Polisjakt som ledde till olycka

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Varesig han smet eller inte hade körkort så skall inte polisen utsätta/riskera mcföraren,tredje part eller polisernas egna liv. Är olovlig körning värt ett liv!!!

Rätt, polisen skall inte, om inte deras egna liv står på spel, utsätta andra för önödig fara! Samtidigt har polisen ett jobb at sköta och valet att dra var ju knappast polisernas utan mc-förarens så den som utsatte andra och sig själv för fara, dvs. som startade hela händelseförloppet som senare ledde till en olycka var ju mc-föraren själv.

Första steget i denna heändelsekjedja var ju när mc-föraren bestämde sig för att köra ett fordon olovligen och nästa att inte stanna på polismans tecken.

Gillar inte när folk skadar sig oavsett om de gjort något dumt eller inte men samtidigt hänger kandling & konsekvens ihop vilket vi alla (nåja, nästan alla i alla fall) får lära sig redan i sandlådan. Snor jag din plastspade blir du arg. Har jag sönder ditt sandslott blir du också arg och kanske slår till. Lägger man handen på en spisplatta så bränner man sig till slut.

Handling & konsekvens that´s life och jag finner igentligen ingen anledning att föra en tråd om en sådan här händelse just av den anledningen att det ÄR inget konstigt med vad som hände...tycker jag!

Mvh!
// Niklas

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
det är väl upp till dig själv om du vill sitta i rullstol eller inte, ber en polis dig att stanna så skall du göra det, i samma microsekund du drar på rullen tog DU risken, ingen annan.

Ja det hela handlar väl om att ansvar för sina egna handlingar, precis som allt annat man gör här i livet, bra eller dåliga val..

Polisen som tar upp jakten måste också ta ansvar för om det är ett bra beslut och värt det att fortsätta jaga den misstänkte, hela livet består av val och att ta ansvar för det val man gjorde, konstigt bara att det är så få som förstår det och alltid försöker skylla på alla andra eller olyckliga omständigheter.

Invalido

Guest
misstänker att om polisen ej hade jagat han på det viset hade 29åringen kört hem o tagit en kopp kaffe...
o andra sidan så ska ju polisen sköta sitt jobb så klart..
pedofiler tex är en sak som jag tycker e viktigareatt ta fast än att jaga än mcförare på 60-70 väga o medverka till att oskyldiga människor kanske ska behöva sätta livet till.
om någon hade dött?? hade polisen varit medskyldig då??? då polisen bör vara medveten om vad som kan hända.
sen kan man ju vända o vrida på det hur långt som hälst vilket jag kan vara en mästare på men brukar ha ha en poäng..

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo jag håller fullständigt med, det finns ingen som helst logik i polisens prioriteringar, har själv erfarenhet av det tyvärr..

Jag har ett exempel från förra veckan: Åkte motorväg 110-väg, jag låg i ca 125 helt plötsligt ligger en grå V70 och nosar mig i baken och har förmodligen kollat min fart, jag bromsar ner till 110 och polisen kör om och vi tittar på varandra och sen glider han vidare. en skitsak men jag är glad att han visade sig från ljusa sidan.
Jag menar att vi är nog lite ögontjänare och om polisen bara visar sig och bötesblocket så blir vi nog lite snälla och då slipper vi polisjakter.

Jag tror ju den smitarn bajsade nog på sig lite redan vid poliskontrollen och längtade hem utan att bli jagad.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Så du menar att en person som redan inte är kapabel till att frmföra ett fordon skall stressas upp ännu mer och göra ännu mer snesteg och kanske köra ihjäl ett eller flera liv, kanske ditt barn. Istället följa efter på avstånd,försöka identifiera regnr, personen i fråga och när tillfälle ges ingripa istället för att ta upp jakten och köra i över 150 km/h på 50 väg. Givetvis tycker inte jag att rattfyllo mm mm skall framföra ett fordon men jag tycker att länsman skall vara såpass smarta att de måste överväg om det är värt att följfölja. En som redan är bered att riskera någon annans liv kommer aldrig stanna för en polis. Risken är mindre att något händer, men risken finnas alltid. Även fast du är en superförare så finns alltid risken att just du kör på någon även om det inte är ditt fel.

1. I vilken hastighet måste man följa efter för att hålla någon inom synhåll när denne kör 150km/h?

2. Ett rattfyllo kör igenom en poliskontroll som inte tar upp jakten. 1km senare kör fyllot över klass 1A i Smultronskolan. Vems är ansvaret. Polisen som inte jagade eller fyllot som inte stannade i kontrollen?

3. Hur bedömer man att någon inte är kapabel att framföra ett fordon, ståendes från sidan på en raksträcka?

Invalido

Guest
Ingen förtjänar att dö eller sitta i rullstol!
Men det är väl knappast polisens fel att förarern väljer att vrida på rullen, risken vet man antagligen om och då väljer man.. Stor risk eller liten risk. Är ju knappast polisen som gör denna kalkyleringen åt den som väljaer att smita.

då kan man ju vända på det.
om en kille med ak4 står på ena sidan om en folkmassa o polisen på andra så bör polisen tänka igenom om det är så smart att försöka pricka dåren på andra sidan då någon i folkmassan kan bli träffad

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
om en kille med ak4 står på ena sidan om en folkmassa o polisen på andra så bör polisen tänka igenom om det är så smart att försöka pricka dåren på andra sidan då någon i folkmassan kan bli träffad

Snacka om helt irrelevant kommentar...

Invalido

Guest
Snacka om helt irrelevant kommentar...

ja om man inte fattar vad jag menar...

kan ju vara så att jag tycker att polisen ska väga för o nackdelar när dom gör vissa saker då almenheten kan komma till skada..

sen var kommentaren helt relevant då killen inte tyckte det var polisens uppgift att kalkylera på sådant..

Last edited:

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R

Klok analys:tummenupp.
Ja då bör nog polisen fundera på hur de ska göra i den situationen..
:krama

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj

Ja men nu bedömde de ju att det var värt att jaga honom och ingen annan kom till skada mer än smitaren pga.sin egen klantighet så då är väl allt frid och fröjd, polisen gjorde ju rätt val i just DET HÄR fallet, sen kanske de gör fel val en annan gång och oskyldiga kommer till skada.
Men nu var det väl det här specifika fallet tråden handlade om?:confused:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ingen förtjänar att dö eller sitta i rullstol!
Men det är väl knappast polisens fel att förarern väljer att vrida på rullen, risken vet man antagligen om och då väljer man.. Stor risk eller liten risk. Är ju knappast polisen som gör denna kalkyleringen åt den som väljaer att smita.

Kan bara hålla med.
Föraren kan välja att stanna eller dra.

Väljer han att dra så får han väl skylla sig själv.

Eller ska det kanske vara frivilligt att stanna för polisen?
Om man inte har lust så är det bara köra vidare och de gör ingenting? Hur många skulle stanna då?

Skulle jag t ex få min hoj stulen så skulle jag va mer lack om de ser den och bara skiter i det än om de jagar killen och han kraschar den och dör på kuppen.

Invalido

Guest
Ja men nu bedömde de ju att det var värt att jaga honom och ingen annan kom till skada mer än smitaren pga.sin egen klantighet så då är väl allt frid och fröjd, polisen gjorde ju rätt val i just DET HÄR fallet, sen kanske de gör fel val en annan gång och oskyldiga kommer till skada.
Men nu var det väl det här specifika fallet tråden handlade om?:confused:
Absolut det gick ju bra i detta fallet men om man nu tänker att han inte kört ut på åkern utan istället råkat köra på en gullig tant.
då hade valet av polisen inte varat så lyckat.
jag tror inte man kan avgöra sådana saker i stundens hetta som polis.
sen är de ju klart,kör man som en dåre så kan man ju nästan räkna med att förr eller senare hamnar man på sjukan

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Kan bara hålla med.
Föraren kan välja att stanna eller dra.

Väljer han att dra så får han väl skylla sig själv.

Eller ska det kanske vara frivilligt att stanna för polisen?
Om man inte har lust så är det bara köra vidare och de gör ingenting? Hur många skulle stanna då?

Skulle jag t ex få min hoj stulen så skulle jag va mer lack om de ser den och bara skiter i det än om de jagar killen och han kraschar den och dör på kuppen.

OJOJ passa dig! Nu blir det snart lynchstämning om du som jag önskar livet ur folk när de inkräktar på din säkerhet eller snor dina saker!

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Absolut det gick ju bra i detta fallet men om man nu tänker att han inte kört ut på åkern utan istället råkat köra på en gullig tant.
sen är de ju klart,kör man som en dåre så kan man ju nästan räkna med att förr eller senare hamnar man på sjukan

Ok, men vad hade du velat att polisen hade gjort i det här fallet?

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Påkörningen av tanten är en konsekvens av att han inte stannade i förstaläget. Jag kan inte ens med god vilja få en sån händelse till polisens ansvar. Du har alltid valet att stanna. För varje sekund du väljer att inte göra det får du också ta konsekvenserna av valet.

Invalido

Guest
Påkörningen av tanten är en konsekvens av att han inte stannade i förstaläget. Jag kan inte ens med god vilja få en sån händelse till polisens ansvar. Du har alltid valet att stanna. För varje sekund du väljer att inte göra det får du också ta konsekvenserna av valet.
absolut,håller med... men om det nu hada varit så att det varit polisen som kört på tanten i stället då... hade det då varit mcförarens fel?? eller är det tantens fel??

nej nu hände inte detta.. men kunde gjort..
för at inte dra ut på det så menar jag att i MÅNGA fall kanske polisen skulle struntat i det för att andra kan komma till skada o det är inget man vet i förväg utan det blir en ren chansning.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept