Vi får helt enkelt se var det här slutar eftersom ingen av oss har någon insyn i grupperingarna bakom streetracingen eller för den delen åklagaren samt polisen vad de kan tänkas ha för underlag för sammankopplingen med fallet och kidnappningen.
Rätt mycket står på spel för streetracingen vid en fällande dom. Då kan man kanske konfiskera fler fordon som man har bevisning att de används i illegal verksamhet upprepade gånger. Med tanke på publiken som ser det och fotograferar och filmar och lägger ut på sociala medier samt egen underrättelseverksamhet kan man nog slå till rätt hårt. Frågan är hur mycket resurser man har att lägga. Kanske räcker med att statuera exempel så tappar folk helt enkelt intresset eftersom insatsen är för hög ekonomiskt.
https://mitti.se/nyheter/trafik/streetraceforarna-avstand-brottet/?omrade=hela-stockholm
I länken ovan intervjuar man förare och organisatörer bakom och även polisen. Man verkar inte vara helt överens milt uttryckt. Givetvis tar man avstånd något annat vore helt otänkbart.
Om någon vurpor en lånad motorcykel är den försäkrad. Det är en viss skillnad. Man får ersätta självrisken och kanske kan det uppstå dispyt om försäkringsbolaget inte ersätter fulla värdet. Är den inte försäkrad då får man så klart komma överens om insatsen om något skulle hända. I annat fall ser jag en konflikt som ett brev på posten. Ägaren värderar givetvis motorn så högt det bara går och den andra vill betala så lite som möjligt.
I tanken kan jag förstå upplägget, men i praktiken är det som upplagt för större konflikter. Det bör ju röra sig om en hel del speciallösningar och att värdera en modifierad motor kan inte vara lätt. Jag kan förstå att rätten tvivlar på uppläggets sanningshalt.
Broderskap att mitt är ditt och den typen av devis. Den är ovanlig när det väl kommer till kritan.