Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Verkligen tråkigt att du blev illa bemött. Det tänker jag inte försvara.
Att ha en liten skylt...
Varför?

Insåg för sent att det var Barkarby i kväll och hann inte dit denna gång (heller). Hade varit kul när jag för en gångs skull var ledig.

Kan du förklara varför vissa poliser jobbar MED barkarby och andra MOT för mig för jag blir inte klok på det...

Killen köpte hojen i helgen, har inte hunnit fixa med den och körde till barkarby istället för att köra på gata idag sen åkte vi hem...

Synd att du missade det!

Det låter verkligen som väl avvägda resurser.. fem polismotorcyklar och två polisbilar för att tillrättavisa felaktiga färdriktningsvisare samt felaktig placering av registreringsskylt.

Vänta här!

Vem betalar nu dessa resurser? Jo det gör skattebetalarna.
Vill skattebetalarna att polisen ska lägga allt krut på att jaga färdriktningsvisare?

Lägg för *** resurserna på att jaga rattfyllon och mördare istället!
Eller varför inte klottrare och moppefuckon som kör som svin?

Det var det som vi betalade i kväll. 2x1500 kr för felaktig regplåt. 2 av 10 cyklar, INTE en fick blåsa...

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det var det som vi betalade i kväll. 2x1500 kr för felaktig regplåt. 2 av 10 cyklar, INTE en fick blåsa...

Inte ofta man hör nån som beklagar sig för att man inte fick blåsa.. :rolleyes: Ni kunde ju frågat.. -Snälla Påliisen..kan vi inte få blåsa i denna dära skojiga mackapären??

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kan du förklara varför vissa poliser jobbar MED barkarby och andra MOT för mig för jag blir inte klok på det...

Killen köpte hojen i helgen, har inte hunnit fixa med den och körde till barkarby istället för att köra på gata idag sen åkte vi hem...

Synd att du missade det!

Har funderat massor på varför det är så att en del är för och andra mot. Hör av mig när jag kommer på svaret.

Jag undrar verkligen varför en del lägger pengar på en regskylt som inte är godkänd i alla fall. Menar inte att vara besserwisser. Kan du förklara?

Alla ska ju få blåsa. även om det är extremt ovanligt att en mc-förare är rattfull.

Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
så vitt jag vet så skall utandningprov alltid lämnas oavsett vad man stoppats för, förr var dom tvungen att ha misstanke om onykterhet.
Trist med böterna men jag instämmer att Polisen borde ha tagit andningsprov istället för bötfälla för petitesser, ett vänligt påpekande hade säkert gett en tankeställare ang. skylten.

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag såg en av dessa heroiska insatser från Polisens sida och tänkte: Att med så många cheriffer som fullkomligt ramar in några förare så måste de äntligen fångat en ligist eller två:tummenupp , men ack så fel jag hade tydligen av inläggen att döma.:gnissla

Vad ska man säga. Hoppas de fick in nog med bötespengar för att betala deras enormt viktiga insats i jakten på småblinkers och miniskyltar...:rolleyes:

CHROLO Jag är övertygad om att du förstår varför vissa vill ha en mindre reg.skylt:tummenupp ... du e nog bara avundsjuk för att vissa hojar endast behöver det lilla för att bli snyggare...;)

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag känner att jag får ge mig in i diskussionen eftersom man ändå är ute på Barkarby dessa kvällar.

Först och främst, kul Pippi att du var därute idag. Synd att du inte kom och hälsade, hade varit kul att träffas! Dock så är det inte jag ensam som sköter evenemanget, det är hela Samverkansgruppen (som ni vet innehåller Vägverket, Polisen, NTF, Bilprovningen, STR, SMC med flera)

Vi kan aldrig veta var polisen har tänkt att stå någonstans. Bara så att folk vet det, vi lurar inte folk till Barkarby för att det skall ske kontroller. En del har ju trott det tidigare.

Vi brukar säga att polisen är i faggorna eftersom de själva har talat om att så är fallet de dagar det är Stunt & Street. Det blev ju till och med så att Polis och Vägverket avstod tre kvällar med tanke på buset till och från banan.
Vi är rädda om detta evenemang, men när folk kör som galningar till och från banan så förknippas det såklart med Stunt&Streetkvällen vilket gör oss ledsna.
Alla måste ta sitt eget ansvar om vi ska kunna fortsätta. Vi gör detta för att det är förbannat kul och hoppas ju att ni tycker likadant om kvällarna.

Men vi gör det också för att vi har ett mål. Att få ner olyckorna ute i trafiken. Men utan er hjälp så går det inte.

// Jannica, representant Ignite MC - en del av Samverkansgruppen

Pizzabagarn

Guest
Man kan väl lugnt säga att grabbarna (läs fossilerna) på länstrafikgruppen saknar humor. Trodde fan inte att de skulle vara så tjuriga mot oss killgubbar :D

Givetvis påverkar detta kvällarna på ett negativt sätt.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag känner att jag får ge mig in i diskussionen eftersom man ändå är ute på Barkarby dessa kvällar.

Först och främst, kul Pippi att du var därute idag. Synd att du inte kom och hälsade, hade varit kul att träffas! Dock så är det inte jag ensam som sköter evenemanget, det är hela Samverkansgruppen (som ni vet innehåller Vägverket, Polisen, NTF, Bilprovningen, STR, SMC med flera)

Vi kan aldrig veta var polisen har tänkt att stå någonstans. Bara så att folk vet det, vi lurar inte folk till Barkarby för att det skall ske kontroller. En del har ju trott det tidigare.

Vi brukar säga att polisen är i faggorna eftersom de själva har talat om att så är fallet de dagar det är Stunt & Street. Det blev ju till och med så att Polis och Vägverket avstod tre kvällar med tanke på buset till och från banan.
Vi är rädda om detta evenemang, men när folk kör som galningar till och från banan så förknippas det såklart med Stunt&Streetkvällen vilket gör oss ledsna.
Alla måste ta sitt eget ansvar om vi ska kunna fortsätta. Vi gör detta för att det är förbannat kul och hoppas ju att ni tycker likadant om kvällarna.

Men vi gör det också för att vi har ett mål. Att få ner olyckorna ute i trafiken. Men utan er hjälp så går det inte.

Jag vet att du inte är ensam, men som jag förstått det har du med andra slitit rätt hårt för detta och jag tycker att det är ett bra initiativ. Jag hälsade bara som snabbast precis då vi kom och du stod o pratade med Fritte från PMC bakom vurrestället :) Skickar pm med bild på mig :D :D :D

Jag anklagar inte er för att vissa poliser lägger ut sitt nät i ett akvarium istället för att fiska på riktigt. Jag är inte arg för att grabbarna fick böter, jag är arg och besviken för att de pajjar ett bra event. Det är INTE erat fel.

Jag kommer tyvärr att välja att inte åka till eventen tills dess att polisen inser att de gör mer skada än nytt om de inte är MED utan MOT.

Jag stod och tjuvlyssnade på en polis inne på området som sa mycket vettiga saker. Dessvärre är inte hans kollegor lika vettiga.

/Pippi

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag är bara så korkad att jag måste få fråga:
Hur går logiken när man begär att polisen inte ska haffa de som bryter mot lagar och förordningar? Ska de bara äta munkar? Ska de bara få jaga mc-tjuvar?

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Har funderat massor på varför det är så att en del är för och andra mot. Hör av mig när jag kommer på svaret.

Jag undrar verkligen varför en del lägger pengar på en regskylt som inte är godkänd i alla fall. Menar inte att vara besserwisser. Kan du förklara?

Alla ska ju få blåsa. även om det är extremt ovanligt att en mc-förare är rattfull.

Du har PM :)

Pizzabagarn

Guest
Hur kommer det sig att 5 MC-poliser och 2 civilbilar stannar och gör kontroll?

De hade hört att ett par elaka jävlar från Sörmland var i stan varav den mest jävliga av dem glömt att klistra dit skattemärket :tummenupp

Hur går logiken när man begär att polisen inte ska haffa de som bryter mot lagar och förordningar? Ska de bara äta munkar? Ska de bara få jaga mc-tjuvar?

De kan ju flytta till Värmland kanske :pannkyss

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Jag måste bara hålla med rubrikskaparen, Jag jobbade som instruktör under ett par år som Bike events fanns.
Vi åkte runt på dom flesta svenska motorbanor, och lärde vanliga svenssons en hel del om kurvtagning, inbromsning
etc. Vid ett av tillfällena tyckte vi att det hade varit bra om en eller flera mc poliser kunde närvara och prata lite om trafiksäkeret, skyddsutrustning, hastighet etc...
Men NÄ DÅ!, det poliskonstapeln i det tillfrågade länet svarar är att sådant där håller vi inte på med.
Utan han ville veta vilka banor och datum vi skulle ha körning, får då skulle dom passa på att ha kontroll utanför banan på den allmänna vägen...

Detta brevet skickades till tidningen Bike, som publicerade det i ett nr. (vet inte vilket nr bara)

Det är så här polisen arbetar tydligen...

Nicklas

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll

Som jag skrivit flera gånger i tråden, JAG ÄR INTE FÖRBANNAD FÖR ATT DE FICK BÖTER, JAG ÄR FÖRBANNAD PÅ ATT POLISEN GÖR DET POSITIVA NEGATIVT. Genom att ställa på en plats som är arrangerad för att få bort buset från gatan och motverka trafikolyckor.

Själklart ska polisen göra sitt jobb, men de borde prioritera annorlunda... TYCKER JAG.

Frixxer

Lev idag... imorgon kan det va försent!!
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Gixxer1000R
Hehe, HELT OTROLIGT... jag hade nog kunnat passera i en gokart, eller något annat liknande, utan att bli "kontollerad". Den har ju FYRA hjul. :va

För dom som va med på den första dagen i detta tema(på Bromma), kanske kommer ihåg vad som hände! MASSIV KONTROLL på vägen in på Bromma! :huvet Men även när folket skulle därifrån!

KjeCop, våran enda "vän" på... hehe, andra sidan lagen, hade varit uppe på Västerorts polisen, pratat med något befäl och lagt fram sin idé om att man kanske inte nödvändigtvis måste sätta in halva styrkan för att kontrollera tvåhjuliga fordon på infarten till Brommas baksida! :huvet
Smart drag tänkte väl dom på Västerortspolisen... det är som att fiska med handgranat och håv i en Laxdamm! ALLA på ett ställe!

Ut å åk på gatorna istället, varför ska man åka till barkarby å få böter för nån skitgrej? :gnissla

BTW Jannice, jag tycker DU gör ett KANONJOBB i alla fall! :Bugar :klappar
POLISEN... :sissy

:cdevil

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
samma råd som transportförbundets höghöns sa: skriv inte på några böter & ta det i tinget istället! (blir inte mer böter för det & det är kostnadsfritt att gå till tinget om du är medborgare i detta land obs! ej ev. böter för dom får du)
om alla vägrar att skriva på så får dom så mycket att göra att det inte går att lösa under er livstid. (& då kanske man siktar in sig på de brott som ÄR ett problem istället för "kassan" E4:a mm. dvs.)
Om du/ni kör som svin ta era böter & knip trut!
för skit som icke E-märkta glas osv. skit i & skriva på. (du är INTE skyldig att skriva på nåt här på jorden om du inte vill)
jag kör lastbil & har froterat mig mycket med trafikpolisen & jag vägrar skriva på nåt. (en polis är inte nån dommare & han/hon kan bara "dömma" dig om du skriver på för då är det klappat & klart)
blir så matt att se gamla ryssbilar rulla förbi kontroller medan tax. S-fordon får snällt rulla in för en titt. (& förhoppningsvis lite böter då till staten)
De hittar ALLTID nåt....spelar ingen boll om det fordonet du kör är nytt el. beg. (det är ju konstigt nog alltid en tolkningsfråga men vem säger vad som är det som stämmer?)
de som sabbar & svinar så fort det finns tillfälle kan gott ha polisen i hasorna men det är ju alla som får ta skiten sen.

mvh johan

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag måste bara hålla med rubrikskaparen, Jag jobbade som instruktör under ett par år som Bike events fanns.
Vi åkte runt på dom flesta svenska motorbanor, och lärde vanliga svenssons en hel del om kurvtagning, inbromsning
etc. Vid ett av tillfällena tyckte vi att det hade varit bra om en eller flera mc poliser kunde närvara och prata lite om trafiksäkeret, skyddsutrustning, hastighet etc...
Men NÄ DÅ!, det poliskonstapeln i det tillfrågade länet svarar är att sådant där håller vi inte på med.
Utan han ville veta vilka banor och datum vi skulle ha körning, får då skulle dom passa på att ha kontroll utanför banan på den allmänna vägen...

Detta brevet skickades till tidningen Bike, som publicerade det i ett nr. (vet inte vilket nr bara)

Det är så här polisen arbetar tydligen...

Nicklas

Jag förstår dig. Trist att inte utvecklingen går framåt och att poliserna (vissa) inte förstår att de förvärrar saker och ting istället för att förbättra dem.

Fast å andra sidan så är det ju så att i alla grupper oavsett så finns det någon procent som man stör sig på... Nån på jobbet, hur vissa kör, vissa poliser, vissa hojåkare osv.

Pizzabagarn

Guest
Ut å åk på gatorna istället, varför ska man åka till barkarby å få böter för nån skitgrej? :gnissla

Det är precis vad detta leder till.
Jag är trött och sur och ber därför om att få uppmana folk till civil olydnad.
Åkte själv till Barkarby just för att vara solidarisk mot detta evenemang men när man får höra av LTG att de blivit kommenderade att åka dit så är knogmackan nära förestående :mad:

Iofs är man mindre uppkäftig när man har med Harry Haffa att göra.:gnissla

Har härliga minnen från kistarakan, tidigt 90-tal :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag tycker synd om dig som hamnar i kläm mellan två helt inkompatibla grupper.

Jag har inte heller någon större förståelse för miniskyltar och olagliga blinkers, dom sitter ju där för att fylla en funktion, och det finns numera gott om snygga blinkers som om dom monteras rätt (så att dom sticker ut lite bakom den stora regskylten man ändå måste ha) är fullständigt godkända.

Men jag har inte heller någon förståelse för att man stoppar någon för felplacerad skylt/miniblinkers i anslutning till ett sådant här arrangemang, om färden annars går i trafiksäker anda...

Tala om kontraproduktivitet.

Det funkar inte med punktbevakning/bi-sticks metoden på en så ohomogen grupp som SH-åkare, hur det går med den taktiken mot dom kriminella MC-gängen har jag ingen aning om, men där är det ju en uttalad taktik från polisen att störa dom så ofta man kan med fordonskontroller och böter för skitsaker.

Men sporthojsfolket retas bara till värre dumheter, att inte hålla sitt busande till evenemang och att när det börjar blinka blått försöka att köra ifrån istället för att stanna.

Att inte kolla nykterheten på de man ändå har stannat är tamigfan tjänstefel.
Att stanna folk för att kolla nykterhet, men glömma att kolla blinkersarna är inte det.

Dock så är det inte jag ensam som sköter evenemanget, det är hela Samverkansgruppen (som ni vet innehåller Vägverket, Polisen, NTF, Bilprovningen, STR, SMC med flera)

Uteslut polisen från samverkansgruppen, dom är ju uppenbarligen inte intresserade av att samverka och få stuntet att ske på inhägnat område!

Dom kan inte vara omedveten om att dom med sin hårda attityd mot skitsaker precis utanför grindarna får SH-folket att välja olagliga och sämre alternativ.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...