Polisen jagar inte fortkörare på MC

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
bekvämt att inte behöva tänka på de där förbannade kamerorna :mad:
inte för att man ligger i 280 eller så, men vanlig marschtakt tycker jag brukar hamna lite runt 40-50 över bilarna...

Tekniken finns ju för att sätta dit oss som "inte syns" och kan registreras.
Lite Sci-Fi, men ofta så kommer Sci-Fi ikapp och blir verklighet.

Ett chip i bågen och i föraren. Svårt att argumentera där sen. Lägg till GPS på chippet åså har Storebror überkoll på vad vi pysslar med och i vilken fart vi gör det i. :tungan

ta det lugnt och njut av sommaren, för nu är det fanimig gôtta ute

:hojsmilie :D :tuttar :) :öl :fyllisar
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Kommer vi nu slippa dessa skitfilmer med idioter som kör för fort med MC och jagas av haffa.

ÄNTLIGEN!
 

InkBash

SFS
Gick med
9 Mar 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
BMW G650 Xcountry 07
Instämmer med flera andra här. Alla gillar ju att stå på :) , men det finns vissa tillfällen som är bättre än andra att gasa på. Kan vi undvika att dra på oss onödig dålig kritik så är det ju att föredra.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det var inte Bengt Svensson, vad jag kommer ihåg. Bengt, kör själv MC..

Problemställningen är enkel..
JO ger instruks om att Polisen inte får framkalla fara för andra trafikanter! Och med det tempo som vissa MC förare kör i - kan de ganska enkelt inte göra nått..

Klart att detta skapar en irritation, hos myndigheterna - som samtidigt får stryk för att olyckorna ökar!
Och hoss en liten del av MC kollektivet, blir det mera poppis att dra snuten, och även provocera som det bara går!

Och resultatet, det ger sig själv:

En växande politisk debatt, och krav om olika åtgärdar:

  • Spikmattor
  • Skärpt straf för fortkörning
  • Stängning av MC vänliga vägor i helgor
  • Lag om ägaransvar
  • Nummerskylt fram
  • Licens på körkort, med årlig avrostning
  • Elektronisk övervakning
  • Försäkringssystem, baserad på ovanstående
  • etc., etc..

Medicinen är ganska enkel - kör med insidan - sluta provocera aldeles för mycket - respektera hastighet där det behövs - och ta framför allt ett eget ansvar..
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur länge dröjer det innan den gråa massan kommer att börja skrika om att förbjuda sporthojar, eftersom polisen är chanslös i jakten och att "mc fartdårarna har nu fått en gräddfil" ? Ännu mer ved på brasan som Svensson vill elda upp oss på i sin avundsjuke inducerade mani att förbjuda allt de själva inte får göra för frugan. Polisen kunde ha haft en kutym att inte jaga, men behöver inte slå på för stora trumman och sticka nagel i ögat på småsvenssons. Fast kanske är det ett medvetet handlande...och nästa grej för att komma åt "mc döden" blir ett nytt jävla förbud, skatt, avgift eller gärna en combo. Tack för det televerket.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Fast kanske är det ett medvetet handlande...och nästa grej för att komma åt "mc döden" blir ett nytt jävla förbud, skatt, avgift eller gärna en combo. Tack för det televerket......

Det är precis det lobbyister sysslar med och det verkar som om Vägverket och Polisen också vet hur man nyttjar det:huvet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Som vanligt är det en attityd som behöver förändras, och det är inget som sker genom förbud, krav på skylt fram osv. De som idag kör utan skylt alls och slangar framför kameran kommer ju inte sluta göra det ifall det blir krav på skylt fram.

Personligen tycker jag det är bra att de släpper fortkörande hojar. Dels försvinner incitamentet för att filma när man åker ifrån haffa, vilket jag tror är effekten man vill åt. Sen minskar risken för patrullen och andra trafikanter, och även för hojåkaren som med största sannolikhet inte står på lika hårt som om han hade häng.

Däremot tycker jag inte det är smart att sitta här och skriva vilka åtgärder som kommer vidtas istället. Vi behöver ju inte ge dom idéer som de inte redan har...
 

KJECOP

Guest
Ändrat länk

Nu tänker jag också kommentera... :tungan

Det är inte polisen eller politiker som kommit med detta att inte jaga hojar. Detta kommer enligt nyhetsmedia från Justitieombudsmannen (JO) och sedan har Bengt Svensson enbart kommenterat det JO har uttalat. Så det är inte polisens önskemål och det är inte heller Bengt Svensson man ska ge sig på eller ännu värre hoppas att han ska avlida... Sådant som att tycka att någon ska avlida är ganska lågt.

Jag har kommenterat detta på BIKEs hemsida vilka skriver om nyheten, det gör även MC-Nytt. Där kan ni också läsa mera om detta.

Jag har på http://www.bike.se/content/2550/ skrivit:

Detta är i och för sig ingen nyhet. Men som det låter nu så verkar hojar vara helt fredade. Jag ska försöka grotta lite mera i detta och se vad som eventuellt kan vara nytt. Här nedan så har jag klippt in en del av de föreskrifter och råd (FAP 104-1) som polisen har att rätta sig efter.

"Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller endast
ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om den
flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att anse
som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller, om den är känd, inte av svårartad
beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för
att någon skadas."
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
....Det är inte polisen eller politiker som kommit med detta att inte jaga hojar. Detta kommer enligt nyhetsmedia från Justitieombudsmannen (JO) ........."

Jag tror nog att det faktiskt ÄR en medveten strategi för att öka acceptansen för införande av ägaransvar, regskyltar, förbud osv. för att komma åt de farliga förarna på sporthoj.

Det kommer alldeles för lägligt för den debatten för att det skulle kunna vara en slump.

Det värsta är att jag förstår dem, vissa förare i hojkollektivet har ju bäddat för detta under en lång tid.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
som jag ser det och tror...tror jag att det här är första steget till att hojjar kommer ha reg.skylt fram i framtiden (som jag tror 'ligger runt hörnet').

polisen, som dels kommer ha mindre resurser för att jaga hojjar samtidigt som de kommer dra in på sina egna hojjar, kommer då med all säkerhet föreslå (liksom andra myndigheter) för att på ett mentalt plan 'skrämma' hojförare att inte köra apsnabbt att reg.skyltar fram ska bli lag. kan de lättare identifiera en hoj så räknar de med att en stor majoritet hojförare kommer bli mer laglydiga etc. den lilla klicken som kör hur snabbt de vill när var och hur är ett gäng som det inte går att ändra på så då ändrar de taktiken helt enkelt för att istället koncentrera sig på den stora majoriteten av hojförare.

men det är min gissning som sagt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
...och det är inte heller Bengt Svensson man ska ge sig på eller ännu värre hoppas att han ska avlida... Sådant som att tycka att någon ska avlida är ganska lågt.

Vilken enorm tankeställare man får här. Även om man kan skönja en viss försiktighet i ditt uttalande, så kan det få effekten att motorcyklister plötsligt börjar tycka att andra människor kan få leva vidare.

Det kan vara viktigt att lyfta fram, så inte sporthojskollektivet plötsligt ger sig i kast med högst olämpliga aktiviteter. Bra och nyanserad poäng med andra ord. :tummenupp
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Den som drar, han/hon drar. Genom att inte förfölja kan polisen faktiskt minska risken att hojpiloten i första hand och andra trafikanter i andra hand inte kommer till skada, den som har haft häng och inte heter "Spökgösta" vet vilken adrenalinrush det ger och hur lätt det då är att göra misstag.
Har vi sen tur och slipper att några ska provocera så är det toppen, sen är det ju bara att be att det inte provoceras mer än nödvändigt och att vi använder insidan när vi kör! Look who´s talking...
Själv tror jag på det polisarbetet Kjecop och några av hans kollegor förespråkar, dvs kommunikation och kontakt, det Kjelle har åstadkommit inne i Sthlm på tre år har trafikgruppen sthlm inte åstadkommit på 10 år!
Några nötter finns det alltid, min dom kommer man inte åt, ta busnivån inne i Sthlm idag och jämför med för 5 år sedan, grym skillnad.
Ökade kk och nykterhetskontroller samt kommunikation med hojåkarna tror jag är receptet för en tryggare trafikmiljö, om man då ignorerar dom som beter sig illa och INTE jagar dom tror iaf jag att en del tappar intresset och några liv kan sparas genom att idioter inte stressas till ngt dumt!
Därmed inte sagt att jag är någon ängel, men jag sköter mig i tätbebyggda områden, och skulle tycka det var ganska skönt att slippa åka ifrån främst en MC-polis, för det är en rejäl uppgift...
Angående Benke på sin ostrypta 600 så drar han iaf, och om han får vara lite ifred så kanske han inte kör ihjäl sig själv eller någon annan när han ska " dra snyten"...


Bara mina 10 cent

Fredrik:pannkyss
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Och när Vägverket ser denna artikel så kommer dom att
agera med följande:

1. Tillsätta en utredning som består av "kompetent" personal
från Vägverket som alltid är neutrala i MC frågor och de kommer
troligen att komma fram till följande från dom ansedda smart ideer:
2. Införande av krav på regskylt fram.
3. Införande av krav att MC förare kör utan hjälm för
att på så sätt lättare kunna identifieras vid fartkameror.


....:)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag tror nog att det faktiskt ÄR en medveten strategi för att öka acceptansen för införande av ägaransvar, regskyltar, förbud osv. för att komma åt de farliga förarna på sporthoj.

Det kommer alldeles för lägligt för den debatten för att det skulle kunna vara en slump.

Det värsta är att jag förstår dem, vissa förare i hojkollektivet har ju bäddat för detta under en lång tid.
Jepp, tyvärr har du nog rätt och inget man kan göra åt saken :huvet

Jag vill bara tacka alla nötter som gör sitt bästa att förstöra mitt största sommarnöje sedan 20 år :mad:
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Vet inte vad jag ska tycka om detta. Visst är det bra att man slipper böter för att man blev skjuten med laser för att man "råkade" köra lite för fort. Men åandra sidan tror jag att det kommer komma en mängd filmer på youtube där GR-wannabes ska köra ifrån svenska polisen eller stå och burna 50m från polisen eller göra annat för att försöka få dom att jaga dom.

Kom på en sak till... Några MCtjuvar lär ju aldrig jagas även om dom ser nån åka runt på hojjen.
 
Last edited:

Raketost

Bakom molnen är himlen alltid blå!
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
I love speed, och jag gillar att komma hem till familjen bääst.
Tagga ner lite, köra fort på vägen, ok då men lite kan vi väl hålla på oss. ................................................................... ..............................I vårt avlånga land finns det massor utav möjligheter att njuta utav landsvägen i vårt eget goa tempo utan att höja risknivån nämnvärt. Var en god medtrafikant. Bli en smygare, jag kalla det va fan du vill. Men sluta provocera!


Helt rätt!
Välj dina tillfällen!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fattar fortfarande inte meningen med 250+ på en väg med trafik på...är iof inte helt oskyldig till liknande eskapader men numer vill jag att det ska vara väldigt lite trafik om jag ska dra på!

Funderingarna på att åka bana blir mer och mer tilltagna men vart fan ska man göra det i sthlm...blir väl bulten som vanligt!
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Nu tänker jag också kommentera... :tungan

Det är inte polisen eller politiker som kommit med detta att inte jaga hojar. Detta kommer enligt nyhetsmedia från Justitieombudsmannen (JO) och sedan har Bengt Svensson enbart kommenterat det JO har uttalat. Så det är inte polisens önskemål och det är inte heller Bengt Svensson man ska ge sig på eller ännu värre hoppas att han ska avlida... Sådant som att tycka att någon ska avlida är ganska lågt.

Jag har kommenterat detta på BIKEs hemsida vilka skriver om nyheten, det gör även MC-Nytt. Där kan ni också läsa mera om detta.

Jag har på http://www.bike.se/content/2550/ skrivit:

Detta är i och för sig ingen nyhet. Men som det låter nu så verkar hojar vara helt fredade. Jag ska försöka grotta lite mera i detta och se vad som eventuellt kan vara nytt. Här nedan så har jag klippt in en del av de föreskrifter och råd (FAP 104-1) som polisen har att rätta sig efter.

"Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller endast
ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om den
flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att anse
som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller, om den är känd, inte av svårartad
beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för
att någon skadas."


Va härligt med en kommentar med lite fakta i för en gång skull och inte bara massa gissningar:va

Och efter andra inlägg i denna tråd kanske vi kan lära oss att köra med lite mer respekt när det behövs, så kan vi gasa på lite mer där det med största sannolikhet bara är oss själva vi skadar när nåt händer. Framförallt, tänk på 30-vägar, det finns oftast en bra anlednig till att det är 30.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top