder, vilket i slutändan drabbar övriga åkare genom höga försäkringspremier, risk för framtida förbud eller inskränkníngar...

Dessa ursäkter... "Vi har ingenstans att vara", "vi har inga lagliga klotterväggar", "Vi har ingenting att göra" och "Vi har ingen bana"
Jag ser det inte som en skyldighet från samhället att hålla med det.

Precis som vi vill ha vår frihet så vill andra ha sin frihet!
Vägarna är ett transportsystem för alla typer av trafikanter och vi kan inte begära att vi ska ha speciella rättigheter bara för att vi åker motorcykel.
 
Last edited:

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Det där är ett ganska typiskt tänkande för unga killar idag. I vilken ålder kommer känslan för ansvar egentligen?
Ser detta fenomen hos mina arbetskamrater som är i 20 års åldern och de verkar inte bli "vuxna" färräns runt 30!?

Problemet med sporthojjar är att de drar till sig omogna killar med olämpliga attityder, vilket i slutändan drabbar övriga åkare genom höga försäkringspremier, risk för framtida förbud eller inskränkníngar...

Dessa ursäkter... "Vi har ingenstans att vara", "vi har inga lagliga klotterväggar", "Vi har ingenting att göra" och "Vi har ingen bana"
Jag ser det inte som en skyldighet från samhället att hålla med det.

Precis som vi vill ha vår frihet så vill andra ha sin frihet!
Vägarna är ett transportsystem för alla typer av trafikanter och vi kan inte begära att vi ska ha speciella rättigheter bara för att vi åker motorcykel.

Det är ju inte direkt så att man kräver banor bara sådär, in gen annan ska ha nått men vi ska banor. Knappast. Kolla t.ex. på alla jävla fotbollsplanet överallt. Det räcker att man går ca 2km så hinner man gå förbi 5 st upplysta (öven fast någon ALDRIG är där på natten), välskötta och otroligt påkostade fotbollsplaner. Som ändå för det mesta är tomma.

Är det så mycket att kräva med 1 motorbana då?
 

Nicotin

Guest
Totalt meningslöst att försöka jaga efter nån som inte stannar eftersom polisen inte har en chans att haka på en sporthoj !

Det kan bara sluta på ett sätt, krash och allvarliga skador/dödsfall.

Måste någon dö för att han/hon kört lite för fort ?!?!

Det daltas så jävla mycket med mördare och pedofiler och våldtäktsmän men har man kört för fort ska man fanimej DÖ för ett litet trivialt brott och polishelikopter och 10 bilar ska sättas in för att kunna skriva ut en böteslapp.

Helt sjukt, de borde verkligen sluta jaga.

exakt...kör man lite för fort kan man sätta in hela djävla länstrafikgruppen + gräddvisp för att få fast han/hon..

jag säger dock inte att man ska frifart och fri väg bara för att man åker hoj.

Jag minns en snut i staden jag växte upp i, han klunde ge en ordentlig brasklapp om man busade på fel ställen men han tipsade också vart man kunde busa, där det var okay för honom..det var också där vi höll till också..
han var schyst tillbaka..

Dagens nitiska ( du körde minsan 4 km för fort på 70 väg, det ska rapporteras och bötfällas och processas till förbannelse ) är en fel attityd från polisens sida..dom satte ju nivån igen på första barkarby grejen..flygande och allmänt griniga poliser..

men jag å andra sidan står för att den dagen dom kommer på et sätt att på ett el annat sätt förbjuder sporthojar, kommer jag vara den som nog e först ute och åker...el en av dom första i alla fall..

Min åsikt, ni behöver inte sparka igång och baka era moralkakor..

Det där är ett ganska typiskt tänkande för unga killar idag. I vilken ålder kommer känslan för ansvar egentligen?
Ser detta fenomen hos mina arbetskamrater som är i 20 års åldern och de verkar inte bli "vuxna" färräns runt 30!?

Problemet med sporthojjar är att de drar till sig omogna killar med olämpliga attityder, vilket i slutändan drabbar övriga åkare genom höga försäkringspremier, risk för framtida förbud eller inskränkníngar...

Dessa ursäkter... "Vi har ingenstans att vara", "vi har inga lagliga klotterväggar", "Vi har ingenting att göra" och "Vi har ingen bana"
Jag ser det inte som en skyldighet från samhället att hålla med det.

Precis som vi vill ha vår frihet så vill andra ha sin frihet!
Vägarna är ett transportsystem för alla typer av trafikanter och vi kan inte begära att vi ska ha speciella rättigheter bara för att vi åker motorcykel.

tack för att du kallar mig ung..:)

Jag är dock en av dom som skulle helt sluta åka gata om det fanns en bana att åka till..el i alla fall sluta gasa så mycket som man ibland gör...
och vuxen kommer jag fan aldrig bli..:D

dock så finns det ingen så läget är ju som det är då..
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
I love speed, och jag gillar att komma hem till familjen bääst.
Tagga ner lite, köra fort på vägen, ok då men lite kan vi väl hålla på oss. Vänta tills vägen är tom på övriga trafikanter, minimera riskerna. Och inte behöver vi väl provocera länsman med att öka farten när vi passerar fartkameran. Ny policy. SMYG förbi kamerorna. Var laglydig och trafiksäker när det är andra trafikanter närvarande. Bli en ögontjänare, fresta inte folks tålamod. I vårt avlånga land finns det massor utav möjligheter att njuta utav landsvägen i vårt eget goa tempo utan att höja risknivån nämnvärt. Var en god medtrafikant. Bli en smygare, jag kalla det va fan du vill. Men sluta provocera!

Precis mina tankar oxå!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det där är ett ganska typiskt tänkande för unga killar idag. I vilken ålder kommer känslan för ansvar egentligen?
Ser detta fenomen hos mina arbetskamrater som är i 20 års åldern och de verkar inte bli "vuxna" färräns runt 30!?

Problemet med sporthojjar är att de drar till sig omogna killar med olämpliga attityder, vilket i slutändan drabbar övriga åkare genom höga försäkringspremier, risk för framtida förbud eller inskränkníngar...

Dessa ursäkter... "Vi har ingenstans att vara", "vi har inga lagliga klotterväggar", "Vi har ingenting att göra" och "Vi har ingen bana"
Jag ser det inte som en skyldighet från samhället att hålla med det.

Precis som vi vill ha vår frihet så vill andra ha sin frihet!
Vägarna är ett transportsystem för alla typer av trafikanter och vi kan inte begära att vi ska ha speciella rättigheter bara för att vi åker motorcykel.
Jag håller med.
De som skulle behöva ändra attityd förstår inte att de är de själva som är problemet.
Egoister.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så du tycker att polisen ska ge upp?
Bara för att du är så tuff och kör oavsett vilka regler som gäller så betyder inte det att jag skulle köra om det blev ett förbud.
Jävla egoistisk inställning du har tycker jag.


Jag är inte tuff, utan skriver mina tankar. Ny taget körkort och tar det lugnt som fan och åker i efter min egen förmåga. Men den dagen jag samlat på mig erfarenhet och vill gasa lite vill jag ha nånstans att göra det på. Sedan tror jag att jag kan lära mig jävligt mycket genom att åka bana.
Sedan bryr jag mig inte om vad andra tycker, förbjuder de mc så åker jag ändå och då blir man tvungen att åka med djävulshorn för att inte bli tagen.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Risken att storebror tvingar tillverkare att t.ex. montera in GPS i datorboxen, så att den inte kan kopplas förbi, ser ut att bli allt sannolikare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
http://www.break.com/index/biker_with_death_wish.html
visats förut men vart har de en chans? de bara gör saken värre, och till slut lyckas de smälla själva

Polisen har ju fler än en bil, plus flygfarkoster därtill. Under en sån där jakt så är det nog ingen i polisbilen som tror att just deras farkost ska kunna stoppa hojen, det är ju nästintill omöjligt om man inte får fälla hojen medelst påkörning såsom de gör i USA.

Syftet är att följa efter med hojen i synhåll och sedan rapportera in färdväg och koordinera in fler och fler enheter.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
alltså det dära med att köra bana, finns ju hur många bankörnings dagar som helst under säsongen å sen om man verkligen vill börnabana med mc så e det bara att ta licens ju.... men polisen ska fan låta bli att hoppa på bra för att man legat nån km för fort, det e så lätt att vrida lite för mycket på rullen när man glor ut på vägen å så står de där....... å då e man körd. fast alla poliser e ju inte såna, eller?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
vad polisen inte bör göra är nåt helt annat mot vad dom gör, det finns säkert regler nu med att dom inte ska göra nåt som utsätter allmänheten för mer risker men ändå så är det alltid nåt stolpskott som leker rallyförare och kör ihjäl nån fotgängare när dom jagar en fortkörare.
Trafikpoliser som står på en fin 90 väg och bara plockar folk som kör lite för fort för att det är lätt att göra det är en SKÄMT, stå vid dagis istället... och varför slipper yrkestrafikanter undan mycket lättare??
Blää blir bara arg när jag tänker på trafikövervakning.
Sen blir man inte mindre glad när det finns blåa idioter som kör fort i 50områden utan blåljus på utan uppenbar anledning.:mad:
Personligen tycker jag att dom skulle jaga mopeder lite mer.. snorungar som far runt på sina trimmade eu mopeder o 90 blås i samhällena utan något som helst trafikvett, upp o ner på trottoarer, omkörningar både på höger o vänster sida, inga ljusen, inga hjälmar.... fast har man inget o skydda så..

:huvet
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För vad det är värt hävdar nu DN att ovan citerade Bengt Svensson till dem har bekräftat att Polisen INTE ska jaga MC-förare.

"- Vi försöker inte jaga efter. Riskerna är allt för stora. Vi får tillämpa andra metoder helt enkelt, säger Bengt Svensson, trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen."

Citerat GP eller direkt citat till DN?
 

Invalido

Guest
Tack för de orden Fredrik :)

Så här ligger det till med nyheten i den här tråden... Nyheten att polisen inte längre får jaga hojåkare är fel! Det är ingen skillnad mot förr...

Man kan bl.a läsa på BIKE:s hemsida följande:

"Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen bekräftar idag kl 14 det vi misstänkt. Det ligger ingen ny policy till grund för nyheten, ingen förändring mot tidigare. Kontentan är enligt mig att Göteborgs-Posten sensationslystet på egen hand skapar en nyhet när de skriver att..."

Samt: "Om nu inte JO utdelat nya direktiv så känns saken mest som en smutskastning av motorcyklister som Göteborgs-Posten ägnar sig åt."

I en artikel på BIKES:s hemsida så ifrågasätter och frågar de sig vad Göteborgs-Posten håller på med.

Jag rekommenderar er att läsa sidorna på nedanstående länkar på BIKE:s hemsida:

http://www.bike.se/content/2550/

http://www.bike.se/content/2551/

// Kjelle

önskar alla poliser vore som du... då skulle jag sackta in vid varje poliskontroll o stanna till ett tag o ta fram kaffekannan o bjuda på en kopp o snacka lite hoj o stressa ner:pannkyss
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top