Polisens rädsla över att bli filmade.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Eftersom jag skrev "det kan man göra utan att stoppa föraren" så finns det bara ett sätt för polisen att kolla detta och det är via datorn om det finns inrapporterat, så jag har fortfarande rätt i det jag skrev, om vi nu ska vara petiga. Och det ville du ju?
Klart vi skall vara petiga:krama

Ja det går enkelt att kontrollera via datorn om den är inrapporterad som stulen men om den inte är inrapporterad vet man fortfarande inte om den är stulen och det var just stulen det gällde. Inte inrapportad stulen.

Kan ju ha gjort inbrott i en garagelänga kl 02.00 vilket inte upptäcks förrän vid 08.00.
Blir du då stoppad kl 03.00 är den stulen men inte anmäld stulen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kamera när jag kör hoj går fetbort, om snuten får för sig att beslagta den och kollar filmerna så blir det förmodligen livstid.....
Men om jag hittar en kamera som autokrypterar inspelningen så ser jag en hel del fördelar. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Läs om, läs rätt. Att jag skrev som jag skrev var till svar till dig och att du endast kunde se 3 alternativ. Det har inget med mig personligen att göra. Ja, jag kör ofta på natten då jag gillar det. Är folktomt och man har vägarna mest för sig själv.

Fortfarande yrkeskriminell :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör 6000 mil om året o kör till 90% av milen för fort minst 20 över skyltat konstant.

Har haft polisen efter mig ett antal gånger i ett par mil som längst och jag saktar inte ned pga att dom ligger efter och endast en gång för 4 år sedan blev jag stoppad.

Orden löd du har kört så fort att dit körkort är indraget 2 gånger och 8000 i böter.

Sedan kom du är på väg till jobbet? Kör lugnare och tänk på att det är jobbigt utan körkort.

Sedan åkte dom o jag for vidare .

Bemöter man polisen korrekt och artigt så är dom artiga o korrekta tillbaks.

Körkort kvar o inga böter.
 

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
Kamera när jag kör hoj går fetbort, om snuten får för sig att beslagta den och kollar filmerna så blir det förmodligen livstid.....
Men om jag hittar en kamera som autokrypterar inspelningen så ser jag en hel del fördelar. :)
dom har ingen laglig rätt att ta din kamera hur som helst
ska dom beslagta den så måste det finnas åklagarbeslut vilket tar lång tid samt blir krångligt.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Om man har majoriteten emot sig i en fråga så kanske man ska börja ifrågasätta sina värderingar/ideal om de verkligen är de rätta.
Visst ska man tro på sig själv i många fall, men även kunna inse när man ska försöka ändra på sig själv. Man kan ju ha fel,,,eller vägra inse det.

Håller med dig i att det är sunt att ibland stanna upp och ifrågasätta sina uppfattningar. Däremot inte sagt att en majoritet alltid har rätt, motsatsen finns det många exempel på i historien.
Det jag tycker är så tröttsamt med dagens svenska samhälle är att det pratas i oändlighet om mångfald, och då syftar man på kön, läggning, etnicitet osv. Det som jag tycker är viktigast, att man tillåter en mångfald i åsikter och världsuppfattning, det finns det däremot ingen tolerans för alls. Alla ska ta mig fan tycka lika, avvikande åsikter är farliga. Så även på något så harmlöst som ett mc forum tydligen
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag vill också vara med! :hej

Jag har aldrig, här i Sverige eller utomlands, träffat på någon polis som har betett sig ens nära oproffessionellt eller inkorrekt.

Jag har aldrig blivit stoppad utom vid rena nykterhets-/körkortskontroller och det är alldeles för sällan. Senast var på första turen för året 2015. Då tackade jag polisen för att han hade stoppat mig och sedan stod vi och småpratade medans jag värmde upp mig (det var kyligt den dagen...). Till slut sade han att han tyvärr var tvungen att fortsätta jobba och vi sade hej då.

De har till och med varit trevliga när de besöker jobbet och jag retar dem. Till och med jättepolisen från Nationella Instatsstyrkan var trevlig när jag retade honom för att han hade dålig koll på sin utrustning (han visste inte vilken modell hans multiverktyg var).

Utomlands har det varit på samma sätt. Bara bra bemötande och trevliga svar och mycket information.

Jag tror stenhårt på att jag blir bemött som jag bemöter andra. Det är klart att man kan ha grym otur, men ofta får man det man förtjänar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
dom har ingen laglig rätt att ta din kamera hur som helst
ska dom beslagta den så måste det finnas åklagarbeslut vilket tar lång tid samt blir krångligt.

Beroende på omständigheterna så kan det ta allt mellan 30 sekunder och 15 minuter. Ger du dem anledning så...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns mig veterligen bara ett förslag som ännu inte blivit lag. Blir det lag flyttar jag bara kameran till bröstet.

Det är inte kameralagen du bryter mot, utan hjälmlagen. Du får inte så mycket som sätta ett klistermärke på hjälmen utan att den blir olaglig att köra med, enligt lagen. En hjälmkamera gör alltså egentligen så att hjälmen inte längre är laglig att köra med, och konstapeln skulle kunna bokföra dig för brott mot just hjälmtvånget. Och eftersom att konstapeln sedan har misstankar om att färden kommer fortgå när de lämnar platsen med den otillåtna hjälmen så kan han alltid stå kvar tills bärgare kommer.
Nu är det ju å andra sidan möjligtvis endast Hamrén som skulle fått för sig att göra något sånt och han är ju inte i tjänst längre såvitt jag vet, och de flesta andra poliser har bättre saker för sig... Men om de verkligen ville skulle de kunna vara bra mycket jävligare än vad du uppget att de är.
Polisen har många gummilagar att luta sig tillbaka på om de verkligen vill.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
När jag tänker efter så var rätt länge sedan jag blev stoppad av den otrevliga typen av trafikpolis. De som stoppat mig på senare år verkar ha varit vanliga närpoliser och de brukar vara mer avslappnade. Har en känsla av att man dragit ner på trafikövervakningen på senare år, tycker det är rätt sällan man ser polisen på E4 ens nuförtiden jämfört med för tio år sedan. Är det någon mer som känner så eller inbillar jag mig?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I Stockholm är det ett normalläge.

Normalläge att bli otrevligt bemött menar du.
Då måste jag säga att jag inte fattar vad du pratar om.
Jag har haft körkort sedan 1992 och eftersom jag kört rätt mycket så har jag blivit stoppad rätt många gånger också. Gissningsvis har jag bvlivit stoppad ett 40 tal gånger för körkortskontroll, nykterhetskontroll, flygande besiktning och någon gång för fortkörning också.

Jag har aldrig varit med om att en polis varit otrevlig. I 100% av fallen har dom varit trevliga, sakliga och bara skött sitt jobb.
Jag tror det handlar mycket om att man blir bemött som man beter sig. Har man lite attityd så ökar risken att man själv blir otrevligt bemött skulle jag säga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En polis har laglig rätt att stoppa mitt fordon om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott. Om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning. Om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet. Om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet.

Jag kör hoj över hela landet och jag gillar att köra på natten då det oftast bara är jag och på sin höjd en handfull andra personer ute. Oavsett om jag blir stoppad i söder eller i norr så frågar man ofta varför jag kör hoj på natten då det "inte är ett vanligt beteende".

Det är inte ett skäl att stoppa mig och det är enda anledningen till att man gör det för 60% av kontrollen kan polisen göra från sin bil och eftersom jag inte kör vingligt, håller hastigheten, följer satta lagar och regler etc så finns det ingen anledning att stoppa mig. Speciellt då man kan se att jag aldrig fått en bot eller ens en varning, att mitt register är prickfritt.

Du har nog fått det hela om bakfoten är jag rädd. Polisen har rätt att stoppa ditt fordon för att kontrollera vem som kör, om denne har körkort och om denne är nykter eller för att genomföra en flygande besiktning. Detta oavsett misstankar.
Kör man nattetid är sannolikheten större eftersom det är relativt få som är ute och kör nattetid samt att dom flesta tillgrepp av motorcyklar sker nattetid. Dvs är du ute och kör nattetid så.

Polisen kan inte kontrollera om föraren har körkort och är nykter utan att stoppa dig eftersom dom omöjligen kan veta om det är du som kör eller om det är någon som nyss snott din hoj och är på väg till sitt garage för att slakta den eller något mellanting.

Att dom ställer frågor som du tycker känns irrelevanta beror på att dom ställer den typen av frågor för att se hur du svarar då osammanhängande svar eller konstiga svar kan vara tecken på att något inte står rätt till.

Så om du väljer att ge fan i att svara, svarar undvikande eller drygar dig så har du rätt rejält höjt oddsen för att dom ska fatta misstankar om att något är galet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bedömning?

"22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel
1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577)."


Min attityd? Jag är inte det minsta otrevlig. Frågar bara varför jag blivit stoppad när det inte finns ett lagligt skäl till det. Deras nyfikenhet eller att man finner det ovanligt att man framför en motorcykel på natten är som sagt inte skäl nog enligt lagen.

Problem? Det är polisen som har problem eftersom man gör lite som man vill bara för att. Jag har inga problem utan visar mitt körkort och blåser (om det varit en nykterhetskontroll) och kör sedan min väg utan att svara på några frågor. Det är inte att vara otrevlig eller att ha en attityd, det är att stå upp för sina rättigheter.

Och vad du beskrivit så är det då nummer 4 där som gäller. För att kontrollera fordon eller förare. Dom hade alltså rätt att stoppa dig. Inga konstigheter alltså. Dom gör sitt jobb och du väljer att ha den attityd som du har.
väljer du att vägra svara på frågor så blir det i vart fall inte lättare för dig. Svarar du kort, koncist och redigt på dom frågor dom ställer även om dom för dig verkar irrelevanta så lovar jag att det går både snabbars och smidigare.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag håller iaf med om att det är mysigt att glida runt i stan en tidig sommarnatt/morgon. Mina arbetstider gör att jag är tokpigg tidigt.
Under mina 35 år med hojkort så är det fånigt få gånger jag har blitt stoppad. Mindre än 5 ggr iaf.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eftersom jag skrev "det kan man göra utan att stoppa föraren" så finns det bara ett sätt för polisen att kolla detta och det är via datorn om det finns inrapporterat, så jag har fortfarande rätt i det jag skrev, om vi nu ska vara petiga. Och det ville du ju?

Om klockan är 3 på natten och någon har stulit din hoj så är sannolikheten väldigt stor att du inte hunnit upptäcka det. Du upptäcker det troligen inte förrän morgonen efter när den hojen redan är parkerad i något garage någonstans och nedplockningen i smådelar är påbörjad. Dvs det enda sättet dom kan kontrollera om hojen är stulen är att stanna fordonet och kontrollera om det är ägaren som kör hojen. Alternativt om den som kör hojen kan namnge ägaren.

Att kontrollera om fordonet är rapporterat stulet är dödfött i majoriteten av fallen nattetid skulle jag säga. Men det inser du säkert om du tänker efter lite.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eftersom alla ägnar sig åt emipirisk bevisning så vill jag också vara med.

Jag har på 25 års MC-liv blivit stoppad <10 gånger. Och då tillhörde jag under ett antal år "kändisarna" på hoj i GBG-regionen som polisen hade koll på. När vi samlades kom polisen och fotade förare och hoj, för att sedan önska "trevlig runda". De jävlades aldrig med oss eller jaga oss hände nästan aldrig trots att de visste hur vi körde. En kväll gjordes ett seriöst försök att få stopp på oss och det gick inte alls men trots det var de trevliga nästa lördag vid "samlingen" som de hade koll på.

Det har blivit lite böter genom åren men återigen bara korrekta upplevelser. Jag har en dålig erfarenhet och det var polisen som ansåg att det var löjligt med nykterhetskontroll men viktigt med fortkärningsböter, vi blev osams och det kostade 2400:- för något jag ansåg vara oväsentligt...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ovidkommande till max men var det inte halländska polisen som började stoppa skåpbilar på e20 nattetid och fick tag på sjukt många missdådare?

Inte alls ovidkommande om det stämmer


Vi kallar det E6, men det är riktigt: Polisen i Halland kraftsamlar med jämna mellanrum och stoppar mer eller mindre ALL trafik i en riktning under några timmar då och då. Resultaten förskräcker:

. RESULTAT AV TORSDAGSKVÄLLENS KONTROLL:
Dölj
• 360 fordon kontrollerade

• 48 fordon kontrollerades grundligare

• 360 alkoholutandningsprov

• 1 rattfylleri

• 3 drograttfylleri

• 9 narkotikabrott eget bruk

• 3 narkotikabrott innehav

• 3 beslag, mindre mängder cannabis och amfetamin

• 3 olovlig körning

• 1 brukande av falsk urkund.

• 4 omhändertagna körkort

• 16 ordningsbot för körförbud, oskattade fordon mm.

• 13 ordningsbot för överlast varav 8 för överlast av alkohol.

• 7 flygande inspektioner


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/stor-poliskontroll-i-heberg-gav-utdelning


Det är alltså inte uteslutande "skåpbilar" man stannar, men i just den kategorin fordon finner man mycket skit.
Utgångspunkt brukar vara Kontrollplats Heberg, som bara kan ta in norrgående trafik.
Skulle man jobba likadant i sydgående riktning är det rimligt att tro att andelen upptäckta punktskattebrott (smuggel av alkohol och diesel) tillsammans med narkotikabrotten skulle minska, och kanske, kanske skulle man finna mer stöldgods på väg ut ur landet.


Hur som helst så stannas det för lite fordon i Sverige, så mycket är klart.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tycker det är trevligt att köra nattetid speciellt i norra Sverige, blir aldrig mörkt.
Sen har man bra koll, kan vara läge och dra ner på hastigheten om bil kommer fort och vill köra om, många ggr sitter det civila eller uniformsklädda poliser i bilen.
I Norrbotten bryr de sig sällan om fortkörningar som de möter nattetid, oftast är det bråk någonstans, de måste fort till en brottsplats.
Jag tror de är 6 st poliser i tjänst nattetid från Kiruna till Dalälven.

Midsommarnatten är en höjdare, helt folktomt på vägarna, värt att hålla sig nykter för att kunna köra en långtur.

Skulle nog egentligen velat se fler poliser på natten, när det blir mörkare på hösten är det många utlandsreggade skabbiga skåpbilar som härjar med inbrott.
De svenska ligisterna kör nedsuttna Mercedes(med tonade rutor).
Båda kategorierna kör endast med slangad diesel från entreprenörsfordon och svenskarna kör droghandel parallellt.

Kan vara hasadartat att propsa på att man har rätt till polisen, fastän polisen har fel.
Blir de griniga kan man plockas in på kontroll för provtagning för droger, du får betala drogtestet och sen skjutsar de inte tillbaka dig till mc.
”Skälig misstanke” heter detta.
Eller så våldsamt motstånd, det första som blir trasigt är då kameran, och vem ska då motbevisa.
Kameradenschaft uber alles.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top