Polisen och körkortet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Salig skrev:
Jag tror att många missförstår det väsentliga som förs i diskutionen här. Det är inte alla av oss "moraltanter" som har ett fläckfritt förflutet, men tanterna hade troligen agerat annorlunda om de kände till alla konsekvenser. Olovlig körning kan aldrig bli något bra.

Precis!
Och snart läser nån från en kvällstidning den här tråden och drar slutsatsen att alla hojåkare inte bara är unga, har dödslängtan och kör råstarka och snabba motorcyklar, dom har inte körkort heller... :huvet
Utom dom äldre då, men dom har ju inte tagit nått kort i vilket fall som helst...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
PacMan skrev:
Trafikförsäkringen ska väl alltid gälla, även om den som kör inte har körkort eller har jag fått nåt om bakfoten?

ja den gäller!

intressant att det finns så mycket moralpoliser på ett hojforum! killen undarade ju vad som kunde hända om han åkte dit! tror han har fått svar på det nu, känns lite onödigt att bli arg på han bara!
 

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Huddinge Sthlm
Hoj
yamaha xt660x sm -06
olis skrev:
Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?

Jag vet att det är illa, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Tänker klart ta någon lektion på skola innan uppkörning, men eftersom duccen står på mig så blev försäkringen en ekonomisk härdsmälta.

kolla här om det finns någon trevlig kille/tjej i blekinge som vill ut och köra med dig...men annars så är inte trafikskola så jobbigt...men att åka själv e ju inge bra...för jag har nämligen samma dilemma...men jag har kört 3 lektioner på skola och dom anser att jag inte har mer än 3 till fören uppkörningen ligger tillhands...så lycka till :banana
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
olis skrev:
Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?

Jag vet att det är illa, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Tänker klart ta någon lektion på skola innan uppkörning, men eftersom duccen står på mig så blev försäkringen en ekonomisk härdsmälta.

Ett ljushuvve häver ur sig något smart, en annat ljushuvve svara på det osv osv... o vips, har man fixat en höna av en fjäder..... :huvet

Jag tycker inte det är speciellt smart att vara ute och köra utan rätt behörighet, men vore det min sits skulle jag nog fixa ett släp, dra ut till nån fet avskild asfaltsplätt och öva de konbanor som man ska köra på och diverse annat.

Vid min uppkörning tog jag ett antal körlektioner (inga privat alls :X) och det var mest en massa konbane övningar, bromsningar etc. Visst va det lite körning efter väg, men det skiljer sig inte mycke från vanlig bilkörning, förutom att hojjen är betydligt mindre.

Så mitt tips är att, ut o öva på någon avskild asfaltsplätt, ta några lektioner för att få kommentar m.m. och öva vidare. Sen klarar du nog uppkörningen. :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
bmwjohan skrev:
nu får du sluta prata om gräsmattor. det börjar vattnas i munnen på mig. dom är så gröna, härliga, jordiga och alldeles underbara att begrava bakdäck i. tror nästan att jag får ta och slå till på en honda cr 500 så att jag kan ta gräsmatteroffandet till nästa nivå :hihi

:hihi

Ja det var tider det,det var en tråd som får denna att framstå som piss i rymden.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
rozen skrev:
Jo då förstår jag, tycker synd om er som måste ha haft sån otrolig otur med ett liv fullt av misstag hitils.. fast det är ju bra att ni delar med er, man lär sig både av egna och andras misstag.



jag körde in hojen i garaget igår utan hjälm... opss... hela 6m... :död

Enda födelen med ditt tankesätt är ju att du på längre sikt är självsanerande.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hoztic skrev:
Det är bara att hoppas på att dom som står ivägen också är av samma sort...

Hoppas kan man alltid,tyvärr är nog risken liten då denna typ av individ gillar att visa upp sina kunskaper eller rättare sagt brist på kunskaper där det finns folk som kan se hur häftig han är.
 

Karin

crash and burn girl
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Gefle
Hoj
ZX9 -98
Kapten Blåskägg skrev:
Klockers :tummenupp
Jag har varit av med lappen 4 gånger, ska fan skriva till Landstinget nästa gång....för på Länsstyrelsen fattar de ju inte ett skit. :hihi

Ja mena ju länsstyrelsen! Sorry :dummer Mitt fel. (mitt i natten man skrev ju, man var en trötter)
 

olis1

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
blekinge
Hoj
ducati 748
vilket rumble det blev!

Okej, klart att det är dumt och så, med försäkringar / skador mm. Jag var mest lite nyfiken på vad som är lagstadgat rätt av polisen att göra. Vad leder en olovlig körning till. Är det ALLTID man mister sin B behöringhet, eller klipper dom bara lempet och ger böter? tack annars för alla svar, glada som arga :)
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Långa farbron skrev:
Enda födelen med ditt tankesätt är ju att du på längre sikt är självsanerande.


Så nu förtjänar man att dö? :död Lite trist tycker jag... jag kör nästan(om jag inte bara ska ner på stan i ngt ärende) alltid med fullskyddsutrustning, och olovlig körning är inte särskillt smart/bra... Sen var mina jämnförelser kanske inte de bästa.

Mr_white skrev:
Ha, ha...
Man kanske skulle köpa sig en 18 meters lastbil och dra ut och ratta lite...


Nej gör inte det... det verkar dumt... :tungan


Firefly skrev:
Du måste ju fan vara dummare än snubben som startade tråden.

Vilken jävla jämförelse; Palla äpplen kontra köra ett fordon utan behörighet.

Brukar inte vara så många andra som kan ta skada av att du pallar äpplen. Du kanske vrickar en fot eller så när du springer ifrån trädet, but that's it. Kör man hoj utan kunskap om hur en hoj kan bete sig så kan man ha ihjäl både sig själv och andra...


Allt är inte alltid som det verkar... ber om ursäkt för mitt korkade inlägg...
Dock anser jag att bara för man har ett kort som det står tex. A på betyder det inte att man har bra kontroll på det fordonet... finns alldeles för många männskor som kör som krattor både på Mc och bil... Så tror jag även tvärt om... att det finns många som kan köra både bil och mc väldigt bra... även fast de inte har legitim behörighet att göra detta...

Så hoppas jag kan få överleva ett litet tag till nu Långa farbrorn??? :fyllisar
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fan va tufft med alla antimoraltanter :rock :rock som skriver coola outlawgrejjer hela tiden och står som motvikt till all tråkmånsar :kulspruta :kulspruta som inte kan köra hoj och framför allt INTE FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ JÄVLA NOGA MED ALLT!! :yoparty :yoparty


bmxkalle for president!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
rozen skrev:
Så nu förtjänar man att dö? :död Lite trist tycker jag... jag kör nästan(om jag inte bara ska ner på stan i ngt ärende) alltid med fullskyddsutrustning, och olovlig körning är inte särskillt smart/bra... Sen var mina jämnförelser kanske inte de bästa.

Så hoppas jag kan få överleva ett litet tag till nu Långa farbrorn??? :fyllisar

Om du förtjänar att dö eller inte framgår inte av mitt inlägg ,däremot påvisar din mentalitet att du är en riskfaktor och löper större risk att köra ihjäl dig själv och /eller någon annan.

Hur vida du får överleva eller inte när du kör hoj är enbart upp till dig själv och ingen annan.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
t-rex skrev:
Fan va tufft med alla antimoraltanter :rock :rock som skriver coola outlawgrejjer hela tiden och står som motvikt till all tråkmånsar :kulspruta :kulspruta som inte kan köra hoj och framför allt INTE FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ JÄVLA NOGA MED ALLT!! :yoparty :yoparty


bmxkalle for president!!


Har du körkort ? :hihi
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Långa farbron skrev:
Har du körkort ? :hihi


Jag fick tillbaka det av.. ehh... landstinget.

Men när jag inte hade det körde jag SKITFORT och hade antimoraltantsförläsningar på VARENDA internetforum i hela världen, mest för att bevisa för alla misslyckade tråkmånsar hur osannolikt skittuff jag är!!



Eller nåt...
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
rozen skrev:
Allt är inte alltid som det verkar... ber om ursäkt för mitt korkade inlägg...
Dock anser jag att bara för man har ett kort som det står tex. A på betyder det inte att man har bra kontroll på det fordonet... finns alldeles för många männskor som kör som krattor både på Mc och bil... Så tror jag även tvärt om... att det finns många som kan köra både bil och mc väldigt bra... även fast de inte har legitim behörighet att göra detta...

Det håller jag med dig om... Det finns alldeles för många där ute som inte borde ha det körkort de faktiskt lyckats lägga beslag på.

Och visst, det finns de som har koll utan att ha körkort. Ta bara Valentino Rossi som exempel. Han är überjävlig på att köra hoj. Men han har inte körkort så han får hålla sig till inhängnat område.

Men det berättigar inte någon att ge sig ut och köra vad de vill bara för att de "har koll"... Det funkar inte så. Det är fel.

Just my 2 cent....
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Duke0 skrev:
Det har han visst...försäkringen har inget med körkortet att göra..

Försäkringen gäller och dom ersätter skada på motpart osv. men faktum är att om han orsakar en olycka och han tex döms för vårdslöshet i trafik så kan han bli ersättnings skyldig gentemot försäkringsbolget för deras kostnader.

Samma sak gäller vid tex rattfylleri en kompis åkte på nästan 350.000 kr i skadestånd för bla. 7 st påkörda bilar när han försökte köra ifrån snuten på fyllan med bilen
Duke0 skrev:
Tips ha hojen på fassan som har A-kort eller?
När polisen kollar på datorn så...ja har föraren som kör lagligt körkort,

Det är ju riktigt intelligent då åker ju inte bara han själv fast, utan farsan riskerar att torska för upplåtelse till olovligkörning också
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
t-rex skrev:
Jag fick tillbaka det av.. ehh... landstinget.

Men när jag inte hade det körde jag SKITFORT och hade antimoraltantsförläsningar på VARENDA internetforum i hela världen, mest för att bevisa för alla misslyckade tråkmånsar hur osannolikt skittuff jag är!!



Eller nåt...


Nu kommer jag ta ditt regg-nr och anmäla dig för landstinget.

Antagligen kommer du få Penecelin och salva mot det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top