Polistrubbel efter olycka!

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Hallå, för ca 5 månader sedan så körde jag av vägen med hojen, och nu i morse så ringde farbror blå och sade att dom ville ställa mig inför rätta för grov vårdslöshet i trafik.:näsblod Dom hade tydligen ett vittne som påstår att jag körde i minst 100 km/h (på 50 väg) hon hade tydligen bara sett mig just när jag klotade så hon kunde inte svära på att jag kört så snabbt men hon hade hört hur jag hade gasat på ganska friskt. Jag nekar så klart brottet, så det är vittnets ord mot mina.
Så frågan är hur långt tror ni detta kommer att gå?:confused:
Kommer man bli av med kortet?

Last edited:

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
Nej, det är bara att stå på dig. Hon kan förmodligen inte uppskatta hur snabbt du kom körandes när hon ser dig klota! Säg att du höll hastigheten och så är det!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
zingo00 skrev:
2598697 Hallå, för ca 5 månader sedan så körde jag av vägen med hojen, och nu i morse så ringde farbror blå och sade att dom ville ställa mig inför rätta för grov vårdslöshet i trafik.:näsblod Dom hade tydligen ett vittne som påstår att jag körde i minst 100 km/h (på 50 väg) hon hade tydligen bara sett mig just när jag klotade så hon kunde inte svära på att jag kört så snabbt men hon hade hört hur jag hade gasat på ganska friskt. Jag nekar så klart brottet, så det är vittnets ord mot mina.

Låter som dom försöker få dig att erkänna något dom inte har bevis på.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
zingo00 skrev:
2598697 Hallå, för ca 5 månader sedan så körde jag av vägen med hojen, och nu i morse så ringde farbror blå och sade att dom ville ställa mig inför rätta för grov vårdslöshet i trafik.:näsblod Dom hade tydligen ett vittne som påstår att jag körde i minst 100 km/h (på 50 väg) hon hade tydligen bara sett mig just när jag klotade så hon kunde inte svära på att jag kört så snabbt men hon hade hört hur jag hade gasat på ganska friskt. Jag nekar så klart brottet, så det är vittnets ord mot mina.

låter ju mycket skumt...
Låter som helt klart mycket dålig grund för dom "bevisen". Det är ju väldigt subjektivt att säga att "han körde 100 på 50 väg bla bla" Ingen laser inga bevis- så är det ju i vanliga fall. Annar skulle ju folk kunna sätta dit varandra hela tiden. Näää det låter lurt.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
stå på dig, neka och påpeka att hon inte har några som hällst bevis för att du kört för fort eller i vilken hastighet överhuvetaget. Antar att du blir tilldelad en advokat?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
matte_mannen skrev:
2598705 låter ju mycket skumt...
Låter som helt klart mycket dålig grund för dom "bevisen". Det är ju väldigt subjektivt att säga att "han körde 100 på 50 väg bla bla" Ingen laser inga bevis- så är det ju i vanliga fall. Annar skulle ju folk kunna sätta dit varandra hela tiden. Näää det låter lurt.

jo visst men jag landade ca 60 meter från vägen och på vägen fanns det ett va 15 meter långt bromssträck och det kan ju vara ett ganska så starkt bevis på att jag kört för snabbt.

wdac skrev:
2598712 stå på dig, neka och påpeka att hon inte har några som hällst bevis för att du kört för fort eller i vilken hastighet överhuvetaget. Antar att du blir tilldelad en advokat?

jo jag tänkte stå på mig.. tänkte ta ett snack med trafikjuristen. dom borde ju ha lite koll på detta :yoparty o dom gillar ju att fria fartglada mc förare

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
zingo00 skrev:
2598713 jo visst men jag landade ca 60 meter från vägen och på vägen fanns det ett va 15 meter långt bromssträck

Bromsstreck i vägen brukar användas rätt friskt av åklagare som bevis för att föraren hållt en viss hastighet. Men frågan är hur de med säkerhet kan konstatera att bromsspåret verkligen kom från din hoj, annars är det rätt klurigt att fixa ett 15m långt bromsspår i 50 km/h under normala förhållanden :va

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
zingo00 skrev:
2598713 jo visst men jag landade ca 60 meter från vägen och på vägen fanns det ett va 15 meter långt bromssträck och det kan ju vara ett ganska så starkt bevis på att jag kört för snabbt.

Läste en annan tråd här där ett par blivit påkörda av en mc...12 meter bromsspår å rejält deformerad bil å polisen uppskattade farten till 50-60 i rapporten!!

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Inte en chans att de kan bevisa ett skit. Bara blåneka och hävda att du höll hastigheten. De vill bara att du ska erkänna

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
jP skrev:
2598737 Bromsstreck i vägen brukar användas rätt friskt av åklagare som bevis för att föraren hållt en viss hastighet. Men frågan är hur de med säkerhet kan konstatera att bromsspåret verkligen kom från din hoj, annars är det rätt klurigt att fixa ett 15m långt bromsspår i 50 km/h under normala förhållanden :va

Ett låst bakdäck ritar streck på asfalten men inte tar det ner farten särskillt mycket.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det där vittnet sakkunnig eller en "glad amatör"?
Det är svårt för ett otränat öga att se vilken hastighet ett fordon har. Att lyssna sig till det är helt omöjligt då ljud skiljer sig enomt mella olika fordon.
Ljudet är dessutom beroende på vilken växel som används.

Bara att testa att ligga i 70 i 1an och sedan i 5an, eller vilken växel som är den högsta som hojen går smärtfritt i vid 70.

De har inga bevis och försöker sig på en rökare. Lite rättsäkerhet förväntar jag mig av detta landets domstolar.
Stå på dig och lycka till :tummenupp

:hej

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jP skrev:
2598737 Bromsstreck i vägen brukar användas rätt friskt av åklagare som bevis för att föraren hållt en viss hastighet. Men frågan är hur de med säkerhet kan konstatera att bromsspåret verkligen kom från din hoj, annars är det rätt klurigt att fixa ett 15m långt bromsspår i 50 km/h under normala förhållanden :va
fotbroms for the win ;)

Nicotin

Guest
Låter som du ska stå på dig....

Undrar, tog dom din lapp på platsen vid olyckan ?

El kommer dom dragandes med det nu ?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Bushojjen skrev:
2598944 Låter som du ska stå på dig....

Undrar, tog dom din lapp på platsen vid olyckan ?

El kommer dom dragandes med det nu ?
Nej dom tog inte min lapp då... har den fortfarande i bakfickan :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kom polis till plats vid händelsen? Det har rätt stor betydelse i sammanhanget.
Men stå på dig bara och neka. Ord mot ord så att säga, eller var ärlig och ta ditt straff som en man. :rolleyes:

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
philsson skrev:
2599048 Kom polis till plats vid händelsen? Det har rätt stor betydelse i sammanhanget.
Men stå på dig bara och neka. Ord mot ord så att säga, eller var ärlig och ta ditt straff som en man. :rolleyes:

Ja polisen kom när jag låg i ambulansen. men jag tycker inte de har av så stor betydelse dom var ju inte där när det hände så dom har ju ingen koll.
haha ja du man kan ju glömma att man tar sitt straff vill gärna kunna köra till våren igen:)

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Tror att du kan lugna dig..

Smällde också på en 50 väg. Där fanns de 3 st vitten.

Den första sa att de gick 140 (bodde längst bort)
Den andra 100
Den tredje 70

Men de gick inte att bevisa detta. Så jag tror inte att de ska vara någon fara.

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Vittnets uppgift om din hastighet är inget som kan styrkas. Vittnet skall nog vittna om själva vårdslösheten. Där kommer bromsspåret in i bilden, och kan de binda dig och din hoj till bromsspåret finns det risk att ditt handlande bedöms som vårdslöshet i trafik. Rådet att be en kompis "vittna" som ovan framfördes är inget att rekommendera. Kompisen riskerar fängelsestraff direkct om han fälls för mened.

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SV 650s
zingo00 skrev:
2598713 jo visst men jag landade ca 60 meter från vägen och på vägen fanns det ett va 15 meter långt bromssträck och det kan ju vara ett ganska så starkt bevis på att jag kört för snabbt.

jo jag tänkte stå på mig.. tänkte ta ett snack med trafikjuristen. dom borde ju ha lite koll på detta :yoparty o dom gillar ju att fria fartglada mc förare

Säg bara att du inte fick till handen på frambromsen, Bara bakbromsen kan ge riktigt långa svarta märken utan att hastigheten minskar så mycket.

Nicotin

Guest
Har du fått se ngn kopia på polisrapporten ?

Om det står ngt där ....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...