Poliskontroll på bogan! 26/5

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Vilken adrenalinkick!

kör hem ifrån mariefred (gamla vägen, 70-väg) och vid en raka laddade jag på. Tittar ner på mäteren och ser att den visar 147 och sen när jag kommer över krönet... POLISBIL!!!!

Två poliser vinkar för fullt in mig mot kanten. Tänkte sakta in och kolla om de höll i laserpistolen. Om det hade varit så hade jag nog inte stannat. Men när jag kom nära såg jag att de höll i blåsmaskiner. Skakandes i hela kroppen langade jag fram kortet och blåste i maskinen.

När det var färdigt sa polisen lite finurligt: Den går rätt bra den här va? Svaret blev: Jodå, den går rätt fint :D

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Vilken adrenalinkick!

kör hem ifrån mariefred (gamla vägen, 70-väg) och vid en raka laddade jag på. Tittar ner på mäteren och ser att den visar 147 och sen när jag kommer över krönet... POLISBIL!!!!

Två poliser vinkar för fullt in mig mot kanten. Tänkte sakta in och kolla om de höll i laserpistolen. Om det hade varit så hade jag nog inte stannat. Men när jag kom nära såg jag att de höll i blåsmaskiner. Skakandes i hela kroppen langade jag fram kortet och blåste i maskinen.

När det var färdigt sa polisen lite finurligt: Den går rätt bra den här va? Svaret blev: Jodå, den går rätt fint :D
Åh fy fan. Hur ska du kunna sova inatt?

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
Aha, det var du med lillviffern.
Såg dig i Vaxholm, var där med en röd VFR800 tillsammans med min dotter.
Har för mig att jag sett dig på VFR forum?

Japp de var nog jag! :)
Ja, men har inte loggat in fär på ett tag, är rätt så dålig att kolla alla sidor man e med på...
Hoppas ni hade en trevlig tur!

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
Vi var oxå några som passerade den gigantiska kontrollen idag........vi hade turen att bli stoppade av några glidarsnubbar och blev varnade att de stog längre fram......hade fått meddelande om att de var där men trodde de hade tröttnat.....mötte även några som "tecknade" sänk farten och så.......så vi gled förbi tre små potatistjejer....poliserna var fullt upptagna på båda sidor ! Minst en SH-tröja såg jag........Hoppas det gick bra !!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vi var oxå några som passerade den gigantiska kontrollen idag........vi hade turen att bli stoppade av några glidarsnubbar och blev varnade att de stog längre fram......hade fått meddelande om att de var där men trodde de hade tröttnat.....mötte även några som "tecknade" sänk farten och så.......så vi gled förbi tre små potatistjejer....poliserna var fullt upptagna på båda sidor ! Minst en SH-tröja såg jag........Hoppas det gick bra !!

Jag varnade en två hojar men ifrågasatte sedan mig själv vad fan jag höll på med. Varför varna eventuellt påverkade förare för polisens alkokontroll? Korkat! De körde trots allt inte med laser och verkade inte lika besiktningskåta som snuttarna om onsdagskvällarna vid donken.. hmm.

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
Jag varnade en två hojar men ifrågasatte sedan mig själv vad fan jag höll på med. Varför varna eventuellt påverkade förare för polisens alkokontroll? Korkat! De körde trots allt inte med laser och verkade inte lika besiktningskåta som snuttarna om onsdagskvällarna vid donken.. hmm.

Iofs sant.....men man vill ju inte tro att nån e så korkad o kör på fyllan.....:mad:

VET att det händer oftare än man tror tyvärr.......:gnissla

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Lugn, snabb, medel...hör hemma på bana...min personliga åsikt!

När skall folk (läs hojåkare) förstå att man måste ta hänsyn till boende längs med kurvmeckat, deras barn och djur? Ta i när ni kan ta i men 30 och 50 får man f-n se till att hålla, det finns en mycket bra anledning till varför man kommit fram till den hastighetsbegränsningen. Skäms varje gång jag åker förbi paddocken vid Bogesunds gård när man får möte av andra hojåkare som håller minst dubbla farten...i paddocken sitter det barn på hästar som far åt alla håll och kanter.
Jävligt obegåvat att skita i kidzen och djuren....:mad:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Vi saktar alltid ner vid stallar, så vi hade klarat oss ändå. Men missade kontrollen precis tydligen.
Däremot åkte vi senare förbi ett stall i under laglig hastighet, då kom en tjej och ledde en häst. När vi kom började hon hysteriskt hoppa och vifta så häststackaren fick självklart ett psykbryt.
Om hästar på ridskolor blir galna när dom rids i paddocken, speciellt ponnys, så är det nog inte så himla mycket rädsla med i bilden. Dom lär sig snabbt vad vi människor är rädda för och utnyttjar situationen till att kasta av klumpen på ryggen. När man sen kör förbi samma häst när den går i hagen rör den inte ens på öronen när en hoj dundrar förbi, alltså är den inte rädd.
Men, av säkerhetsskäl SKA man ändå sakta ner, för i dom flesta stall finns en massa okunniga människor som hanterar djur på upp till 800 kilo med en väldigt liten hjärna. Och kommer dessa stora djur lösa ställer dom till en hel del oreda.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Du är inte gammal hästtjej va? :va

Hästar är växtätare, de flyr vid fara precis som gnuer på savannen när lejonen kommer smygandes, hjärna-ryggmärg (discovery). En häst kan skena för att den ser ett paraply fällas upp, en fasan som skuttar ut ur en buske så självklart är en sporthoj med herrejössesystem i 150 på 50-sträcka en mycket bra anledning för att lubba långt och fort (fly faran) och gärna bli av med den som sinkar en där uppe på ryggen. Att de inte flyr på samma sätt i hagen är ju för att de inte sitter fast. En hund som är lös känner sig oftast inte hotad men går du fram till en som sitter uppbunden reagerar den annorlunda. Visserligen har det hänt att hästar har försökt fly ut ur hagen vilket kan sluta riktigt illa. Hästar är ljudkänsliga hur mycket man än trafiktränar dem, vissa klarar höga, oväntade ljud bättre än andra.

Skulle man kunna tänka sig att tjejen som viftade hysteriskt har dåliga erfarenheter...av oss...???

Även om man saktar ner låter det förmodligen som att det går fortare än vad det kanske gör. Att idiotförklara djur och människor som inte delar vårt intresse känns rätt inskränkt. Med hänsyn och förståelse kommar man långt här i livet.

Vi saktar alltid ner vid stallar, så vi hade klarat oss ändå. Men missade kontrollen precis tydligen.
Däremot åkte vi senare förbi ett stall i under laglig hastighet, då kom en tjej och ledde en häst. När vi kom började hon hysteriskt hoppa och vifta så häststackaren fick självklart ett psykbryt.
Om hästar på ridskolor blir galna när dom rids i paddocken, speciellt ponnys, så är det nog inte så himla mycket rädsla med i bilden. Dom lär sig snabbt vad vi människor är rädda för och utnyttjar situationen till att kasta av klumpen på ryggen. När man sen kör förbi samma häst när den går i hagen rör den inte ens på öronen när en hoj dundrar förbi, alltså är den inte rädd.
Men, av säkerhetsskäl SKA man ändå sakta ner, för i dom flesta stall finns en massa okunniga människor som hanterar djur på upp till 800 kilo med en väldigt liten hjärna. Och kommer dessa stora djur lösa ställer dom till en hel del oreda.

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)

När skall folk (läs hojåkare) förstå att man måste ta hänsyn till boende längs med kurvmeckat, deras barn och djur? Ta i när ni kan ta i men 30 och 50 får man f-n se till att hålla, det finns en mycket bra anledning till varför man kommit fram till den hastighetsbegränsningen. Skäms varje gång jag åker förbi paddocken vid Bogesunds gård när man får möte av andra hojåkare som håller minst dubbla farten...i paddocken sitter det barn på hästar som far åt alla håll och kanter.

Håller med dig på alla punkter! :klappar

Med risk för att bli totalt jäkla utfryst har jag funderat ut ett antal ställen där man skulle kunna bygga fartpucklar. Bland annat vid paddocken. Inga höga farthinder utan dom lite lägre i svart gummi som man ändå kan passera i typ 50 utan att smälla i framhjulet.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det kommer fortsat att vara mycket fokus på motorcyklisternas hastighet.

Tyvärr har vi nog bragt oss själva i denne sits - resultaten pratar för sig själv - läs gärna Olyckestråden..

Det kommer bli en del vilkorliga mätningar, på favoritsträckorna och så även på det störra vägnät under för sommeren. Man önsker att fastlägga problemets omfattning med motorcyklisternas hastighet.
Finns en organisation som postulerar att motorcyklisterna "i stort inte kör för fort" - och vi får sen nog att höra om detta var rätt eller inte..

Sen är det positivt att det tillsyneladande inte var några som torskade med alkohol på bågesundet..

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Jag kör ofta som en galning men djur har jag stor respekt för. Inte så mycket för att de kanske springer ut framför mig men jag skulle inte kunna göra ett djur större än en mygg illa.

Så jag visar min goda sida just när djur är vid vägen. När jag var ute med motardmaffian på ca 10-15 motarder, saktar alla in och kör lugnt förbi hästar på vägen.

Fruducati

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Hoj
Ducati, Multistrada 1100, -08

Väldigt BRA SAGT... kunde inte sagt det bättre själv :)
tjingelong vännen

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Du är inte gammal hästtjej va? :va

- Hästar är växtätare
- de flyr vid fara precis som gnuer på savannen när lejonen kommer
- En häst kan skena för att den ser ett paraply fällas upp
- en fasan som skuttar ut ur en buske
- hänt att hästar har försökt fly ut ur hagen
- Hästar är ljudkänsliga hur mycket man än trafiktränar dem

I mina öron låter det som att hästar inte borde få vara i närheten av någonting som kan orsaka överraskningar, minst av allt ledas på en allmän väg. Stora och labila varelser.

En "hästtjej" förklarade att hästar blir nojiga och skraja om stigen dom promenerat på förändras, t.ex. en sten har ruckats på. Vad kallar vi en människa som är så?

Problemet är knappast sporthojar i fart, problemet finns där oavsett hur sakta man kör om hästkraken är av den mentalt svagare sorten.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

WORD! Välj rätt tillfälle så blir inte allmännheten och därmed i förlängningen även myndigheterna galna och får tokspel :tummenupp

Men så är jag en gammal gringubbe också :gnissla :D

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
I mina öron låter det som att hästar inte borde få vara i närheten av någonting som kan orsaka överraskningar, minst av allt ledas på en allmän väg. Stora och labila varelser.

En "hästtjej" förklarade att hästar blir nojiga och skraja om stigen dom promenerat på förändras, t.ex. en sten har ruckats på. Vad kallar vi en människa som är så?

Problemet är knappast sporthojar i fart, problemet finns där oavsett hur sakta man kör om hästkraken är av den mentalt svagare sorten.

till viss del sant. Bevisligen vänjer sig hästar efter ett tag.

men min polare körde sin fiddy ute i skogen och när jag kom förbi stannade han och stängde av hojen. Vi stod och snackade och sen kom en häst med en tjej på och hästen fick frispel! Detta av bara synen av hojen!

Dock är det dumt att hålla stumt förbi en häst på vägen, den som säger annat kan inte tänka till ordentligt

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tips till hästskötarna: Låt hästarna uträtta sina behov på vägen där fartdårarna kör.
Det kan uppmuntra lågfartsslalom.
Eller ännu bättre, håll hästar, barn, hundar och husdjur borta från trafikerade vägar där olyckor kan hända?
Jag fattar inte varför hästmänniskor ser det som en rättighet att utgöra travande trafikolyckor längs vägrenarna. Ingen tycker väl att det är en bra ide att promenera med sin förstfödde i en barnvagn på essingeleden.

Nu tror jag inte att det är ett stort problem för man ser inte ofta hästar längs vägarna men på hästfolk verkar det vara en katastrof varje gång de är nära en väg.

Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Ärr-sexa

:klappar :tummenupp :klappar

Ja hur svårt kan det vara att :fatta! ??? Den allmänna opinionen för MC, speciellt av "räsertyp", blir ju inte direkt mer positiv av att folk gasar på fel ställen! :näsblod

.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...