Polismontern på Mc-mässan i Sollentuna-05

Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

• Antal röstningar
    0

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Vad anser ni om att polisen ställde ut bilen med en mc i?
Detta är var en olycka där tre personer fick sätta sina liv till, föraren av motorcykeln satt kvar på sin motorcykel och dom två i bilen fick förare och mc i knäet så att säga....

Jag är benägen att hålla med Polisen som var där på lördagen att det är bättre att visa än att bara tala om det.
Ser du hur de ser ut så får du en större tankeställare än om du bara hör talas om olyckan eller läser om den. Kanse några som anser att dom är odödliga på hoj tänker till efter att ha sett denna bil.

Själv klart tänker man på dessa tre´s familjer och vänner och ger dom en tanke.

Jag tycker personligen att dom har gjort ett bra val med att tillåta Polisen visa detta för allmänheten.

Så vad är ERA reaktioner och tankar?

Bifogat

• 16.jpg
    16.jpg
    129.5 KB · Visningar: 1,005
  • 15.jpg
    15.jpg
    120.7 KB · Visningar: 873
  • 14.jpg
    14.jpg
    116 KB · Visningar: 842
Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Släng upp en poll.

Nu var jag inte på mässan och såg det men jag tycker att det är ok att de visar sånt, får man väl se bilden så får man inte den ur huvudet lika lätt som ord. Man behöver bli påmind om att man är dödlig imellanåt, vare sig man vill eller inte.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
CayLe skrev:
Släng upp en poll.

Nu var jag inte på mässan och såg det men jag tycker att det är ok att de visar sånt, får man väl se bilden så får man inte den ur huvudet lika lätt som ord. Man behöver bli påmind om att man är dödlig imellanåt, vare sig man vill eller inte.

jo jag ska göra det kom jag på när jag satt å läste på en annan tråd :) :tummenupp

Solid snake

Guest
Jag vill se en bild på det, fan inte ska man väl behöva åka dit för o titta eller?

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
CayLe skrev:
Visade bilderna personerna som var inblandade i olyckan?

Jag har bilder.....och nej några personer, blod eller nummerskyltar finns ej att se i hänsyn till dom dödas anhöriga.

( hehe läser man allt så hittar man vart man gör en poll :) )

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle det ha varit någon jag kände inblandad i olyckan så skulle jag ha fört ett jävla liv om det, nu berör den inte mig så mycket, jag ser totalkvaddade bilar rätt ofta, och jag relaterar det aldrig till min egen bilkörning.

Jag förutsätter att dom har förvissat sig om att ingen av olyckans inblandades släktingar har något emot det, då är det väl OK, men samtidigt måste ju mågon hojåkare på mässan veta vems hojen var (om det inte var en utländsk olycka och vraket var importerat)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det vore obligatoriskt för bilförare att se mer av sådant - så kanske de ser sig för en extra gång innan de far ut i korsningar o.d. Ju mer blod och äckelframkallande det är, desto bättre! Annars tar folk inte det till sig...

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Solid snake skrev:
Jag vill se en bild på det, fan inte ska man väl behöva åka dit för o titta eller?

Man får en helt annan upplevelse av att se vraket på riktigt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
CHROLO skrev:
Man får en helt annan upplevelse av att se vraket på riktigt.

Instämmer till FULLO!

Jag stog LÄNGE och tittade på vraken efter olyckan.

Jag och polaren hade en längre pratstund med den polis som kör den civila Afrika Twinnen som fanns med på mässan.

Det man kunde spåra i samtalet var en frustration över att inte kunna nå ut till alla sporthojsgalna-bakhjulsåkande-lekande MC-förare som kör väldigt mycket för fort på allmän väg.

Missförstå mig rätt. Det var inte det hårda snacket om att sätta personer bakom låsta dörrar eller liknande, utan frustration över att de ser så otroligt mycket, att de VET vad som kommer om det går fel, de måste underrätta föräldrar som bryter ihop totalt, de måste berätta för annhöriga i bilen om EN galning som inte visade ansvar i trafiken.

Personligen tycker jag att synen av vad som KAN hända gav ett ordentligt uppvaknande. Det är fan INTE bra att leka på allmän väg. Polisen som jag talade med var däremot mycket FÖR att sportåkare skall få tillgång till banor eller andra ställen där man kan leka av sig under kontrollerade former.

Hur som helst, kör FÖRSIKTIGT. Vem vet.. det kan vara en sån här dåre som kommer flygande från andra hållet i 250 km/t. (EDIT: vet inte om hastigheten var så hög)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
HönaPower skrev:
Chrolo...vet man ungefär hur hög hastighet MC:n höll..?

Olyckan skedde vid Fliesbergs/Willy's vid Bro, nära Kungsängen. Gamla E18 går paralellt med motorvägen (E18) för att efter en lång vänsterkurva bli en lång raksträcka där man efter cirka 1km antingen svänger upp höger på motrovägen, eller forsätter rakt fram under motorvägen.

Karta över läget: Eniro-länk Olyckan skedde alltså ungefär på mitten av det som på kartan heter "Håtunavägen".

Motorcykelföraren kom alltså från Bålsta på gamla E18 på väg norrut. Vägen är en 70 sträcka, men med väldigt god sikt. Inte ovanligt att folk drar på fullt på kilometerrakan eftersom det bara finns en korsning på vägen fram till motorvägsrampen. Korsningen till in till Fliesbergs/Willy's. Och där är det ju inte så mycket trafik. Dessutom är det så bra sikt, så dom ser ju om någon kommer, och själv ser man dom...eller hur. Hastigheten vet jag inte, men böjen är lockande att ligga klart över 70 i, sedan gasa vidare ut på rakan. Fort, är i alla fall svaret.

Det äldre paret kom norrifrån och skulle alltså svänga vänster in mot Fliesbergs/Willy's. Sen small det.

En hojbroder dog, ett par som skulle kunna vara din farmor och farfar dog också. Och folk har kommentarer om lacken. Duktigt med inlevelseförmåga ni har. Försök förstå att när ni kommenterar en dödsolycka på motorcykel inne på sporthoj.com så är chansen att någon här på forumet känner eller är bekant med vederbörande landar kring 95%.

/SSB

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
SSB skrev:
Olyckan skedde vid Fliesbergs/Willy's vid Bro, nära Kungsängen. Gamla E18 går paralellt med motorvägen (E18) för att efter en lång vänsterkurva bli en lång raksträcka där man efter cirka 1km antingen svänger upp höger på motrovägen, eller forsätter rakt fram under motorvägen.

Karta över läget: Eniro-länk Olyckan skedde alltså ungefär på mitten av det som på kartan heter "Håtunavägen".

Motorcykelföraren kom alltså från Bålsta på gamla E18 på väg norrut. Vägen är en 70 sträcka, men med väldigt god sikt. Inte ovanligt att folk drar på fullt på kilometerrakan eftersom det bara finns en korsning på vägen fram till motorvägsrampen. Korsningen till in till Fliesbergs/Willy's. Och där är det ju inte så mycket trafik. Dessutom är det så bra sikt, så dom ser ju om någon kommer, och själv ser man dom...eller hur. Hastigheten vet jag inte, men böjen är lockande att ligga klart över 70 i, sedan gasa vidare ut på rakan. Fort, är i alla fall svaret.

Det äldre paret kom norrifrån och skulle alltså svänga vänster in mot Fliesbergs/Willy's. Sen small det.

En hojbroder dog, ett par som skulle kunna vara din farmor och farfar dog också. Och folk har kommentarer om lacken. Duktigt med inlevelseförmåga ni har. Försök förstå att när ni kommenterar en dödsolycka på motorcykel inne på sporthoj.com så är chansen att någon här på forumet känner eller är bekant med vederbörande landar kring 95%.

/SSB

Kloka ord.... :tummenupp

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
SSB skrev:

/SSB

WORD!!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det ska sägas att att anhöriga till personerna har gått med på att ha bilen stående där.
Enligt polisen jag pratade med (Chrolo?) gick det i ungefär 200 km/h (inget dokumenterat men en gissning). MC-föraren satt kvar på hojen inne i bilen, och enligt tidningar tog det 2,5 h innan alla personerna var ute ur bilen.

Bilen är givetvis sanerad, men hojen fick de inte loss, så den ligger precis som den hamnade.

Jag tycker att det var bra att de visade en sån, får det upp ögonen för en person så kanske det har räddat en persons liv.

Man behöver en tankeställare ibland.

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Fruktansvärt :(
Lider med er!!
Att kommentera lacken och göra sig lustig är väl ett bevis på att mognad och ödmjukhet saknas hos vissa människor.

De bilderna säger mer än 1000 ord ! Mkt bra att de visas upp.. mer sånt kanske!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Har verkligen ingenting emot bilder som illustrerar den i vissa fall grå verkligheten. Bilden på Mc:n i bilen talar sitt tydliga språk om just den olyckan. Något jag däremot inte gillar är om sådana bilder används i ett avskräckande syfte där man inte delger en helhet som kan relateras till andra jämförbara risker.

/Olzki

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Amullo och SSB. Mycket bra skrivet!!!

Bra Kakan att lägga upp bilderna!

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...