RacerBarber
racerbarber
bra att du ä nykter när du kör....
Åh fy fan. Hur ska du kunna sova inatt?Vilken adrenalinkick!
kör hem ifrån mariefred (gamla vägen, 70-väg) och vid en raka laddade jag på. Tittar ner på mäteren och ser att den visar 147 och sen när jag kommer över krönet... POLISBIL!!!!
Två poliser vinkar för fullt in mig mot kanten. Tänkte sakta in och kolla om de höll i laserpistolen. Om det hade varit så hade jag nog inte stannat. Men när jag kom nära såg jag att de höll i blåsmaskiner. Skakandes i hela kroppen langade jag fram kortet och blåste i maskinen.
När det var färdigt sa polisen lite finurligt: Den går rätt bra den här va? Svaret blev: Jodå, den går rätt fint
Aha, det var du med lillviffern.
Såg dig i Vaxholm, var där med en röd VFR800 tillsammans med min dotter.
Har för mig att jag sett dig på VFR forum?
Vi var oxå några som passerade den gigantiska kontrollen idag........vi hade turen att bli stoppade av några glidarsnubbar och blev varnade att de stog längre fram......hade fått meddelande om att de var där men trodde de hade tröttnat.....mötte även några som "tecknade" sänk farten och så.......så vi gled förbi tre små potatistjejer....poliserna var fullt upptagna på båda sidor ! Minst en SH-tröja såg jag........Hoppas det gick bra !!
Jag varnade en två hojar men ifrågasatte sedan mig själv vad fan jag höll på med. Varför varna eventuellt påverkade förare för polisens alkokontroll? Korkat! De körde trots allt inte med laser och verkade inte lika besiktningskåta som snuttarna om onsdagskvällarna vid donken.. hmm.
Vi saktar alltid ner vid stallar, så vi hade klarat oss ändå. Men missade kontrollen precis tydligen.
Däremot åkte vi senare förbi ett stall i under laglig hastighet, då kom en tjej och ledde en häst. När vi kom började hon hysteriskt hoppa och vifta så häststackaren fick självklart ett psykbryt.
Om hästar på ridskolor blir galna när dom rids i paddocken, speciellt ponnys, så är det nog inte så himla mycket rädsla med i bilden. Dom lär sig snabbt vad vi människor är rädda för och utnyttjar situationen till att kasta av klumpen på ryggen. När man sen kör förbi samma häst när den går i hagen rör den inte ens på öronen när en hoj dundrar förbi, alltså är den inte rädd.
Men, av säkerhetsskäl SKA man ändå sakta ner, för i dom flesta stall finns en massa okunniga människor som hanterar djur på upp till 800 kilo med en väldigt liten hjärna. Och kommer dessa stora djur lösa ställer dom till en hel del oreda.
Lugn, snabb, medel...hör hemma på bana...min personliga åsikt!
När skall folk (läs hojåkare) förstå att man måste ta hänsyn till boende längs med kurvmeckat, deras barn och djur? Ta i när ni kan ta i men 30 och 50 får man f-n se till att hålla, det finns en mycket bra anledning till varför man kommit fram till den hastighetsbegränsningen. Skäms varje gång jag åker förbi paddocken vid Bogesunds gård när man får möte av andra hojåkare som håller minst dubbla farten...i paddocken sitter det barn på hästar som far åt alla håll och kanter.
Jävligt obegåvat att skita i kidzen och djuren....
När skall folk (läs hojåkare) förstå att man måste ta hänsyn till boende längs med kurvmeckat, deras barn och djur? Ta i när ni kan ta i men 30 och 50 får man f-n se till att hålla, det finns en mycket bra anledning till varför man kommit fram till den hastighetsbegränsningen. Skäms varje gång jag åker förbi paddocken vid Bogesunds gård när man får möte av andra hojåkare som håller minst dubbla farten...i paddocken sitter det barn på hästar som far åt alla håll och kanter.
Du är inte gammal hästtjej va?
- Hästar är växtätare
- de flyr vid fara precis som gnuer på savannen när lejonen kommer
- En häst kan skena för att den ser ett paraply fällas upp
- en fasan som skuttar ut ur en buske
- hänt att hästar har försökt fly ut ur hagen
- Hästar är ljudkänsliga hur mycket man än trafiktränar dem
I mina öron låter det som att hästar inte borde få vara i närheten av någonting som kan orsaka överraskningar, minst av allt ledas på en allmän väg. Stora och labila varelser.
En "hästtjej" förklarade att hästar blir nojiga och skraja om stigen dom promenerat på förändras, t.ex. en sten har ruckats på. Vad kallar vi en människa som är så?
Problemet är knappast sporthojar i fart, problemet finns där oavsett hur sakta man kör om hästkraken är av den mentalt svagare sorten.
Eller ännu bättre, håll hästar, barn, hundar och husdjur borta från trafikerade vägar där olyckor kan hända?Tips till hästskötarna: Låt hästarna uträtta sina behov på vägen där fartdårarna kör.
Det kan uppmuntra lågfartsslalom.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|