Polismontern på Mc-mässan i Sollentuna-05

Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
CHROLO skrev:
Skulle vara spännande att höra några kommentarer från er som i pollen inte tycker att detta är en bra idé om ni inte redan skrivit i tråden.

Jag är kluven, å ena sidan är det ju jättebra att man ser riskerna - men å andra sidan, vet vi inte redan att man kan dö om man kör hoj?

På andra mässor har jag inte sett liknande, bilmässan undantaget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låt pundrna ligga kvar i tunnelbanan efter att dom har överdoserat också, så kanske folk inte börjar knarka!

Som någon sa, med 95% säkerhet är det folk här som känner den avlidne MC föraren, och för deras skull kanske man inte borde visa upp vraket.

Nästa gång kan ni väl importera ett vrak från utlandet istället, för tydligen vill folk se sånt här.

Mig kvittar det faktiskt eftersom jag inte känner någon av dom inblandade.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Höjden av dålig smak att ställa ut vrak där man vet att människor omkommit. Vad vill Polisen säga till oss? "Vi tar och ställer ut vraken så att förhoppningsvis lyckas vi skrämma någon att avstå från att köpa hoj." De flesta av oss är väl tillräckligt intelligenta att själva räkna ut vad som händer om man smäller in i en bil i 100+. Och riskerna påminns man ju om hela tiden ute i trafiken, alla som kör ut framför en utan att se sig för etc etc. Men Polisen vill säga till oss: "Ni är så dumma att vi måste skrämma er för att ni ska fatta."

Det är ingen annat än en förolämpning.

Mina två ören.

Edit: Kolla här vilken effekt det får:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=390314&previousRenderType=2

DN's "reportage" om MC-mässan. Inte ett ord om nya modeller eller hur kul det är att köra hoj. "Ojämn kamp mot MC-döden". Det som förvånar mig mest är att en klar majoritet i den här pollen tycker det är BRA att det visas i en monter.

Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
K-Micke skrev:
Höjden av dålig smak att ställa ut vrak där man vet att människor omkommit. Vad vill Polisen säga till oss? "Vi tar och ställer ut vraken så att förhoppningsvis lyckas vi skrämma någon att avstå från att köpa hoj." De flesta av oss är väl tillräckligt intelligenta att själva räkna ut vad som händer om man smäller in i en bil i 100+. Och riskerna påminns man ju om hela tiden ute i trafiken, alla som kör ut framför en utan att se sig för etc etc. Men Polisen vill säga till oss: "Ni är så dumma att vi måste skrämma er för att ni ska fatta."

Det är ingen annat än en förolämpning.

Mina två ören.

Edit: Kolla här vilken effekt det får:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=390314&previousRenderType=2

DN's "reportage" om MC-mässan. Inte ett ord om nya modeller eller hur kul det är att köra hoj. "Ojämn kamp mot MC-döden". Det som förvånar mig mest är att en klar majoritet i den här pollen tycker det är BRA att det visas i en monter.

Till att börja med vill jag säga att jag naturligtvis respekterar att du vågar lufta en annan åsikt än vad som kommit fram här i tråden tidigare.

Jag utgår från att du faktiskt var på mässan och besökter vår monter. I så fall pratade du förhoppningsvis med mig eller någon av mina kollegor??
Vad sades i så fall som fick dig att dra dessa slutsatser?
Poliser har funnits på våra vägar och jobbat på ungefär samma sätt. Villken effekt har det haft? Kan det vara dags att prova något nytt?

Avsikten var naturligtvis inte att någon skulle avstå från att köpa hoj, eller sporthoj för den delen.

Av ditt resonemang drar jag slutsatsen att denna typ av "propaganda" inte kommer att påverka dig eller din körning. Finns det någon möjlighet att den påverkar någon annan?

Många tog det inte som en förolämpning och det var inte menat som en sådan. :va

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
K-Micke skrev:
...De flesta av oss är väl tillräckligt intelligenta att själva räkna ut vad som händer om man smäller in i en bil i 100+. ...

Statistik för singelolyckor håller väl inte riktigt med om vår oerhörda intelligens.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
SSB skrev:
Hastigheten vet jag inte, men böjen är lockande att ligga klart över 70 i, sedan gasa vidare ut på rakan. Fort, är i alla fall svaret.

Det äldre paret kom norrifrån och skulle alltså svänga vänster in mot Fliesbergs/Willy's. Sen small det./SSB
Det gick iallafall tillräckligt fort för att hojåkaren skulle vara nästan utom synhåll när bilisten såg sig om och började köra ut. Kraften som krävts ger vid handen en fart på styvt 150 km/h efter inbromsning. Iaf enligt den diskussion jag deltog i för ett tag sedan när vi räknade lite på sträckor. Naturligtvis utan att ha några absoluta fakta i saken eftersom ingen fanns kvar att fråga...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som vore intressant att veta är vad arrangören tycker om detta spektakel. Jag hade inte varit nöjd.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Markus skrev:
Det som vore intressant att veta är vad arrangören tycker om detta spektakel. Jag hade inte varit nöjd.

Ja det skulle vara intressant.

Det är säkert bättre att få in ännu fler telefonnasare och skoputsare!? :banana

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Markus skrev:
Jag är kluven, å ena sidan är det ju jättebra att man ser riskerna - men å andra sidan, vet vi inte redan att man kan dö om man kör hoj?

På andra mässor har jag inte sett liknande, bilmässan undantaget.

Vad jag vet har inte något liknande gjorts förut i Sverige.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
CHROLO skrev:
Ja det skulle vara intressant.

Det är säkert bättre att få in ännu fler telefonnasare och skoputsare!? :banana

Ja, jag hörde att det var en riktig skitmässa med massa indiankonst och annat primitivt men det är väl eventuellt kommersiellt gångbart, vilket är syftet med mässor för den som missat det, till skillnad från köplustdödaren att placera monument över dödsolyckor.

Tror inte erotikmässan kommer köra vare sig bildserien "HIV, så kan det gå när inte hatten är på" eller att Öl och Vinmässan kommer köra den pedagogiska pjäsen: "Någon tränger sig i toalettkön, så hugger du ihjäl honom bäst trots att du är överförfriskad"

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag tycker att det är bra när man belyser vad som kan hända vid ev situationer! Men några fel finns det enligt mig. För det första så skall denna "skrämsel propaganda" som någon kallade det för även visas på tex bil mässor. Alla vi som kör hoj vet att bilar har en förmåga att ibland ignorera mc förare! Det är inte alltid som det har betydelse ifall man kör för fort eller inte vid tex en utfart. Har vid flertalet tillfällen varit med om att bilförare har kört ut mitt framför näsan på mig och jag har kört lagligt. Vid ett tillfälle blev jag så upprörd att jag körde fram och stannade föraren för att fråga vad han syslade med. Och givetvis fick jag det självklara svaret "jag trodde det var en moped" :kocko Så om man hårddrar det så är detta problemet långt större än bara ett rent mc förar problem!! Så visst, visa hojen och bilen på mässan precis som ni har gjort. MEN den skall även visas på bilmässor eller liknande och då är det viktigt att belysa att även bilförare kan komma till allvarlig skada vid en olycka med en hoj. Tror nog tyvärr att man måste förklara det på ett sådant sätt för att vissa bilister verkligen skall förstå att även de är dödliga om det smäller med en hoj!! Människan är skapt sådan att ifall det kommer någonting stort hårt och tungt farande (som tex en bil) så är det ingen som chansar på att köra före i en korsning men om det därimot är någonting litet och lätt så bedöms RISKEN för en själv att vara mindre :fakta

Jag tog väldig illa vid mig när jag såg denna bilden pga jag dels känner igen hojen. Och kan även känna igen mig själv i situationen som sådan, dvs att den hojen har inte bara köpts utav en adrenalin stin 18 åring som vill ut och gasa. Det är en RC30 med en speciell lackering. En hoj som någon har lagt väldigt mycket tid och kärlek på för att få den som den är. Det gör ont att tänka att ens ögonsten och att ens absolut gladaste stunder kan förvandlas till någonting så hemskt som en massa av kött och blod. Nästan så att man känner sig lite illa mående :(

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bebbe skrev:
Jag tycker att det är bra när man belyser vad som kan hända vid ev situationer! Men några fel finns det enligt mig. För det första så skall denna "skrämsel propaganda" som någon kallade det för även visas på tex bil mässor. Alla vi som kör hoj vet att bilar har en förmåga att ibland ignorera mc förare! Det är inte alltid som det har betydelse ifall man kör för fort eller inte vid tex en utfart. Har vid flertalet tillfällen varit med om att bilförare har kört ut mitt framför näsan på mig och jag har kört lagligt. Vid ett tillfälle blev jag så upprörd att jag körde fram och stannade föraren för att fråga vad han syslade med. Och givetvis fick jag det självklara svaret "jag trodde det var en moped" :kocko Så om man hårddrar det så är detta problemet långt större än bara ett rent mc förar problem!! Så visst, visa hojen och bilen på mässan precis som ni har gjort. MEN den skall även visas på bilmässor eller liknande och då är det viktigt att belysa att även bilförare kan komma till allvarlig skada vid en olycka med en hoj. Tror nog tyvärr att man måste förklara det på ett sådant sätt för att vissa bilister verkligen skall förstå att även de är dödliga om det smäller med en hoj!! Människan är skapt sådan att ifall det kommer någonting stort hårt och tungt farande (som tex en bil) så är det ingen som chansar på att köra före i en korsning men om det därimot är någonting litet och lätt så bedöms RISKEN för en själv att vara mindre :fakta

Jag tog väldig illa vid mig när jag såg denna bilden pga jag dels känner igen hojen. Och kan även känna igen mig själv i situationen som sådan, dvs att den hojen har inte bara köpts utav en adrenalin stin 18 åring som vill ut och gasa. Det är en RC30 med en speciell lackering. En hoj som någon har lagt väldigt mycket tid och kärlek på för att få den som den är. Det gör ont att tänka att ens ögonsten och att ens absolut gladaste stunder kan förvandlas till någonting så hemskt som en massa av kött och blod. Nästan så att man känner sig lite illa mående :(

Väl talat!
Jag är liksom du besatt av hojar.
Hoppas någon som är besatt av bilar tar tag i detta! :)

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
P-E skrev:
Har en liten teori som lyder, en gång galning alltid galning. Alltså, kör du fort så slutar du inte med det för att du ser en mc som har klyft en bil. Det visste man sen långt tillbaka, att det kunde ske alltså.

Jag har velat ha mc sen jag var liten, vill fortfarande ha det, och ska skaffa det nästa år om jag har tur. Blir inte mindre sugen på att skaffa bara för jag har sett exempel på vad som kan hända. Har hur många filmer som helst med kraschar, dock har jag aldrig tagit åt mig.

Förhoppningsvis gör andra det. :tummenupp

:fatta! Snacka om omogen syn på det hela. Vad jag har förstått har du inte ens mc? Hur mycket mc har du kört? Det är sådana ignoranta jävlar som du som kör ut framför oss motorcyklister i korsningar med tron "Jag hinner nog före" bara för att känna den där extra adrenalinkicken som vittnar om fara.

Edit: Det hjälper ju jävligt mycket om andra fattar det när du kommer körande i 250knyck genom en kurva och smäller in i en bil eller motorcycklist som förstått att man inte ska köra över sin egen förmåga på allmän väg!

Edit2: Är inte ni erfarna mc-förare som tycker om att leka jag vill åt nu utan de som tidigare nämnt i tråden den adrenalinstinna 18års idioti som P-E verkar ha personifierat.

Edit3: Edit av edit 2 :rolleyes:

Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Markus skrev:
Ja, jag hörde att det var en riktig skitmässa med massa indiankonst och annat primitivt men det är väl eventuellt kommersiellt gångbart, vilket är syftet med mässor för den som missat det, till skillnad från köplustdödaren att placera monument över dödsolyckor.
Denna mässa var mindre och mer för handlarna än gemeneman, förra året har jag för mej att den var större (fler hallar) än i år. Jo det fans EN hörna där dom sålde drömfångare och bots och skinbyxor mm mm men sen var det inte nå fler såna ställen, visst det fanns det fler som sålde skinbyxor med och utan pucklar...så vad ska man säga hmmm klar de var jobbigt med allt skin eller??

Markus skrev:
Tror inte erotikmässan kommer köra vare sig bildserien "HIV, så kan det gå när inte hatten är på" eller att Öl och Vinmässan kommer köra den pedagogiska pjäsen: "Någon tränger sig i toalettkön, så hugger du ihjäl honom bäst trots att du är överförfriskad"

Nä men ge dej....och om du nu inte gillade iden är en sak, sen kan jag berätta att bådde erotikmässan har ställern där det går fram att skydd är att föredra och öl och vin mässan lika så.
Så hemst var det inte, det enda var att man fick sig en tankeställare på att man ska tänka sig för bådde som mc åkare och bilist....

P-E

Guest
prise skrev:
:fatta! Snacka om omogen syn på det hela. Vad jag har förstått har du inte ens mc? Hur mycket mc har du kört? Det är sådana ignoranta jävlar som du som kör ut framför oss motorcyklister i korsningar med tron "Jag hinner nog före" bara för att känna den där extra adrenalinkicken som vittnar om fara.

Edit: Det hjälper ju jävligt mycket om andra fattar det när du kommer körande i 250knyck genom en kurva och smäller in i en bil eller motorcycklist som förstått att man inte ska köra över sin egen förmåga på allmän väg!

Edit2: Är inte ni erfarna mc-förare som tycker om att leka jag vill åt nu utan de som tidigare nämnt i tråden den adrenalinstinna 18års idioti som P-E verkar ha personifierat.

Edit3: Edit av edit 2 :rolleyes:

Vad är ditt problem egentligen?

Omogen syn? Vad är det som är så omoget? Är man en idiot som kör snabbt så slutar man väl inte för man ser en bil med en mc innuti. Man är mer en väl medveten om vad som kan hända när man kör mc.

Varför snackar du utan fakta för? Har jag sagt att jag kommer köra snabbt när jag får mc kort? Har jag sagt att jag kör snabbt i korsningar?

Det första jag lärde mig när man började köra ett fordon var att ALLTID ta det lugnt i korsningar.

Har jag sagt att det gäller mig?! Sa bara att DE ANDRA som kör fort kommer nog inte sluta för det ser en mc olycka.

Om du ska försöka impa på det äldre och leka mogen och smart skaffa då fakta innan du yttrar dig!

Jag sa att jag kommer köpa mc och köra ändå, sa inte att jag ska köra fort, än mindre över min förmåga. :kocko

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Okej... Dax att svara.

Jag är en av de som röstat nej.

Orsak: Jag anser att vraket är fabricerat. Effekten hade varit större om man även haft tillgång till polisens och räddningstjänstens olycksplatsbilder och alltså fått se hur delar av vraket såg ut innan alla delar togs ur och tvättades.

Att säga att "det är så här det såg ut" när det är uppenbart för den som varit på en olycksplats att den ÄR sanerad, att det mesta är tillbakböjt och tillrättalagt... njea... Jag blev bara lite grinig när representanten för ordningsmakten kom fram och sa att vraket var helt orört. Hade det varit det hade ingen varit i mässhallen.

Bättre hade det isf varit att säga "vi har rekonstruerat vraket så långt som det bara har gått" och för effektens skulle kanske även pressat in tre stycken krockdockor. DÅ hade det blivit effekt.

F.ö. måste jag säga att de svenska mc-poliserna håller världklass och slår de flesta europesiska kollegor rejält på fingrarna. Framför allt deras tyska motsvarigheter.

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Attans nu kom du allt på mig din filur! Jag var verkligen ute efter att impa på alla äldre för att de skulle se mig som en mogen och fullvuxen människa!

"Jag har velat ha mc sen jag var liten, vill fortfarande ha det, och ska skaffa det nästa år om jag har tur. Blir inte mindre sugen på att skaffa bara för jag har sett exempel på vad som kan hända. Har hur många filmer som helst med kraschar, dock har jag aldrig tagit åt mig.

Förhoppningsvis gör andra det."

Underförstått : Du tar inte åt dig av olyckor utan fortsätter köra lika fort och ansvarslöst som vanligt. Om du menade på något annat sätt så ber jag dels om ursäkt och ber dig lära dig formulera dina svar som folk för att undvika dessa missförstånd.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...