Polismontern på Mc-mässan i Sollentuna-05

Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

• Antal röstningar
    0

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Olzki skrev:
Har verkligen ingenting emot bilder som illustrerar den i vissa fall grå verkligheten. Bilden på Mc:n i bilen talar sitt tydliga språk om just den olyckan. Något jag däremot inte gillar är om sådana bilder används i ett avskräckande syfte där man inte delger en helhet som kan relateras till andra jämförbara risker.

/Olzki

Jag har själv lite svårt att bedöma den eventuella effekt som ett ekipage av det här slaget har. En del här i forumet väljer att kommentera mc´ns modell och lack. Kommentarer av det slaget slapp jag höra på mässan, och det var skönt. De jag pratade med i montern stod avklädda och tagna av alvaret och tragiken i olyckan. Det var avsikten. Diskussionerna hade troligen låtit annorlunda om vraken inte funnits där.

Givetvis handlar detta om skrämselpropaganda kanske man kan tycka. Det är det väl svårt att förneka.
Frågan jag skulle vilja ställa är om vi (i detta fall myndigheter) har rätt att utsätta mässbesökare för något liknande. Just när man hittat rätt kolfiberdetalj till sin cykel och funderar över vad som är årets färg på knäpuckar så står man inför detta. Rätt eller fel?
:confused:

Skulle vara spännande att höra några kommentarer från er som i pollen inte tycker att detta är en bra idé om ni inte redan skrivit i tråden.

Last edited:

P-E

Guest
Har en liten teori som lyder, en gång galning alltid galning. Alltså, kör du fort så slutar du inte med det för att du ser en mc som har klyft en bil. Det visste man sen långt tillbaka, att det kunde ske alltså.

Jag har velat ha mc sen jag var liten, vill fortfarande ha det, och ska skaffa det nästa år om jag har tur. Blir inte mindre sugen på att skaffa bara för jag har sett exempel på vad som kan hända. Har hur många filmer som helst med kraschar, dock har jag aldrig tagit åt mig.

Förhoppningsvis gör andra det. :tummenupp

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Tror att merparten av människor tar till sig det (vem gör inte det ?) men i nästa ögonblick så glömmer man av det eller man tänker i alla fall inte på det mer.
Sådant här händer ju bara andra och inte mig själv tänker nog många också.
Först när det händer riktigt nära släkt och vänner kanske först då man ser en förändring av sitt körande men ett enstaka fall skrämmer nog inte vissa personer utan bara för stunden tyvärr.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Chrolo, var det du som drog fram en stor påse med karameller ur packboxen på hojen när jag och min sambo stod och funderade på hastighetsmätar-funktioner på polishojen? :)

Jag tyckte att blen och MC:n var väldigt bra och jobbigt att se. Jobbigt när man läste texten och förstod att där i hade det varit 3 personer och alla dog med en gång och man kände ett starkt obehag, (jag i alla fall). Men det var nyttigt att se, vad hastighet kan göra med metall och människor:(

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
TinaTjejen skrev:
Chrolo, var det du som drog fram en stor påse med karameller ur packboxen på hojen när jag och min sambo stod och funderade på hastighetsmätar-funktioner på polishojen? :)

Jag tyckte att blen och MC:n var väldigt bra och jobbigt att se. Jobbigt när man läste texten och förstod att där i hade det varit 3 personer och alla dog med en gång och man kände ett starkt obehag, (jag i alla fall). Men det var nyttigt att se, vad hastighet kan göra med metall och människor:(

Nej det var inte jag. Mig betror man inte med karamellpåsar. :D

Snorfen

Guest
CHROLO skrev:
Jag har själv lite svårt att bedöma den eventuella effekt som ett ekipage av det här slaget har. En del här i forumet väljer att kommentera mc´ns modell och lack. Kommentarer av det slaget slapp jag höra på mässan, och det var skönt. De jag pratade med i montern stod avklädda och tagna av alvaret och tragiken i olyckan. Det var avsikten. Diskussionerna hade troligen låtit annorlunda om vraken inte funnits där.

Givetvis handlar detta om skrämselpropaganda kanske man kan tycka. Det är det väl svårt att förneka.
Frågan jag skulle vilja ställa är om vi (i detta fall myndigheter) har rätt att utsätta mässbesökare för något liknande. Just när man hittat rätt kolfiberdetalj till sin cykel och funderar över vad som är årets färg på knäpuckar så står man inför detta. Rätt eller fel?

Skulle vara spännande att höra några kommentarer från er som i pollen inte tycker att detta är en bra idé om ni inte redan skrivit i tråden.

Var inte där själv men tycker initativet är toppen!
Gemene man(och kvinna)behöver nog allt få sig en knäpp på näsan ibland och se att allt har en baksida. Allt är inte guld och gröna skogar utan tragiska saker händer ständigt runt om oss dagligen,vare sig det är hojåkare eller andra som råkar illa ut. Vi har bra förmåga att skyffla undan allt otäckt som inte behagar oss....
Så en påminnelse att ta vara på den tid som vi har till förfogande är nog inte helt fel ändå....

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Dom anhöriga borde vara villiga om inte rent ut sagt så vill dom att allmänheten ska se vad som kan hända så att ingen mer behöver hamna i den situationen. :död

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
CHROLO skrev:
Man får en helt annan upplevelse av att se vraket på riktigt.

Japp jag gapade nog som en vidöppen fågelholk en stund där, men man inser vad som kan hända.....

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
SSB skrev:
Olyckan skedde vid Fliesbergs/Willy's vid Bro, nära Kungsängen. Gamla E18 går paralellt med motorvägen (E18) för att efter en lång vänsterkurva bli en lång raksträcka där man efter cirka 1km antingen svänger upp höger på motrovägen, eller forsätter rakt fram under motorvägen.

Karta över läget: Eniro-länk Olyckan skedde alltså ungefär på mitten av det som på kartan heter "Håtunavägen".

Motorcykelföraren kom alltså från Bålsta på gamla E18 på väg norrut. Vägen är en 70 sträcka, men med väldigt god sikt. Inte ovanligt att folk drar på fullt på kilometerrakan eftersom det bara finns en korsning på vägen fram till motorvägsrampen. Korsningen till in till Fliesbergs/Willy's. Och där är det ju inte så mycket trafik. Dessutom är det så bra sikt, så dom ser ju om någon kommer, och själv ser man dom...eller hur. Hastigheten vet jag inte, men böjen är lockande att ligga klart över 70 i, sedan gasa vidare ut på rakan. Fort, är i alla fall svaret.

Det äldre paret kom norrifrån och skulle alltså svänga vänster in mot Fliesbergs/Willy's. Sen small det.

En hojbroder dog, ett par som skulle kunna vara din farmor och farfar dog också. Och folk har kommentarer om lacken. Duktigt med inlevelseförmåga ni har. Försök förstå att när ni kommenterar en dödsolycka på motorcykel inne på sporthoj.com så är chansen att någon här på forumet känner eller är bekant med vederbörande landar kring 95%.

/SSB

Håller med ett par andra här om att de är bra skrivet och mycke kolka ord :tummenupp

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
CHROLO skrev:

Min tanke när jag la in pollen var att alla som svarar skulle säga varför men tydligen orkar inte alla göra det vilket jag tycker är synd....För mej personligen ansåg jag att det vara bra de ni gjorde.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
jag var inte där.
jag tycker det är tråkigt att sånt ska behöva hända & visst tycker man synd om dom inblandade :(
men jag tycker det var bra att göra som dom gjorde, det ger en helt klart en tankeställare.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
SSB skrev:
En hojbroder dog, ett par som skulle kunna vara din farmor och farfar dog också. Och folk har kommentarer om lacken. Duktigt med inlevelseförmåga ni har. Försök förstå att när ni kommenterar en dödsolycka på motorcykel inne på sporthoj.com så är chansen att någon här på forumet känner eller är bekant med vederbörande landar kring 95%.

/SSB

Det är såklart att folk troligtvis har känt killen som körde.
Och skulle de ta illa upp för att jag tycker att det är en snygg lack?
Olyckan har redan avhandlats i massor med trådar, den är lika tragisk för det. Precis som alla andra dödsolyckor.
Min inlevelseförmåga är det inget fel på. Men jag håller inte på och skriver inlägg som "RIP", "VIF" eller konstiga smilies som gråter i en tråd som handlar om en avliden hojåkare. Är det någon man har känt så kan man visa respekt på annat sätt.

Kakan skrev:
Vad har lacken med en olycka att göra??
Du startade inte tråden för att avhandla olyckan, eller hur?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
En tragisk olycka naturligtvis, och de har ju spart vraket(en) som de är för att kunna visa upp.
Läser man detta forum ett tag så ser man ju att inte alla förstår vilken skada en hoj faktiskt kan göra på en bil, det låter nästan som om en del tror att hojen bara studsar bort från bilen.
Men olyckan är ju på sitt sätt inte representativ.

sandstream

Guest
Kakan skrev:
Jag har bilder.....och nej några personer, blod eller nummerskyltar finns ej att se i hänsyn till dom dödas anhöriga.
Som du har snott av mig :fatta!
Eftersom det var för en god sak är du dock förlåten :)

Jag mådde faktiskt lite illa när jag såg bilen live :(

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Min kompis och kollega som är ambulanssjuksköterska var förste ambulans på plats vid just denna olyckan och enligt hennes beskrivning var det det värsta hon någonsin har sett när hon kom fram.... Hon har fortfarande mardrömmar om hur det såg ut!
Fruktansvärt,jag var också rejält tagen av att se bilen i verkligheten. Man får sig en rejäl tankeställare.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Victor skrev:
Du startade inte tråden för att avhandla olyckan, eller hur?

Ja det gjorde jag men jag hänger i alla fall inte med vad lacken har med den å göra?

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
sandstream skrev:
Som du har snott av mig :fatta!
Eftersom det var för en god sak är du dock förlåten :)

Jag mådde faktiskt lite illa när jag såg bilen live :(

:Bugar förlåt jag satt på jobbet borde ha pm:at dej men var lite stressad och sen glömdes de bort...har ju egna också på den bilen som ser nästan lika dana ut som din....

Ja man vart lite illa mående när man hör "Och mc-föraren satt kvar på hojen i bilen :3freak "

(tack för att jag får använda bilderna)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Såg också denna och det var ingen vacker syn.. Både jag och kusinen var tagna och diskuterade länge och väl runt detta. Så någon form av intryck har den ivf gjort på mig..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...