Polisen

Wieder2

RIDE IT LIKE U STOLE IT
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89 , YAMAHA R1 -02
FUBAR skrev:
2366876 Är du dum på riktigt? Det var din polare som gjorde fel fattar du väl.
Dra gärna snuten om ni vill, men sitt inte och whina ifall dom jagar efter er.
Men helvete människa , hur många ggr ska jag behöva säga att det inte var jag & att jag oxå tycker det var dumt , vilket jag sagt åt han , nu var det bara jag som var nyfiken på regelerna dom måste rätta sig efter så det är väl fan ingen som sitter & whinar åt det

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
SÅ störande att folk inte kan fatta..

För mig var det en ganska enkel frågeställning.
FÅR polisen fortsätta jaga någon i centrala delar av ett samhälle, då farten är väldigt hög, å det finns stora risker att icke inblandade kan komma till skada?

Skit samma om det är dumt. Det vet väl var enda kotte att det är... egentligen.

Här handlade det ju faktiskt inte om att få stöd för något som kan anses som väldigt dumt. Det handlade om en enkel frågställning! Nog för att man kan vilja följa moral å etik. Men nån jävla måtta på moralrytteriet får det väl för fan vara... :6surkart

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Vad mycket dryga människor det finns.. Killen undrar ju bara om hur reglerna är? En enkel fråga? Polisen försöker sköta sitt jobb på bästa sätt, ibland överensstämmer deras syn inte alltid med vår syn.. Som någon tidigare sa om de anser att han utgör en större risk i sig själv än vad han gör när man försöker få stopp på honom så...

Å andra sidan tycker jag polisen borde ge upp om färden sker inne i stan och på småvägar och upp i hastigheter som 170 på 50-70 sträckor som är belägna relativt centralt? Men det är bara min åsikt...

Sen alla som kör sporthoj har/gör/kommer eller har någon gång kört bra mycket förfort!

(edit: precis Fredde ;) )

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frredde skrev:
2366927 SÅ störande att folk inte kan fatta..

För mig var det en ganska enkel frågeställning.
FÅR polisen fortsätta jaga någon i centrala delar av ett samhälle, då farten är väldigt hög, å det finns stora risker att icke inblandade kan komma till skada?

Skit samma om det är dumt. Det vet väl var enda kotte att det är... egentligen.

Här handlade det ju faktiskt inte om att få stöd för något som kan anses som väldigt dumt. Det handlade om en enkel frågställning! Nog för att man kan vilja följa moral å etik. Men nån jävla måtta på moralrytteriet får det väl för fan vara... :6surkart

JA!

Dom inte bara får, dom SKA jaga folk som kör som hojtjuvar.
Det kan ju faktiskt VARA hojtjuvar.

Sen är det ju hojåkaren som beter sig korkat, han kan ju också avbryta jakten när han vill genom att stanna.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
GuW skrev:
2366951 JA!

Sen är det ju hojåkaren som beter sig korkat, han kan ju också avbryta jakten när han vill genom att stanna.

Håller med fullständigt. Om det varit en stulen hoj hade säkert idioten jublat om snuten jagat tjuven åt fanders. Nu blev han själv skitnödig, och då var det inte så kul längre. Men han mognar väl...om han lever tillräckligt länge för det.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Weider, som du märker så kör "större" delen av dem som kommenterar "MåPPAr".
Man kan jämföra dem med Skinnställs talibanerna. Kör du inte med dubbla helställ mitt i stan när det är 32 C är det = med NakCSkåtT direKKt!!1 :tungan :tungan :machinegu :machinegu

Smurf tips: Nästa gång du vill ha lite info lägg upp det på ett snyggare sätt. Nämn för guds skull inte att någon i fråga har blivit jagad av polis etc.

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
GuW skrev:
2366951 JA!

Nu lyckades du ju till hälften iaf (om du nu har rätt). :klappar

Frågeställaren var nog absolut inte ute efter åsikter gällande körningen. Utan drog hela historien för att göra inlägget lite mer innehållsrikt, och lättare för läsarna att förstå poängen med frågeställningen.

Men tydligen kliade det så förbaskat i DINA fingrar även efter att ha läst mitt å efterförljandes inlägg, att du bara var TVUNGEN att moralpredika. :zpy

JA, jag gillar faktiskt att följa lagen. Jag tycker det e bra med poliser, å jag tycker killen i berättelsen som åkte fort gjorde fel. Men det var inte poängen! FATTA.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Stog ju rätt tydligt i Polislänken:

"Förföljande med bil som innebär fara är i allmänhet inte befogat.
Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller endast
ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om den
flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att anse
som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller, om den är känd, inte av svårartad
beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för
att någon skadas
."

Eftersom detta inte var någon känd bankrånare eller polismördare, kan det knappast vara befogat att kör 150 knyck inne i stan. Tror mest poliserna ifråga tycker det var fräckt med en biljakt.
Och jag tycker inte det är befogat även om det är en MC-tjuv, hellre att de kommer undan än att nån stackars jävel som inte har med saken att göra blir överkörd och omkommer. Men det är kanske bara jag som tycker så...

Pajje

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
Poke skrev:
2366955 Här skänker jag en bra länk där föreskrifter för polisen vid efterföljande står.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP104_1_RPSFS2000_18.pdf
Poke

hmm verkar bli väldigt mycket pappers arbete efter en polis jakt.... tror att mycket är upp till bedömningen av polismanen, sålänge han inte utgör någon fara för andra personer eller egendom så forsätter han nog....

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Wieder2 skrev:
2366817 Nja det kan jag hålla med om till viss del , men nu tror jag inte att det var någon vansinnes färd innan dom började jaga honom utan det var dom som skapade den"

Men hur kan poliserna skapa en vansinnesfärd :va
Antingen stannar man (smartare), eller så gassar man gärnet (mindre smart) och då är det väl man själv som håller i spakarna :pannkyss

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Be han spela in det nästa gång och sedan sälja det som DVD, då brukar man få respekt har jag hört. Blir det riktigt coolt kanske han kan tjäna en hacka och köpa sig något kul :rullandeu

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Instabil skrev:
2366996 Nä men se på f*n en som kunde svara utan 17 rader moralpredikan ..

Intressant läsning..

Jag är ledsen men jag har redan predikat
:D

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Spännande läsning att dylika händelser sker i Boden..

Polisen själva avgör ofta i samråd med vakthavande om en "jakt" skall avbrytas. Känner ju ett antal poliser och bla en sa att han hellre avbryter än riskerar att bli ansvarig för en annan människas skador/död genom att ha stressat fram en olycka, den drabbar ju alltid fler än föraren(poliser är ju också människor men har ofta lite mer förstånd..)

Jag blev omkörd av ett riktigt klantarsle i Boden för tre veckor sedan när jag åkte bil, denne listige förare var bråkdelar av en sekund från att bli krossad mot en V70 då han blåste på ca 160 på en 50 sträcka så den föraren skulle jag själv vilja upplysa ett och annat och ser mer än gärna att farbror blå också talar lite förstånd med personen.

Och NEJ jag är ingen moraltant men anser att man skall välja sina ställen med viss omsorg till andra trafikanter och människor.

ps. Har man bara kört ca 20km för fort så är det ju bara att stanna, speciellt som de troligen inte har någon mätning som håller i rätten. Låter annars som lite moppe takter att slingra sig från polisen genom att köra småvägar där de inte kommer fram med bil. Be din polare att växa upp snabbt så lever han och andra längre:tungan

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Tycker inte det är okej att få en polisbil i sidan,över,rakt igenom mig eller nån annan för att polisen jagar
en eventuellt,karnske,kan vara,är säkerligen,förmodligen m.m hojtjuv ÄVEN om det är min stulna skrothög dom jagar.

Jag lovar att dödsolyckor kostar MER än vad ny eller lagad cykel kostar oss alla i slutändan.

Min personliga åsikt är att trafikpolisen ska förhindra olyckor i trafiken INTE bidra.

...men men det handlar om instinkter som fanns långt innan dom uppfann både poliser och motorcyklar.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Kollegans granne hade dragit civilsnuten utan att veta om det, han trodde det va nån lirare i en saab turbo som ville rejsa ;) Dom stannade på hans uppfart en liten stund efter han kommit hem och visade en snygg video...

kingpin2

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675-07
DanL skrev:
2367088 Tycker inte det är okej att få en polisbil i sidan,över,rakt igenom mig eller nån annan för att polisen jagar
en eventuellt,karnske,kan vara,är säkerligen,förmodligen m.m hojtjuv ÄVEN om det är min stulna skrothög dom jagar.

Jag lovar att dödsolyckor kostar MER än vad ny eller lagad cykel kostar oss alla i slutändan.

Min personliga åsikt är att trafikpolisen ska förhindra olyckor i trafiken INTE bidra.

...men men det handlar om instinkter som fanns långt innan dom uppfann både poliser och motorcyklar.
japp!:tummenupp :yoparty :klappar :bow

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...