Polisens nya övervakning

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Var det inte på tal att samma funktion skulle kopplas till de befintliga fartkamerorna? Läste nånstans att tekniken redan finns i dagens utrustning, skulle bara vara att koppla in den. Kanon tycker jag. Bra om man på så via kan få tag på de som kör obesiktigat, oskattat, med körförbud eller kunna se vart den stulna bilen var nånstans(och med bild på rackarn som tog den).

Såg ett program om hur det är i England. Där kunde dom följa en viss bil exakt överallt. Bara knappa in regnr så fick dom upp var den varit/är. Bra ut säkerhets synpunkt...lite sämre om man inte vill synas..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Att spara historik på alla bilar känns trist och tur det inte är tanken i Sverige. Att därimot kunna starta en loggning mot ett misstänkt fordon måste ju vara guld.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
ioch med att de troligtvis lägger ner den manuella kollen på bilarna så räcker du ju nu att bara ha ett fordon besiktigat :banana

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
För den som inte vet brukar trafikräkningsystem/trafikstockningsvarnare vara baserade på Ocr/Anprs system.

Hela Göteborg är nedlusat med Ocr/Anprs kameror vid korsningar och avfarter:D

Två bilar som rullar av Hönöfärjan kan följas i stora drag i realtid hela vägen till stadsgränsen , sedan räknas färdtiden och snittfarten ut och det kan dyka upp på informationstavlor om Hisingsleden eller Västerleden gick fortast och köra...

Fast det kan ju användas till annat också:D , även om det inte får göras det så kan det ju alltid avlyssnas:D

Edit:

Det är dom här lådorna som sitter lite överallt vid trafikmot och korsningar - oftast flera för att maximera och täcka in alla körfält

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Maffia precis som resterande av regeringen är.
Snor dina pengar o övervakar dig med järnhand...

Om du inte ger dom pengar för att du har en bil (som dom bestämt) så ska dom ha ännu mer stålar av dig.

:mad::mad::mad::mad:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Maffia precis som resterande av regeringen är.
Snor dina pengar o övervakar dig med järnhand...

Om du inte ger dom pengar för att du har en bil (som dom bestämt) så ska dom ha ännu mer stålar av dig.

:mad::mad::mad::mad:

Ja inte mycket till val men vill du hellre att den kriminella undre världen tar över denna verksamhet?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
http://www.expressen.se/tv/nyheter/...---sa-ska-polisen-stoppa-syndarna-i-trafiken/

Lyfter tråden. Såg precis inslaget ovan där reg.skylten på parkerade bilar läses av när polisbilen passerar. Verkar imponerande effektivt ut måste jag säga.

SAAB:en de demade som efterlyst, var för övrigt polisens egen - en snikmodell..

och i princip alla motmedel man kan tänkas sig mot systemet, klassas som olagliga. Det är inte ok för invånarna i detta land att skydda sig.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har inget emot att polisen kollar upp mig.

Men är verkligen trafikförseelser och skattebrott de brott de behöver prioritera?

Stulna bilar står väl inte så ofta stå längs gatorna och drälla och gör de det borde det väl rimligen sitta andra skyltar på dem...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
SAAB:en de demade som efterlyst, var för övrigt polisens egen - en snikmodell..

och i princip alla motmedel man kan tänkas sig mot systemet, klassas som olagliga. Det är inte ok för invånarna i detta land att skydda sig.

Det är väl förståeligt om man försöker se till att folk inte gör systemet obrukbart. Det har ju aldrig varit enklare att spåra upp folk som struntat i att betala vägskatt, glömt/struntat i att besiktiga bilen eller helt sonika kör oförsäkrat. Det ser ju ut som polisen i princip kan köra gata upp och gata ner så kommer systemet att identifiera bilarna i fråga. I praktiken skulle man ju kunna sätta upp denna utrustning som fast installation och kartlägga folks rörelser.

Nu vet jag inte hur avancerat systemet är, men jag tvivlar på att de kan identifiera en falskskyltad bil förutsatt att inga andra varningar kommer upp i samband med granskningen. För den som vill är det antagligen relativt enkelt att lura systemet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja det är ju förjävligt att man inte får bryta mot lagar hur man vill i det här jävla landet! :mad:

:dummer

Integritet. Jag värnar om min - gör inte du det? Idag är det väldigt svårt för en vanlig medborgare att inte lämna spår efter sig i det dagliga livet. Svärdet är tveeggat..

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
ANPR är ju grymt, det innebär att vi som motorcyklister kommer slippa många av dom bilar vi inte vill möta ute i trafiken, bilarna inkl förare som inte har i trafiken att göra öht..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
ANPR är ju grymt, det innebär att vi som motorcyklister kommer slippa många av dom bilar vi inte vill möta ute i trafiken, bilarna inkl förare som inte har i trafiken att göra öht..

Det kommer förhoppningsvis även innebära att många motorcyklister som har för vana att köra oförsäkrat, avställt, och kanske t om obesiktigat på grund av att de inte haft råd med premierna åker dit. Sådana vill vi som kollektiv inte heller se i trafiken inte sant?

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det kommer förhoppningsvis även innebära att många motorcyklister som har för vana att köra oförsäkrat, avställt, och kanske t om obesiktigat på grund av att de inte haft råd med premierna åker dit. Sådana vill vi som kollektiv inte heller se i trafiken inte sant?

För många muppar överhuvudtaget-->jag vill vara helt själv på vägarna.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Integritet. Jag värnar om min - gör inte du det? Idag är det väldigt svårt för en vanlig medborgare att inte lämna spår efter sig i det dagliga livet. Svärdet är tveeggat..
Jag tycker det är viktigare att dräggen åker dit än att hemlighålla att jag stannat vid Konsum 11.37 en fredag. Att värna om sin integritet och att vara paranoid är inte riktigt samma sak. Det är ju inte som att de buggar dej, de läser bara av den där fullt synliga skylten du har på fordonet.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker det är viktigare att dräggen åker dit än att hemlighålla att jag stannat vid Konsum 11.37 en fredag. Att värna om sin integritet och att vara paranoid är inte riktigt samma sak. Det är ju inte som att de buggar dej, de läser bara av den där fullt synliga skylten du har på fordonet.

Överflödig information skulle väll dessutom slängas varje dygn?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inget emot att polisen kollar upp mig.

Men är verkligen trafikförseelser och skattebrott de brott de behöver prioritera?

Stulna bilar står väl inte så ofta stå längs gatorna och drälla och gör de det borde det väl rimligen sitta andra skyltar på dem...

Näe, men många gånger har föraren till en obes. oförsäkrad bil även annat i trafiken olämpligt i kroppen. Bara läsa random småblaska: " narkotikapåverkad förare stoppad på riksväg 3/4, fordonet var belagt med körförbud, föraren saknade körkort. " Sådana notiser är frekvent förekommande idag. :fakta

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping