Polisman 6009! Ansiktet för polisens dubbelmoral.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag startar den här tråden för att skriva av mig om polisens dubbelmoral.
Det är ofta man undrar om polisen aggerar efter sunt förnuft eller efter egen avreagering.

Andra får gärna skriva i den här tråden. Men gör gärna det genom att lägga in en bild och en beskrivning om ni upplevt polisens felaktiga agerande.
Gärna inga tramsinlägg som sabbar tråden. Dom som vill diskutera trådens vara/inte vara får gärna starta en egen tråd och göra det i.

Situationen som blev startskottet får den här tråden hände i Söndagen 2006-06-04 kl 18:13 när jag står dubelparkerad på en enkelriktad gata och lastar saker från hissen till bilen. Gatan är bred och det finns ca 4-5 meter mellan min bil och vänster trottoar. Alltså blockerar inte min bil vägbanan, mer än att man utan problem kan köra till vänster om bilen.

Detta är vad som händer...

Polis tjnr 6009 parkerar den målade polisbilen på handikapplatsen utanför pizzerian på Celsiusgatan på Kungsholmen. Efter ca 10-15 minuter åker han och kollegor fram 30 meter till min bil och ger mig 700 kr i böter för överträdelse enligt punkt 01 (Stannat eller parkerat så att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs "3 kap 47 paragrafen").
Han kör sedan (utan problem eller att köra på trottoarkant eller andra svårigheter) vidare till slutet av Celsiusgatan för att sedan parkera mitt i 3-vägskorsningen (Där det är parkeringsförbud). Och tar med sina pizzor in på stationen för att äta.
Jag försökte givetvis prata med Polismannen och förklara att jag ju lastar och utan problem kan flytta bilen, om det skulle skapa några problem. Men han lyssnade inte på det örat.

Jag tycker att polisens agerande i detta fallet är så fruktansvärt lågt. att glocalnet framstår som snobbar.

Polisen parkerar trafikfarligt i korsning med Stoppförbud.

Bifogat

• DSC00027.jpg
    DSC00027.jpg
    121.5 KB · Visningar: 312
  • DSC00028.jpg
    DSC00028.jpg
    127.1 KB · Visningar: 278
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Var det bara p-förbud så har kan jag förstå din ilska, var det stoppförbud så finns det inte mycket att argumentera om. Sen att polisen beter sig illa åt så att det sticker i ögonon är bara att svälja, de har ju faktiskt ingen som kan bötfälla dem själva direkt...

Edit/ Av bilderna framgår inte att polisen står speciellt tokigt direkt.

Last edited:

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
3st Poliser i rad på stoppförbud.
Stoppförbudet borde vara där pga att det är trafikfarligt att stanna där.
Annars borde det inte vara stoppförbud.

Bifogat

• Polis.jpg
    Polis.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,209

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dee_cati skrev:
2219522 Var det bara p-förbud så har kan jag förstå din ilska, var det stoppförbud så finns det inte mycket att argumentera om. Sen att polisen beter sig illa åt så att det sticker i ögonon är bara att svälja, de har ju faktiskt ingen som kan bötfälla dem själva direkt...

Ja är det stoppförbud så är det ju tvärkört, det finns oftast en god anledning. Att dubbelparkera när man lastar i brukar va helt ok.

Vaddå "svälja". Man ska aldrig ta skit för inget.

Något som jag "noterade" häromdagen var en ambulans som stod jävligt illa till utanför ica. Jag tänkte inte på det när jag gick in då jag tänkte att dom antagligen snart ska lasta in nåt vrak men när jag kom till kassan o fann ambulanspersonalen ståendes och plockandes lösgodis så undrar man ju lite...

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Ytterligare en korsning med p-förbud. (Det är Stoppförbud i dom flesta korsningar om inte skyltning säger annat).
Poliser får enligt lag parkera hur dom vill. Men det innebär inte att dom bör göra det.
OBS! Massor av civila får p-böter på dessa ställen som bilderna visar.
Därav trådens namn "Polisman 6009! Ansiktet för polisens dubbelmoral".
Det går alltså inte att anmäla polisens aggerande, För dom har rätt att göra som dom vill. Men man kan påpeka saker och skapa en debatt.

Bifogat

• DSC00029.jpg
    DSC00029.jpg
    128.8 KB · Visningar: 199
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
HanneZ skrev:
2219541 Ja är det stoppförbud så är det ju tvärkört, det finns oftast en god anledning. Att dubbelparkera när man lastar i brukar va helt ok.

Vaddå "svälja". Man ska aldrig ta skit för inget.
Det jag menade med "bara att svälja" var att hur man än gör så kan man inte göra ett skit utan att själv åka dit på det. Oftast.
Polisen parkerar var de vill, kör var de vill och gör som de vill. Ifrågasätter någon det så har de en bortförklaring eller förhoppningsvis bara en förklaring.
Är det stoppförbud så är Eskilsson körd, oavsett om det stod 1000 polisbilar parkerade på samma ställe.
Men gör en anmälan bara för att jävlas, de kanske har flera på sig sen tidigare och någon till slut använder sina naiva blå ögon och börjar utreda.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Ja, Polisen parkerar som ena riktiga fåntrattar. Se bara här! Bedrövligt är det enda ord jag finner passande!

Bifogat

• IMG_0781 (Small).jpg
    IMG_0781 (Small).jpg
    53.9 KB · Visningar: 114

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tjet skrev:
2219563 Ja, Polisen parkerar som ena riktiga fåntrattar. Se bara här! Bedrövligt är det enda ord jag finner passande!
Bedrövligt? :hihi

Riktigt så illa är det inte va. Jag tycker det är värre att parkera en gammal sunkig 240(?) som läcker olja eller nåt annat skit :mad:

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Dee_cati skrev:
2219522 Var det bara p-förbud så har kan jag förstå din ilska, var det stoppförbud så finns det inte mycket att argumentera om. Sen att polisen beter sig illa åt så att det sticker i ögonon är bara att svälja, de har ju faktiskt ingen som kan bötfälla dem själva direkt...

Det är varken stoppförbud eller p-förbud där jag stod.
Jag fick böter för att den enskilde polismannen gjorde en bedömning att min bil utgjorde fara eller onödigt hindrade trafiken. En bedömning han kan göra på vilken bil han vill oavsett var den står. Sen är det upp till privatpersonen att överklaga polisbeslutet. Något som är ganska svårt. Men framförallt tar det mera tid och ork än vad 700kr är värt.

Tjet skrev:
2219563 Ja, Polisen parkerar som ena riktiga fåntrattar. Se bara här! Bedrövligt är det enda ord jag finner passande!

Kanske inte det värsta övertrampet.
Men det är helt rätt. In med bilder när polisen gör fel.
Kan slå vad om att det är massor på sporthoj som fått p-bot för att man parkerat utanför linjerna.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
HanneZ skrev:
2219566 Bedrövligt? :hihi

Riktigt så illa är det inte va. Jag tycker det är värre att parkera en gammal sunkig 240(?) som läcker olja eller nåt annat skit :mad:

Häll på lite citronsaft på skärmen (eller vad det nu är som får hemlig skrift att framträda) så ser du att det står att inlägget är skrivet med en viss underton av ironi. :banana

Men visst, det sticker lite i ögonen när man ser Polisen göra fel. Fast det finns ju inte ett jota att göra åt det.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja du, den där Bodström är ju en riktig klippa.......

UrbanTiger skrev:
2219595 Gnäll på bara, du gjorde ett fel och fick böter för det.

Nästa gång polisen parkerat fel så dokumentera med kamera och ring Polisen och anmäl. Sen mailar du bilderna till Polisen och till någon åklagare + Tomas Bodström :yoparty

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
UrbanTiger skrev:

Nästa gång polisen parkerat fel så dokumentera med kamera och ring Polisen och anmäl. Sen mailar du bilderna till Polisen och till någon åklagare + Tomas Bodström :yoparty
Han tycker sig ju inte gjort något fel? Att "dubbelparkera" när man lastar ur är inget olagligt, det står t.o.m. i teoriboken. :mattias.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
UrbanTiger skrev:

Det är det jag gör :hihi
Har även skickat bilderna till aftonbladet.
Dessutom har jag dialog med chefen för normalmspolisen. Och jag har skickat bilderna till honom.
Senaste jag hörde va att det gått ut ett PM till alla poliser att parkera ordentligt och föredömligt.

Min stora vinst kommer när det regnar eller snöar och polisen inte kan parkera som skitstövlar utanför pizzerian. Utan blir tvungna att promenera bort till pizzerian och hämta pizzorna. Då ska jag stå i porten och skratta och påpeka att det vara Polisman tjnr 6009, som bajsade där dom andra äter.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Annars kan man ringa till sitt lokala poliskontor och säga att man behöver ett tillstång att lasta saker vid exempelvis en flytt. Man får då ett nummer som man skriver ner på en lapp och lägger i fönsterrutan på bilen. Med detta tillstånd kan man stå knasigt som t.ex. på en cyckelbana, gångbana, dubbelparkerad m.m.

Har gjort detta massor av gånger och det tar 2 minuter att få tillståndet. :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
UrbanTiger skrev:
2219701 J...

Okej... står det i boken att man får göra så precis över allt ?

...

Så länge det inte finns stoppförbud så får han väl stanna och lasta av och på hur mycket han vill?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
HanneZ skrev:
2219715 Så länge det inte finns stoppförbud så får han väl stanna och lasta av och på hur mycket han vill?

Hur långt ifrån korsningar kan man dubbelparkera?

Eskilsson skrev:
2219626 Det är det jag gör :hihi
Har även skickat bilderna till aftonbladet.
Dessutom har jag dialog med chefen för normalmspolisen. Och jag har skickat bilderna till honom.
Senaste jag hörde va att det gått ut ett PM till alla poliser att parkera ordentligt och föredömligt.

Min stora vinst kommer när det regnar eller snöar och polisen inte kan parkera som skitstövlar utanför pizzerian. Utan blir tvungna att promenera bort till pizzerian och hämta pizzorna. Då ska jag stå i porten och skratta och påpeka att det vara Polisman tjnr 6009, som bajsade där dom andra äter.

Fråga pizzerian om du kan få sätta upp en liten skylt som förklarar varför de får gå istället för att ta bilen. hehe

Santo skrev:
2219647 Annars kan man ringa till sitt lokala poliskontor och säga att man behöver ett tillstång att lasta saker vid exempelvis en flytt. Man får då ett nummer som man skriver ner på en lapp och lägger i fönsterrutan på bilen. Med detta tillstånd kan man stå knasigt som t.ex. på en cyckelbana, gångbana, dubbelparkerad m.m.

Har gjort detta massor av gånger och det tar 2 minuter att få tillståndet. :tummenupp

Det visste jag inte ens om. Tackar för tipset!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag kan bara svara på detta så som en polismann sade till mig, när jag berusad knackade på pikébussens ruta och påminde dom om att det är tomgångskörning max en minut här i stan: "Kungens gossar gör som dom vill. :tomten

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA