Kul tråd
! Kul också att du uttryckligen skriver vilket parti du känner samhörighet med! Egentligen borde ju var och ens beteende, yttranden och handlingar ganska klart avspegla vilken politisk inställning vederbörande har ... men å andra sidan är det ju många som inte lever som de lär!
"...Personligen är jag Socialdemokrat, och har en syn på att ingen ska behöva vara hemlös eller svälta. En human syn samt en syn på samhället där alla har tillgång till sjukvård, skola etc, och det betalar jag gärna ett par hundra extra i skatt varje månad..."
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Man har ju vissa delar ur flera partier som avspeglar ens tycke och tankar. Men ett parti som står för lite mer än dom andra. För att jag anser att ingen ska behöva vara utan tak och mat, betyder inte det att jag bjuder hem hemlösa och ger dom ett mål mat...
"...Skillnaden idag är att det är mycket lättare att bli bidragstagare med Alliansens politik. Högre kostnader för A-kassa, vilket inte gynnar lågavlönade ungdomar, samt kortare tid med arbetslöshetsersättning, vilket inte gynnar någon.
*För er som inte vet är A-kassan inte ett bidrag, utan en dyr försäkring som ger ersättning vid arbetslöshet..."
Lustigt ... jag upplever alliansens politik som att det i.a.f är svårare att förbli bidragstagare. Det tror jag även är syftet!
Jag håller heller inte med dig alls om att A-kassan är en dyr försäkring. Hela försäkringsmodellen bygger ju på att man försäkrar sig mot en exceptionell händelse. Om händelsen tenderar att bli regel snarare än undantag så är det ju logiskt att avgiften måste höjas, precis som för sporthojsförsäkringarna. I mina ögon är det fortfarande en relativt billig försäkring i förhållande till vad den ger om den måste betalas ut. Efter förra valet var det konstigt nog många som begärde utträde ur sina resp. A-kassor för att avgifterna höjdes. För mig är det dock jävligt svårt att förstå en människa som prioriterar bort sin inkomstförsäkring mot konsumtion av ej nödvändiga produkter (de jag personligen känner som gjorde på detta vis hade inga problem att samtidigt köpa bärs på krogen för 50-60 spänn glaset).
Ja, syftet med att reglera ersättningsnivå samt ersättningstid för arbetslöshetsförsäkringen är att sätta press på arbetssökande. Men vad händer när jobben inte finns, personen inte är attraktiv på arbetsmarknaden, eller inte är berättigad till ersättning från A-kassan?
300 dagar låter som en lång tid, men den tiden går fort. Och vad händer när du blir utförsäkrad?
Jag anser att försäkringen är
dyr om man ser vad den är värd i ersättning. Utnyttjas hela perioden varierar ersättningen mellan 96.000-204.000 beroende på vad du är berättigad till. Men för mig är den tryggheten som kostar 390sek/mån värt det, men för den del behöver jag inte anse den vara prisvärd.
"...För dem som redan är arbetslösa och är på väg mot bidragen har Alliansen nästan tagit bort utbildningsmöjligheter genom Arbetsförmedlingen för att kunna söka sig till andra arbetsområden. Möjligheten finns till utbildning, men är minimal, och bidragstagare har förtur till dessa utbildningar. Istället för att satsa mer för att öka kunskapsbredden för arbetslösa samt människor som hamnat utanför samhället anser Alliansen att skattesänkningar är svaret på problemen..."
Om jag förstod det rätt så var den stora stötestenen att Alliansen tagit bort flertalet Komvux-platser? Att tro att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden bara för att man, i många fall, börjar om gymnasiet tycker jag låter naivt. Om jag förstått siffrorna rätt så är det ju ett problem för ungdomar som just avslutat sin gymnasieutbildning att slå sig in på arbetsmarknaden. Om den ansökningsgruppen ökar borde det inte bli lättare??? Om man istället vill söka sig in i högre studier för att öka kunskapsbredden så finns ju där fortfarande formidabla möjligheter ... om man tror att det leder till arbete. Där får ju dock de flesta göra en egen ekonomisk satsning genom ett ganska förmånligt studielånssystem.
Nej, komvux var inte vad jag syftade på, men ingår i en del.
En arbetssökande är tvungen att skriva in sig på Arbetsförmedlingen och följa deras handlingsplan, för att vara berättigad a-kassa. I dagsläget kan Arbetsförmedlingen endast bistå med en tidsbegränsad jobbcoach samt ev praktikplats, Thats It! Är man bilmek och söker tex inom logistik för att byta inriktning så hade en Logistik A-kurs förbättrat chanserna vid en jobbintervju, och kanske en truckbehörighet. Det ska vara lätt att hitta rätt, är du arbetslös så är det på Arbetsförmedlingen du ska få den hjälp DU behöver för att komma ut i arbetslivet igen. Arbetsförmedlingen ger ingen jobb, men dom ska bistå med hjälp och vägledning, oavsett om det är utbildning, coachning eller utformning av ett CV. Detta är utbildningar som inte behöver bekostas av Svenska staten, utan det finns globaliseringsfonder som finns till för bla detta som söks genom ESF-rådet, du vet dom där ~25 miljarderna Sverige betala till EU men inte söker tillbaka.
Vilka skall man lägga de ekonomiska resurserna på (i utbildningen) tycker Du? De som går i skolan för första gången eller de som inte tog den på allvar när de hade chansen?
Båda så klart! Den som anser sig behöva mer kunskap ska få den möjligheten. Gäller det akademiska utbildningar eller andra omfattande så vilar inte det på Arbetsförmedlingens bord, utan det är individen som får söka studiestöd. Men individen måste få hjälp med hur/vart/när man söker samt vilken utbildning som motsvarar individens intresse.
Den som inte tog utbildningen på allvar när den hade chansen har troligen mognat i sitt tankesätt om utbildning står på schemat...