Poliskultur

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
FUBAR skrev:
Har själv blivit sparkad och slagen av polis, och jag förtjänade det nog mer eller mindre också.
Jag förstår att folk tycker att dom kan vara onödigt hårdhänta osv. Men jag tycker att det är helt rätt att inte hålla på och dalta med fulla/påverkade och bråkiga personer. Ett slag i sidan eller att t.ex 3 kollegor kör en böghög på en kille som beter sig hotfullt mot folk är inte övervåld i mina ögon.
Håller man på och käftar mot snuten så får man skylla sig själv!!
Sant.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Coola Ola skrev:
Hur vet du det? Du har ju inte varit med i något av de fallen heller?

Håller med Markus för övrigt, lustigt att man aldrig hör om nånting liknande där t.ex. HA-medlemmar får spö i nån städskrubb.
Jag kan tänka mig att du var en av dom höckleförsedda "aktivisterna" under gbg-kravallerna.. Har jag fel?
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
stoffer skrev:
Jag har mött sådana poliser några gånger, oftast yngre, ofta aspiranter. De äldre poliserna är nästan aldrig sådana.

Vad ska man göra? Det är lätt att vara tuff som polis när de anmäler en för våldsamt motstånd så fort man försvarar sig, och de vet att man vet det. Jag känner mig kränkt så fort en polis tar i mig, knuffar mig eller hånar mig utan anledning. Vad ska jag göra tillbaka? Anmäla honom? Knuffa tillbaka?

Nej fyfan, det finns för många rötägg för att man ska ha förtroende för poliskåren inom stort.


Jag fattar inte varför polisen tar i dig, knuffar dig eller hånar dig utan anledning. Jag är 30+ och har aldrig vart med om något liknande.

Har man mer vett än stolthet innanför skallen så käftar man inte med poliser eller uppträder provocerande eftersom man vet att det inte lönar sig.

Man brukar bli behandlad som man själv behandlar andra. Är man lugn och saklig och inte börjar skrika och bråka så blir man bemött med respekt om det inte är några extraordinära omständigheter.

Att det finns missförhållanden inom polisen är inget nytt, sköter man sig behöver man inte uppleva det.

Angående sjukpensionären: T o m hans fru säger ju att han försvarade sig och försökte komma loss. Varför försöker man med det om man är 60 år och sjukpensionär och har fem poliser emot sig? Det är ju givet att man bara förvärrar situationen?
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
lee skrev:
Angående sjukpensionären: T o m hans fru säger ju att han försvarade sig och försökte komma loss. Varför försöker man med det om man är 60 år och sjukpensionär och har fem poliser emot sig? Det är ju givet att man bara förvärrar situationen?

Är nog en rätt så normal reaktion när man får ont!!
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
poliser är rötägg som kompenserar sitt dåliga självförtroende genom att dölja sig bakom en uniform.
Polisen skall under inga som helst döma människor det är domstolens uppgift. Polisen skall jobba enl. legalitetsprincipen, undra hur många som gör det? Fråga professor leif gw persson vad han tycker om den svenska polisen och kårandan.....
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Manne skrev:
poliser är rötägg som kompenserar sitt dåliga självförtroende genom att dölja sig bakom en uniform.
Polisen skall under inga som helst döma människor det är domstolens uppgift. Polisen skall jobba enl. legalitetsprincipen, undra hur många som gör det? Fråga professor leif gw persson vad han tycker om den svenska polisen och kårandan.....

Du som verkar så insatt, kan inte du förklara legalitetsprincipen?
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Tycker rätt många snutar är rötägg och tänker lite segt....
Varför måste dem altid hålla lika hårt på lagen vissa saker e rent av dumma... borde faktiskt försöka tänka lite smart ibland även om saker e fel enligt lag så kan lagen vara rätt idiotisk ibland... Snutar som ger folk spö verkar rätt vanligt iaf o snutar som e aroganta skitstövlar...
Inte haft så mkt o göra med snuten o tror faktiskt inte på det där att det är en liten del som slåss o så för verkar mera vara den lilla delen som inte slåss o misshandlar folk....

Tex så skulle dem sätta dit en för fortkörning .. de hade inga bevis + att han inte kört för fort osså säger den ena snuten att lyktorna e trasiga osså slår den andra snuten sönder dem :kocko
Osså sen får han böter..
Min syn på snutar är inte specielt god men ni kanske förstår varför
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Manne skrev:
Polisen skall under inga som helst döma människor det är domstolens uppgift. Polisen skall jobba enl. legalitetsprincipen, undra hur många som gör det?
Va? Legalitetsprincipen säger att ingen i efterhand kan dömas för en handling som inte var brottslig vid tidpunkten för utförandet och att ingen kan dömas till ett straff som inte var instiftat vid tiden för handlingen.

Menar du att poliser åker runt och "dömer" folk för handlingar som inte var brottsliga när de utfördes eller ville du bara slänga dig med lite svåra ord?
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
silvr skrev:
... borde faktiskt försöka tänka lite smart ibland även om saker e fel enligt lag så kan lagen vara rätt idiotisk ibland... Snutar som ger folk spö verkar rätt vanligt iaf o snutar som e aroganta skitstövlar...
Inte haft så mkt o göra med snuten o tror faktiskt inte på det där att det är en liten del som slåss o så för verkar mera vara den lilla delen som inte slåss o misshandlar folk....

Tex så skulle dem sätta dit en för fortkörning .. de hade inga bevis + att han inte kört för fort osså säger den ena snuten att lyktorna e trasiga osså slår den andra snuten sönder dem :kocko
Osså sen får han böter..
Min syn på snutar är inte specielt god men ni kanske förstår varför

Tycker du polisen ska sluta följa lagen? För lagen är dum? Må så vara
men då kan dom ju misshandla fritt osv... Det är ju antingen eller.
Det är politikerna som ska skriva vettiga lagar.
Och om du inte har haft så mkt med polisen att göra...hur kan du
då ha så klara uppfattningar om att det är si eller så?
Eller är den där trasiga lyset-storyn något en kompis har varit med
om och berättat eller är det självupplevt?
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
sgtpepper skrev:
Menar du att poliser åker runt och "dömer" folk för handlingar som inte var brottsliga när de utfördes eller ville du bara slänga dig med lite svåra ord?

Jag fick lite samma känsla. Antog att han syftade på behovs och proportionalitetsprinciperna.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Nej, var precis vad jag menade, i fallet med sjukpensionären så är det väl precis så?
Nulla poena sine lege- inget strafff utan lag.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Manne skrev:
Nej, var precis vad jag menade, i fallet med sjukpensionären så är det väl precis så?
Nulla poena sine lege- inget strafff utan lag.
Ok, jag förstår vad du menar, inga straff får utdelas utan stöd i lagen.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Manne skrev:
Nej, var precis vad jag menade, i fallet med sjukpensionären så är det väl precis så?
Nulla poena sine lege- inget strafff utan lag.

Att dom plockade honom utan att han brutit mot någon lag?
Enl hans version då.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Du kan ju inte på fullaste allvar hävda att det inte finns en "klia min rygg så kliar jag din" mentalitet inom kåren.
Visst det måste kännas frustrerande att ta in buset,samma bus varje vecka men det ger en ingen rätt att bli dömande instans också. Jämför med baseball-ligan på åttiotalet, där har vi ett klockrent exempel på hur rättssystemett havererade på grund av polismäns godtyckliga handlande.
 
Last edited:

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Manne skrev:
Du kan ju inte på fullaste allvar hävda att det inte finns en "klia min rygg så kliar jag din" mentalitet inom kåren.
Visst det måste kännas frustrerande att ta in buset,samma bus varje vecka men det ger en ingen rätt att bli dömande instans också. Jämför med baseboll-ligan på åttiotalet, där har vi ett klockrent exempel på hur rättssystemett havererade på grund av polismäns godtyckliga handlande.

Nej det menar jag inte på fullaste allvar. Men i artikeln yttrar sig ju båda
parter och därför ville jag veta om jag hade uppfattat det rätt hur du
tänkte när du blandade in legalitetsprincipen.
Som jag har skrivit tidigare så är jag mkt väl medveten om att det finns
rötägg i kåren men jag hävdar fortfarande att det är en minoritet och
att den så sakterliga blir mindre. Dom som har varit värst inom kåren,
typer som är beskrivna i artikel 1 & 2 är nu så gamla i gemet att dom
sitter på chefspositioner. Det är ju absolut inte bra men kanske bättre
än att dom är ute på gatan? Oundvikligen närmar sig pensionen och sen
tar den "nya" generationen över. Jag hoppas och tror att vi kommer se
en förbättring då.
Chill.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
DumbassDriver skrev:
Tycker du polisen ska sluta följa lagen? För lagen är dum? Må så vara
men då kan dom ju misshandla fritt osv... Det är ju antingen eller.
Det är politikerna som ska skriva vettiga lagar.
Och om du inte har haft så mkt med polisen att göra...hur kan du
då ha så klara uppfattningar om att det är si eller så?
Eller är den där trasiga lyset-storyn något en kompis har varit med
om och berättat eller är det självupplevt?


Hmmm okej bäst o säga att det var min farbror som var med om lykt historian o pynta lyktorna e också billigt inte.. Undrar ibland om poliser är vanliga mäniskor..

Om det uppstår siutationer så man måste bryta mot lagen för att folk inte ska komma till skada ..
Eller liknande de flesta har nog hamnat i någon siutation som verkligen är furstrerande och så...
Men polismannen jobb är ingentligen inte o ge alla böter utan att se till att samhället funkar och att farliga siutationer kan undvikas..
HAr inga bra exempel men du borde förstå vad jag menar iaf tror större delen här på forumet gör det
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
DumbassDriver skrev:
Nej det menar jag inte på fullaste allvar. Men i artikeln yttrar sig ju båda
parter och därför ville jag veta om jag hade uppfattat det rätt hur du
tänkte när du blandade in legalitetsprincipen.
Som jag har skrivit tidigare så är jag mkt väl medveten om att det finns
rötägg i kåren men jag hävdar fortfarande att det är en minoritet och
att den så sakterliga blir mindre. Dom som har varit värst inom kåren,
typer som är beskrivna i artikel 1 & 2 är nu så gamla i gemet att dom
sitter på chefspositioner. Det är ju absolut inte bra men kanske bättre
än att dom är ute på gatan? Oundvikligen närmar sig pensionen och sen
tar den "nya" generationen över. Jag hoppas och tror att vi kommer se
en förbättring då.
Chill.

Som någon sa, solen går upp imorgon också!
Alla har en åsikt och hur den är beror antagligen på om man har positiva eller negativa erfarenheter.
Pluggar själv juridik och har läst ett och annat rättsfall....Vilket har fått mig att få en viss uppfattning om herrarna i blå uniform. Bra att vi ialla fall är överens om att en förbättring vore trevligt :tummenupp
Ödmjukhet kommer man långt på!
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
silvr skrev:
Om det uppstår siutationer så man 1. måste bryta mot lagen för att folk inte ska komma till skada ..
Eller liknande de flesta har nog hamnat i någon siutation som verkligen är furstrerande och så...
Men 2. polismannen jobb är ingentligen inte o ge alla böter utan att se till att samhället funkar och att farliga siutationer kan undvikas..
HAr inga bra exempel men du borde förstå vad jag menar iaf tror större delen här på forumet gör det

1. Detta finns det lagstöd för i bla BrB 24 kap.
2. Nä jobbet går inte ut på att enbart dela ut böter men det är en del
av arbetet. Trafikböter genom övertramp av trafiklagar som riskerar
den enskildes och allmänhetens säkerhet. Läs polislagen så ser du
i helhet vad polisens uppgfter är.

Jag tror mig förstå vart du vill komma med det här men det är faktiskt
förvånadsvärt få som vet vad polisens uppgifter är och hur det polisiära arbetet bedrivs.
 
Last edited:

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Manne skrev:
Som någon sa, solen går upp imorgon också!
Alla har en åsikt och hur den är beror antagligen på om man har positiva eller negativa erfarenheter.
Pluggar själv juridik och har läst ett och annat rättsfall....Vilket har fått mig att få en viss uppfattning om herrarna i blå uniform. Bra att vi ialla fall är överens om att en förbättring vore trevligt :tummenupp
Ödmjukhet kommer man långt på!


Man kan ju i alla fall försöka! :tungan
Btw vad för juridik har du läst?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top