Polisjakt som ledde till olycka

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Ingen säger väl nåt annat heller? Har du orkat läsa citaten från polisens egen hemsida? t.ex följande?

"Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon skadas"

Jag tror faktiskt att någon även inkluderar den jagade föraren.

Självklart innefattas även den flyende i någon.
Hur bedöms denna någons farlighet?
Måste det vara en identifierad massmördare på flykt eller räcker det kanske med att han riskerar andras liv genom att brassa satan bland svenssons på en högtrafikerad väg?

Jo men om det blir fara för allmänheten skall dom ju avbryta!!!
Om inte personen är dokumenterat farlig gjort bankrån eller liknande.
Det är ju ganska känt att Poliserna slutade jaga motorcyklister i farter över 160 km/h förrut. Det är pga lagen. Tycker inte det kan stå tydligare än så...

Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas

Detta är väldigt långt ifrån att meja ner någon!!!
Kom igen nu

Fast i det här fallet har de ju inte heller mejat ner någon eller för den delen jagat någon i farter över 160 km/h såvitt det har framkommit.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Självklart innefattas även den flyende i någon.
Hur bedöms denna någons farlighet?
Måste det vara en identifierad massmördare på flykt eller räcker det kanske med att han riskerar andras liv genom att brassa satan bland svenssons på en högtrafikerad väg?



Fast i det här fallet har de ju inte heller mejat ner någon eller för den delen jagat någon i farter över 160 km/h såvitt det har framkommit.

Men nu blir jag trött!!!
Läs hypotetiska diskussionen som jag skrev på förra sidan. Kom igen nu! Antingen driver du med mig eller så vet jag inte vad du håller på med...?:va
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Men nu blir jag trött!!!
Läs hypotetiska diskussionen som jag skrev på förra sidan. Kom igen nu! Antingen driver du med mig eller så vet jag inte vad du håller på med...?:va

Med det hypotetiska exemplet antar jag att du menar den person som bara smet från polisen i hög hastighet?

Var kom nermejningen in? E väl ingen som ansett att folk skall mejas ner?

Min poäng var mest att det knappast går att bedömma så svart-vitt vad som är ett korrekt efterföljande eller ej.
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
stenhård-gubbe, steffo, strömma m fl. Sök till CSI new york. Mac kanske har sagt upp sig.

Vet inte hur ni kör hoj men personligen så har jag haft styrslag från vänster till höger styrstopp ett antal ggr utan att vurpa. Både på bana och i trafik. Pga wheelie nertagning i hög fart. Broms i regn, för hårt pådrag ur snäv sväng osv osv. Vidare har jag stukat handleden på motard vid ett extremt vobbel en gång. Höll mig på hjulen den gången med.

Vidare har jag kört ut framför en bil på en 30 sträcka. såg inte bilen. döda vinkeln, han klippte mig rakt över handleden med backspegeln och jag fick framskärmen bara några cent framför knäskålen. Och den gången gick jag i backen. Vad jag vill säga är, låt inte så mästrande och försök vara lite mer objektiva i den här frågan.Allt kan hända. Blir bara patetiskt och era antagonister får ammo. Ingen förutom polisen och killen på intensiven kan ju svara upp och det lär inte hända på ett tag.

Killen tog en risk som väldigt många på det här forumet har gjort och kommer att göra. Tror ni gör en Don Quixote här.
Finns säkert ngt touring forum nånstans där ni kan få mer gehör.

Till den här storyn hör att det i Växjö sedan ett tag finns en polishögskola och den ligger precis utmed "ring campus" där hojåkare med fördel värmer upp däcksidorna innan de åker ut till växjös svar på "bulten" lr "bogan", Urshultarn !

Så växjö polisen, som har blivit ifrån körd och allmännt dissad i många år nu, har väl blivit taggade och ska plocka ngn av alla hojbusar som jävlas med dom. Det är många för övrigt. Det gick lite snett den här gången dock.

Ska slå till med en fras som ingen annan kört hittils, tror jag.

"hoppas både hojåkaren och polisen lär sig något av det här"

Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur bedöms denna någons farlighet?

Ja, vad skulle din egen kvalificerade gissning vara om du åker bakom en MC som flyr från en fartkontroll? När du via radion kollar så är MCn inte stulen och du har inte heller information om nåt bankrån där rånaren flytt på MC.

Ja, du inser nog själv att han sannolikt varken är Josef Fritzel eller Lasermannen.

...räcker det kanske med att han riskerar andras liv genom att brassa satan bland svenssons på en högtrafikerad väg?

Brassar han satan för att han har polisen i hälarna? Är det på det viset så bör våra poliser i första hand tänka på att skydda svenssons och vår smitare genom att avbryta jakten. Jag ställer alltså högre krav på att en polisman ska vara förnuftig än att en smitande idiot(?) ska vara förnuftig.

Är det en MC som är känd på stan för att brassa satan bland svenssons? Sådana brukar polisen snabbt ha ringat in och han borde kunna tas vid ett senare tillfälle. Men här kan jag hålla med om att det vore ok att trycka honom av vägen vid nåt tillfälle där farten under jakten är låg.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon skadas

Poliserna bedömde att det inte fanns någon fara att någon skulle skadas, alltså fortsatte förföljandet.

Kanske var det fel bedöming, kanske var det rätt, men oavsett så är det polisen som gör bedömningen där och då, ingen annan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
stenhård-gubbe, steffo, strömma m fl. Sök till CSI new york. Mac kanske har sagt upp sig.

Vet inte hur ni kör hoj men personligen så har jag haft styrslag från vänster till höger styrstopp ett antal ggr utan att vurpa. Både på bana och i trafik. Pga wheelie nertagning i hög fart. Broms i regn, för hårt pådrag ur snäv sväng osv osv. Vidare har jag stukat handleden på motard vid ett extremt vobbel en gång. Höll mig på hjulen den gången med.

Vidare har jag kört ut framför en bil på en 30 sträcka. såg inte bilen. döda vinkeln, han klippte mig rakt över handleden med backspegeln och jag fick framskärmen bara några cent framför knäskålen. Och den gången gick jag i backen. Vad jag vill säga är, låt inte så mästrande och försök vara lite mer objektiva i den här frågan.Allt kan hända. Blir bara patetiskt och era antagonister får ammo. Ingen förutom polisen och killen på intensiven kan ju svara upp och det lär inte hända på ett tag.

Killen tog en risk som väldigt många på det här forumet har gjort och kommer att göra. Tror ni gör en Don Quixote här.
Finns säkert ngt touring forum nånstans där ni kan få mer gehör.

Till den här storyn hör att det i Växjö sedan ett tag finns en polishögskola och den ligger precis utmed "ring campus" där hojåkare med fördel värmer upp däcksidorna innan de åker ut till växjös svar på "bulten" lr "bogan", Urshultarn !

Så växjö polisen, som har blivit ifrån körd och allmännt dissad i många år nu, har väl blivit taggade och ska plocka ngn av alla hojbusar som jävlas med dom. Det är många för övrigt. Det gick lite snett den här gången dock.

Ska slå till med en fras som ingen annan kört hittils, tror jag.

"hoppas både hojåkaren och polisen lär sig något av det här"

Mvh

Jag har på inget sätt mästrat någon. Om det uppfattats så så har det skett någon form av missförstånd.

Det jag menar är att jag har lite svårt att tro på historien med bruten handled osv.
Att man kan stuka handleden av kraftigt wobbel eller liknande tror jag säkert även om det säkerligen är relativt ovanligt. Därifrån till att bryta handleden, och det på tre ställen som hävdas är ett ganska rejält stort steg enligt mig. Och att sedan försöka köra med bruten handled.
Först hävdas att han inte haft för avsikt att köra ifrån polisen och sedan hävdas att han försökt köra därifrån men inte klarade det pga den brutna handleden. Jag får helt enkelt det inte att stämma.

I mina ögon verkar historien lite för osannolik även om det ju givetvis inte är helt omöjligt att det finns en viss portion sanning i den.

Dock är det ju så att jag tror det är få personer som efter att ha blivit stoppade av polisen skulle lägga ut en historia som säger att dom faktiskt försökte smita men misslyckades på ett forum som polisen med största sannolikhet har en viss koll på. Så min gissning är därför att även om en del av det kanske är sant så är det vinklat och påspätt till personens fördel.

Men det är som sagt mina gissningar. Och fullständigt objektiv är ingen.

Och oavsett vad som är sant i det här fallet så tycker jag fortfarande att det är fel att försöka dra ifrån polisen.

Notera särskilt att jag faktiskt försöker hålla mig på en ganska saklig nivå trots att du hemfallit åt att försöka kläcka kommentarer som jag gissar har som syfte att vara nedlåtande eller liknande.
Tråden handlade vare sig om CSI eller om det här var ett touringforum. Skärp dig lite.
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
stenhård-gubbe, steffo, strömma m fl. Sök till CSI new york. Mac kanske har sagt upp sig.

Vet inte hur ni kör hoj men personligen så har jag haft styrslag från vänster till höger styrstopp ett antal ggr utan att vurpa. Både på bana och i trafik. Pga wheelie nertagning i hög fart. Broms i regn, för hårt pådrag ur snäv sväng osv osv. Vidare har jag stukat handleden på motard vid ett extremt vobbel en gång. Höll mig på hjulen den gången med.

Vidare har jag kört ut framför en bil på en 30 sträcka. såg inte bilen. döda vinkeln, han klippte mig rakt över handleden med backspegeln och jag fick framskärmen bara några cent framför knäskålen. Och den gången gick jag i backen. Vad jag vill säga är, låt inte så mästrande och försök vara lite mer objektiva i den här frågan.Allt kan hända. Blir bara patetiskt och era antagonister får ammo. Ingen förutom polisen och killen på intensiven kan ju svara upp och det lär inte hända på ett tag.

Killen tog en risk som väldigt många på det här forumet har gjort och kommer att göra. Tror ni gör en Don Quixote här.
Finns säkert ngt touring forum nånstans där ni kan få mer gehör.

Till den här storyn hör att det i Växjö sedan ett tag finns en polishögskola och den ligger precis utmed "ring campus" där hojåkare med fördel värmer upp däcksidorna innan de åker ut till växjös svar på "bulten" lr "bogan", Urshultarn !

Så växjö polisen, som har blivit ifrån körd och allmännt dissad i många år nu, har väl blivit taggade och ska plocka ngn av alla hojbusar som jävlas med dom. Det är många för övrigt. Det gick lite snett den här gången dock.

Ska slå till med en fras som ingen annan kört hittils, tror jag.

"hoppas både hojåkaren och polisen lär sig något av det här"

Mvh

Som jag skrev för typ för typ 10 sidor sedan.... Kommer fram i slutändan hur det gick till. Tror den här storryn är skarvad både en å två gånger, dessutom återberättad av bekanta ,så tyvärr kan folk som inte lever i verkligheten tro att de e helt ok att dra snuten, för han ska ju släppa av?

Å du slangan?? va fick du ditt nick från..?? Slangade du bilar i ditt tidigare tonnorsliv...för många kallsupar?? :arsele
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon skadas

Poliserna bedömde att det inte fanns någon fara att någon skulle skadas, alltså fortsatte förföljandet.

Kanske var det fel bedöming, kanske var det rätt, men oavsett så är det polisen som gör bedömningen där och då, ingen annan.

Bra inlägg! Kort och precist.

Tror ni gör en Don Quixote här.

Berätta vad en Don Q är :)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok så om polisen missbedömmer så är det helt ok alltså :va
Om jag missbedömmer bromssträckan nästa gång en polis går ut i vägen är det ok om jag kör över honom då :va
Konstigt resonemang.
Dom har en skyldighet att väga risker mot brottet!
Om dom inte klarar av situationen eller känner att den börjar bli farlig skall dom avbryta vid dessa småbrott PUNKT.
Sen kan man tycka vad man vill

Hur fan tolkar du nu.

Det jag menade var att det kan nog vara så att polisen inte legat 150 meter bakom utan kanske 50 men det gör inte att dom är vållande till olyckan. För att dom ska kunna anses ha orsakat olyckan krävs att dom prejat honom av vägen och det är huruvida det är så som diskussionen till stor del handlat om.
Om polisen låg 50 meter bakom är det fortfarande killen med handen på gasrullen som gasat lite för mycket och inte klarat av situationen.

Jag har väl för fan inte hävdat att någon polis kört över någon motorcyklist. Snarare är min uppfattning att det troligen är så att dom kanske inte prejat honom av vägen.

Och en fortkörning kanske bara är en förseelse men att inte stanna för polismans tecken tycker jag är allvarligare än så oavsett vad straffskalan för det säger då det för mig innebär en avsaknad av respekt för dom lagar vi faktiskt har i Sverige. Lagar som samma person sedan gärna vill ha skydd av när denne blir utsatt för brott.
 

Invalido

Guest
TYcker vi ska ha en regskylt fram och någon typ av motorstörning på alla hojar i swe o att enbart polisen ska ha fjären till den.
då äntligen kan man kanske komma till bukt med alla er busar här inna på SH!
fyför er!!
ni förtjänar en snigel på ögat eller ett riktigt stort skavsår eller 2veckors nageltrång...
2tim på mitt jobb kanske skulle hjälpa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snacka om att alla poliser skulle gå runt som en Loose canon som borde skjuta på folk så fort dom kommer fram och vill ha vägbeskrivning...
Om jag inte anmält min mc stulen skulle jag inte vilja att dom prejade eller dödade kompisen eller tjuven...

Men du tycker samtidigt att din polare borde försöka dra snuten?
Personligen anser jag att om man försöker dra snuten så har man redan själv gjort valet att man anser att det är värt den större risk att förolyckas det innebär att köra ifrån dom.

Personligen skulle jag inte bli glad om en polare lånat min hoj och valt att dra snuten. Jag skulle anse att han inte varit direkt aktsam om min hoj i det fallet då han valt att göra något som innebär en betydligt större risk för klotning än en entusiastisk repa efter valfri väg. Det vore sista gången han lånade min hoj.

Jasså? Sist jag blev stoppad kollade dom bara körkort och skrev en lapp..
Gjorde varken alkotest, drogtest, tog fingeravtryckning eller
letade mordvapen på mig..:rolleyes:
Hur ska dom då få fast eventuella brottslingar vid vägkanten??
Hade jag precis mördat någon så hade inte jag dratt på mig mer
uppmärksamhet genom att försöka dra polisen iaf.. då hade man nog bara stannat och glatt skrivit på lappen kört vidare och dumpat liket..:va

Nej. Men dom gjorde säkerligen bedömningen då att du inte var vare sig full eller hög och därför tyckte att det var onödigt merarbete. Och dessutom var du säkert inte efterlyst för mord.
Dom flesta som gör sig skyldiga till grova brott är sådana som polisen vet vilka det är och dyker en sådan person upp i en poliskontroll så kan det nog hända att dom gör en djupare koll än dom gjorde på dig.
Bara för att dom ofta får fatt på allehanda brottslingar i just trafikkontroller innebär inte att dom måste göra en mordutredning varje gång dom stoppar någon.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Återigen för 100e ggn. Det är utifrån denna hypotetiska situation vi diskuterat innan!!! Att polisen kör på och det skulle vara ok!

En hypotes är ett antagande om verkligheten. En hypotes är normalt bara intressant om man använder den i hypotesprövning eller hypotetisk deduktion, då man kan avgöra om hypotesen gett en sann eller falsk bild av verkligheten. Jämför även ad hoc-hypotes.

Inom matematiken brukar en hypotes benämnas förmodan eller antagande.



Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Har läst alla dumma inlägg här men det är klart ni vet inte hela sanningen!
Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Se ovan
Hur fan tolkar du nu.

Det jag menade var att det kan nog vara så att polisen inte legat 150 meter bakom utan kanske 50 men det gör inte att dom är vållande till olyckan. För att dom ska kunna anses ha orsakat olyckan krävs att dom prejat honom av vägen och det är huruvida det är så som diskussionen till stor del handlat om.
Om polisen låg 50 meter bakom är det fortfarande killen med handen på gasrullen som gasat lite för mycket och inte klarat av situationen.

Jag har väl för fan inte hävdat att någon polis kört över någon motorcyklist. Snarare är min uppfattning att det troligen är så att dom kanske inte prejat honom av vägen.

Och en fortkörning kanske bara är en förseelse men att inte stanna för polismans tecken tycker jag är allvarligare än så oavsett vad straffskalan för det säger då det för mig innebär en avsaknad av respekt för dom lagar vi faktiskt har i Sverige. Lagar som samma person sedan gärna vill ha skydd av när denne blir utsatt för brott.

Detta skrev jag på förra sidan
Nej du har helt rätt! Sid 6 översta.
Den är bara byggd på hypotetiska antaganden, det är det som är grejen!
Har hålt med dig i allt du skrivit, men du har inte varit med när vi hade just den hypotetiskt antagna senariet att polisen skall ha rätt att köra på någon som bara smitit pga en fortkörning.
Dessutom finns det nu framtagen lagtext utifrån det hypotetiska antagandet som tog udden av diskussionen innan du mfl började anta utifrån vad som verkligen har hänt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Detta har jag mfl försökt förklara nu på slutet!
 
Last edited:

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600 RR
Det kanske den som smet ska fundera på. Man smiter väl inte utan anledning. Polisen i det här landet är väl tillräckligt bakbunden som det är. Om man inte ska få ta upp jakten på en som smiter så blir ju konsekvensen att det är bara de laglydiga, nyktra och andra skötsamma personer som stannar och då är det ju ingen mening mad att ha kontroller. ELLER???

Varesig han smet eller inte hade körkort så skall inte polisen utsätta/riskera mcföraren,tredje part eller polisernas egna liv. Är olovlig körning värt ett liv!!!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi snackar om en jakt där polisen troligen kört på den jagade MCn och du skriver att den som ger sig in i leken får leken tåla.

Det kan jag bara summera som att du tycker det hör till "leken" att polisen ska meja ner motorcyklister dom jagar.

Nja. Det råder nog delade meningar om vad som troligen hänt misstänker jag.
Den enda som hävdat att polisen verkligen prejat någon är den person som körde av vägen genom en av sina bekanta/vänner).
På andra sidan har vi den officiella utsagan från polisen som säger att dom låg bakom men inte längre jagade i egentlig mening.

Dom enda som egentligen vet hur mycket hjälp han fick eller inte fick av vägen är han som körde av och poliserna i bilen.

Ingen av oss har någon annan information.

Kanske försökte han faktiskt smita, kanske såg han inte polisbilen med blåljusen. Kanske mejade dom ner honom, kanske körde han i diket pga eget misstag.

Ska man basera det på statistik över hur polisens jakter på motorcyklar oftast slutar så är det i så fall troligare att han själv körde av vägen.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Som jag skrev för typ för typ 10 sidor sedan.... Kommer fram i slutändan hur det gick till. Tror den här storryn är skarvad både en å två gånger, dessutom återberättad av bekanta ,så tyvärr kan folk som inte lever i verkligheten tro att de e helt ok att dra snuten, för han ska ju släppa av?

Å du slangan?? va fick du ditt nick från..?? Slangade du bilar i ditt tidigare tonnorsliv...för många kallsupar?? :arsele

Fan va kul det är att trigga såna som du/ni. Dagens underhållning för min del.
Så trist är livet ibland.

Slangan tog jag själv för jag tyckte jag skulle vara "stenhård" på ett internet forum.

Märk väl Mr Stenhård & steffo, att jag inte tog ställning åt ngt håll i den här debatten men att "skoja" lite lagom allvarsamt med er fick man inte göra ostraffat. Smäll på fingrarna fick man. Är ni såna där trafik-talibaner ?


överdrivet hängivna poliser och huliganer är ofta samma skrot och korn.
Olika bakgrund och uppväxt avgör "vägvalen".

Jobbade som vakt på tunnelbanan på "västfronten" ,som västerortspolisen kallar det, i 4 år i min ungdom så jag har mött min beskärda del av den sorten. Många av mina kollegor från den tiden blev sedermera poliser och det va alltid de värsta äggen som sökte å kom in så kom inte dragandes med att det alltid finns undantag som bekräftar regeln om bad cops. Det kryllar av dom ! precis som det kryllar av mindre intelligenta hojåkare.
är övertygad om att polisen som hakade på och
"eventuellt" prejade hojkillen hade mer ståfräs än hojåkaren iaf. Alla som kör ifrån poliser är inte goose riders !

Mina 50 öre !
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Alltså nu har du vrängt värre an djävulens advokat!!!

Hur kan du tolka att det är ok med prejning med den texten


Spec den här delen är svår att skriva sig fri från!
Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas

Fan gubbar! Man hinner ju inte ens med en vända på gymmet innan ni har spekulerat loss som ett par galna kaniner :huvet. Är du igång med snacket om "nedmejandet" nu igen? Suck!

Djävulens advokat hade nog spetsat till det ytterligare men tyckte inte att det behövdes.

Det du citerar är återigen bara allmänna RÅD från rikspolisstyrelsen och säger inte speciellt mycket. I användandet av dessa råd har domstolarna iofs använt dem men, som jag tror mig ha sagt innan, gjort en ganska generös tolkning av dem. I den praxis som finns har bl.a den "svårartade beskaffenheten" som smitarens brottslighet skall bedömas ha, ansetts uppfylld genom misstanke om narkotikabrott, rattfylla, vårdslöshet.

Det räcker alltså att, i fall då föraren inte har nån känd brottslighet, föraren t.ex misstänks för narkotikabrott eller rattfylla för att polisen skall få gasa satan och preja honom. Självfallet skall dock polisen först blinka, vinka, tuta, och försöka med "mjuka" metoder först. Men sen får de tamigfan tränga honom!

:6surkart
 

Invalido

Guest
Fan gubbar! Man hinner ju inte ens med en vända på gymmet innan ni har spekulerat loss som ett par galna kaniner :huvet. Är du igång med snacket om "nedmejandet" nu igen? Suck!

Djävulens advokat hade nog spetsat till det ytterligare men tyckte inte att det behövdes.

Det du citerar är återigen bara allmänna RÅD från rikspolisstyrelsen och säger inte speciellt mycket. I användandet av dessa råd har domstolarna iofs använt dem men, som jag tror mig ha sagt innan, gjort en ganska generös tolkning av dem. I den praxis som finns har bl.a den "svårartade beskaffenheten" som smitarens brottslighet skall bedömas ha, ansetts uppfylld genom misstanke om narkotikabrott, rattfylla, vårdslöshet.

Det räcker alltså att, i fall då föraren inte har nån känd brottslighet, föraren t.ex misstänks för narkotikabrott eller rattfylla för att polisen skall få gasa satan och preja honom. Självfallet skall dock polisen först blinka, vinka, tuta, och försöka med "mjuka" metoder först. Men sen får de tamigfan tränga honom!

:6surkart
även i ett villaområde med 50vägar??
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alltså nu har du vrängt värre an djävulens advokat!!!

Hur kan du tolka att det är ok med prejning med den texten


Spec den här delen är svår att skriva sig fri från!
Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas


Ett förföljande som innebär risk för olycka är i allmänhet inte befogat.
Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller
endast ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om
den flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att
anse som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas.
Det vakthavande polisbefälet bör, med kontinuerlig inrapportering
kring förföljandet som underlag, löpande bedöma om det mot bakgrund
av trafiksituationen och beslutsunderlaget i övrigt – bl.a. den
undflyende förarens farlighet, den brottsmisstanke som riktas mot
denne, vad som i övrigt är känt om föraren - sammantaget kan anses
försvarligt att fortsätta ett förföljande, om detta ska avbrytas, övergå i
ett efterföljande (riktad spaning) eller om tekniska hjälpmedel ska
användas för att stoppa fordonet. Så snart olycksrisken bedöms kunna
bli för stor bör förföljandet avbrytas.
I situationer där det finns anledning att anta att en angränsande polismyndighet
kan komma att beröras av en insats bör i protokollet
antecknas tidpunkten när denna underrättades och, i förekommande
fall, när den övertog ledningen av insatsen

Jo. Men det förutsätter samtidigt att polisen inte bedömt hans farlighet som stor. Och dom kan ju faktiskt teoretiskt sett göra den bedömningen om körningen vid smitningen är att betrakta som kraftigt allmänfarlig och det inte kan uteslutas att den smitandes körning skadar eller dödar tredje part.

Gör dom den bedömningen så har dom rätt att använda sig av prejning medelst trängning enligt lagtexten.

Dock är det fortfarande så att vi inte vet exakt vad som hänt i det aktuella fallet i början av tråden då allt egentligen bara är spekulationer och gissningar. Vi kan bara diskutera utifrån hypotetiska scenarion och det är väl troligen delvis därför som debatten blir så oerhört infekterad.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
även i ett villaområde med 50vägar??

Återigen en bedömningsfråga. De FÅR göra det men självklart ökar ju då risken för att andra blir skadade vilket leder till att polisen bör ha ganska goda skäl till ett efterföljande om de inte vill torska på tjänstefel. Blir väl iofs inte gubbsen i bilen som torskar utan vakthavande som godkänt efterföljandet...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top