Polisseeeeeen :(((((

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Z 1000 -08
Parkera den hos en kompis så kan dom i alla fall inte hitta den hemma hos dej.

Sen kan du börja bråka med dom. Det här låter ju helt vansinnigt.

Visst, dom har gjort en tavla men dom får väl som alla andra här i samhället stå för det.

Hade aldrig gett mej.

Morehk

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
-04 Suzuki Sv650 S
Ja precis... Finns massa stöldgods hos polisen. De måste vara brottslingar. Är du 7 år oxå?

Nej men jag börjar tro att du är det då du inte ser skillnaden mellan att förvara saker som blivit stulna med att sälja en stöldanmäld mc till nån.

Nej svensson har inte någon rätt att säga att man "tog reda på det så ingen skulle stjäla" det är polisens jobb vilket dom har befogenhet till.
Att däremot sälja en stöldanmäld mc är häleri oavsett vad....

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
heejsan gubbar .... jaa om ni har läst min tidigare tråd så vet ni va de handlar om ... sunten dök upp på mitt jobb i morse o skulle kontrollera och stämma av att de va den efterlysta hojen inte nån annan me sig hade han bärgan ... tog en kvart så va hojen bärgad bort ... kommer varken få pengarna som ja köpt hojen elr pengarna ja har lagt ut på hojen o inte ska om tiden ja har lagt på laga hojen .... tycker bara att de e förjävligt... ja hade inget val sa snuten o han va tvungen o beslagta den .... angående pengarna sa han att de kommer nog dröja minst 1 till 2 år innan de händer nåt trots att de e snuten själva som har sålt stöldgods till mig ..... känner mig så jävla knäckt ska ja verkligen behöva lida pga deras jävla misstag ??? :(((

Såvida jag inte läst Köplagen fel så bör du omeddelbart vända dig till polisen och hävda att det förelåg s.k. rättsligt fel när du köpte varan och att du därför omeddelbart ska få tillbaka pengarna som du betalade för hojen.

Prisavdrag och hävning

37 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på auktion.

38 § Kräver köparen prisavdrag, skall det beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.

39 § Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Köparen får inte häva köpet på grund av felet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande eller omleverans som kan följa av 37 §, meddelar säljaren att han häver köpet. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

Skadestånd

40 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i 27 § första eller andra stycket för att avlämna felfri vara. Vad som sägs i 28 § om säljarens skyldighet att lämna köparen meddelande om hinder för att fullgöra köpet i tid gäller på motsvarande sätt, om det föreligger hinder för att avlämna felfri vara.

Enligt första stycket ersätts inte sådan indirekt förlust som avses i 67 § andra stycket.

Köparen har alltid rätt till ersättning, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst.

Påföljder vid rättsligt fel

41 § Om tredje man har äganderätt till varan eller har panträtt eller annan liknande rätt i den (rättsligt fel) och det inte följer av avtalet att köparen skall överta varan med den begränsning som tredje mans rätt medför, gäller bestämmelserna om reklamation i 32 § första stycket och 33 §, om avhjälpande och omleverans i 34--36 §§, om prisavdrag och hävning i 37--39 §§, om skadestånd i 40 § samt om köparens rätt att hålla inne betalningen i 42 §.

Köparen har alltid rätt till ersättning för den skada han lider genom ett rättsligt fel som förelåg vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.

Påföljder av rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i första stycket och det finns sannolika skäl för påståendet.

Om du inte omeddelbart får tillbaka delarna som du köpt till (som du väl har kvar kvitton på?) så anmäler du samma polisenhet för stöld alternativt egenmäktigt förfarande då de bevisligen tagit ifrån dig egendom som tillhör dig.

Och som sagt. Kontakta pressen!

Det ska inte behöva vara så förbannat svårt för en polis att undersöka om ett fordon är stulet eller ej.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har de skrivit RAM nummret och registrering på dig så kan de inte säga mer.

Polisen får stå för en ny hoj åt han som står utan.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Verkar som om mässing hade väldiga bekymmer runt den där hojen, likaså bråttom...
Koppla in en jurist.
Att Du minst skall ha Dina pengar tillbaka är väl inte för mycket begärt.
Stå på dig.

Prexis. Stäm dem på beloppet på rätt sätt så tickar det ränta under tiden de förhalar handhavandet. Se det som en del av pensionsförsäkringen.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
nu har du ju fått tillräckligt på benen från alla SH'are så stå på dig nu. o så vill vi veta hur det gick.
Hoppas iaf att det löser sig. själv skulle jag koka av vrede vid det här laget.

cyprox

Medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
KTM 690 Duke -17
Det här låter ju helt sjukt!!! Har du kontaktat en jurist? De kan ju inte bara komma och ta tillbaka grejer de "sålt" och du får inte ens pengarna tillbaka, skulle bli helt galen:mad:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
ring silbersky eller vad han nu heter... han skulle älska detta fallet :D

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
ring silbersky eller vad han nu heter... han skulle älska detta fallet :D

Silbersky försvarar uppenbarligen enbart brottslingar i hopplösa fall. Han skulle med andra ord enbart vilja företräda poliserna i detta fall.

(Är det någon som någonsin hört talas om någon som haft Silbersky som advokat och som därefter friats från brottsmisstanke? Svårt att finna större looserstämpel än att få honom utsedd som "försvarare".)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Silbersky försvarar uppenbarligen enbart brottslingar i hopplösa fall. Han skulle med andra ord enbart vilja företräda poliserna i detta fall.

(Är det någon som någonsin hört talas om någon som haft Silbersky som advokat och som därefter friats från brottsmisstanke? Svårt att finna större looserstämpel än att få honom utsedd som "försvarare".)

ok. vet inte mer än att han brukar få de han försvarar friade... kanske hade fel..... my bad :D

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du ska ha en jurist med kunskap i konsumentrelaterad juridik. Silbersky är en kokt padda på sånt så skit i namnet. Leta referenser istället på trovärdigt håll.

Sagt det förr: SMC-medlemmar har juridisk konsultation gratis.. Kan ju alltid börja leta på de firmorna.

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Kom igen nu TS, sluta deppa och bli förbannad istället!!! :machinegu:

Först lämnar du in en anmälan mot dem, och om de inte tar dig jäääävligt seriöst så går du DiReCkT till Aftonblaskan, jag lovar dig att de kommer hoppa upp och ner över storyn. Låt polisen få svettas lite, det de gjort är fan INTE ok! :mad:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha skulle jag vatt TS så skulle jag psyk operationerat en näve poliser till mentalsjukhus...livstid.

Se nu till att ge dig på dom iaf - du har ju blivit rånad av polisen och desutom hånats drygt "Om att stålar får du nog inte"

Skulle jag varit du skulle polisen sittit på knä med ledsna ögon och bett....

Jag lovar - seså på dom nu och håll tråden uppdatread

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Allt detta låter ju helt osannolikt sjukt!
Upprörande. :mattias

TS köper en hoj som ej går att registrera från Polisen via KVD för 53 000:-
TS lägger 2 000:- på att få hojjen hemfraktad.
TS undrar om det går att regga en hoj utan ramnr.
TS kompis undrar om det går att återskapa det bortslipade ramnumret.
TS forskar i att byta ram eller köpa begagnad ram och föra över numret.

TS kommer plötsligt på att det visst finns ram och motornummer men att polisen (och han själv) varit för trötta för att kolla.

TS lägger 15 000:- på att fixa hojjen.
TS skickar in papper för att regga den så kallade skiten
med de nyupptäckta siffrorna när polisen ringer.

Konstapeln vill veta om uppgifterna på hojjen stämmer
vilket de tydligen gör och hojjen därför hämtas pronto.
TS ligger nu nästan 70 000:- back. Pengar som han
behöver för att överleva. TS kan inte längre ta semester.

Nu är jag fortfarande upprörd men kan inte längre säga varför. :va

Wtf is going on?

Bäst vore kanske om TS helt plötsligt kommer på att polisen inte
alls hämtat hojjen, att registrering gick finemang och att han
på vägen hem från bombarrepan plockade upp en riktig goding
som tillfredsställde alla hans behov och sedan tvättade hans hoj
tillsammans med Molgan? (eller vad hans kompis nu heter)
:tuttar

Känns som om man inte riktigt får hela historien.
70 000:- är ju vad man kan hoppas få för en -08 med känd historik och
några hundra mil på mätaren. För en fd stulen hoj med okända mil?
Mycket mindre.

Eller är jag så cyn(i)sk att jag ser saker som andra inte ser? :confused:

/Tant Saida Engström

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Står det verkligen "Polisen" som säljare på kvittot som TS fick när han köpte hojen?

Med vilken rätt kan polisen sälja något som bevisligen är någon annans egendom?

Vart tar pengarna egentligen vägen när polisen säljer stulen egendom? Används de för att täcka polisens utgifter vad det än må vara?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning