Poliskultur

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kurrupta jävlar e vad det e!
Går inte å få rätt mot dom, dom får göra hur dom vill osv..
Behövde icke läsas redan upplevt!
Nej fy fan!
Har ingen som helst respekt mot dom längre!
Å det e deras eget fel! :huvet
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag har mött sådana poliser några gånger, oftast yngre, ofta aspiranter. De äldre poliserna är nästan aldrig sådana.

Vad ska man göra? Det är lätt att vara tuff som polis när de anmäler en för våldsamt motstånd så fort man försvarar sig, och de vet att man vet det. Jag känner mig kränkt så fort en polis tar i mig, knuffar mig eller hånar mig utan anledning. Vad ska jag göra tillbaka? Anmäla honom? Knuffa tillbaka?

Nej fyfan, det finns för många rötägg för att man ska ha förtroende för poliskåren inom stort.
 

Yamaha_Fille

Väntar på våren.
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
Silver Retta -03, Akrapovic slip on, Öhlins styrdämpare.
Har ju hört en del sköna historier när slaktarbilen kommer och tar in "Svensson" i fyllecellen...får ligga som matta i grisbilen och får en del onödiga smällar.

Visst, det är ju jättebra att polisen finns också.

Men de måste ju för fan kunna lägga band på sig.

klapp klapp till de bra poliserna, de dumma poliserna kan suga min dallas.
 

Coola Ola

Guest
Ja, det finns ju vettiga poliser helt klart, de flesta jag stött på har varit helt ok. Tyvärr finns det ju som sagt också en hel del machopoliser utan verklighetsanknytning.

Man blir ju fan mörkrädd när man läser de artiklarna i DN. En 60-årig sjukpensionär som blir anmäld för våld mot tjänsteman när 5 poliser håller fast honom och trycker ner honom på asfalten... Jo, tjena...
 

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gothenburg
Hoj
ZX-12R SÅLD
Känner en hel drös av snutar & har jobbat som OV i 6 år.. Inte fan dömmer jag ut en hel kår för att ngra miffon inte kan sköta sig..

I dom allra flesta fallen som ngn sår spö av snuten så har han/hon förtjänat det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
toca1 skrev:
Känner en hel drös av snutar & har jobbat som OV i 6 år.. Inte fan dömmer jag ut en hel kår för att ngra miffon inte kan sköta sig..

I dom allra flesta fallen som ngn sår spö av snuten så har han/hon förtjänat det.

Det är inte upp till polisen att avgöra när någon förtjänar stryk eller inte, de om några borde veta det. I min gamla högstadieskola fanns det en kille med MBD som inte var helt 100. Han ville alltid imponera på de äldre osv. En dag var polisen i skolan, när polisen gick förbi honom sade han "snutjävel" - helt oprovocerat och jättefånigt. Men killen var 13 år och handikappad. Polisen kontrade med att slå killens huvud in i en klädhängare så att det gick hål. Snutjäveln ( :hihi ) som gjorde så var i 45 års åldern, 205cm lång, 120kg deff. (För de som vet vilka som var poliser på 90 talet i Roslagens distrikt så är det ingen jättesvår nöt att knäcka).

Visst ska polisen få använda våld, och i hög utsträckning också men när de slår barn och stampar ihjäl narkomaner med handfängsel - då är det något som är jävligt snett.

Det som stör mig mest är nästan att de grova brottslingarna aldrig råkar slå i huvudet i en hiss, t.ex. Juggemaffian eller HD-gängen. Det är alltid småskurkar och redan utslagna människor som råkar illa ut.

Vad är en OV förresten?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Det är inte upp till polisen att avgöra när någon förtjänar stryk eller inte, de om några borde veta det. I min gamla högstadieskola fanns det en kille med MBD som inte var helt 100. Han ville alltid imponera på de äldre osv. En dag var polisen i skolan, när polisen gick förbi honom sade han "snutjävel" - helt oprovocerat och jättefånigt. Men killen var 13 år och handikappad. Polisen kontrade med att slå killens huvud in i en klädhängare så att det gick hål. Snutjäveln ( :hihi ) som gjorde så var i 45 års åldern, 205cm lång, 120kg deff. (För de som vet vilka som var poliser på 90 talet i Roslagens distrikt så är det ingen jättesvår nöt att knäcka).

Visst ska polisen få använda våld, och i hög utsträckning också men när de slår barn och stampar ihjäl narkomaner med handfängsel - då är det något som är jävligt snett.

Det som stör mig mest är nästan att de grova brottslingarna aldrig råkar slå i huvudet i en hiss, t.ex. Juggemaffian eller HD-gängen. Det är alltid småskurkar och redan utslagna människor som råkar illa ut.

Vad är en OV förresten?
Vaffan... :va
Be att få mer av den medicin du tar nu. Den verkar fungera bra :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Vaffan... :va
Be att få mer av den medicin du tar nu. Den verkar fungera bra :D

Om du inte blivit lurad av dina sossekumpaner att läsa mellan raderna så hade du nog sett att jag aldrig förespråkat våld mot svaga, så om man vänder på det hela så skulle jag vilja skicka en stilla uppmaning till Farbrorn att läsa först, tänka sedan och sist (eventuellt) replikera. Inte i omvänd ordning. Sedan att det stör dig att jag petat ner dig från besserwissertronen, tough luck. :FU
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
toca1 skrev:
Känner en hel drös av snutar & har jobbat som OV i 6 år.. Inte fan dömmer jag ut en hel kår för att ngra miffon inte kan sköta sig..

I dom allra flesta fallen som ngn sår spö av snuten så har han/hon förtjänat det.

Precis så känner jag.

Det finns rötägg inom alla yrkesgrupper.
Jag har haft en del med polisen att göra och varje gång har jag ju gjort "fel". Kört som en idiot de flesta gångerna.

Man vill att polisen ska ingripa hårdare och få bort skiten från gatorna, men när det uppmärksammas att de dunkat en killes huvud mot väggen så att han blir blodig så hackar man på polisen. :3freak
Sverige i ett nötskal :död

Beter man sig normalt och inte ser ut som ett miffo behöver man inte bekymra sig över att polisen ska "knuffa"/"håna" en oprovecerat.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Om du inte blivit lurad av dina sossekumpaner att läsa mellan raderna så hade du nog sett att jag aldrig förespråkat våld mot svaga, så om man vänder på det hela så skulle jag vilja skicka en stilla uppmaning till Farbrorn att läsa först, tänka sedan och sist (eventuellt) replikera. Inte i omvänd ordning. Sedan att det stör dig att jag petat ner dig från besserwissertronen, tough luck. :FU
Seså, ta nu en litium också. Kombinationen kan bli bra :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Seså, ta nu en litium också. Kombinationen kan bli bra :tummenupp

Intressant att du kan så "mycket" om läkemedel, självupplevt? (Allmänbildning har jag redan strukit). Säg nu, vad är din favoritmix?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Yamaha_Fille skrev:
Har ju hört en del sköna historier när slaktarbilen kommer och tar in "Svensson" i fyllecellen...får ligga som matta i grisbilen och får en del onödiga smällar.

Visst, det är ju jättebra att polisen finns också.

Men de måste ju för fan kunna lägga band på sig.

klapp klapp till de bra poliserna, de dumma poliserna kan suga min dallas.

En kompis till mig mig blev tagen av "slaktarbilen" och de slog honom lite.
Han förtjänade nog inte det egentligen tycker jag - men han var på ett jäkla humör vid ett bråkigt tillfälle.
Han syntes tyvärr.

Man får väl dra lärdom av det: Var lugn och kontrollerad så får du inte stryk.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Mavve skrev:
Man får väl dra lärdom av det: Var lugn och kontrollerad så får du inte stryk.
Tydligen så spelade det inte så stor roll om man var lugn.. dom delade ju gärna ut stryk ändå..
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Jag tänker inte försvara vad som sägs om de omtalade poliserna, det börjar
jag bli trött på att göra.

Men jag skulle vilja uppmana till källkritik. Det är lite skämmande att folk med
hull och hå köper allt det som står i artiklarna. Tidningarna är ju som bekant
väldigt bra på att överdriva och vrida saker till max. Jag säger inte att det
som står i artiklarna är helt fel - men det lär inte ha gått till exakt så.
Tidningarna, och media i stort, lever på att sälja sina nyheter.

Artiklarna visar en sida av ett mynt. Bara de inblandade vet exakt vad som
hände och bara en sida har yttrat sig.

Kanske har poliserna gjort fel. Kanske har personerna ur allmänheten gjort fel.
Kanske har poliserna överreagerat. Kanske har personerna överreagerat.

Kort o gott: var källkritisk. Ofta finns det mer än en sanning. (och oftast
är det inte mediahorornas som stämmer...)

Som det redan har påpekats finns det rötägg i alla branscher. Inget snack
om den saken. Men med tanke på att det finns snart 17 000 poliser i
Sverige är det ju en väldigt liten klick som missköter sig. Samma klick
får ju en väldigt stor del av det massmediala utrymmet. Tyvärr.
Det kommer märkas när den nya generationens poliser kommer ut och
är i majoritet.
Personligen hoppas jag att rötäggen försvinner illa kvickat annars kommer
jag få ett helvete i framtiden....

/Dumb :3freak
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
DumbassDriver skrev:
Artiklarna visar en sida av ett mynt. Bara de inblandade vet exakt vad som
hände och bara en sida har yttrat sig.

Kanske har poliserna gjort fel. Kanske har personerna ur allmänheten gjort fel.
Kanske har poliserna överreagerat. Kanske har personerna överreagerat.

"Fallet väckte starka känslor inom poliskåren. Den fällande domen var en direkt följd av de vittnesmål som Eva Kallai och en av hennes arbetskamrater i hissen hade lämnat. Två poliser hade vittnat mot en tredje polis. Detta var något oerhört.

- Och jag fick mitt straff, säger Eva Kallai. Jag infann mig som vanligt på jobbet, men jag blev inte uppropad för tjänstgöring. Ingen i turlaget hälsade på mig - jag fanns inte!"


Förstår inte varför hon skulle sabba hela sin karriär för ingenting?
 

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gothenburg
Hoj
ZX-12R SÅLD
Bart skrev:
"Fallet väckte starka känslor inom poliskåren. Den fällande domen var en direkt följd av de vittnesmål som Eva Kallai och en av hennes arbetskamrater i hissen hade lämnat. Två poliser hade vittnat mot en tredje polis. Detta var något oerhört.

- Och jag fick mitt straff, säger Eva Kallai. Jag infann mig som vanligt på jobbet, men jag blev inte uppropad för tjänstgöring. Ingen i turlaget hälsade på mig - jag fanns inte!"


Förstår inte varför hon skulle sabba hela sin karriär för ingenting?


Det enda jag vet är att varken du eller jag va där
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
toca1 skrev:
Det enda jag vet är att varken du eller jag va där

Ursäkta, men har du missat den fällande domen? Var du på NK 2003-09-10? Inte det? Nehej, men då har du ingen aning om vem som högg ihjäl utrikesministern heller.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top