Polisseeeeeen :(((((

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Suzuki
Hur skulle snuten hantera situationen om du kraschar hojen innan de hunnit komma och hämta den? Jag menar... då är de ju tvungna att åstadkomma en lösning. Och alltså samma som nu, de är tvungna att åstadkomma en lösning utan att blanda in dig.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Att köpa stöldgods i god tro är i princip omöjligt sedan 2003 så det vore ju bra om folk kunde sluta påstå att det faktiskt är möjligt...

Det enda den ursprungliga ägaren/försäkringsbolaget behöver göra för att omöjliggöra ett godtro-köp är tydligen att begära tillbaka fordonet inom 6 månader. Detta har högsta domstolen beslutat om.

Att det i detta fall var just polisen som sålde stöldgods tror jag faktiskt inte spelar någon roll. (Varför skulle det det?) Den ursprungliga ägaren/försäkringsbolaget har så vitt jag kan förstå rätt att få tillbaka fordonet även ifall det är polisen som står för häleriet. Du kan (ska!) dock självklart plocka bort allt som du köpt till. Alternativt att den rättmätiga ägaren får köpa delarna av dig.

Att poliser "glömmer bort" att kontrollera upp vem som är den rättmätiga ägaren till beslagtaget gods är inte speciellt ovanligt. Jag har läst flera olika historer på detta tema. Jag antar att det förfarandet ingår i deras sedvanliga inkompetens. Nån gång har det dock faktiskt resulterat i att polisen fått betala skadestånd vill jag minnas.

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article756761/Faringr-skadestaringnd-foumlr-stulen-moped.html
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1910477-hittemoped-har-kostat-polisen-22-000-kronor

Eller förresten... Nu börjar man ju faktiskt förstå varför poliserna brukar skriva i annonserna att "fordonet kan inte registreras". De vet nog om att ifall någon verkligen kollar upp fordonsuppgifterna så kommer man märka att det handlar om eftersökt stöldgods och att de måste bemöda sig med att slå i telefonboken och kontakta den rättmätiga ägaren...

Polisen ska i detta fall förståss anmälas för häleri! Nyligen åtalades folk för att ha köpt stöldgods på Tradera så varför ska polisen klara sig ifrån åtal när det är de som säljer?

Sen så går du till tidningarna med detta. Denna inkompetens kommer aldrig att ta slut förrän ansvariga på polisen får skämmas offentligt.

Så vad har vi lärt oss av detta? Jo att i princip så kan väl inga köp från polisen räknas som möjliga/lagliga/giltiga/trygga överhuvudtaget?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Även en gång för min del har polisen läst av fel ramnummer, så när dom i själva verket hittade min stulna Yamaha XT600E -01 så fick dom upp den som samma modell och färg, men en stulen hoj av någon i Växsjö (jag bodde i jkpg då och det var i den staden den hittades).

Två månader utan hoj den sommaren.

Lite då och då slog jag och farsan in regnumret på transportstyrelsens hemsida - en vacker dag ett år senare stod den helt plötsligt registrerad på en person och inte som stulen längre :va
visade sig att personen fått köpa den av f-bolaget för 18.000 kr (värde innan stölden omkring 35.000)

Som plåster på såret fick man tillbaka sin självrisk för att f-bolaget sålt vidare stöldgods :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Varken polisleg,blåljus och så är såååå säkert - låt dom passera den hårda vägen om dom inte håller måttet , misstag har hänt innan och kommer och göra det igen.

85% är bra men inom utredningsverksamheten är det lägre - ointressanta lata drar dit:rofl

Läs *folk som vill göra karriär inom det offentliga" - CRAP om man har otur

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du menar "tig och håll med" så stiger du som en ballong? *ler i mjugg*

btw, FREDAG och bastun väntar.. :)

M.O.B

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Hoj
Yamaha R6 2010
Polisen fortsättning

heejsan gubbar .... jaa om ni har läst min tidigare tråd så vet ni va de handlar om ... sunten dök upp på mitt jobb i morse o skulle kontrollera och stämma av att de va den efterlysta hojen inte nån annan me sig hade han bärgan ... tog en kvart så va hojen bärgad bort ... kommer varken få pengarna som ja köpt hojen elr pengarna ja har lagt ut på hojen o inte ska om tiden ja har lagt på laga hojen .... tycker bara att de e förjävligt... ja hade inget val sa snuten o han va tvungen o beslagta den .... angående pengarna sa han att de kommer nog dröja minst 1 till 2 år innan de händer nåt trots att de e snuten själva som har sålt stöldgods till mig ..... känner mig så jävla knäckt ska ja verkligen behöva lida pga deras jävla misstag ??? :(((

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Verkar som om mässing hade väldiga bekymmer runt den där hojen, likaså bråttom...
Koppla in en jurist.
Att Du minst skall ha Dina pengar tillbaka är väl inte för mycket begärt.
Stå på dig.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har inte läst din tidigare tråd. Jag uppfattar det som att du köpt en hoj på "polisauktion" och nu är hojen mål för en utredning? :confused:

Låter isf som en jobbig sits du hamnat i...

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
ja köpte ut skiten från de .. fick papper typ en kvitto från de o allt men neej skåne polisen hade tydligen gjort bort sig .. efter att de hade hojen inne hos de i ca 2 år bestämmer de sig för att sälja skiten utan att kolla vem som äger den alltså utan att kolla ramnumret på hojen .... så nu när ja skicka in mina papper med ramnummer o motor nummer för att regga de så kommer de på att den är efterlyst .....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5178710#post5178710 Hur hittade Ni ramnumret när det var bortslipat?

M.O.B

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Hoj
Yamaha R6 2010
Har inte läst din tidigare tråd. Jag uppfattar det som att du köpt en hoj på "polisauktion" och nu är hojen mål för en utredning? :confused:

Låter isf som en jobbig sits du hamnat i...

aa de handlar om nästan 70 tusen o de känns förjävligt ... de pengarna behöver ja för att överleva fan ... kan fan inte ta semester nu de va allt ja hade lagt undan ....

Morehk

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
-04 Suzuki Sv650 S
Polisanmäl polisen för häleri, det enda rätta! och kontakta aftonbladet! dom älskar att trycka ner snuten!

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
håller med. gråt ut i dagsblaskorna... garanterat nån journalist som vill vinkla det hela o få en story....

dålig publicitet är nåt poliskåren INTE vill ha.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja precis... Finns massa stöldgods hos polisen. De måste vara brottslingar. Är du 7 år oxå?

Eftersom polis vid tidigare närmast identiska fall själva inlett utredningar om häleri när de (utan betalning) själva överlämnat stöldgods till fel ägare så får det betraktas som vettigt att anmäla även detta förfarande som häleri.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning