Poliskultur

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Poliser MÅSTE ha humor anser jag...

Blev stannad för någon månad sedan utanför en skola där de hade bälte/körkort/nykterhets-kontroll kl var ca 09.00

Han stannade mig och jag vevade ner rutan och han säger: Hej hej, jag tänkte kolla bältet,körkortet och att du är nykter... Och bältet var på det var bra...
Och när jag räcker honom körkortet så säger jag... och här är körkortet, 2 av 3 är väl inte så illa va?
Han tittar storögt på mig i 2 sekunder sen brister han ut i skratt... när jag hade blåst och allt så önskar han mig en fortsatt trevlig dag... så ska poliser vara!

Och såhär ska poliser INTE vara
För ett bra tag sedan var jag ute och körde bil och märkte efter ett tag att jag var förföljd av en bil, fattade ganska snart att det var en civilare men var inte helt säker och blev jävligt nervös just då, 2 dagar innan hade jag blivit mordhotad på tele, så en liten del av mig trodde att det var någon jävla maffia som skulle nita mig... men efter 10 min kommer en målad polisbil med blåljus och sirerner och kör om bilen som förföljer mig och mig och stannar framför mig... när jag fattar att de inte är något nazigäng bakom mig blir jag så lättad att jag kliver ur bilen... ( ja jag vet idag att det var ganska dumt gjort, men jag har inte så stor vana av att bli stoppad på det sättet)

Polisen i den målade bilen sliter upp dörren och skriker åt mig att jag ska sätta mig in i bilen... varpå jag blir skitskakis och sätter mig in i bilen, undrar vad fan jag har gjort? de måste ha tagit fel på någon mördare (så jävla förbannad lät han när han skrek) han kommer fram till bilen och skriker DITT SKATTEMÄRKE ÄR GAMMALT! och killen är helt rabbiat... jag svarar men jävlar jag har glömt att sätta på det men skatten är betald... jag bor 1 km härifrån jag kan fixxa det på en gång
Rabbiat polis: I HELVETE ATT DU SKA DET HÄR BLIR BÖTER
Jag: Men snälla jag fixxar det på 5 min
Polis: INGA UNDANTAG skrik skrik, lag, lag, oansvarigt, bla bla bla... jaja mina kolleger får ta hand om dig...
sen stack han och poliserna i civilbilen sa stick hem och sätt på märket du så skiter vi i det här och de såg märkbart besvärade ut... sagt och gjort jag stack hem och klistrade på skattemärket på en gång...

Anyway, det som gör mig förbannad är att han behandlar mig som en grovt kriminell person pga ett satans skattemärke... Men mest sur blir jag över att de lägger 2 jävla polisbilar på att jaga en bil just på grund av att skattemärket är borta... Jag slår vad om att de hade kunnat jaga rattfulla... eller kanske kunnat hindra ofog bara genom att närvara i centrum tex... men icke, de ska jaga svenssons för mina skattepengar medans de verkligt kriminella får härja fritt pga "brist på bevis"

har gjort ca 10 polisanmälningar totalt i hela mitt liv, en del privat och en del åt mitt jobb... samtliga har blivit nerlagda pga brist på det ena och det andra... näh så får det icke vara
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
DumbassDriver skrev:
Som jag har skrivit tidigare så är jag mkt väl medveten om att det finns
rötägg i kåren men jag hävdar fortfarande att det är en minoritet och
att den så sakterliga blir mindre.

Varför ökar då övervåldet!?
De jag stött på som inte funkar normalt i huvve som är poliser.
E antigen gammla tjuskalliga rävar elle ny utkommna som gör allt till punkt o pricka,
Och som verkar tycka om att kunna göra lite som dom vill med folk!
Med "lagen på sin sida"

Det går ju aldrig att vinna över en polis i rätten!
Nej har ingen som helst respekt för er!
Ni skyddar varandra osv.

Iof så e ni ju roliga o köra ifrån lite då o då :D

Fick inte göra en anmälan på plats gällande övervåld och misshandel till en polis utan fick vänta tills dagen efter och åka till station!
Hur enkelt e det då å få tag i killen som gjorde det istället för att gjort det på plats!
Jo det var ju ingen svensson som gjort det utan en vakt.... :va
Håll varandra om ryggen ni!
Jaja fick åka till akuten med iaf!
Knäppa kort osv såg för taskig ut.
4 vittnen ingen hörd lades ned bristande bevis.. FOTON.... 4 vittnen.. nehej..
Killen e anmäld 30 tal ggr innan har avtjänat lite galler med fick jag höra efteråt. Detta var många år sedan skulle tro att han spöat på några till vid detta laget!
Det e så skönt att ni finns ni poliser!
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Varför göra bort sig nu???

Har följt tråden en stund nu och tycker du har vettiga åsikter att framföra i polisens vägnar, trotts att jag sett och upplevt många felbeandligar av polisen. Men när du beskriver insattsstyrkan "eller vilka du nu menar" som dom "STORA" killarna som har chockgranater kan man ana en viss beundran eller gillande av dom "hårda tuffa killarna" som tar i med hårdhanskarna. och därifrån är det inte långt till att bli samma rötägg som poliserna i artiklarna.

Du skriver även att det är ett litet antal av poliserna som är rötägg och att det är dom som syns. den lilla skaran av poliser vill jag snarare säga (ursäkta om jag använder fel benämning) är patrullerande polisen i storstäderna. För det är dom som alla ser. Ingen ser kriminalaren som utreder större brott. Eller span som försöker vara så osynlig som möjligt. Eller alla på polishusen. (förutom tjejen i respetionen som arbetar långsammare än postanställda). Uniformerade poliser är dom som syns. Och den delen av polisen verkar vara full av rötägg. För dom beter sig som svin så fort dom kan. Särsilt kvinnliga poliser som försöker skaffa sig bondus inför sina kollegor. Men det är kanske där man stannar kvar om man inte har alla getter i hagen.



DumbassDriver skrev:
Dom stora killarna har väl chockgranater. Inte riktigt samma sak men
inget man tar upp och kikar på om det kommer inflygandes genom fönstret...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Eskilsson skrev:
Har följt tråden en stund nu och tycker du har vettiga åsikter att framföra i polisens vägnar, trotts att jag sett och upplevt många felbeandligar av polisen. Men när du beskriver insattsstyrkan "eller vilka du nu menar" som dom "STORA" killarna som har chockgranater kan man ana en viss beundran eller gillande av dom "hårda tuffa killarna" som tar i med hårdhanskarna. och därifrån är det inte långt till att bli samma rötägg som poliserna i artiklarna.

Du skriver även att det är ett litet antal av poliserna som är rötägg och att det är dom som syns. den lilla skaran av poliser vill jag snarare säga (ursäkta om jag använder fel benämning) är patrullerande polisen i storstäderna. För det är dom som alla ser. Ingen ser kriminalaren som utreder större brott. Eller span som försöker vara så osynlig som möjligt. Eller alla på polishusen. (förutom tjejen i respetionen som arbetar långsammare än postanställda). Uniformerade poliser är dom som syns. Och den delen av polisen verkar vara full av rötägg. För dom beter sig som svin så fort dom kan. Särsilt kvinnliga poliser som försöker skaffa sig bondus inför sina kollegor. Men det är kanske där man stannar kvar om man inte har alla getter i hagen.

Du å jag skall :fyllisar någon gång :D
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Eskilsson skrev:
Har följt tråden en stund nu och tycker du har vettiga åsikter att framföra i polisens vägnar,
trotts att jag sett och upplevt många felbeandligar av polisen. Men när du beskriver...

Ok ok. Stycke ett. Ja jag menar Nationella insatsstyrkan och Piketen.
Anledningen till att jag använder ordet STORA som du fastnat på är
att jag syftar på att det är två enheter som har fysiska krav. Man ska vara
vältränad = stor & stark. Sen att jag halkade in på chockgranater var
ju som du kan läsa för att Tiger och jag skämtade om skytte. Sen är det
ju faktiskt så att dessa två specialenheter har en mängd med färstärknings-
vapen, däribland chockgranater som man även fått kritik för.
Sen tycker jag att det är beklagligt att DU tycker dig kunna ANA något.
För så är inte fallet. Jag kommer med största sannolik aldrig jobba på
en sådan enhet. Det är inget som lockar mig. Jag skulle nog inte ens
platsa där om jag försökte. Många på skolan går och dregglar när man
ser dom öva och vill inget hellre än att jobba där.
Jag tillhör inte den skaran men jag kan ändå känna en beundran för
dom. Men då för den kompetens de besitter och har visat när de
klarade antagningstesterna och för att de frivilligt väljer en extremt
utsatt och farlig position för att hjälpa andra.
Inte för dom är macho det hoppas jag verkligen du förstår nu...... . ..

Strycke två. Vad jag menade här var givetvis inte dom som syns fysiskt
på stan utan dom som får massmedial uppmärksamhet. Du kan läsa i artiklarna
om poliser som gör fel fel fel. Om 36-årige polisen som rånade en bank m.m.
Du ser väldigt sällan en artikel om en polis som sköter sig prickfritt.
Tro det eller ej men en majoritet av poliserna sköter sig! Men det är ju
alla nötter som får utrymmen i tidningarna osv.
Alltså den mindre misskötande delen får stor massmedial uppmärksamhet
och syns mkt.
Den större delen som faktiskt sköter sig får en mindre del. Därav blir
det en ojämn fördelning. Är du med på mitt resonemang?


Lindén tänker jag inte ens bemöda mig med ett svar till.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Poliser är oxo människor fast dom har batong, dom flesta jag har mött är reko och beter sig som normala människor, endast en gång har jag råkat ut för en aggresiv polis som gjorde en flygande bes. på min hoj, men det gjorde inte så mycket att jag fick ombes. eftersom dom drog lappen i samma veva.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
DumbassDriver skrev:
Ok ok. Stycke ett. Ja jag menar Nationella insatsstyrkan och Piketen.
Anledningen till att jag använder ordet STORA som du fastnat på är
att jag syftar på att det är två enheter som har fysiska krav. Man ska vara
vältränad = stor & stark. Sen att jag halkade in på chockgranater var
ju som du kan läsa för att Tiger och jag skämtade om skytte. Sen är det
ju faktiskt så att dessa två specialenheter har en mängd med färstärknings-
vapen, däribland chockgranater som man även fått kritik för.
Sen tycker jag att det är beklagligt att DU tycker dig kunna ANA något.
För så är inte fallet. Jag kommer med största sannolik aldrig jobba på
en sådan enhet. Det är inget som lockar mig. Jag skulle nog inte ens
platsa där om jag försökte. Många på skolan går och dregglar när man
ser dom öva och vill inget hellre än att jobba där.
Jag tillhör inte den skaran men jag kan ändå känna en beundran för
dom. Men då för den kompetens de besitter och har visat när de
klarade antagningstesterna och för att de frivilligt väljer en extremt
utsatt och farlig position för att hjälpa andra.
Inte för dom är macho det hoppas jag verkligen du förstår nu...... . ..

Strycke två. Vad jag menade här var givetvis inte dom som syns fysiskt
på stan utan dom som får massmedial uppmärksamhet. Du kan läsa i artiklarna
om poliser som gör fel fel fel. Om 36-årige polisen som rånade en bank m.m.
Du ser väldigt sällan en artikel om en polis som sköter sig prickfritt.
Tro det eller ej men en majoritet av poliserna sköter sig! Men det är ju
alla nötter som får utrymmen i tidningarna osv.
Alltså den mindre misskötande delen får stor massmedial uppmärksamhet
och syns mkt.
Den större delen som faktiskt sköter sig får en mindre del. Därav blir
det en ojämn fördelning. Är du med på mitt resonemang?


Lindén tänker jag inte ens bemöda mig med ett svar till.


Hygglig skillnad på proffsen i NI och cowboypajasarna i Piketen.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Chris Ash skrev:
Hygglig skillnad på proffsen i NI och cowboypajasarna i Piketen.

Svar ja. Men en del likheter finns också. I utrustning m.m. Piketen har mycket.
NI har mer och bättre av allt. Dom som såg "Efterlysts" repotage om piketen
i Sthlm fick ju se en glimt av det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
DumbassDriver skrev:
Svar ja. Men en del likheter finns också. I utrustning m.m. Piketen har mycket.
NI har mer och bättre av allt. Dom som såg "Efterlysts" repotage om piketen
i Sthlm fick ju se en glimt av det.

Självfallet, utrustningen är i mångt och mycket identisk. Kvaliteten på poliserna och attityden är det inte.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Chris Ash skrev:
Självfallet, utrustningen är i mångt och mycket identisk. Kvaliteten på poliserna och attityden är det inte.

Absolut. Kraven och antagningstesterna till NI ligger ju några
nivåer över piketen så det ger ju sig självt...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
DumbassDriver skrev:
Ok ok. Stycke ett. Ja jag menar Nationella insatsstyrkan och Piketen.
Anledningen till att jag använder ordet STORA som du fastnat på är
att jag syftar på att det är två enheter som har fysiska krav. Man ska vara
vältränad = stor & stark. Sen att jag halkade in på chockgranater var
ju som du kan läsa för att Tiger och jag skämtade om skytte. Sen är det
ju faktiskt så att dessa två specialenheter har en mängd med färstärknings-
vapen, däribland chockgranater som man även fått kritik för.
Sen tycker jag att det är beklagligt att DU tycker dig kunna ANA något.
För så är inte fallet. Jag kommer med största sannolik aldrig jobba på
en sådan enhet. Det är inget som lockar mig. Jag skulle nog inte ens
platsa där om jag försökte. Många på skolan går och dregglar när man
ser dom öva och vill inget hellre än att jobba där.
Jag tillhör inte den skaran men jag kan ändå känna en beundran för
dom. Men då för den kompetens de besitter och har visat när de
klarade antagningstesterna och för att de frivilligt väljer en extremt
utsatt och farlig position för att hjälpa andra.
Inte för dom är macho det hoppas jag verkligen du förstår nu...... . ..

Strycke två. Vad jag menade här var givetvis inte dom som syns fysiskt
på stan utan dom som får massmedial uppmärksamhet. Du kan läsa i artiklarna
om poliser som gör fel fel fel. Om 36-årige polisen som rånade en bank m.m.
Du ser väldigt sällan en artikel om en polis som sköter sig prickfritt.
Tro det eller ej men en majoritet av poliserna sköter sig! Men det är ju
alla nötter som får utrymmen i tidningarna osv.
Alltså den mindre misskötande delen får stor massmedial uppmärksamhet
och syns mkt.
Den större delen som faktiskt sköter sig får en mindre del. Därav blir
det en ojämn fördelning. Är du med på mitt resonemang?


Lindén tänker jag inte ens bemöda mig med ett svar till.

Jo jag förstår vad du menar med att det är några som syns mycket.
Men jag menar att inom den uniformerde polisen som man ser på gator och torg. Finns det en stor del rötägg. Enda gången man ser att dom inte beter sig illa är när dom fikar på shell i lindhagensplan. Men även där har dom en kaxig attityd och med en menande blick till alla i 18 - 35års åldern som tydligt visar "att här har du inget att hämta, för då får du smaka batong".
Får dom en möjlighet att ruska om någon, så ser man ofta att det används betydligt mer våld än vad nöden kräver. Det verkar som att polisen vill visa för kringpasserande att man inte ska bete sig illa mot polisen, för då får man smaka batong. Och det visar dom genom att spöa på den stackars gubben i artikeln som är arg för att bilen var parkerad dåligt.

Och jag fattar inte hur du kan försvara polisen i den artikeln. Det spelar ingen roll hur mycket gubben skrek eller viftade. Ingen riktig man spöar gamla gubbar bara för att dom är lite kaxiga.

Varje gång en gubbe skriker på mig att hojen för ett jävla oväsen, kan inte jag och polarna börja kefta med honom och sen bankapå honom, om han viftar till mot någon av oss. Det skulle vara misshandel så det bara sjunger om det.

Poliser skall skapa en känsla av trygghet. Men det gör dom inte.
När jag är på väg hem efter en helkväll med ett antal glas i kroppen, är jag faktiskt mer orolig för att få däng av polisen än att bli rånad eller hamna i bråk med annat fyllegäng. Och den känslan kommer inte av att fyllegängen är reko. Det kommer av allt man ser av patrullerande polisen. För polisen får man inte försvara sig mot, eller springa ifrån. Bara ta emot, annars blir det mera däng.
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Eskilsson skrev:
Poliser skall skapa en känsla av trygghet. Men det gör dom inte.
När jag är på väg hem efter en helkväll med ett antal glas i kroppen, är jag faktiskt mer orolig för att få däng av polisen än att bli rånad eller hamna i bråk med annat fyllegäng. Och den känslan kommer inte av att fyllegängen är reko. Det kommer av allt man ser av patrullerande polisen. För polisen får man inte försvara sig mot, eller springa ifrån. Bara ta emot, annars blir det mera däng.

Kan inte riktigt förstå det där. Du menar att polisen brukar prygla upp stackars intet ont anande partyprissar på väg hem? Har personligen aldrig upplevt detta och aldrig sett någon annan råka ut för det heller. Förnekar inte att det sker men tror inte det är särskilt vanligt.
Försvarar inte att polisen "pryglar" folk,men kan bara säga att har dom väl bestämt sig för att göra ett ingripande måste det göras resolut. Detta för deras egen säkerhet. Givetvis måste agerandet stå i proportion till ingripandeskälet.
Tycker det är tråkigt om du går omkring och är rädd för poliser då deras främsta jobb är att säkerställa ordning och trygghet.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
tIgGeR skrev:
Kan inte riktigt förstå det där. Du menar att polisen brukar prygla upp stackars intet ont anande partyprissar på väg hem? Har personligen aldrig upplevt detta och aldrig sett någon annan råka ut för det heller. Förnekar inte att det sker men tror inte det är särskilt vanligt.
Försvarar inte att polisen "pryglar" folk,men kan bara säga att har dom väl bestämt sig för att göra ett ingripande måste det göras resolut. Detta för deras egen säkerhet. Givetvis måste agerandet stå i proportion till ingripandeskälet.
Tycker det är tråkigt om du går omkring och är rädd för poliser då deras främsta jobb är att säkerställa ordning och trygghet.

Kan inte påstå att jag går runt och är rädd för poliser. Men man ser oftare att folk blir felbehandlade och misshandlade av polisen än överfallna av ett kickersgäng som gör stan osäker. Och du säger att det är tråkigt. Och jag kan inte annat än hålla med. Riktigt tråkigt att poliser skall bete sig på det sättet.

Nu vet inte jag vart du bor. Men om du bor i en storstad och beger dig ut till krogen och festar lite. Så ser du att när nattens mörka timmar kommer på, så dyker den stora dumma polisen fram. Och då är det bättre att akta sig för popo, för annars kan man hamna fel och får smaka batong.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Intressant tråd :tummenupp


För min del har jag i stort sett bara träffat på cpsnutar på senare tid. Det e faktist med bekymran som jag persoligen numera tycker att i stort sett hela den svenska poliskåren är ett gäng skeva jävlar, allt p.g.a. ett fåtal idioter med attitydsproblem. :grismiley
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
DumbassDriver skrev:
Lovar i alla fall heligt o dyrt att aldrig jobba på trafiken!
Såvida jag inte ska jävlas med någon här :näsblod

Märkligt löfte innan du ens är klar......... :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top