Polisen jagar inte fortkörare på MC

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Det där är ett ganska typiskt tänkande för unga killar idag. I vilken ålder kommer känslan för ansvar egentligen?
Ser detta fenomen hos mina arbetskamrater som är i 20 års åldern och de verkar inte bli "vuxna" färräns runt 30!?

Problemet med sporthojjar är att de drar till sig omogna killar med olämpliga attityder, vilket i slutändan drabbar övriga åkare genom höga försäkringspremier, risk för framtida förbud eller inskränkníngar...

Dessa ursäkter... "Vi har ingenstans att vara", "vi har inga lagliga klotterväggar", "Vi har ingenting att göra" och "Vi har ingen bana"
Jag ser det inte som en skyldighet från samhället att hålla med det.

Precis som vi vill ha vår frihet så vill andra ha sin frihet!
Vägarna är ett transportsystem för alla typer av trafikanter och vi kan inte begära att vi ska ha speciella rättigheter bara för att vi åker motorcykel.

Så sant som det är sagt:Bugar
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Trafikpoliser som står på en fin 90 väg och bara plockar folk som kör lite för fort för att det är lätt att göra det är en SKÄMT, stå vid dagis istället... och varför slipper yrkestrafikanter undan mycket lättare??

Var ute och körde för en tid sedan och låg på lagom avstånd bakom en Flygbuss på 90-väg. Kameror finns på vägen, men tänkte inte så mycket på det och helt plötsligt blev jag bländad. Tittade på mätaren och den visade ca 98 km/h. Lite senare inträffade det igen. Han brydde sig med andra ord inte så mycket om att hålla rätt hastighet och då ingår det ändå i hans jobb att hålla 90 på 90-väg.

Upplevde själv det som att jag var förföljd av paparazzis. :mad:

Lyckligtvis överlevde jag körningen, vilket jag väl egentligen inte borde gjort enligt Vägverket eftersom jag körde för ett par km/h för fort. :confused:
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Principiellt så anser jag att lagbrott ska förebyggas, stoppas och straffas.
Så ja, det är polisens jobb att stoppa fortkörningar och annat riskabelt beteende i trafiken, det går ju liksom inte att argumentera mot.

Däremot så måste det ju finnas nivåer på kraften i insatsen, mig veterligt finns det inget generellt tillstånd att utföra en insats som ökar risken för allmänheten jämfört med att låta brottet fortsätta.

T ex en högfartsjakt i innerstaden en sommardag med tonvis av cyklister och flanörer ökar förmodligen risken enormt jämfört med att släppa och lämna över till helikopter. Det är inte samma sak på en kurvig landsväg utan trafik.

Men så länge man upplever att man blir lika hårt åsatt och straffad för 30 km/h för fort på öde motorväg som 30 för fort en eftermiddag i innerstan så kommer aldrig individen komma överens med myndigheten om proportioner mellan brott och straff.

Sen att försöka smita när man tagit en kalkylerad risk att köra för fort... Jag tycker det är löjligt faktiskt. Om man väljer att köra 40-50+ så måste man ju tycka att det är värt att torska lappen och få böter, eller hur...

:)
/Danne
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mycket bra som sagts i denna tråd så jag lägger in några punkter som jag tycker sades bra och tror får oss mc förare att bli bättre.

Ändra attityden när vi stannar för en kontroll eller liknande, att bötfälla en för en massa små grejer.

Lägga resurser som idag läggs på en massa annat bullshit för att stoppa oss på lite banor runtom i landet där man kan brassa helvete och verkligen köra av sig på. Och det skulle även få många att bli bättre förare ute i trafiken ifall nån situation skulle kräva det.

Sluta jaga de som inte vill stanna, för det är det sämsta de kan göra och det är verkligen inte värt det, för dessa som vill köra från dem försöker ändå.




Regskylt fram är inget att tänka på, det är bara att plocka bort alla regplåtar och köra ifrån dem ändå om man har den inställningen.

Hur man än vänder och vrider på det så kan man komma undan lagen om man vill, så förbjuder de hojar så finns det många som skulle tycka det vore ännu häftigare att köra med dem, och de kommer garanterat att köra ifrån snuten när de väl blir upptäckta.
Köra oskattat och obesiktat med vässade hojar, utan regskylt.


Skulle de förbjuda mc helt ser jag inget hinder att åka hoj ändå, har de svårt att stoppa en idag så har de inte lättare att stoppa en sen.

Äääh. Väx upp nu för sjutton. Trafikpolisen har i uppdrag att övervaka trafiken och förhindra samt beivra brott och förseelser som innabär att man utsätter övriga trafikanter för fara. Fortkörning är en av dom sakerna. För faktum är att när man kör för fort (under förutsättning att det inte är en helt tom väg) så minskar du dina marginaler och ökar sannolikheten för en olycka. Du får mindre marginaler att bromsa om du kommer runt en kurva i högre fart och någon är på väg över vägen, risken är större att du skall komma över på fel sida i en kurva och där möta en bil eller annan motorcykel.

Jag kör själv för fort ibland men jag skulle aldrig få för mig att dra snuten. Det är helt enkelt inte värt det. Jag riskerar både mitt liv och andras. Och mitt liv kommer alltid att vara värt mer än 4000 spänn för mig.

Jag tycker med andra ord att det är helt i sin ordning om dom jagar efter MC-förare som försöker smita. Den som försöker dra snuten på sin sporthoj har faktiskt själv redan tagit beslutet att det är värt att riskera livet för. Skulle den personen köra ihjäl sig på grund av att han kört för fort in i en kurva eller dylikt så har han ju valt det själv. Man kan ju inte direkt säga att det satt en polis och vred på rullen åt en. Dom borde faktiskt få ta till mer medel än vad dom i dagsläget får för att stoppa flyende förare så länge det kan ske utan onödiga risker för omgivningen.

Däremot har jag full förståelse för att dom väljer att inte förfölja när det är i tät trafik och dom bedömer att riskerna för andra trafikanter är för stora.

Om polisen hade mer medel att ta till för att stoppa de riktigt vansinniga tilltagen och smitningarna så skulle antagligen det minska skrikandet om att motorcykelåkare är farliga och omdömeslösa och kör som idioter och att man borde förbjuda sporthojar. Jag vill fortsätta köra hoj.
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Dom borde faktiskt få ta till mer medel än vad dom i dagsläget får för att stoppa flyende förare så länge det kan ske utan onödiga risker för omgivningen.

Äh, kamma till dig nu.
För en herrans massa år sedan så åkte en kompis omkring på en gammal RD 125 i shorts och utan hjälm, inte nog med det så hade han två kompisar bakom sig på bönpallen även dem utan skydd. Idiotiskt som fan men som 15 åring så tänker man ofta inte längre än vad näsan är lång. Denna resa slutade med att polisen prejade ut ungarna i diket så dom studsade in i ett elskåp och bröt både det ena och det andra. ingen skadades dock allvarligt.

Tycker du att det är rätt medel för att fånga de små liven?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag kör själv för fort ibland men jag skulle aldrig få för mig att dra snuten. Det är helt enkelt inte värt det. Jag riskerar både mitt liv och andras.

Fast o andra sidan behöver man inte köra som en idiot inne i stan för att hänga av polisen.
Räcker att köra där dom inte kan.
 

Nicotin

Guest
Äh, kamma till dig nu.
För en herrans massa år sedan så åkte en kompis omkring på en gammal RD 125 i shorts och utan hjälm, inte nog med det så hade han två kompisar bakom sig på bönpallen även dem utan skydd. Idiotiskt som fan men som 15 åring så tänker man ofta inte längre än vad näsan är lång. Denna resa slutade med att polisen prejade ut ungarna i diket så dom studsade in i ett elskåp och bröt både det ena och det andra. ingen skadades dock allvarligt.

Tycker du att det är rätt medel för att fånga de små liven?

steffo är en sån som skulle stå med kulspruta om han var snut..alla medel som går at få tag i skulle han då använda, handgranat osv..spikmatta..you name it...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Äh, kamma till dig nu.
För en herrans massa år sedan så åkte en kompis omkring på en gammal RD 125 i shorts och utan hjälm, inte nog med det så hade han två kompisar bakom sig på bönpallen även dem utan skydd. Idiotiskt som fan men som 15 åring så tänker man ofta inte längre än vad näsan är lång. Denna resa slutade med att polisen prejade ut ungarna i diket så dom studsade in i ett elskåp och bröt både det ena och det andra. ingen skadades dock allvarligt.

Tycker du att det är rätt medel för att fånga de små liven?

Visst. Det kan tyckas lite väl hårt om dom bröt en massa för att dom blev prejade av vägen. Men det faktum att 15-åringar inte tänker så långt är väl snarare ett argument för att dom inte borde vara ute i trafiken på en 125:a överhuvudtaget. Dock tror jag faktiskt att även en 15 åring har fått tillräcklig intelligens för att inse att om man kör så fort det bara går så finns det en risk att det går åt helvete. Oavsett polisen är efter eller inte.

Det stora problemet om du frågar mig är att man försöker smita från polisen. Inte att polisen stoppar någon.
Om polisen fick mer medel att sätta till så att en hyfsad andel av de som försöker smita faktiskt blev stoppade så tror jag att väldigt många färre skulle fundera över att försöka.
Jag vet i alla fall att när jag var i moppeåldern så började polisen jaga trimmade mopeder med endurohoj. Killen som körde hade tydligen tävlat på ganska hög nivå också. Mopparna hade inte en chans att komma undan. Andelen som försökte köra ifrån snuten minskade radikalt i samband med det eftersom dom visste att dom i alla fall inte hade en chans.

Följdaktligen tror jag att om man tillät polisen att sätta till mer medel mot de som försöker smita så att det var i det närmaste hopplöst att komma undan så skulle nästan ingen försöka smita. Därmed skulle riskerna för både förare och omgivning i det långa loppet minska.
Som det är idag så är polisen chanslös mot en tekniskt skicklig förare på en sporthoj och det finns därför inget incitament för många att stanna.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Bra! Låter som ett första aprilskämt men det låg juhe på sr.se och var datumstämplat en annan dag så kör i vind...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
steffo är en sån som skulle stå med kulspruta om han var snut..alla medel som går at få tag i skulle han då använda, handgranat osv..spikmatta..you name it...

:tungan Eller hur.

Jag tror inte att det är rätt väg att gå att köra med dom metoderna. Det är ju inte direkt det skonsammaste sättet att stoppa någon på att skjuta ner någon.
Men håll med om att suget att försöka dra snuten skulle vara ganska litet om man visste att det stod någon med en AK-5 bakom nästa krök.

att använda skjutvapen tror jag faktiskt är att utsätta någon för onödigt stora risker. Det är ju inte direkt så att man alltid vet vart man kommer att träffa. Och en skottskada är inte att leka med. för att inte tala som handgranater.

Spikmatta på en raksträcka tror jag inte är så farligt för hälsan egentligen. spikarna är ju ihåliga och sätter sig i däcket och släpper ur luften på ett ganska kontrollerat sätt. Låt vara att det går lite väl fort. Men skulle man göra en variant med mindre hål som släppte ur luften på låt säga en minut så skulle man ju ha ganska gott om tid att bromsa ner på ett odramatiskt sätt.

Jag förespråkar med andra ord inte att man ska få använda vilka medel som helst. Men jag tycker att man ska få använda fler medel än idag. Och faktum är att en förare som drar snuten i 250 redan har gjort ett beslut att det är värt en risk. då tycker jag inte det är mer än rätt om polisen också får använda medel som står i relation till det.

Fast o andra sidan behöver man inte köra som en idiot inne i stan för att hänga av polisen.
Räcker att köra där dom inte kan.

Det är möjligt men om man kör sansat inne i stan så får man ju inte direkt någon anledning. Polisen har ju ingen direkt anledning att jaga om man inte kört fort eller vårdslöst.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
:tungan Eller hur.

Jag tror inte att det är rätt väg att gå att köra med dom metoderna. Det är ju inte direkt det skonsammaste sättet att stoppa någon på att skjuta ner någon.
Men håll med om att suget att försöka dra snuten skulle vara ganska litet om man visste att det stod någon med en AK-5 bakom nästa krök.

att använda skjutvapen tror jag faktiskt är att utsätta någon för onödigt stora risker. Det är ju inte direkt så att man alltid vet vart man kommer att träffa. Och en skottskada är inte att leka med. för att inte tala som handgranater.

Spikmatta på en raksträcka tror jag inte är så farligt för hälsan egentligen. spikarna är ju ihåliga och sätter sig i däcket och släpper ur luften på ett ganska kontrollerat sätt. Låt vara att det går lite väl fort. Men skulle man göra en variant med mindre hål som släppte ur luften på låt säga en minut så skulle man ju ha ganska gott om tid att bromsa ner på ett odramatiskt sätt.

Jag förespråkar med andra ord inte att man ska få använda vilka medel som helst. Men jag tycker att man ska få använda fler medel än idag. Och faktum är att en förare som drar snuten i 250 redan har gjort ett beslut att det är värt en risk. då tycker jag inte det är mer än rätt om polisen också får använda medel som står i relation till det.


du har ju tydligen noll koll hur en spikmatta fungerar på en trycksatt gummidäck..men jag skaffar en spikmatta så får du köra över den i 90 knyck med din hoj om det nu är så ofarligt..deal ????
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Visst. Det kan tyckas lite väl hårt om dom bröt en massa för att dom blev prejade av vägen. Men det faktum att 15-åringar inte tänker så långt är väl snarare ett argument för att dom inte borde vara ute i trafiken på en 125:a överhuvudtaget. Dock tror jag faktiskt att även en 15 åring har fått tillräcklig intelligens för att inse att om man kör så fort det bara går så finns det en risk att det går åt helvete. Oavsett polisen är efter eller inte.

Det stora problemet om du frågar mig är att man försöker smita från polisen. Inte att polisen stoppar någon.
Om polisen fick mer medel att sätta till så att en hyfsad andel av de som försöker smita faktiskt blev stoppade så tror jag att väldigt många färre skulle fundera över att försöka.
Jag vet i alla fall att när jag var i moppeåldern så började polisen jaga trimmade mopeder med endurohoj. Killen som körde hade tydligen tävlat på ganska hög nivå också. Mopparna hade inte en chans att komma undan. Andelen som försökte köra ifrån snuten minskade radikalt i samband med det eftersom dom visste att dom i alla fall inte hade en chans.

Följdaktligen tror jag att om man tillät polisen att sätta till mer medel mot de som försöker smita så att det var i det närmaste hopplöst att komma undan så skulle nästan ingen försöka smita. Därmed skulle riskerna för både förare och omgivning i det långa loppet minska.
Som det är idag så är polisen chanslös mot en tekniskt skicklig förare på en sporthoj och det finns därför inget incitament för många att stanna.

1 jag undrar vad du menar med "mer medel": Mer pengar att köpa bättre polishojar för eller kraftigare tag mot de som kör fortare?

2 När du pratar om att mopparna inte kunde smita längre pga av en bättre förare; tror du på allvar att polisen har möjlighet och att köpa in hojar som klarar det dagens sporthojar klarar och att dom har tid och råd att utbilda dess förare så att dom blir BÄTTRE (för det måste dom vara om dom ska hinna ikapp) än många som är ute och kör idag?

3. Hur i helvete resonerar du när du menar på att det är ok att orsaka den skada som orsakades på mopedisterna. Är det isåfall oxå ok att preja mc-åkare av vägen? Om dom dessutom är utan skydd?
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Steffo

Jag förstår vad du menar. Hade polisen stått med en cbr1000rr och varit beredda på att hänga efter så hade nog de flesta glada amatörer villigt stannat.

Att däremot prejas eller svänga in framför en framrusande motorcykel är ju ren idioti.

Problemet är att en del poliser är ett gäng degnyllen. Böter för en plåt som sitter fel eller blinkers som är tonat. Klart fan folk hellre kör ifrån än att få 2000kr böter för en skitsak. Farbror blå borde fokusera på viktigare saker än miniblinkers.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
du har ju tydligen noll koll hur en spikmatta fungerar på en trycksatt gummidäck..men jag skaffar en spikmatta så får du köra över den i 90 knyck med din hoj om det nu är så ofarligt..deal ????

Jag sade ju att den släpper ur luften lite väl fort. Eller gjorde jag inte det?
Enligt den info som jag har om spikmattor så har spikarna hullingar som gör att de släpper från spikmattan och fastnar i däcket och sen är de ihåliga så att de släpper ur luften. Dom filmklipp jag sett går det dock lite för fort att däcket blir helt platt. Skulle det ta längre tid så skulle man nog kunna bromsa ner ganska kontrollerat. För övrigt är jag ganska säker på att dom flesta skulle börja bromsa redan i förväg om dom såg en spikmatta längre fram. Dom flesta skulle troligen ge fan i att köra på den överhuvudtaget.

Idén med spikmattan är liksom inte att man egentligen ska köra på den. Idén är att man ska inse att det är kört och stanna.
 

Nicotin

Guest
Jag sade ju att den släpper ur luften lite väl fort. Eller gjorde jag inte det?
Enligt den info som jag har om spikmattor så har spikarna hullingar som gör att de släpper från spikmattan och fastnar i däcket och sen är de ihåliga så att de släpper ur luften. Dom filmklipp jag sett går det dock lite för fort att däcket blir helt platt. Skulle det ta längre tid så skulle man nog kunna bromsa ner ganska kontrollerat. För övrigt är jag ganska säker på att dom flesta skulle börja bromsa redan i förväg om dom såg en spikmatta längre fram. Dom flesta skulle troligen ge fan i att köra på den överhuvudtaget.

Idén med spikmattan är liksom inte att man egentligen ska köra på den. Idén är att man ska inse att det är kört och stanna.

och jag läste på aftonbladet att grisar verkligen kan flyga..eftersom det finns i en tidning/på nätet så stämmer ju det...

oootroligt...

du har noll chans att kontrollera en mc som helt plötsligt för punka/fälgkörning toktomt däck...
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Lägger polisen verkligen ut spikmattor för få stopp på motorcyklister som kör för fort??
Låter ju som årets rövarhistoria, men vad vet jag.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
:tungan Eller hur.

Jag tror inte att det är rätt väg att gå att köra med dom metoderna. Det är ju inte direkt det skonsammaste sättet att stoppa någon på att skjuta ner någon.
Men håll med om att suget att försöka dra snuten skulle vara ganska litet om man visste att det stod någon med en AK-5 bakom nästa krök.

att använda skjutvapen tror jag faktiskt är att utsätta någon för onödigt stora risker. Det är ju inte direkt så att man alltid vet vart man kommer att träffa. Och en skottskada är inte att leka med. för att inte tala som handgranater.

No shit sherlock!? Så du menar att preja ngn av vägen är mindre farligt? Du vet ju inte var personen kommer att landa heller. det kan finnas en vass pinne som skadar något så allvarligt att dom dör lika gärna som en kula gör det.
Spikmatta på en raksträcka tror jag inte är så farligt för hälsan egentligen. spikarna är ju ihåliga och sätter sig i däcket och släpper ur luften på ett ganska kontrollerat sätt. Låt vara att det går lite väl fort. Men skulle man göra en variant med mindre hål som släppte ur luften på låt säga en minut så skulle man ju ha ganska gott om tid att bromsa ner på ett odramatiskt sätt.

jaha, och risken att det blir oerhört okontrollerat finns förstås inte iaf?? För att inte tala om andelen förare som kommer att tappa balansen och ev åka in i något väldigt hårt ex vajerräcke?

Jag förespråkar med andra ord inte att man ska få använda vilka medel som helst. Men jag tycker att man ska få använda fler medel än idag. Och faktum är att en förare som drar snuten i 250 redan har gjort ett beslut att det är värt en risk. då tycker jag inte det är mer än rätt om polisen också får använda medel som står i relation till det.

Menar du verkligen att det då är ok att riskera NÅGON ANNANS LIV? För det är där vi hamnar. om en polis tar till sådana medel att MC-föraren dör pga av det; är han då skyldig till mord eller är det "hojförarens eget fel"?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lägger polisen verkligen ut spikmattor för få stopp på motorcyklister som kör för fort??
Låter ju som årets rövarhistoria, men vad vet jag.

Nej det var Steffo som framförde åsikten att de nya typerna av spikmattor (som lämnar ett strypmunsstycke i däcket com ger ett kontrollerat utflöde) kunde vara ett lämpligt förfaringssätt.
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Äh, kamma till dig nu.
För en herrans massa år sedan så åkte en kompis omkring på en gammal RD 125 i shorts och utan hjälm, inte nog med det så hade han två kompisar bakom sig på bönpallen även dem utan skydd. Idiotiskt som fan men som 15 åring så tänker man ofta inte längre än vad näsan är lång. Denna resa slutade med att polisen prejade ut ungarna i diket så dom studsade in i ett elskåp och bröt både det ena och det andra. ingen skadades dock allvarligt.

Tycker du att det är rätt medel för att fånga de små liven?

Dom fick nog en positiv inställning till polisväsendet! :va
För att nå fram till ex. moppefuckon måste alla dra sitt strå till stacken, föräldrar förebilder(hojåkare? Vi?) och övriga i samhället... Men det är fan inte lätt...

Lite ot men ändå... Nu till ämnet, det här med att inte jaga kommer ju bara sluta med att dom kommer haffa oss precis närsomhelst.. DireCkt!!!!111!!! när dom ser oss! Klaga på skyltar, blinkers, backspeglar och sånt...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top