Polisen och körkortet.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Onödigt och dumt **moral, moral**.

Om vi för en stund bortser från moralfrågorna, det är bara att konstatera att du riskexponerar dig rätt rejält:

Om man är riktigt färsk så drar man till sig uppmärksamhet av ordningsmakten, de är ganska tränade på att se avvikelser i beteendemönster, vilket du troligtvis uppvisar.

Lite böter kanske kvittar, men:
Om du vurpar hojen inköpt för lånade pengar och vagnskadan inte gäller pga obefintligt körkort, då blir det nog inte hoj på många år....

Om du vållar en olycka och det visar sig att den kan anses bero på bristande förarkompetens i kombination med att du uppsåtligt kört ändå (det är svårt att argumentera för att man FAKTISKT hade tillräcklig kompetens), då finns det risk för att ditt försäkringsbolag först betalar motparten och sen kräver dig....
(det finns nämligen i många f-bolags villkor att bolaget kan kräva dig i efterhand vid olycka i samband med brott, rattfylla är ett sådant exempel, olovlig körning lär nog ligga pyrt till också i vissa situationer)

Om man tar detta i kombination med att du är nybliven hojåkare, då har du statistiskt sett en hög risk att du är med i en olycka och i så fall blir konskvenserna rejäla.


Är det värt insatsen?

/Stefan M
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det ingen (av er som kör själva) som fattar varför man måste ha körkort, och varför det är olika kort för mc och bil? Bara för att man kan det ena behöver man inte kunna det andra, och öva själva...

Ni gnäller ju på alla krompråmsåkare som fick a-kortet på köpet och vinglar omkring i trafiken, ni gör ju exakt samma sak själv, eller tom ännu värre!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hoztic skrev:
Är det ingen (av er som kör själva) som fattar varför man måste ha körkort, och varför det är olika kort för mc och bil? Bara för att man kan det ena behöver man inte kunna det andra, och öva själva...

Ni gnäller ju på alla krompråmsåkare som fick a-kortet på köpet och vinglar omkring i trafiken, ni gör ju exakt samma sak själv, eller tom ännu värre!

Nej så är det inte ,dom är ju unga och odödliga och kan köra på bakhjulet :näsblod
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Har ej läst hela tråden, så jag vet inte vad ni kommit fram till.
Men det tar fasen inte långt tid/mkt privat körning för att ta kk.
Jag och en polare tog en sk superintensiv, allt som krävs är at tman klarat skrivningen.
Superintensiv=3 dagars intesivkurs 3e dagen uppkörning.
Detta kostade 6300 inkl boende, utrustning, lån av båge, lektioner, uppkörning m,m.
Jag hade iofs kört ca 30 mil privat innan, men polaren min hade inte kört på 2 hjul sedan moppetiderna och han klarade uppkörningen galant/minst lika bra som mig.
6300 är ju inga pengar att bråka om med tanke på att det tar 3 intensiva dagar, helt klart värt vartenda öre!

Lycka till!

MVH Robert
 

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Duke0 skrev:
jag visste inte att det fanns så många uppläxande paragrafryttare här inne har vi inte nog med storebror fasoner i redan i detta land?..ska vi byta namn till SMC på denna site eller?

Tips ha hojen på fassan som har A-kort eller?

Ok, du tycker alltså killen skall skenförsäkra och köra utan kort :kocko

Killen undrar vad följderna kan bli och medlemmarna på SH upplyser honom om detta. :tummenupp
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Fy fan vad "alla"(de flesta) är fjantiga moraltanter på den här sidan, helt sjukt! Kör alltid med full skyddsutrustning, har aldrig kört ngt nånsin som ni inte fått, har aldrig gått mot rött, aldrig pallat ett äpple... Vad fan är det med er haft en tragisk barndom??? :3freak










kul att ni kör hoj nu iaf... finns ju ngt gemensamt... :tungan :fyllisar
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
:va Att ens tänka tanken på att köra utan körkort...

Ta en intensivkurs för mc, då klarar Du Dig nog under 10 papp.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
rozen skrev:
Fy fan vad "alla"(de flesta) är fjantiga moraltanter på den här sidan, helt sjukt! Kör alltid med full skyddsutrustning, har aldrig kört ngt nånsin som ni inte fått, har aldrig gått mot rött, aldrig pallat ett äpple... Vad fan är det med er haft en tragisk barndom??? :3freak


kul att ni kör hoj nu iaf... finns ju ngt gemensamt... :tungan :fyllisar


För det kan ju omöjligen vara så att vi har erfarenheter av hur illa det kan gå när man gör vissa saker.

Men som jag sagt innan,var och en får göra sina egna misstag och lära sig utav det,om man nu väljer den vägen så har man förhoppningsvis såpass mycket inteligens så man håller käften om det.



Vill du palla äpplen och gå mot rött så gör det,men berätta inte för någon så slipper du ju tjatet.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tycker absolut att du ska köra själv. att ta lektioner är svindyrt och så jävla offefektivt. inte värt det för fem öre. trafikreglerna kan du ju redan så det du behöver bli bra på är att hantera hojen. när jag skulle ta mckort köpte jag en sporthoj och en hjälm med svart visir och sen åkte jag ut och övade. jag körde ute i ett industriområde vid tiotiden på kvällarna. jag var alltid helt själv där. man utsätter inte nån annan för någon fara på det sättet.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
bmwjohan skrev:
jag tycker absolut att du ska köra själv. att ta lektioner är svindyrt och så jävla offefektivt. inte värt det för fem öre. trafikreglerna kan du ju redan så det du behöver bli bra på är att hantera hojen. när jag skulle ta mckort köpte jag en sporthoj och en hjälm med svart visir och sen åkte jag ut och övade. jag körde ute i ett industriområde vid tiotiden på kvällarna. jag var alltid helt själv där. man utsätter inte nån annan för någon fara på det sättet.

Var det före eller efter du körde sönder gräsmattan ?
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jag när jag tog kortet förra året så övningskörde jag inget privat.. tog 3 lektioner på skolan och körde upp.. inga problem. dock har jag haft bilkort sen 98 och tävlar i enduro sen 6 år tillbaka.. men hade alldrig kört mc på väg innan.. ( förutom moped då vid 15 )
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Långa farbron skrev:
För det kan ju omöjligen vara så att vi har erfarenheter av hur illa det kan gå när man gör vissa saker.

Men som jag sagt innan,var och en får göra sina egna misstag och lära sig utav det,om man nu väljer den vägen så har man förhoppningsvis såpass mycket inteligens så man håller käften om det.



Vill du palla äpplen och gå mot rött så gör det,men berätta inte för någon så slipper du ju tjatet.


Jo då förstår jag, tycker synd om er som måste ha haft sån otrolig otur med ett liv fullt av misstag hitils.. fast det är ju bra att ni delar med er, man lär sig både av egna och andras misstag.



jag körde in hojen i garaget igår utan hjälm... opss... hela 6m... :död
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Långa farbron skrev:
Var det före eller efter du körde sönder gräsmattan ?

nu får du sluta prata om gräsmattor. det börjar vattnas i munnen på mig. dom är så gröna, härliga, jordiga och alldeles underbara att begrava bakdäck i. tror nästan att jag får ta och slå till på en honda cr 500 så att jag kan ta gräsmatteroffandet till nästa nivå :hihi
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Husabrud skrev:
(ska man tillägga att det var under prövotiden för mitt bilkörkort? = inte så bra men efter ett solskensbrev till landstinget så nöjde dom sig med en varning å drog inte in kortet :Bugar )


Klockers :tummenupp
Jag har varit av med lappen 4 gånger, ska fan skriva till Landstinget nästa gång....för på Länsstyrelsen fattar de ju inte ett skit. :hihi
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
rozen skrev:
Fy fan vad "alla"(de flesta) är fjantiga moraltanter på den här sidan, helt sjukt! Kör alltid med full skyddsutrustning, har aldrig kört ngt nånsin som ni inte fått, har aldrig gått mot rött, aldrig pallat ett äpple... Vad fan är det med er haft en tragisk barndom??? :3freak


Du måste ju fan vara dummare än snubben som startade tråden. :3freak

Vilken jävla jämförelse; Palla äpplen kontra köra ett fordon utan behörighet. :va

Brukar inte vara så många andra som kan ta skada av att du pallar äpplen. Du kanske vrickar en fot eller så när du springer ifrån trädet, but that's it. Kör man hoj utan kunskap om hur en hoj kan bete sig så kan man ha ihjäl både sig själv och andra...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
rozen skrev:
Fy fan vad "alla"(de flesta) är fjantiga moraltanter på den här sidan, helt sjukt! Kör alltid med full skyddsutrustning, har aldrig kört ngt nånsin som ni inte fått, har aldrig gått mot rött, aldrig pallat ett äpple... Vad fan är det med er haft en tragisk barndom??? :3freak

Jag har gjort det mesta man får och inte får med bil och mc, kör mer än gärna fort, har nog nallat ett och annat äpple också. Men, jag har alltid full skyddsutrustning om jag ska ut i trafiken, finns ingen anledning att inte ha det, man ångrar sig bara när man sitter i rullstolen sen och tittar på det dyra, men oanvända ryggskyddet... :dummer

Det finns nog med dårar med kort i trafiken, det är bara vansinne att lura ut ovana förare i det kaoset! Visst, man kanske är van med trafiken i sig, men kanske inte alltid med hojen. Och jag har en känsla av att det mestadels är unga, riskomedvetna män med plastraket som gör så, som då gärna vill visa sig duktiga på samma gång.
Ja, körskola är svindyrt, ja, det tar en hel del tid, men, man lär sig en hel del, och det finns som sagt en anledning till att man måste ha UTBILDNING för att få köra olika fordon i trafiken!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Trafikförsäkringen ska väl alltid gälla, även om den som kör inte har körkort eller har jag fått nåt om bakfoten?
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
rozen skrev:
Fy fan vad "alla"(de flesta) är fjantiga moraltanter på den här sidan, helt sjukt! Kör alltid med full skyddsutrustning, har aldrig kört ngt nånsin som ni inte fått, har aldrig gått mot rött, aldrig pallat ett äpple... Vad fan är det med er haft en tragisk barndom??? :3freak

Ha, ha...
Man kanske skulle köpa sig en 18 meters lastbil och dra ut och ratta lite...
 

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Jag tror att många missförstår det väsentliga som förs i diskutionen här. Det är inte alla av oss "moraltanter" som har ett fläckfritt förflutet, men tanterna hade troligen agerat annorlunda om de kände till alla konsekvenser. Olovlig körning kan aldrig bli något bra.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top