Polisens nya övervakning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En blixtsnabb kamera på polisbilens tak fotograferar registreringsskyltar på bilar framför, bakom och vid sidan av polis*bilen ute på motorvägen. På mindre än en sekund har bilderna gått till en dator i polisbilen och kontrollerat om bilarna finns i polisens register.

Direkt får polisen besked om de är efterlysta eller stulna, har körförbud, är oförsäkrade och obeskattade men också om ägaren saknar körkort.

Hela artikeln:

http://www.dn.se/nyheter/politik/nya-kameror-okar-kontroll-pa-bilister

Nu förstår slutligen Svensson varför skattemärket blev överflödigt. Är systemet så effektivt som det påstås kommer man nog att få tag på många bilar och förare som inte uppfyller lagar och förordningar. Det råder inget tvivel om saken. Frågan är om polisen är på hugget och kör på allt.

Jag tror inte jag skulle vilja köra runt i en bil vars förare har indraget körkort. Risken är ju att man får böter för en del andra förseelser under tiden polisen tagit upp jakten på en. Snacka om att köra runt i en märkt bil :näsblod

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Storbrittanien har väll haft det på prov i många år nu. Verkar funka bra där iaf. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, trodde vi införde detta redan förra året men då måste det ha varit på prov då? Jobbigt för oss som åker omkring med oskattade bilar :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som jag förstod det var det på prov samt att lagstiftningen satte hinder på vägen. Antar att det är löst nu.

Med det sagt så kanske man kommer att tänka sig för om man kör med indraget körkort i framtiden. Har aldrig själv ställts inför det beslutet lyckligtvis.

Sedan har jag inget emot om man stoppar bilar som kör oförsäkrat, oskattade eller med körförbud. I de allra flesta fallen rör det sig om fordon som inte borde trafikera våra vägar. Sedan kanske det åker med en och annan som underhållskör sin entusastbil vintertid ett par mil vid fint väder som tycker att det är för omständigt att ställa på för att varmköra på en avskild väg var sjätte vecka eller så. Det må hända är olyckligt.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Detta kommer nog de flesta på denna sida tycka om.
Men sen kommer den dagen när Nils-göran har varit och köpt nytt fordon som bara skulle köras hem, men inte "hunnit" försäkra.
Eller när nån "bara skulle prova lite" före besiktningen nästa vecka.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Detta kommer nog de flesta på denna sida tycka om.
Men sen kommer den dagen när Nils-göran har varit och köpt nytt fordon som bara skulle köras hem, men inte "hunnit" försäkra.
Eller när nån "bara skulle prova lite" före besiktningen nästa vecka.

Det vill väl till poliser som ser lite mellan fingrarna. Är man allt för nitisk kommer folk att bli förbannade. Även de som följer alla förordningar till punkt och pricka. Alltid känner de någon som fallit mellan stolarna som de känner sympatier för.

Sedan är det väl inte hela världen att få böter för ovan nämnda förseelser. Det är ju knappast så att man blir inlåst om man i övrigt har ett fläckfritt förflutet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med det sagt så kanske man kommer att tänka sig för om man kör med indraget körkort i framtiden. Har aldrig själv ställts inför det beslutet lyckligtvis.

Står bilen på sambon så spelar det ju ingen roll, kanske tillomed blir säkrare att köra utan kort då sheriffen säkert bli ännu latare :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Står bilen på sambon så spelar det ju ingen roll, kanske tillomed blir säkrare att köra utan kort då sheriffen säkert bli ännu latare :banana

Det är nog bäst att de inte litar blint på systemet utan använder sig av sina egna sinnen och hjärnkapacitet. Jag tror tyvärr att man kommer att fånga Svensson medan de riktiga brottslingarna kommer undan. De låter sig inte luras av ett automatiserat system utan ligger steget före även här.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där blir säkert bra.

Börjar lacka lite på alla som täckt sina skyltar för att slippa betala vägtullarna. Lite som att planka på tunnelbanan tycker jag. Visset.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det är nog bäst att de inte litar blint på systemet utan använder sig av sina egna sinnen och hjärnkapacitet. Jag tror tyvärr att man kommer att fånga Svensson medan de riktiga brottslingarna kommer undan. De låter sig inte luras av ett automatiserat system utan ligger steget före även här.

Kan ju iofs tycka att det är lika pissigt av "Svensson" att köra oskattat, avställt eller vad det nu kan vara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Du menar som med fartkamerorna?

Rattfyllona har aldrig känt sig säkrare än sen dom ställde ut plåtpoliser att sköta trafikövervakningen, kameraskåpen har hittils aldrig fällt ett rattfyllo.

Dessutom har jag en bekant som har kört förbi ett kamerakåp med en obesiktat/avställd bil och bara fått böter för fortkörningen

• Gilla
Reaktioner: eha

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där blir säkert bra.

Börjar lacka lite på alla som täckt sina skyltar för att slippa betala vägtullarna. Lite som att planka på tunnelbanan tycker jag. Visset.

Är det så enkelt att komma undan tullarna? Kommer ihåg när de infördes hur folk spånade på lösningar från värsta Bondfilmen. Allt för att slippa betala trängselskatten. Att bara dra igenom med förtäckta skyltar borde väl innebära att man automatiskt blir inplockad och bötfälld.

Man kanske skulle infört bommar som utomlands vid vägtullarna och skapat lite mer trängsel med en eller ett par filer där de med avtal kan köra igenom i lägre fart och bommarna öppnas automatiskt.

Är det enkelt att fuska faller ju hela systemets trovärdighet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan ju iofs tycka att det är lika pissigt av "Svensson" att köra oskattat, avställt eller vad det nu kan vara.

Jag håller med dig, men det finns rätt många som missar räkningen på både försäkring och vägskatt ofrivilligt. Har själv t ex fått en faktura från trafikskadeföreningen. En rätt saftig nota på grund av att en faktura kommit bort. Betalar man årsvis, halvårsvis etc så är det lätt hänt. Med det vill jag ha sagt att det knappast är så att flertalet Svensson väljer att skita i att betala vägskatt eller försäkring - och man får betala dyrt för det när systemet upptäcker det. I mitt fall var jag rätt nöjd trots allt att det finns något som heter trafikskadeföreningen.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Var det inte på tal att samma funktion skulle kopplas till de befintliga fartkamerorna? Läste nånstans att tekniken redan finns i dagens utrustning, skulle bara vara att koppla in den. Kanon tycker jag. Bra om man på så via kan få tag på de som kör obesiktigat, oskattat, med körförbud eller kunna se vart den stulna bilen var nånstans(och med bild på rackarn som tog den).

Såg ett program om hur det är i England. Där kunde dom följa en viss bil exakt överallt. Bara knappa in regnr så fick dom upp var den varit/är. Bra ut säkerhets synpunkt...lite sämre om man inte vill synas..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var det inte på tal att samma funktion skulle kopplas till de befintliga fartkamerorna? Läste nånstans att tekniken redan finns i dagens utrustning, skulle bara vara att koppla in den. Kanon tycker jag. Bra om man på så via kan få tag på de som kör obesiktigat, oskattat, med körförbud eller kunna se vart den stulna bilen var nånstans(och med bild på rackarn som tog den).

Såg ett program om hur det är i England. Där kunde dom följa en viss bil exakt överallt. Bara knappa in regnr så fick dom upp var den varit/är. Bra ut säkerhets synpunkt...lite sämre om man inte vill synas..

Det stod väl om det för en tid sedan att man skulle ha den möjligheten kopplad till kameraövervakningen. England är väl ett av de länder som kommit längst i övervakningssamhället och ligger som förebild för Sverige?

Ur säkerhetssynpunkt väldigt bra, men samtidigt är det ett system som kan missbrukas för andra ändamål. All övervakning över vårt rörelsemönster (kameror) och köpvanor (kreditkort) och nätvanor används med all sannolikhet av andra intressenter med helt annan agenda. Jag tror inte man ska underskatta det när man utökar övervakningen. Gäller att göra tydliga regler och skydda folks integritet så långt det bara är möjligt. En svår avvägning kan jag tänka mig för de som tar besluten. Svårt att förutse vilka konsekvenser det kan tänkas få i framtiden. Jag tror att övervakningssamhället är här för att stanna. Bara att gilla läget.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Har det inte varit snack om att beslagta bilar med skulder mm också, som följd av dessa bilmålvakter med hundratals bilar skrivna på sig? I så fall lär väl polisen inte kunna åka många meter innan det är dags att göra gripanden.

Och givetvis är ANPR bra, ett lyft i trafiken för dom som sköter sig, och för alla oskyldiga trafikoffer.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping