Poliskultur

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Skönt man inte är polis.
Förr minns jag att man tyckte polisen var en sorts rättvisans förkämpar, idag kan man undra om det inte mer handlar om att dra in pengar till statens kassakistor:lol

Jag har inte tappat förtroendet för dem, men väl för rättssystemet, det är inte längre lika självklart att man ringer polisen när nåt händer.
Jag bor i ett sånt område som av och till saknar poliser på nätterna, och de närmaste har 4 mil att åka ifall det nu skulle vara nåt, tror sånt påverkar rätt mycket.
För sedan är det fartkontroller med 10 gubbar en gång i veckan helt plötsligt, och man förstår inte hur det fanns sånna resurser helt plötsligt?

red rhino

---------------------
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Aprilia RSV Mille R
nått fel har det blivit iaf nånstans. för det e fler som tar avstånd å skyr polisen än som ser dem som bra.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag har väldigt lite respekt för polisen här iallafall. Ifall dom råkar lösa ett brott så är det för att brottslingen går och anmäler sig eller glömmer körkortet på brottsplatsen. Annars så är dom ute och tar fortkörare en gång i månaden och resten av tiden så fikar dom. Plus att jag vet att en av poliserna är ett riktigt svin.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
En av två, eller en av 20?

En av fem ifallafall, vet att det finns två polisbilar och någon måste väl sitta i stationen också? Vet att nån av dom andra också är äcklig som fan men jag vet inte vem av dom.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
honkiie skrev:
En av fem ifallafall, vet att det finns två polisbilar och någon måste väl sitta i stationen också? Vet att nån av dom andra också är äcklig som fan men jag vet inte vem av dom.
Berätta inte om sånt, är de äckliga så vill jag inte veta mera iaf.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Polisen sköt en 22årig man bakom en grind och allt han hade i händerna var 2 knivar.

Har polisen äntligen blivit de där som tar i med hårdhandskarna som allmänheten så gärna vill enligt många undersökningar?

I så fall är det genomkorkat för jag anser verkligen inte att killen i fråga förtjänade döden.
Nån som har artikeln?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:

Exakt den ja.
Känns mer som mord än befgat att skjuta honom. Hoppas polissvinet kan leva med sig själv efter detta.

Många gånger försvarar jag polisen men kan inte i detta fallet.

Ofta kan det räcka att skjuta en gång i luften för att en person ska reagera och kanske haja till.
Ett skott i verkligenheten låter allt värre än det man får höra på TV.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mavve skrev:
Exakt den ja.
Känns mer som mord än befgat att skjuta honom. Hoppas polissvinet kan leva med sig själv efter detta.

Många gånger försvarar jag polisen men kan inte i detta fallet.

Ofta kan det räcka att skjuta en gång i luften för att en person ska reagera och kanske haja till.
Ett skott i verkligenheten låter allt värre än det man får höra på TV.

Jag har inte läst mer än Aftonbladets artikel och objektiviteten i AB:s artiklar är sällan den bästa. Därmot låter det minst sagt underligt att det skulle vara befogat att skjuta. Känns som att tre poliser på andra sidan en grind borde ha mer rutin och kunskap än att känna sig livshotade av det.. Ett varningsskott borde nog haft en lugnande inverkan....

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Jag har inte läst mer än Aftonbladets artikel och objektiviteten i AB:s artiklar är sällan den bästa. Därmot låter det minst sagt underligt att det skulle vara befogat att skjuta. Känns som att tre poliser på andra sidan en grind borde ha mer rutin och kunskap än att känna sig livshotade av det.. Ett varningsskott borde nog haft en lugnande inverkan....

Såg diskussionen om polisens ammunition på TV4 nyhetsmorgon och det finns ju knappast en chans ens att överleva.

Man borde kanske ha gummikulor i en annan pistol, tror faktiskt det hade räckt långt o länge.

Att vissa mår dåligt ett tag o kanske till o med får en psykos ska man ju inte behöva dö för.
Många fixar ju tex. inte att tjejen gör slut o hittar på massa dumt men döden är ju inte rätt "straff" för det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mavve skrev:
Såg diskussionen om polisens ammunition på TV4 nyhetsmorgon och det finns ju knappast en chans ens att överleva.

Man borde kanske ha gummikulor i en annan pistol, tror faktiskt det hade räckt långt o länge.

Att vissa mår dåligt ett tag o kanske till o med får en psykos ska man ju inte behöva dö för.
Många fixar ju tex. inte att tjejen gör slut o hittar på massa dumt men döden är ju inte rätt "straff" för det.

Jag tycker personligen att polisen borde utrustas med Icke-dödande vapen som elpistoler... Då hade de ju med läthet kunnat slå ut knivmannen på avstånd och plockat kniven ur handen på honom när han låg på marken och sprattlade som en klubbad firre...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exakt.

Polisen stormade en advokats lägenhet med för att finna stöldgods som hennes inneboende(?) hade förvarat där.

Varför springa in med höjda vapen och skapa en hotfull situation för stöldgods?

Det var ju inte så att rikets säkerhet hotades direkt.

Är det dessa "hårda" poliser man vill ha att göra med?
Att en enskild polisman än dryg o jävlig kanske man akn förstå, men en hel grupp som ska storma en lägenhet för lite stöldgods?

Sen betalas det ut mer och mer ersättning för skador polisen ställt till med för de "oskyldiga".
Var det detta allmänheten verkligen ville få ut av polisen när man ville att de skulle bli just hårdare?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Maxxi skrev:

Det är inte ens roligt.

Såg insider och visst finns det poliser som missbrukar sin makt, det har ju diskuterats här i tråden, fast vissa scenarion som filmades som tex. de från Göteborskravallerna tycker jag inte är missbrukat polisvåld.

Varför de gav sig på gubben på kryckor vet man ju inte exakt då man inte var där fast det lät ju på honom som att det var helt oprovecerat. han aknske satte sig emot för hårt?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln