Polismontern på Mc-mässan i Sollentuna-05

Var det bra att av Polisen att ställa ut olyckan med bilen och mc´n?

• Antal röstningar
    0

P-E

Guest
Om jag skriver att jag ska köpa mc och köra ändå, måste det betyda att jag ska köra fort? Varför måste jag skriva att jag ska köra fort? Det är LAGLIGT att köra LAGLIGT! Därför utgår man ifrån det. Jag personligen utgår ALLTID ifrån det lagliga om någon skriver något.

Om jag skriver att jag har köpt en r1:a så utgår man ifrån att jag köpte den lagligt. Eftersom det är det normala. jag ska inte behöva påpeka att det är laglig för att vissa idioter kan missuppfatta något HELT.

Varför skulle jag omformulera det jag skrivit? Jag sa att jag ska köpa mc och köra även fast jag sett många olyckor.

Hur kan du underförstå att jag ska köra lika hänsynslöst och snabbt som jag brukar när jag har skaffat mc? När jag inte har skrivit det. Eller ser du att jag har sktivit det? Står det, jag kör snabbt och hänsynslöst och kör som en idiot genom korsningar? nej just det? Så underförstå inte att jag ska göra det när jag INTE har skrivit att jag ska det.

Skärpning på dig nu!

Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Mycket bra initiativ av Polisen :tummenupp

Mer sådana här satsningar istället för att plocka miniblinkers o dyl vid tex brostugan på sommrarna :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kostet78 skrev:
Mycket bra initiativ av Polisen :tummenupp

Mer sådana här satsningar istället för att plocka miniblinkers o dyl vid tex brostugan på sommrarna :)

Så dom har lovat att sluta med det efter den här utställningen då? :kocko

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
CHROLO skrev:
Jag har själv lite svårt att bedöma den eventuella effekt som ett ekipage av det här slaget har. En del här i forumet väljer att kommentera mc´ns modell och lack. Kommentarer av det slaget slapp jag höra på mässan, och det var skönt. De jag pratade med i montern stod avklädda och tagna av alvaret och tragiken i olyckan. Det var avsikten. Diskussionerna hade troligen låtit annorlunda om vraken inte funnits där.

Givetvis handlar detta om skrämselpropaganda kanske man kan tycka. Det är det väl svårt att förneka.
Frågan jag skulle vilja ställa är om vi (i detta fall myndigheter) har rätt att utsätta mässbesökare för något liknande. Just när man hittat rätt kolfiberdetalj till sin cykel och funderar över vad som är årets färg på knäpuckar så står man inför detta. Rätt eller fel?
:confused:

Skulle vara spännande att höra några kommentarer från er som i pollen inte tycker att detta är en bra idé om ni inte redan skrivit i tråden.

Ja har som sagt inget principiellt mot att man påtalar baksidan med att köra hoj genom att visa sådant som polisen gjorde på MC mässan. Som någon sa så är det förvisso ingen nyhet att det medför en ökad risk att köra hoj men man kan ändå behöva påminnas om det emellanåt.

Det jag dock verkligen stör mig på i detta fall är att man valt att använda en olycka som resulterade i två medtrafikanters död utan att på något sätt markera att det verkligen tillhör ovanligheten att andra än motorcyklisterna själva förolyckas. Något som jag följaktligen måste tolka mer eller mindre som ren propaganda för att folk ska få en mer negativ syn på just sporthojar och därmed bädda för viss lagstiftning mot denna.

Det är beklagligt att så många motorcyklister omkommer i singelolyckor, MEN det är för mig en avgrundsdjup skillnad mellan att utsätta sig själv för risker när man gör något man älskar och att även utsätta andra för dessa risker. I sammanhanget så utgör då sporthojar en mycket liten risk för gemene man jämfört med bilister, lastbilschaufförer och tom tåg.

Enligt vägverkets statistik i propagandastudien (djupanalysstudien) så har de senaste 3 åren totalt 9st medtrafikanter förolyckats till följd av MC olyckor (alltså inte enbart supersport utan MC olyckor generellt). Det är 3 förolyckade per år. För att ge lite perspektiv så kan ju bara nämnas den fyllekörning som en lastbilschaufför ägnade sig åt på en motorväg i södra Sverige för något halvår sedan som enbart den resulterade i att FEM medtrafikanter miste livet.

Sammanfattningsvis, kritiken som riktats mot sporthojskollektivet från framförallt Norrortspolisen i Sthlm, står inte i någon rimlig proportion till den blygsamma trafikrisk för medtrafikanter som förekomsten av sporthojar hittills har inneburit.

/Olzki

Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Lime skrev:
Okej... Dax att svara.

Jag är en av de som röstat nej.

Orsak: Jag anser att vraket är fabricerat. Effekten hade varit större om man även haft tillgång till polisens och räddningstjänstens olycksplatsbilder och alltså fått se hur delar av vraket såg ut innan alla delar togs ur och tvättades.

Att säga att "det är så här det såg ut" när det är uppenbart för den som varit på en olycksplats att den ÄR sanerad, att det mesta är tillbakböjt och tillrättalagt... njea... Jag blev bara lite grinig när representanten för ordningsmakten kom fram och sa att vraket var helt orört. Hade det varit det hade ingen varit i mässhallen.

Bättre hade det isf varit att säga "vi har rekonstruerat vraket så långt som det bara har gått" och för effektens skulle kanske även pressat in tre stycken krockdockor. DÅ hade det blivit effekt.

F.ö. måste jag säga att de svenska mc-poliserna håller världklass och slår de flesta europesiska kollegor rejält på fingrarna. Framför allt deras tyska motsvarigheter.

Vraken är mer orörda än du tycks tro. Jag tänker inte i detalj här beskriva vad som gjorts med dem.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
GuW skrev:
Så dom har lovat att sluta med det efter den här utställningen då? :kocko

Vadå "så dom har lovat"... :fatta! Skrev jag det eller???

Det är väl bättre att polisen satsar sina pengar o resurser på liknande evenemang som bilmontern ovan, och på så sätt få "de odödliga" att kanske öppna ögonen och se i verkligheten vad som kan hända om man råkar krocka med en PB.... :tummenupp

Jag tror att "Pelle 19 år" (med nytaget A-körkort och en -03 retta) får sig en tankeställare när han sett bilen, och förhoppningsvis lättar lite på gasen nästa gång han ska göra en cool omkörning på rullen i 150+....

Men hade samma "Pelle 19år" varit på brostugan en onsdagkväll och polisen tagit hans nyinskaffade Acra slip-on för 5000:-....så hade nog hornen bara växt i pannan och sannolikt inte fått honom att tänka på att köra lite försiktigare i trafiken.... snarare tvärtom!! Eller vad tror du??

Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Jag svarade NEJ!!!
Pga att detta är en del av propagandan för att få bort/begränsa sporthojar!!!
Det är likaså med den "såkallade" statistiken från vv...
Där ALLT är vridet till negativt mot just SPORTHOJAR!!!! (e en RD 350 en supersporthoj förresten :va )

Polisen i synnerhet med andra myndigheter gör allt dom kan för att få bort alt begränsa sporthojarna på svenska vägarna o beskylla dom för att vara LIVSFARLIGA!!!
Men konfronterar man dom (myndigheterna) så blånekar dom in i det sista!!!
O vanliga svensson sväljer allt dom säger med hull o hår :skrämd

Vad som ÄR livsfarligt är oerfarna förare, impulsiva förare o oftast äldre förare (som oftast lever i sin egna lilla värld där allt går max 30km/h)

Jag har varit yrkeschafför i över 10år. Jag har kört allt från cykelbud till tankbil!!!
Jag har sett så mkt skit vanliga svennson göra, så att en hoj som har gått in i sidan av en bil är inget jag ens lyfter ett ögonlock för!!!

Den som sätter sig på en hoj o tror att dom INTE kan dö i trafiken borde tänka om ganska snart!!!
Att sätta sig på en hoj MÅSTE man räkna med att man faktiskt KAN dö!!!

Jag kör OFTA fort när jag e ute o kör...
Jag kör OFTA på bakhjulet när jag e ute o kör...
Jag busar VÄLDIGT mkt när jag e ute o kör...

Grejen är att "veta" var det är lämpligt lr inte...
När man en "färsk" på en hoj så borde man ta det lugnt.

Ser man en bil som ska svänga vänster SKA man akta sig jävligt mkt...
Lika så att passera en bil nära lr vid en korsning!!!

En bra förare (oavsett bil, mc lr lastbil) behöver mkt erfarenhet, många mil bakom sig o kunna "läsa" trafiken!!!
Att bli en erfaren förare finns inga andra genvägar... Att ställa ut ett vrak på en mässa blir ingen en bättre förare (möjligen kan man lära sig vad som händer när allt skiter sig... men BÄTTRE??? Tror inte det)

Vad säger det där vraket folk???
JO, om du kör hoj o en bil gör en vänstersväng framför dig så lär du troligen DÖ!!!!

Vilken erfarenhet har folk nu fått av den där olyckan???
JO, shit happens then U die!!!

Så för att runda av...
Det är inget annat än skrämmselpropaganda mot SPORTHOJAR!!!

.../Yoshi

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Hmm.. Det där var nog bra och se.
Måste erkänna att jag inte tänkt att det skulle bli sådär stora skador på en bil om man krocka med hojjen.
Tänkte att det är gonatt för en själv men när man tänker efter så är det ju ganska stor levande kraft som kommer flygandes.

Jag är väl inte sånn som håller hastighetsbegränsningarna överallt (bil&mc) 50 och 70 är heliga men där över nallar jag ganska mycket.
Är nog bra att jag får lite insikt.

Men efter att jag kraschat ett par gånger med skotern(ett par allvarliga) Hållit på krocka med bilen för nån dag sen och kört av´vägen tidigare. Så börjar man ju bli lite smått deprimerad.

SKA MAN MÅSTA BLI DEPRIMERAD VARJE GÅNG MAN ÄR UTE OCH KÖR NÅT FÖR ATT MAN SITTER Å TÄNKA PÅ ALLT SOM KAN HÄNDA??!?!

har blivit lite paranoid..
hmm.. :confused:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
P-E skrev:
Har en liten teori som lyder, en gång galning alltid galning. Alltså, kör du fort så slutar du inte med det för att du ser en mc som har klyft en bil. Det visste man sen långt tillbaka, att det kunde ske alltså.

Jag har velat ha mc sen jag var liten, vill fortfarande ha det, och ska skaffa det nästa år om jag har tur. Blir inte mindre sugen på att skaffa bara för jag har sett exempel på vad som kan hända. Har hur många filmer som helst med kraschar, dock har jag aldrig tagit åt mig.

Förhoppningsvis gör andra det. :tummenupp
Tror du är ute och seglar nu lite va?
Det finns nåt som heter mognad, och man mognar med åren, och händelser kring en kan göra att man dämpar sitt beteende i trafiken avsevärt. Bar för att man en gång kört som en galning, så betyder det inte att man alltid kommer göra det.
Jag vet av egen erfarenhet.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag var med om 3 trafikolyckor innan jhag var 20, inga svårare dock, men jag har ändå fått stor respekt för hastigheter och trafiken i allmänhet. Nu vet jag inte hur det blir när jag har kortet i handen (om 1½ månad möjligtvis) men förhoppningsvis håller respekten i sig och jag kör sansat.

/Marcus

Ravetrancer skrev:
Det finns nåt som heter mognad, och man mognar med åren, och händelser kring en kan göra att man dämpar sitt beteende i trafiken avsevärt. Bar för att man en gång kört som en galning, så betyder det inte att man alltid kommer göra det.

P-E

Guest
Ravetrancer skrev:

Jag menar inom det närmaste åren/året. Snackar inte om resten av livet. Men kör du som en idiot när du är tretio, så gör du nog det tills du blir 35+. Du slutar inte så fort du får se en annan olycka.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Olzki skrev:
Ja har som sagt inget principiellt mot att man påtalar baksidan med att köra hoj genom att visa sådant som polisen gjorde på MC mässan. Som någon sa så är det förvisso ingen nyhet att det medför en ökad risk att köra hoj men man kan ändå behöva påminnas om det emellanåt.

Det jag dock verkligen stör mig på i detta fall är att man valt att använda en olycka som resulterade i två medtrafikanters död utan att på något sätt markera att det verkligen tillhör ovanligheten att andra än motorcyklisterna själva förolyckas. Något som jag följaktligen måste tolka mer eller mindre som ren propaganda för att folk ska få en mer negativ syn på just sporthojar och därmed bädda för viss lagstiftning mot denna.

Det är beklagligt att så många motorcyklister omkommer i singelolyckor, MEN det är för mig en avgrundsdjup skillnad mellan att utsätta sig själv för risker när man gör något man älskar och att även utsätta andra för dessa risker. I sammanhanget så utgör då sporthojar en mycket liten risk för gemene man jämfört med bilister, lastbilschaufförer och tom tåg.

Enligt vägverkets statistik i propagandastudien (djupanalysstudien) så har de senaste 3 åren totalt 9st medtrafikanter förolyckats till följd av MC olyckor (alltså inte enbart supersport utan MC olyckor generellt). Det är 3 förolyckade per år. För att ge lite perspektiv så kan ju bara nämnas den fyllekörning som en lastbilschaufför ägnade sig åt på en motorväg i södra Sverige för något halvår sedan som enbart den resulterade i att FEM medtrafikanter miste livet.

Sammanfattningsvis, kritiken som riktats mot sporthojskollektivet från framförallt Norrortspolisen i Sthlm, står inte i någon rimlig proportion till den blygsamma trafikrisk för medtrafikanter som förekomsten av sporthojar hittills har inneburit.

/Olzki

Vi får inga tackkort från dem som äger röda Golfar heller. Var nå´t om att sidokollissionsskyddet i passagerardörrarna helt orättvist på ett propagandamässigt vis framställts som särskilt svagt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
CHROLO skrev:
Vi får inga tackkort från dem som äger röda Golfar heller. Var nå´t om att sidokollissionsskyddet i passagerardörrarna helt orättvist på ett propagandamässigt vis framställts som särskilt svagt.

Vad säger du om att lämmna lite döda pundare i tunnelbanan för att visa att knark är farligt då?

Eller att turnera med tjänstbilen från Malexander på polisskolorna eller yrkesvalsdagarna på högstadiet, för att påvisa farorna med yrkesvalet?

Det finns ju för f-n folk som känner dom som har omkommit i olyckorna, kan ni inte på något annat vis påvisa farorna?

Även om dom närmast sörjande har gett sitt OK så kanske jag får lust att kräkas i en monter där dom visar upp en olycka där min snällaste granne har omkommit.

Eller så kanske det river upp jävligt obehagliga känslor för folk som har varit inblandade/förlorat närstående i liknande olyckor.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:
Vad säger du om att lämmna lite döda pundare i tunnelbanan för att visa att knark är farligt då?

Eller att turnera med tjänstbilen från Malexander på polisskolorna eller yrkesvalsdagarna på högstadiet, för att påvisa farorna med yrkesvalet?

Det finns ju för f-n folk som känner dom som har omkommit i olyckorna, kan ni inte på något annat vis påvisa farorna?

Även om dom närmast sörjande har gett sitt OK så kanske jag får lust att kräkas i en monter där dom visar upp en olycka där min snällaste granne har omkommit.

Eller så kanske det river upp jävligt obehagliga känslor för folk som har varit inblandade/förlorat närstående i liknande olyckor.

Det är många hojåkare som kör ihjäl sig varje år. Går inte ens att jämföra med polisskjutningar.. Knarkare i t-banan. Njae, men väl gamla knarkare som berättar skräckhistorier om narkotikan för elever i skolan. Funkar!

Hoppas att den bilen dom ställde ut på mässan får åtminstonde några att tänka till innan man ska leka gr med nytaget kk.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Om man blir så starkt påmind om riskerna och olyckor som hänt att man tar illa vid sig då man ser vraket kanske man skall ta sig en funderare på varför?

Risken finns där varje gång man sätter sig på en MC. Är man inte redan fullt medveten om dem skall man nog inte kör alls - och vad gör man då på en MC-mässa?

Så länge jag inte har barn är invaliditet det jag fruktar mest. Den dagen jag inte kan tänka på människor i omgivningen som sitter i rullstol efter en MC-olycka när jag sätter mig på motorcykeln skall jag inte heller köra.

Borde inte samma gälla här? Är inte riskerna och minnet av de som omkommit lika tydliga i ens medvetande varje gång man sätter sig på motorcykeln som när man ser vraket skall man kanske ta sig en funderare på om man är så riskmedveten som man borde vara?

Så tänker jag... och visst tar det en del av glädjen ur det men så måste det nog få vara. Kan man inte ta risken med vidöppna ögon så skall man inte ta den alls - det är min filosofi. Ergo är det bra att synliggöra det hela.

Var det något som var fel var det möjligen att välja en så atypisk olycka på en MC-mässa. Kunde man komma på ett tydligt sätt att visa följderna av den vanliga singelolyckan istället hade det varit bättre och inte gett den felaktiga bilden att motorcyklar är osäkrade vapen på våra vägar på samma sätt. Det är motorcyklisters riskmedvetande som skulle upp, inte bilister som skulle skrämmas.

För att välja just den olyckan talar att många inte är medvetna om de risker de utsätter andra för. Dels att en motorcykel i hög fart gör mer skada på en bil än man kanske tror men också att man kan orsaka svåra olyckor genom att skrämma medtrafikanter om man passerar i hög fart.

Summa summarum röstade jag för att det var bra.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
CHROLO skrev:

Det förstår nog de flesta människor som ser det bilvraket att mot sådant våld hjälper inga krockkuddar. Däremot så kan du knappast vara främmande för att folk går därifrån med en tanke om att det kunde varit de själva som suttit i bilen. Konsekvensen av det resonemanget är ju uppenbar och knappast till förmån för sporthojar. Om du i anslutning till detta kunde fylla i ett svarsformulär med frågan, bör supersporthojar förbjudas på allmän väg? så skulle resultatet sannolikt inte vara till sporthojars fördel.

Problemet är ju att ni visar upp denna olycka som ett skyltex för vårdlös sporthojskörning när den inte på något sätt är representativ för verkligheten. Ni är ju ansvariga för den bild folk tar med sig därifrån och utifrån helheten att döma så kan jag inte annat än uppfatta det som att syftet från er sida var att skapa opinion för sporthojar som ett trafikhot. Men vad vet jag, ni kanske påtalade för folk att det faktiskt var mycket ovanligt att bilister förolyckades i krockar med sporthojar.

Olyckan i sig är grymt tragisk men jag hade isf tyckt att resterna av en sporthoj som frontat med en bil eller ett träd hade varit långt mer lämplig eftersom det hade avspeglat verkligheten mycket bättre. Eller varför inte ett par sådana hojvrak? Då hade aldrig jag uppfattat det som politik utan som än välmenad tankeställare.

Jag tror dock att du förstår vad jag menar och jag vet sedan tidigare att du inte är någon vän av ett totalförbud eller liknande men ert val av olycksvrak på mässan lämnade en del i övrigt att önska. Detta eftersom det inte tydliggjordes att det var ett extremfall.

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
GuW skrev:

Om de närmast anhöriga tycker att det är ok, då är det ok.

/O

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
CHROLO skrev:

Inget sidokrockskydd hade klarat det där. Sidokrocktester görs i 50km/h med en 1,5m bred front som dessutom har en 0,5m djup deformationszon.
En 200kg hoj som färdas i 150km/h har MER rörelseenergi än en 1,5tons bil i 50km/h. Dessutom träffar den på en mycket mindre yta.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Lite trist att läsa denna tråd nu....visst bad jag om åsikter men hallåååå vad är detta?? :( visst finns det nötter överallt och alla kör inte bra, men varför hacka på polisen ??? tror ni att dom har de så jäkla lätt då?? :brinnerup

Tänk efter före säger jag då. :5sure

(Hade kunan gjort ett långt inlägg men vad är det för ide när ni inte täker till lite....visst kan vi slänga ut lite döa pundare i tunnelbanan (dom finns ju redan där så låt dom ligga) och vi kan säkert fixa några nica hissolycksoffer osv osv Nä mer besviken ån så på såna kommentarer kan man inte bli som jag är nu)

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
GuW skrev:

Dom anhöriga till dom två i bilen och dom till den på mc:n hade GODKÄNT att polisen satt ut detta som ett exempel.....så ge dej snälla detta har skrivits av flera här på tråden :(

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...