Polismontern på Mc-mässan i Sollentuna-05

Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

• Antal röstningar
    0

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kakan skrev:
Lite trist att läsa denna tråd nu....visst bad jag om åsikter men hallåååå vad är detta?? :( visst finns det nötter överallt och alla kör inte bra, men varför hacka på polisen ??? tror ni att dom har de så jäkla lätt då?? :brinnerup

kakan skrev:
Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

Du frågade ju om just polisens agerande. Vad är problemet?

Och jag blir lite förvånad över alla som säger att det är en tankeställare, är man begåvad med normal fantasi så är det inte så svårt att föreställa sig hur ett plötsligt, oväntat stopp från 150 blås ser ut.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Victor skrev:
Du frågade ju om just polisens agerande. Vad är problemet?

Och jag blir lite förvånad över alla som säger att det är en tankeställare, är man begåvad med normal fantasi så är det inte så svårt att föreställa sig hur ett plötsligt, oväntat stopp från 150 blås ser ut.

Jo jag bad om åsikter mej sen vill man inte se en så dum ide som att lägga döa pundare i tunnelbannan osv..... Det verkar som att en del ser rött för de var polisen som ställde ut det som propaganda mot Sporthojar....men det var inte därför....anledningen var för att männsikor ska se vad som kan hända....oavsett vems fel det var att de hände....för det är lika hemskt i alla fall.....

Nä och varför åker man i 150? visst jag ska erkänna att jag har syndat bakomratten på bilen mellan varven, men det har vare när det inte är nån eller lite trafik i närheten...

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
P-E skrev:
Har en liten teori som lyder, en gång galning alltid galning. Alltså, kör du fort så slutar du inte med det för att du ser en mc som har klyft en bil. Det visste man sen långt tillbaka, att det kunde ske alltså.

Jag har velat ha mc sen jag var liten, vill fortfarande ha det, och ska skaffa det nästa år om jag har tur. Blir inte mindre sugen på att skaffa bara för jag har sett exempel på vad som kan hända. Har hur många filmer som helst med kraschar, dock har jag aldrig tagit åt mig.

Förhoppningsvis gör andra det. :tummenupp

Vet inte om jag ska hålla med eller såga!?!?!?
Jag vet hur jag har "vuxit" i trafiken, när jag tog bilkortet för 6 år sen så körde jag verkligen som ett svin, fullt överallt, INTE i bostads områden.
Idag kör jag mer med huvudet visst gasar jag men tänker ofta vad som kan stå bakom nästa kurva och hur jag ska hinna bromsa om jag kommer i 200 på 70 väg, jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Jag tror att man blir mer medveten under tiden, jag har vart med om mycket snurrat i alldeles för hög fart m.m klarat mig och andra trafikanter men sån har fått mig o tänka iaf.

Men förstår vad du säger ,jag har inte hoj ännu men ska ha till sommaren så man får se hur det går med det.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kakan skrev:
Nä och varför åker man i 150? visst jag ska erkänna att jag har syndat bakomratten på bilen mellan varven, men det har vare när det inte är nån eller lite trafik i närheten...

Vad bra för dig då :tummenupp
Då kanske du fick dig en tankeställare och allt är frid och fröjd.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Victor skrev:
Vad bra för dig då :tummenupp
Då kanske du fick dig en tankeställare och allt är frid och fröjd.

:rolleyes: inte pga vad jag såg utan av vad jag själv vare med om.....livserfarenhet tror jag de kallas.

P-E

Guest
Cyberdog skrev:
Vet inte om jag ska hålla med eller såga!?!?!?
Jag vet hur jag har "vuxit" i trafiken, när jag tog bilkortet för 6 år sen så körde jag verkligen som ett svin, fullt överallt, INTE i bostads områden.
Idag kör jag mer med huvudet visst gasar jag men tänker ofta vad som kan stå bakom nästa kurva och hur jag ska hinna bromsa om jag kommer i 200 på 70 väg, jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Jag tror att man blir mer medveten under tiden, jag har vart med om mycket snurrat i alldeles för hög fart m.m klarat mig och andra trafikanter men sån har fått mig o tänka iaf.

Men förstår vad du säger ,jag har inte hoj ännu men ska ha till sommaren så man får se hur det går med det.

Äh! Står fast det jag säger. Dåligt exempel men ändå. De som kör TT slutar ju inte trots att folk dör där ofta..

Hemskesven

Mostly harmless
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
xr 650 -00 crf450-08
Jag var på mässan och såg bilen, jag kan inte förstå hur man kan få konkreta fakta till att vara propaganda, skrämsel, osv.
Så där kan det se ut efter en olycka!
Tyvärr även med skygglappar på så är det inget annat än fakta. Ska man gömma undan såna där saker och låtsats som om det inte hänt bara för att inte angripa mc åkningens rykte?

När jag såg ekipaget så kände jag kalla kårar och stod bara och tittade på den en lång stund, den första tanken som slog mig var- Fan... man borde nog försöka hålla sig på en bana ändå.....
Det fick i alla fall mig att tänka efter en del, synd att vissa känner det som ett påhopp, i stället för information om hur sköra vi ändå är..

min syn på saken.... ta det försiktigt i sommar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kakan skrev:
Dom anhöriga till dom två i bilen och dom till den på mc:n hade GODKÄNT att polisen satt ut detta som ett exempel.....så ge dej snälla detta har skrivits av flera här på tråden :(

Den gamle tanten och farbrorn kanske var mina grannar, som alltid brukade komma och spela bingolotto med mig, vakta min katt och vattna mina orkidéer när jag var på semester?

Det behöver väl inte vara min mormor och morfar för att jag ska må illa av att påminnas om just den olyckan, det behöver väl inte vara din bror som har kört motorcykeln, det kunde ju ha varit kompisen du alltid brukar åka motorcykel med.

På plåtverkstäder täcker man alltid över bilar som någon har dött i, just av respekt för folk som känner igen bilen.
Andra bilar där folk inte har omkommit "gömmer" man inte, dom får väl folk glutta på om dom vill se hur illa det kan gå.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
GuW skrev:
Den gamle tanten och farbrorn kanske var mina grannar, som alltid brukade komma och spela bingolotto med mig, vakta min katt och vattna mina orkidéer när jag var på semester?

Det behöver väl inte vara min mormor och morfar för att jag ska må illa av att påminnas om just den olyckan, det behöver väl inte vara din bror som har kört motorcykeln, det kunde ju ha varit kompisen du alltid brukar åka motorcykel med.

På plåtverkstäder täcker man alltid över bilar som någon har dött i, just av respekt för folk som känner igen bilen.
Andra bilar där folk inte har omkommit "gömmer" man inte, dom får väl folk glutta på om dom vill se hur illa det kan gå.

Slutsatsen av ditt resonemang är...........................? :va

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Kakan skrev:
:rolleyes: inte pga vad jag såg utan av vad jag själv vare med om.....livserfarenhet tror jag de kallas.

Var inte detta jag sa i mitt inlägg???

Tackar Kakan för att du slog huvudet på spiken!!!!!!!!!!!!!!!

.../Yoshi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
CHROLO skrev:
Slutsatsen av ditt resonemang är...........................? :va

Slutsatsen av mitt resonemang är: Det är inte okej bara för att man frågar dom som på papperet står som anhöriga, jag är inte ett jävla dugg anhörig till mina bästa motorcykelvänner, eller till mina snälla grannar.

Det finns folk som står sina vänner närmare än sina anhöriga, det borde väl en polis veta, alltså kan man inte bara fråga anhöriga om lov.

Vad säger farbror polis om att turnera med en sönderskjuten/kvaddad polisbil på yrkesvalsdagarna, man måste väl upplysa om riskerna samtidigt som man försöker värva nytt?

Visst är det kanske kollegor till dig, men du är väl knappast anhörig bara för att ni jobbar på samma station, eller alltid fikade vid samma bord va?

Edit: Jag har i nästan alla resonemang hittils försvarat polisers agerande, så se det inte för vad det inte är, nämligen någon sorts avsky mot poliser.
Jag hade varit lika upprörd om det var TSV, VV, SMC eller någon annan organisation som hade gjort det här.
Jag är alls inte emot att påvisa farorna heller, men att ställa ut en verklig olycka där liv har gått till spillo är osmakligt.

Går det inte att få tag på ett vrak från en krocktest mellan bil/mc, så kan man väl i värsta fall importera ett väl sanerat vrak från utlandet, så har man IAF minimerat risken för att beröra folk onödigt djupt. (vilket jag föreslog högt upp i tråden)

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag skulle tro att de närmsta anhöriga till offren i denna olycka resonerade som så att om man genom denna kampanj kan få EN person att tänka till, så att EN person färre förolyckas varje år så har offren inte dött förgäves.

Om man "räddar" en person med hjälp av denna kampanj så är det definitivt värt att några personer känner obehag inför kampanjens upplägg.
Obehag går i regel över, död är man för evigt.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Yoshi_gixxeRR skrev:
Var inte detta jag sa i mitt inlägg???

Tackar Kakan för att du slog huvudet på spiken!!!!!!!!!!!!!!!

.../Yoshi

sa jag nå då om dit har för mej att jag svarade på en annan persons fråga

Klart jag slår ner huvudena på spikarna :hihi blir så konstigt annars när man snickrar :tungan

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Pebl skrev:
Jag skulle tro att de närmsta anhöriga till offren i denna olycka resonerade som så att om man genom denna kampanj kan få EN person att tänka till, så att EN person färre förolyckas varje år så har offren inte dött förgäves.

Om man "räddar" en person med hjälp av denna kampanj så är det definitivt värt att några personer känner obehag inför kampanjens upplägg.
Obehag går i regel över, död är man för evigt.

bra sakt :)

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Det är inte så enkelt att diskutera om det var etiskt försvarbart eller inte att ställa ut ekipaget på mässan. Det ger i alla fall mig en tankeställare om hastighetens betydelse på allmän väg. Även om jag själv har blixtsnabb reaktion, supersyn och andra "superkrafter" så finns det bra och dåliga bilförare (precis som det finns bra och dåliga mc-förare).
Utan att asociera till den hemska olyckan så räknar Vägverket att det dagligen finns 14.000 personer på vägarna som kör påverkade av alkohol/droger.

Ett krocktest med en docka:

http://www.devon-rider.freeola.com/images/crash-smx.jpg

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
VM i trådlyft!

Bilder på denna olycka florerar friskt i USA där det påstås att föraren pratat i mobilen och därigenom orsakat olyckan.
Någon som sitter inne på fakta om det eller vet vart info finns att finna?
Har inte någonsin hört att så skulle vara fallet.

Inget tjafs utan fakta tack!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
VM i trådlyft!

Bilder på denna olycka florerar friskt i USA där det påstås att föraren pratat i mobilen och därigenom orsakat olyckan.
Någon som sitter inne på fakta om det eller vet vart info finns att finna?
Har inte någonsin hört att så skulle vara fallet.

Inget tjafs utan fakta tack!
Har inga fakta, men har för mig det rörde sig om bristande uppmärksamhet från det äldre paret i bilen i samband med vänstersväng och hög hastighet från hojens sida? Någon mobiltelefon tror jag aldrig jag hört nämnas i sammanhanget.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hörde aldrig nåt ord om mobiltel i samband med den "olyckan", de som gjorde vänstersvängen in mot Fliesbergs hann aldrig se att det kom en hoj åkandes i den fil som de korsade.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Trots att det är århundrade sen pollen skapades, så svarade jag nej.

Ser inte grejen med det hela, förstår du inte riskerna med att åka hoj, så ska man inte köra heller. Det ska inte behövas visas både bilder och "live" upplevelser på hojar som i stort sett klyvt bilar på mitten.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Bättre att lära sig av andras misstag har jag kommit på, sanningen kan vara hård men det har ändå hänt. Ser ingen mening i att detta är "dåligt" att visa upp för det är en del av polisens vardag är jag rädd (även om detta förhoppningsvis är ett av de extremaste fallen)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...