Politiktråden

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Ställ dig frågan vad Alliansen har gjort för att "rädda" anställda. Statskassan är tom och statsskulden ökar. Vart har pengarna gått?

Återigen ett väldigt klokt uttalande..:rolleyes:

Ställ dig själv frågan vad sossarna med Mona i spetsen hade gjort för att rädda samma skara människor som du talar om.

Mona kan ju inte ens driva ett eget företag utan har själv ett par konkurser bakom sig, och hon ska leda Sverige? fniss säger jag bara.

http://www.youtube.com/watch?v=87MVH7YHz2g <-- Film om Sahlin.

Svaret är väldigt enkelt: Utan att stödköpa exportförlusten så kan man inte rädda jobb som inte går att rädda. Man kan inte ha en person anställd om framtiden är oviss och orderboken är tom.

Vi har ett eget företag, vi har kontakt med företag i Gbg och tro mig, det var flera företag som hade fullkomligt tomma orderböcker. Inte ett jobb inom ett par månader.

Det var iofs inte en exportfirma men det fungerar på samma sätt, om ingen köper så måste man säga upp arbetskapacitetsöverskottet.

För övrigt så är inte statskassan tom och statsskulden ökar inte. Kom gärna med lite källor till dina kioskvältaruttalanden.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker det är intressant att trådskaparen ägnar större delen av sina resonemang på att klanka ner på det han inte röstar på. Istället borde han vara konstruktiv och prata om vad de han förespråkar vill göra, och HUR de vill göra det.

Jag klankar ner på de förändringar som gjorts som jag anser vara negativa. Lösningen är då ganska självklar anser jag.

Sen att Alliansen anhängare tror att bidragstagare helt plötsligt kommer att försvinna är ju ganska roligt...och att dom använder sig av samma argument som för 4år sedan.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och vad är skillnaden mot en helt "vanlig" Ekman då?

För övrigt så är inte statskassan tom och statsskulden ökar inte. Kom gärna med lite källor till dina kioskvältaruttalanden.

Jag vet att statsskulden inte ökar, för inga pengar har satsats under krisen, bara nedskärningar!

Då måste skilja på fack och a-kassa. Akademikernas a-kassa kostar 90 spänn, det är det enda jag betalar.

Måste säga att den verkar riktigt bra!

Genom Metall ligger den på 390sek/mån om man är medlem
Utan medlemsavgift 407sek/månad.

Genom Kommunal ligger den på genomsnitt 601sek/mån. Avgiften består av två delar, en grundavgift och en procentavgift.

Alfa-kassan för att vara ansluten är 416sek/mån.
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Och vad är skillnaden mot en helt "vanlig" Ekman då?



Jag vet att statsskulden inte ökar, för inga pengar har satsats under krisen, bara nedskärningar!



Måste säga att den verkar riktigt bra!

Genom Metall ligger den på 390sek/mån om man är medlem
Utan medlemsavgift 407sek/månad.

Genom Kommunal ligger den på genomsnitt 601sek/mån. Avgiften består av två delar, en grundavgift och en procentavgift.

Alfa-kassan för att vara ansluten är 416sek/mån.

Unionen:
dag är grundavgiften för Unionens arbetslöshetskassa 96 kronor för förbundsanslutna medlemmar och 99 kronor för direktanslutna medlemmar. Arbetslöshetsavgiften är 128 kronor per månad. Totalt är medlemsavgiften 224 eller 227 kronor för dig som inte anses vara arbetslös.

Dessutom så har dom en lagom billig försäkring för dom som tjänar lite mer:

Om du har en lön på 30 000 kr/mån och blir av med ditt jobb får du 11 158 kr/mån i ersättning från a-kassan efter skatt (räknat på skattetabell 30 kolumn 5). Med Unionens inkomstförsäkring kompletteras din a-kassa så att du verkligen får 80 % av din lön, det vill säga 17 228 kr/mån efter skatt i detta fall. Du tjänar alltså 6 070 kr/mån med inkomstförsäkringen.
Har du en lön över 30 000 kr/mån blir ersättningen från inkomstförsäkringen ännu större.
Premien för den frivilliga försäkringen är 50 kr per månad om du har en lön mellan 18 700 kr/mån och upp till 36 000 kr/mån. Har du en inkomst högre än 36 000 kr/mån är premien 100 kr/mån.
Att kommunal har en procentbaserad avgift är ju skrämmande.
Dom som tjänar sämst i landet(ofta tjänar väldigt dåligt ) betalar den absolut högsta avgiften, både fack och a-kassa !!
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag är väl egentligen lite socialdemokratisk i tänket men med häxan bakom rodret tillsammans med vänsterpartiet (läs kommunisterna) så gör jag fan vad som helst för att dom INTE skall vinna valet. att se mona sahlin som statsminister är som att se göran persson som kung fu och fitness mästare...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
jag är väl egentligen lite socialdemokratisk i tänket men med häxan bakom rodret tillsammans med vänsterpartiet (läs kommunisterna) så gör jag fan vad som helst för att dom INTE skall vinna valet. att se mona sahlin som statsminister är som att se göran persson som kung fu och fitness mästare...

Inget som säger att du måste rösta på Sahlin, finns fler inom samma parti :D
reinfeldt-sahlin.gif
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
För dom som har missat det, eller inte är så insatta i de olika parierna i Alliansen, så har dom öppnat en träffpunkt inne i Aveny Gallerian där jag jobbar.

Det är mycket aktiviteter där, och föredrag om både jobb, miljö, studentfrågor mm. Det brukar vara rätt så intressant att lyssna på och ställa frågor.

Härromdagen hade de komunpolitikerna för Göteborg där och pressenterade olika förslag inför nästa mandatperiod. Vilket va väldigt informativt och givande, dels för att man själv får ställa frågor och dels för att det är massor med folk i olika åldrar och med olika bakgrund där och ställer frågor som man själv kanske inte ställt :)


Vill man inte lyssna så kan man iallafall traska in och få kaffe, gummibjörnar och/eller ett "Alliansen 2010" suporterband :)

För er som är intresserade alltså :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fråga till trådskaparen:

Vill du alltså, på fullt allvar och med handen på hjärtat, se Måna som statsminister? Åly som finansminister? Maria som miljöminister?

Skattehöjningar, förstatligande av företag, återgång till bidragsamhället, avskaffning av ROT och RUT.

Allvarligt, hur fan tänker du? Tänker du överhuvudtaget?
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Kul tråd:)! Kul också att du uttryckligen skriver vilket parti du känner samhörighet med! Egentligen borde ju var och ens beteende, yttranden och handlingar ganska klart avspegla vilken politisk inställning vederbörande har ... men å andra sidan är det ju många som inte lever som de lär!

"...Personligen är jag Socialdemokrat, och har en syn på att ingen ska behöva vara hemlös eller svälta. En human syn samt en syn på samhället där alla har tillgång till sjukvård, skola etc, och det betalar jag gärna ett par hundra extra i skatt varje månad..."

Personligen är jag inte demokrat. Jag upplever att många svenskar, i.a.f av de man samverkar med i denna stad, är totalt ointresserade av politik förutom just veckan före valet vart fjärde år, och för dessa skulle antagligen en lättviktsdiktatur av Singapore-snitt fungera både bättre och billigare än det styre vi har idag. Men, tills jag fått ihop de 4000 namnunderskrifterna (eller vilket exakt antal det nu är) för att starta mitt egna parti som skall införa ett annat styre, så röstar jag i valet för att minimera skadan på vårt samhälle:). Hittills har jag i riksdagsvalet röstat på Centern, Moderaterna och senast, Folkpartiet!

"...Skillnaden idag är att det är mycket lättare att bli bidragstagare med Alliansens politik. Högre kostnader för A-kassa, vilket inte gynnar lågavlönade ungdomar, samt kortare tid med arbetslöshetsersättning, vilket inte gynnar någon.

*För er som inte vet är A-kassan inte ett bidrag, utan en dyr försäkring som ger ersättning vid arbetslöshet..."


Lustigt ... jag upplever alliansens politik som att det i.a.f är svårare att förbli bidragstagare. Det tror jag även är syftet!

Jag håller heller inte med dig alls om att A-kassan är en dyr försäkring. Hela försäkringsmodellen bygger ju på att man försäkrar sig mot en exceptionell händelse. Om händelsen tenderar att bli regel snarare än undantag så är det ju logiskt att avgiften måste höjas, precis som för sporthojsförsäkringarna. I mina ögon är det fortfarande en relativt billig försäkring i förhållande till vad den ger om den måste betalas ut. Efter förra valet var det konstigt nog många som begärde utträde ur sina resp. A-kassor för att avgifterna höjdes. För mig är det dock jävligt svårt att förstå en människa som prioriterar bort sin inkomstförsäkring mot konsumtion av ej nödvändiga produkter (de jag personligen känner som gjorde på detta vis hade inga problem att samtidigt köpa bärs på krogen för 50-60 spänn glaset).

"...För dem som redan är arbetslösa och är på väg mot bidragen har Alliansen nästan tagit bort utbildningsmöjligheter genom Arbetsförmedlingen för att kunna söka sig till andra arbetsområden. Möjligheten finns till utbildning, men är minimal, och bidragstagare har förtur till dessa utbildningar. Istället för att satsa mer för att öka kunskapsbredden för arbetslösa samt människor som hamnat utanför samhället anser Alliansen att skattesänkningar är svaret på problemen..."

Om jag förstod det rätt så var den stora stötestenen att Alliansen tagit bort flertalet Komvux-platser? Att tro att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden bara för att man, i många fall, börjar om gymnasiet tycker jag låter naivt. Om jag förstått siffrorna rätt så är det ju ett problem för ungdomar som just avslutat sin gymnasieutbildning att slå sig in på arbetsmarknaden. Om den ansökningsgruppen ökar borde det inte bli lättare??? Om man istället vill söka sig in i högre studier för att öka kunskapsbredden så finns ju där fortfarande formidabla möjligheter ... om man tror att det leder till arbete. Där får ju dock de flesta göra en egen ekonomisk satsning genom ett ganska förmånligt studielånssystem.

Vilka skall man lägga de ekonomiska resurserna på (i utbildningen) tycker Du? De som går i skolan för första gången eller de som inte tog den på allvar när de hade chansen?

"...Tror DU att det har blivit färre eller fler bidragstagare sen Alliansen kom till makten?"

Jag tror det har blivit färre jämfört med om Sossarna hade regerat under samma tidsperiod!:)


Gör som Braveheart hade gjort ... rösta på Vägvalet-Göteborg i kommunalvalet! "...they can never take our freedom!!!"

\m/
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
*För er som inte vet är A-kassan inte ett bidrag, utan en dyr försäkring som ger ersättning vid arbetslöshet.

Det där är ju väldigt subjektivt... eftersom a-kassan delvis finansieras av staten kan man argumentera att den är både billig för medlemmarna och att det är ett bidrag.

"...medlemmar står via sina medlemsavgifter för ungefär 45-50 procent av den totala kostnaden för arbetslöshetsförsäkringen"
www.samorg.org

Hur mycket har ni kvar av skattesänkningen i plånboken nu?

Alltihop... förutom lite till bil/mc-försäkringen vad jag kan komma på. inge fack eller a-kassa eller sån skit här...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kul tråd:)! Kul också att du uttryckligen skriver vilket parti du känner samhörighet med! Egentligen borde ju var och ens beteende, yttranden och handlingar ganska klart avspegla vilken politisk inställning vederbörande har ... men å andra sidan är det ju många som inte lever som de lär!

"...Personligen är jag Socialdemokrat, och har en syn på att ingen ska behöva vara hemlös eller svälta. En human syn samt en syn på samhället där alla har tillgång till sjukvård, skola etc, och det betalar jag gärna ett par hundra extra i skatt varje månad..."

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Man har ju vissa delar ur flera partier som avspeglar ens tycke och tankar. Men ett parti som står för lite mer än dom andra. För att jag anser att ingen ska behöva vara utan tak och mat, betyder inte det att jag bjuder hem hemlösa och ger dom ett mål mat...

"...Skillnaden idag är att det är mycket lättare att bli bidragstagare med Alliansens politik. Högre kostnader för A-kassa, vilket inte gynnar lågavlönade ungdomar, samt kortare tid med arbetslöshetsersättning, vilket inte gynnar någon.

*För er som inte vet är A-kassan inte ett bidrag, utan en dyr försäkring som ger ersättning vid arbetslöshet..."


Lustigt ... jag upplever alliansens politik som att det i.a.f är svårare att förbli bidragstagare. Det tror jag även är syftet!

Jag håller heller inte med dig alls om att A-kassan är en dyr försäkring. Hela försäkringsmodellen bygger ju på att man försäkrar sig mot en exceptionell händelse. Om händelsen tenderar att bli regel snarare än undantag så är det ju logiskt att avgiften måste höjas, precis som för sporthojsförsäkringarna. I mina ögon är det fortfarande en relativt billig försäkring i förhållande till vad den ger om den måste betalas ut. Efter förra valet var det konstigt nog många som begärde utträde ur sina resp. A-kassor för att avgifterna höjdes. För mig är det dock jävligt svårt att förstå en människa som prioriterar bort sin inkomstförsäkring mot konsumtion av ej nödvändiga produkter (de jag personligen känner som gjorde på detta vis hade inga problem att samtidigt köpa bärs på krogen för 50-60 spänn glaset).

Ja, syftet med att reglera ersättningsnivå samt ersättningstid för arbetslöshetsförsäkringen är att sätta press på arbetssökande. Men vad händer när jobben inte finns, personen inte är attraktiv på arbetsmarknaden, eller inte är berättigad till ersättning från A-kassan?
300 dagar låter som en lång tid, men den tiden går fort. Och vad händer när du blir utförsäkrad?

Jag anser att försäkringen är dyr om man ser vad den är värd i ersättning. Utnyttjas hela perioden varierar ersättningen mellan 96.000-204.000 beroende på vad du är berättigad till. Men för mig är den tryggheten som kostar 390sek/mån värt det, men för den del behöver jag inte anse den vara prisvärd.

"...För dem som redan är arbetslösa och är på väg mot bidragen har Alliansen nästan tagit bort utbildningsmöjligheter genom Arbetsförmedlingen för att kunna söka sig till andra arbetsområden. Möjligheten finns till utbildning, men är minimal, och bidragstagare har förtur till dessa utbildningar. Istället för att satsa mer för att öka kunskapsbredden för arbetslösa samt människor som hamnat utanför samhället anser Alliansen att skattesänkningar är svaret på problemen..."

Om jag förstod det rätt så var den stora stötestenen att Alliansen tagit bort flertalet Komvux-platser? Att tro att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden bara för att man, i många fall, börjar om gymnasiet tycker jag låter naivt. Om jag förstått siffrorna rätt så är det ju ett problem för ungdomar som just avslutat sin gymnasieutbildning att slå sig in på arbetsmarknaden. Om den ansökningsgruppen ökar borde det inte bli lättare??? Om man istället vill söka sig in i högre studier för att öka kunskapsbredden så finns ju där fortfarande formidabla möjligheter ... om man tror att det leder till arbete. Där får ju dock de flesta göra en egen ekonomisk satsning genom ett ganska förmånligt studielånssystem.

Nej, komvux var inte vad jag syftade på, men ingår i en del.
En arbetssökande är tvungen att skriva in sig på Arbetsförmedlingen och följa deras handlingsplan, för att vara berättigad a-kassa. I dagsläget kan Arbetsförmedlingen endast bistå med en tidsbegränsad jobbcoach samt ev praktikplats, Thats It! Är man bilmek och söker tex inom logistik för att byta inriktning så hade en Logistik A-kurs förbättrat chanserna vid en jobbintervju, och kanske en truckbehörighet. Det ska vara lätt att hitta rätt, är du arbetslös så är det på Arbetsförmedlingen du ska få den hjälp DU behöver för att komma ut i arbetslivet igen. Arbetsförmedlingen ger ingen jobb, men dom ska bistå med hjälp och vägledning, oavsett om det är utbildning, coachning eller utformning av ett CV. Detta är utbildningar som inte behöver bekostas av Svenska staten, utan det finns globaliseringsfonder som finns till för bla detta som söks genom ESF-rådet, du vet dom där ~25 miljarderna Sverige betala till EU men inte söker tillbaka.

Vilka skall man lägga de ekonomiska resurserna på (i utbildningen) tycker Du? De som går i skolan för första gången eller de som inte tog den på allvar när de hade chansen?
Båda så klart! Den som anser sig behöva mer kunskap ska få den möjligheten. Gäller det akademiska utbildningar eller andra omfattande så vilar inte det på Arbetsförmedlingens bord, utan det är individen som får söka studiestöd. Men individen måste få hjälp med hur/vart/när man söker samt vilken utbildning som motsvarar individens intresse.

Den som inte tog utbildningen på allvar när den hade chansen har troligen mognat i sitt tankesätt om utbildning står på schemat...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det där är ju väldigt subjektivt... eftersom a-kassan delvis finansieras av staten kan man argumentera att den är både billig för medlemmarna och att det är ett bidrag.

"...medlemmar står via sina medlemsavgifter för ungefär 45-50 procent av den totala kostnaden för arbetslöshetsförsäkringen"
www.samorg.org

En försäkring är en försäkring, oavsett vem som säljer den. Arbetslöshetskassorna säljer en arbetslöshetsförsäkring.

Ersättning från den här försäkringen betalas ut till personer som är medlemmar i en a-kassa.
www.samorg.org
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
En försäkring är en försäkring, oavsett vem som säljer den. Arbetslöshetskassorna säljer en arbetslöshetsförsäkring.

Ersättning från den här försäkringen betalas ut till personer som är medlemmar i en a-kassa.
www.samorg.org

Kännetecknen för en försäkring är ju att premierna täcker utbetalningarna, att premiernas storlek är kopplad till risken för föräkringen att falla ut osv.

Vi kan väl säga att det är en försäkring till 50 % och ett bidrag till 50 %.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Har sagt det hela tiden iaf.. Alliansen vinner med minst 6% marginal.. min optimistiska sida säger 10%.

Finns en hel del utlandssvenskar och folk i arbete som har vett i skallen som inte är med på eller inte har tid med att efter en arbetsdag sitta med SCB's 10 sidors mätning o kryssa och sedan skicka in.

Tiv
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
som arbetare/medelsvensson så röstar jag åt de röda hållet..!
Att rösta på något annat typ blått är som att rösta emot sig själv enligt mig..! Då kan man lika gärna kasta sin röst i sjön alt. rösta blankt..!

Sedan när ni arbetare/medelsvensson ångra er att ni röstade blått så kan jag hänvisa er till.. "Finns i sjön"

ps, det är vad jag tycker ds.
ps2, jag har aldrig gillat att sparka på någon som redan ligger ner ds.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Genom Metall ligger den på 390sek/mån om man är medlem
Utan medlemsavgift 407sek/månad.

Är det olika avgifter för olika metallförbund då kanske, visserligen fattar jag nada av detta men på min senaste lönelapp står det:

Fackföreningsavgift Metall: 502,29:-
Höjd egenavgift a-kassan: 300,00:-

Skulle det då vara att 90:- av dom 502 kronorna i fackavgiften e en a-kasse avgift?

Dyrt att vara med i facket e det iaf :rolleyes:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fackföreningsavgift Metall: 502,29:-
Höjd egenavgift a-kassan: 300,00:-

Skulle det då vara att 90:- av dom 502 kronorna i fackavgiften e en a-kasse avgift?

Det stämmer.

Volvo specificerade höjningen separat på lönebeskedet. Troligen i samråd med facket för att fackavgiften inte skulle se så dyr ut (min egna tanke enbart) och tappa medlemmar i onödan.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det stämmer.

Volvo specificerade höjningen separat på lönebeskedet. Troligen i samråd med facket för att fackavgiften inte skulle se så dyr ut (min egna tanke enbart) och tappa medlemmar i onödan.
Nej, det gäller att lura så många som möjligt att betala till Partiet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top