Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
https://www.expressen.se/motor/trafik/hovratten-streetrace-bil-for-280-000-ska-skrotas/
Skrotning senaste budet i ärendet.
Skrotning senaste budet i ärendet.
En hoj som modifierats i samma omfattning från det trafikmässiga utförandet som mustangen i fråga och framförs under samma omständigheter har inte heller på allmän väg att göra.
Att rättsväsendet ser bilen som brottsverktyg är i sin ordning.
Fast det var ju inte det som citerades...En hoj som modifierats i samma omfattning från det trafikmässiga utförandet som mustangen i fråga och framförs under samma omständigheter har inte heller på allmän väg att göra.
Att rättsväsendet ser bilen som brottsverktyg är i sin ordning.
Det blir väl nästan en RC213V-S med bankittet, slicks och ingen gatelektronik i princip.
Fast det var ju inte det som citerades...
Jo, jag vet att fallet gäller en kraftigt modifierad Mustang, men hovrättens motivering är ju...
”Eftersom bilen använts vid allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten och som det framstår som utomordentligt angeläget att motverka, är det enligt hovrättens bedömning inte uppenbart oskäligt att förklara den förverkad.”
Dvs. fordon som används för allvarlig trafikbrottslighet kan därmed förverkas.
Och ja, detta specifika fall gällde en modifierad bil, men vad hindrar polisen från att förverka ett annat fordon som används i allvarlig trafikbrottslighet?
De har ju numera en vägledande dom att det är ok att förverka fordonen i de fall de tolkar brottet som allvarlig trafikbrottslighet.
Vi har ju gång på gång hört poliser bedöma fortkörning som allvarlig trafikbrottslighet.
Så vad hindrar dem från att ta valfri sporthoj som idgar allvarlig trafikbrottslighet genom att överskrida hastighetsgränsen med över 30 km/h?
Mycket möjligt, men formuleringen, som blir vägledande, tar ju inte hänsyn till det. Det må som sagt vara en faktor i detta fall, men i nästa då?Att bilen inte var besiktad, skattad, påställd och i trafik i det skicket den var vid beslaget påverkar sannolikt rättens bedömning.
Vad sägs om lite stuntkörning på bakhjul i ett tomt industriområde och lägga upp bilder på det på Instagram.Samt att den vid upprepade tillfällen använts vid allvarliga trafikbrott. Brott som gärningsmännen dokumenterar och sprider. Vilket inte direkt försvårar utredningen.
Det är inte tävlingsartad verksamhet som är frågan här. Det är "allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten"Om någon använder sin hoj på samma sätt, dvs i tävlingsartad verksamhet med av privatpersoner avspärrade allmäna vägar, ser jag inget ont i att hojen tas i beslag.
Mycket möjligt, men formuleringen, som blir vägledande, tar ju inte hänsyn till det. Det må som sagt vara en faktor i detta fall, men i nästa då?
Vad sägs om lite stuntkörning på bakhjul i ett tomt industriområde och lägga upp bilder på det på Instagram.
Det uppfyller ju alla kraven för förverkande numera.
Det är allvarlig brottslighet (man kör på ett hjul, man respekterar inte hastighetsgränsen, man kör säkert över heldragen linje någonstans, man gör otillåtna u-svängar, osv.). Det innebär stora risker för trafiksäkerheten även om det är ingen annan närvarande.
Det är inte tävlingsartad verksamhet som är frågan här. Det är "allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten"
Hög fortkörning (över 30 km/h), bakhjulskörning, inte stanna på polismans tecken, kryssande mellan bilar i hög fart, osv. har ju redan, av polismakten benämnts som allvarlig brottslighet.
Jag är inte helt emot att ta och förverka fordon. Alkoholisten eller hobbyknarkaren som kör påverkad eller personer med indraget körkort som gång på gång kör ändå skall inte ha något fordon enligt mig.
Men denna dom öppnar dörren för mycket enligt min åsikt.
(Rätt mycket text)
Men denna dom öppnar dörren för mycket enligt min åsikt.
Men kom igen, är det NÅGON som på allvar tror att en domstol skulle döma till förverkande av en legal hoj pga fortkörning med hänvisning till prejudikat av denna dom?
Vi har nu ett prejudikat. Och rättsväsendet har valt en perfekt måltavla till att skapa det här prejudikatet som sedan naturligtvis kommer användas till andra fall vilka inte kommer samstämma exakt med det första.
För MC-kollektivet kommer det väl börja med att någon GR-wannabe blir av med hojen samtidigt som halva kollektivet klappar i händerna. Sen kommer det ribban successivt sänkas tills ni står där och blir av med hojen lika lätt som körkortet.
Allt för att rädda live men utan att statistiken över antalet döda kommer påverkas synbart.
Vi har nu ett prejudikat. Och rättsväsendet har valt en perfekt måltavla till att skapa det här prejudikatet som sedan naturligtvis kommer användas till andra fall vilka inte kommer samstämma exakt med det första.
För MC-kollektivet kommer det väl börja med att någon GR-wannabe blir av med hojen samtidigt som halva kollektivet klappar i händerna. Sen kommer det ribban successivt sänkas tills ni står där och blir av med hojen lika lätt som körkortet.
Allt för att rädda live men utan att statistiken över antalet döda kommer påverkas synbart.
Ändamålsglidning tror jag att det stavas.På vilket sätt anser du att detta eventuella prejudikat skulle medföra beslag av vanliga fordon vid tex fortkörning eller missbedömningar i trafiken?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Nu förminskar du brottsligheten för varje inlägg du gör.På vilket sätt anser du att detta eventuella prejudikat skulle medföra beslag av vanliga fordon vid tex fortkörning eller missbedömningar i trafiken?
Du tror att det stannar vid oreggade fordon. Hhmm....Ok, det är jag som missförstår...
He fan i att köra på bakhjulet med oreggade hojar på allmän väg då. Hur svårt kan det vara?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|