Polisen och körkortet.

olis1

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
blekinge
Hoj
ducati 748
Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?

Jag vet att det är illa, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Tänker klart ta någon lektion på skola innan uppkörning, men eftersom duccen står på mig så blev försäkringen en ekonomisk härdsmälta.
 

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Ort
Toulang'e
Hoj
R1
ja,vad tror du händer?.. du torskar på olovlig körning och sumpar b kategorin plus böter.. men blir dom arga?... poliser är födda arga..och?!

fixa lappen först i stället.. blir nog bäst så..
lycka till! :tummenupp
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Tror nog inte dom blir så värst arga eller ledsna....de har ju fått in lite cash till fikat....det är ju trots allt ditt liv som det påverkas, inte deras.

Nej ärligt talat så är det precis som du själv säger. "illa" och frågar du mig så är det t o m fullständigt idiotiskt!
Men jag tror nog att du förstår det vi skriver/menar.....det är helt enkelt inte värt att utsätta sig för skiten.

Ge inte upp att leta....klart det finns någon som är beredd att köra med dig om alternativet är att du är ute och kör olovligt.
 

Karin

crash and burn girl
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Gefle
Hoj
ZX9 -98
Erfarenhet? Aug 2002, lånade min kompis xt600 (jag hade inge mc-körkort på den tiden) var ute å körde lite, fick rött å stannade. Känner en hand på axeln å en bestämd myndighetsröst säger: Nu är det bäst du kör in till sidan här. Det var en liten pikétbuss bakom som inte tyckte att det var så bra å köra med en hoj som har körförbud. :va Nu fattar jag inget sa jag. Polisnissen sa att hojjen skulle varit besiktigad för en månad sen SATAN!! :huvet :död Är det din? Näe, sa jag. Lånat den. Jaja, får se på körkortet då. :gnissla Njaäae... Vad säger man? Har det inte med mig? Får vi ditt persnr då! Ingen av mina tjejpolare har ju kort å man kan ju knappast köra med morsans persnr...
4200 kr i böter för olovlig körning så mitt råd är: ska du köra i trafiken utan kort, bli för f-n inte haffad!
(ska man tillägga att det var under prövotiden för mitt bilkörkort? = inte så bra men efter ett solskensbrev till länsstyrelsen så nöjde dom sig med en varning å drog inte in kortet :Bugar )
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
olis skrev:
Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?

Jag vet att det är illa, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Tänker klart ta någon lektion på skola innan uppkörning, men eftersom duccen står på mig så blev försäkringen en ekonomisk härdsmälta.

Ställ av hojen och lägg pengarna på körlektioner ? Går det bra att köra redan behöver du inte många.
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Tänk på vad som händer om du vurpar eller skadar någon annan.
Försäkringen gäller inte! Du får INGET för hojen, och du kan bli skadeståndsskyldig resten av livet om du skadar någon annan!

Ställ av hojen och ta kortet! :tummenupp
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Salig skrev:
Tror inte du har någon nytta av försäkringen vid olovlig körning :7peta

Det har han visst...försäkringen har inget med körkortet att göra..


o jag visste inte att det fanns så många uppläxande paragrafryttare här inne har vi inte nog med storebror fasoner i redan i detta land?..ska vi byta namn till SMC på denna site eller?


Tips ha hojen på fassan som har A-kort eller?
När polisen kollar på datorn så...ja har föraren som kör lagligt körkort,

fast har du redan B- kort varför inte köra upp? de är ju mycket snällare mot de som har ett sådant då kan du ju trafikreglerna, så du kan ängna dig helt att bara köra hoj...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
savage skrev:
Tänk på vad som händer om du vurpar eller skadar någon annan.
Försäkringen gäller inte! Du får INGET för hojen, och du kan bli skadeståndsskyldig resten av livet om du skadar någon annan!

Ställ av hojen och ta kortet! :tummenupp
Men för i helvete!
TRAFIK försäkringen gäller, han blir inte avbetalningsskyldig resten av livet för att han kör på en liten flicka med blommor i håret så att hon blir rullstolsbunden.
DET FUNKAR INTE SOM I FILMERNA FRÅN USA
Men visst, hojen får han inte en spänn för, och självklart ska ingen köra utan kort....
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
olis skrev:
......Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

.......fast i det här fallet så skulle du ju INTE följa lagar och bestämmelser...

Vad är det förresten som säger att du inte skulle bli stoppad bara för att du har en "ordentlig hoj"?

Nä, lägg du dina sparslantar på några körlektioner till om det behövs, att göra det du spekulerar i är ett lek med hög insats!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag skiter personligen i hur du gör.


Men om du frågar så....kör inte utan kort och be någon som du känner som har behörighet ( mamma,mormor,fabror,jobbarkompis osv) att sitta bakpå istället.
Det borde ju gå att lösa tycker man.


Det körs allt för mycket utan körkort i dag.

Talade med en uppkörningsledare här i GBG i går när vi stog och väntade på att Biltema skulle öppna.

Vi snackade lite om dom nya proven och hur många det var som kuggade.

Dessutom så berättade han att det är inte allas ovanligt att folk kör till och från förarprovet själva dvs utan kort eller handledare.

Hur puckad får man bli ?
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
jag har haft samma problem och har "övningskört" med mig själv och kompisar som inte heller haft nåt körkort och det har gått bra!

Visst det är dumt men vafan om man inte har någon o övningsköra med då?

Har man B-kort så kan man ju trafikreglerna..

Men nu är det uppkörning imorgon så förhoppningsvis slipper man de där sen..

Lycka till!
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Långa farbron skrev:
Jag skiter personligen i hur du gör.


Men om du frågar så....kör inte utan kort och be någon som du känner som har behörighet ( mamma,mormor,fabror,jobbarkompis osv) att sitta bakpå istället.
Det borde ju gå att lösa tycker man.


Det körs allt för mycket utan körkort i dag.

Talade med en uppkörningsledare här i GBG i går när vi stog och väntade på att Biltema skulle öppna.

Vi snackade lite om dom nya proven och hur många det var som kuggade.

Dessutom så berättade han att det är inte allas ovanligt att folk kör till och från förarprovet själva dvs utan kort eller handledare.

Hur puckad får man bli ?

jag körde till förarprovet! :banana
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Långa farbron skrev:
Dessutom så berättade han att det är inte allas ovanligt att folk kör till och från förarprovet själva dvs utan kort eller handledare.

Hur puckad får man bli ?
Min körskolelärare polisanmälde folk som kom via olovlig körning. Bla annat en snubbe som var så stolt över sitt nya hojköp så han var tvungen att visa upp den! Sen kom polisen som också ville titta på den fina hojen :rolleyes:

Helt rätt.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Flippen skrev:
jag har haft samma problem och har "övningskört" med mig själv och kompisar som inte heller haft nåt körkort och det har gått bra!

Visst det är dumt men vafan om man inte har någon o övningsköra med då?

Har man B-kort så kan man ju trafikreglerna..

Men nu är det uppkörning imorgon så förhoppningsvis slipper man de där sen..

Lycka till!

Så du kuggade provet när du hade blankslitet bakdäck?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bodoe skrev:
Min körskolelärare polisanmälde folk som kom via olovlig körning. Bla annat en snubbe som var så stolt över sitt nya hojköp så han var tvungen att visa upp den! Sen kom polisen som också ville titta på den fina hojen :rolleyes:

Helt rätt.

Absolut rätt,är man så jävla dum så man kör till uppkörningen/körskolan på sin hoj utan körkort så skall man ha spöstraff.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top