Politiktråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nu närmar sig riksdagsvalet 2010!

Eftersom politik inte anses tillhöra i vissa trådar, trots att "politik" är dina och mina åsikter, så startar jag denna tråden.

Personligen är jag Socialdemokrat, och har en syn på att ingen ska behöva vara hemlös eller svälta. En human syn samt en syn på samhället där alla har tillgång till sjukvård, skola etc, och det betalar jag gärna ett par hundra extra i skatt varje månad.

Ofta dyker uttryck likt: Bidragstagare, vi får betala för att folk ska slippa jobba.
Tyvärr är ofta dessa uttryck inte riktade mot bidragstagare, utan människor med annan etnisk härkomst. Helt plötsligt är det en annan fråga som inte har med bidragstagare att göra, utan mer mot Sverigedemokraternas politik.

Detta är ett uttryck som är väldigt lätt att kasta ur sig, och tro sig tillhöra Moderaterna/Alliansen utan att ha förståelsen för att ingen tycker att det är okej, oavsett parti. Skillnaden idag är att det är mycket lättare att bli bidragstagare med Alliansens politik. Högre kostnader för A-kassa, vilket inte gynnar lågavlönade ungdomar, samt kortare tid med arbetslöshetsersättning, vilket inte gynnar någon.

*För er som inte vet är A-kassan inte ett bidrag, utan en dyr försäkring som ger ersättning vid arbetslöshet.

För dem som redan är arbetslösa och är på väg mot bidragen har Alliansen nästan tagit bort utbildningsmöjligheter genom Arbetsförmedlingen för att kunna söka sig till andra arbetsområden. Möjligheten finns till utbildning, men är minimal, och bidragstagare har förtur till dessa utbildningar. Istället för att satsa mer för att öka kunskapsbredden för arbetslösa samt människor som hamnat utanför samhället anser Alliansen att skattesänkningar är svaret på problemen.

För de som väljer att prova på ett annat arbetsområde med aktivitetsstöd under praktiktiden, förlorar lika många dagar med A-kassa som praktiken är UTAN att a-kassan utnyttjas!

Hur många fick mer pengar i plånboken efter Alliansens skattesänkning?
En skattesänkning som måste sparas in från andra håll...
Bla höjdes A-kassan med 300sek/mån. Fordonsförsäkringarna blev inte direkt billigare (även om jag anser det faktiskt vara rätt att FB ska ta den kostnaden).
Hur mycket har ni kvar av skattesänkningen i plånboken nu?

Tror DU att det har blivit färre eller fler bidragstagare sen Alliansen kom till makten?

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag är inte socialdemokrat. Jag tycker inte heller att någon ska behöva vara hemlös eller svälta. Även jag har en human syn, eller rationell syn, på samhället och anser att alla ska ha tillgång till sjukvård, skola etc. Det är ganska självklara saker.

Däremot har jag lite svårt att köpa resonemanget att man alltid ska vara beredd att betala lite till i skatt för att få dessa saker. Vi är ganska högt beskattade redan. Inte ens när vi hade världens högsta skattetryck räckte pengarna till. Även då behövdes alltid lite till. Det verkar vara lite så att behoven alltid ökar i högre takt än tillgångarna. Alltid mer, aldrig nog.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Skall bli spännande att se var den här tråden bär hän..

Jag är iaf för alliansen för jag har fått mer efter skatt :tungan

Ang mer bidragstagare är det ju väldigt svårt att svara rakt av på det med tanke på att världen gått igenom en av de värsta ekonomiska kriserna i modern historia.
Fråga: Med tanke på det tro du det hade blivit färre alt samma antal om sossarna regerat under denna kris?

På vilket sätt menar du att A-kassa är en försäkring och inte ett bidrag?

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har grovt räknat 1800 spänn mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget. A-kassan kostar 90 spänn i månaden.

Känns svårt att motivera skattehöjningar i ett land som redan har världens högsta skattetryck. Är pengarna slut kan det omöjligen bero på att skatterna är för låga. Att titta igenom utgiftskontot istället torde då vara en bra mycket bättre idé imho.

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Problemet just nu är väl att en röst på S eller MP oxå är en röst på V, dvs kommunistpartiet.. Är det vad vi vill ha som regering? Kommunister? Hallå?

Kommunism har byggt upp framgångsrika länder såsom Nord Korea och Kuba eller Vietnam..:rolleyes:

Nä det är alliansen som gäller, bara för att man röstar blått så betyder INTE det att man har en inhuman människosyn, alliansen vill inte att folk bor på gatan utan snarare att folk ska gaska upp sig o komma ur slappträsket som sossarna byggt upp.

Att folk ska kunna tjäna ungefär lika mkt på att vara arbetslös som att ta ett dåligt jobb är sjukt.

Att vi dessutom via SIDA ger länder såsom Kina flera miljoner i stöd är oxå sjukt.

http://www.sida.se/Svenska/Bistand--utveckling/Detta-ar-svenskt-bistand/Sveriges-bistandslander/

Jag är helt övertygad om att fler är i arbete nu än om sossarna hade varit vid makten med stolpskottet Thomas Östros som finansminister i den största finanskrisen i modern tid.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag är iaf för alliansen för jag har fått mer efter skatt :tungan

Fått ut mer i handen, ja. Men har du samma kontroll över hur mycket dina utgifter har ökat?

Ang mer bidragstagare är det ju väldigt svårt att svara rakt av på det med tanke på att världen gått igenom en av de värsta ekonomiska kriserna i modern historia.

Ja, och detta rider Alliansen med ett leende och kan skylla allt på..

Fråga: Med tanke på det tro du det hade blivit färre alt samma antal om sossarna regerat under denna kris?
Svår fråga, men jag är säker på att fler hade funnits ute i arbetslivet istället för att vara hemma, fast på aktivitetsstöd (bidrag, fast samma peng som a-kassa). Och på så sätt gynnat arbetslivet. Istället för att få avsked och gå hemma, jobba kvar med statligt bidrag, för att sedan lättare återfå sin anställning när krisen är över pga att företaget gått bättre.

På vilket sätt menar du att A-kassa är en försäkring och inte ett bidrag?
Det är en dyr arbetslöshetsförsäkring som du kan teckna helt frivilligt, men värt pengarna den dag man blir arbetslös. Beroende på vart du tecknar den kostar den mellan 300-600sek/månaden.

Jag har grovt räknat 1800 spänn mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget. A-kassan kostar 90 spänn i månaden.

Medlemskap i a-kassan genom metall (förmodar att du är med i den) kostar 90sek/mån, sen betalar du en avgift som är fastställd till 300sek/mån. Totalt 390sek/mån

Känns svårt att motivera skattehöjningar i ett land som redan har världens högsta skattetryck. Är pengarna slut kan det omöjligen bero på att skatterna är för låga. Att titta igenom utgiftskontot istället torde då vara en bra mycket bättre idé imho.

Nu sänker inte bara Alliansen skatter, dom höjer med!

Last edited:

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Ja, och detta rider Alliansen med ett leende och kan skylla allt på..

Du kanske borde ta o kolla hur situationen ser ut i övriga länder i Europa innan du påstår att alliansen "skyller" antalet arbetslösa på krisen.

Av Sveriges totala BNP så stog exporten för 50%. FEMTIO PROCENT av Sveriges totala ekonomiska aktivitet stog exporten för.

Om övriga länder i HELA VÄRLDEN som köper varor av Sverige och bidrar till dessa 50% går igenom den värsta krisen i modern tid, är det då inte fullt förståeligt att vår export kommer minska och att antalet anställda därav kommer minska?

En normal person med mer än 45 i IQ hade förstått det, men inte ni vänsterkramare.

Jag är knappast förvånad att det just är en dum sossejvl som kommer med ett sådant uttalande. Jösses alltså.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Problemet just nu är väl att en röst på S eller MP oxå är en röst på V, dvs kommunistpartiet.. Är det vad vi vill ha som regering? Kommunister? Hallå?

Vad är det för fel med Vänsterpartiet nu då? Förklara gärna...

Jag delar många meningar med samtliga partier, även "kommunistpartier & rasistpartier".

Nä det är alliansen som gäller, bara för att man röstar blått så betyder INTE det att man har en inhuman människosyn, alliansen vill inte att folk bor på gatan utan snarare att folk ska gaska upp sig o komma ur slappträsket som sossarna byggt upp.
Problemet är att alla människor är inte välkomna i arbetslivet, alla människor har inte möjlighet att klara av ett vanligt arbete, alla människor går inte skadefria genom sitt arbetsliv eller fritid och klarar av att jobba, alla dessa människor som redan har det svårt i livet drabbas ännu hårdare. Men det är bara för dom att rycka upp sig och komma ur slappträsket tycker du?

Att folk ska kunna tjäna ungefär lika mkt på att vara arbetslös som att ta ett dåligt jobb är sjukt.
Och nu vill Alliansen göra det bättre för företagen genom skattelättnader så viss arbetskraft kostar nästan inget och personalen blir bara belönade med minimilön.

Nja, inte riktigt. Akademikernas. 90 spänn i månaden som sagt.

Okej. Vad kostar det att vara medlem i Akademikerna?

En normal person med mer än 45 i IQ hade förstått det, men inte ni vänsterkramare.

Jag är knappast förvånad att det just är en dum sossejvl som kommer med ett sådant uttalande. Jösses alltså.

Ta det lugnt med personliga påhopp!!

Last edited:

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
07 KTM Superduke
Skön tråd, lite omväxling. Gött om personangrepp kan utebli.

Personligen rätt nöjd med sittande regering, tycker dock invandringen är ett problem. Och nej, jag är inte rasist å jag skiter om folk kommer från Uganda eller planeten Mars. Men det funkar dåligt.

Å det tråkigaste är att ingen av dom stora vågar nämna det, dom blir ju stämplad direkt. Så jävla, jävla fegt.

Slutligen tycker jag att dessa religioner med "kvinna = hund" borde förbjudas i vårt land. Snacka om rasism.

Till sist, cred till alliansen för att jag inte är delägare i en bilfabrik nu.
Mona hade inte fixat det.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det har blivit fler sysselsatta under mandatperioden, d v s har antalet jobb som finns på marknaden ökat. Det har också blivit fler arbetslösa. Vi har blivit fler och det är färre som är sjukskrivna.

Ofta hör man att politiker vill satsa på utbildning i tider med hög arbetslöshet. Det är ju bra. Men, mer sällan pratar politiker om hur man ska skapa nya arbeten utanför offentlig sektor. Det borde vara lika viktigt. Utbildningen blir lite bortkastad om det sedan ändå inte finns några jobb att söka.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag är sosse i hjärtat och då röstar jag på "nya" moderaterna. alltså betyder "nya" sosse moderatoerna. för dessa nya moderater har lite mjukare sosse syn på moderaternas ideologi och det passar perfekt. om nya moderaterna hade haft en bättre syn på motorsport hade jag röstat på dessa direkt för just detta med motorsport är det som påverkar mig mest, nåt jag vet kommer finnas i min framtid. Och då intresserar den biten mig mest.

velar fortfarande så är inte säkert. röstar jag inte blankt så röstar jag på sosse "nya" moderaterna. men men det får tiden visa.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Du kanske borde ta o kolla hur situationen ser ut i övriga länder i Europa innan du påstår att alliansen "skyller" antalet arbetslösa på krisen.

Av Sveriges totala BNP så stog exporten för 50%. FEMTIO PROCENT av Sveriges totala ekonomiska aktivitet stog exporten för.

Det finns länder som klarat sig betydligt bättre, men även länder som klarat sig betydligt sämre. Men det går inte att mäta så då länderna har helt olika infrastruktur samt samhällsekonomi!

Mellan 2008 och 2009 minskade värdet av den svenska varuexporten med 16 procent. Den största minskningen skedde i fordonsindustrin, som minskade med drygt 42 procent mellan 2008 och 2009.

Om övriga länder i HELA VÄRLDEN som köper varor av Sverige och bidrar till dessa 50% går igenom den värsta krisen i modern tid, är det då inte fullt förståeligt att vår export kommer minska och att antalet anställda därav kommer minska?

Självklart kommer exporten att minska. För vissa företag inte nämnvärt, medan andra med hela 42 procent. Ställ dig frågan vad Alliansen har gjort för att "rädda" anställda. Statskassan är tom och statsskulden ökar. Vart har pengarna gått?

Bifogat

• BNP.jpg
    BNP.jpg
    29.2 KB · Visningar: 43
  • EXPORT.jpg
    EXPORT.jpg
    25.9 KB · Visningar: 38
  • EXPORT2.jpg
    EXPORT2.jpg
    31.7 KB · Visningar: 37

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag tycker det är intressant att trådskaparen ägnar större delen av sina resonemang på att klanka ner på det han inte röstar på. Istället borde han vara konstruktiv och prata om vad de han förespråkar vill göra, och HUR de vill göra det.

Jag är för övrigt före detta sosse, som nu röstat på Centern. En av anledningarna är att Maud Olofsson är den enda som i mina ögon och öron pratar om vad hon vill göra, och hur hon vill driva Sverige framåt.
Jag gillade också besluten gällande att inte kasta statens pengar på fordonsindustriföretagen som inte har skött sig (läs Volvo AB, Ford och Saab). Dessa pengar skall användas till välfärden och liknande. T.ex. arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Personligen rätt nöjd med sittande regering, tycker dock invandringen är ett problem. Och nej, jag är inte rasist å jag skiter om folk kommer från Uganda eller planeten Mars. Men det funkar dåligt.

Å det tråkigaste är att ingen av dom stora vågar nämna det, dom blir ju stämplad direkt. Så jävla, jävla fegt.

Här håller jag med!
Man måste skilja på invandrare och flyktingar. Det spelar ingen roll om det är en Norsk eller en Kines, utan anledningen till varför personen vill till Sverige. Det går inte att släppa in människor som får stanna i flera år, för att sedan bli utvisad. Går det fastställa att det rör sig om en flykting, självklart ska asyl lämnas. Handlar det om invandring, då ska personen ha goda skäl samt kunna påvisa ekonomisk stabilitet, dvs inte belasta Sverige negativt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024