Poll angående polisjakten i Kalla fakta

Vilka av följande påståenden håller du med om.


  • Antal röstningar
    0

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
OBSERVERA! Detta är en flervalspoll!


Håll debatten i följande befintliga tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253020-Kalla-fakta-Granskar-polisjakt-18-4-21-30-TV4

I denna tråd svarar vi bara på pollen samt motiverar svaren. Och möjligen ställer frågor vid oklarheter.

Vilka av följande påståenden håller du med om.

1.) Det var helt polisens fel att Christopher dog! Dom skulle ha avbrutit totalt och låtit Christopher komma undan.
2.) Det var helt Christophers eget fel! Han får ansvara för sina egna handlingar och polisen gjorde bara sitt jobb.
3.) Både polis och Christopher delar ansvaret.
4.) Det var en race incident, dvs bara en olycklig omständighet under jakten och både Christopher och polisen gjorde vad som även jag skulle ha gjort under omständigheterna.
5.) Polisen gjorde rätt som ville vänta in en solklar körkortsindragning före dom stoppade Christopher.
6.) Det var rätt av polisen att vänta in förstäkning innan dom försökte stoppa honom för det var solklar att en MC utan nummerplåt stannar inte frivilligt.
7.) Polisen skulle sprungit ut och plockat MC-nyckeln vid rödljuset trots att det då inte fanns tillräckligt stort brott för körkortsindragning.
8.) Polisen var mesar som inte vågade stoppa Christopher utanför MC-Donalds

Körkort eller inte så hadde grabben erfarenhet av att köra hoj. Så att Christopher aldrig skulle ha satt sig på hojen kan man ju tycka men det är lite för mycket efterklokhet och moralpolisande. Vi utgår från att han var vilken random bus-biker som helst.
 
Last edited:

jetson

Guest
Det skapades en poll förra gången. Den tråden låstes också.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Svarade nr3 men med vissa reservationer.
Christopher är själv vållande till olyckan, däremot är inte polisen felfri. Varför avbryter man inte när man får order från befälen, varför kör man inte med sina blåljus, missa omkörningar verkar direkt vansinniga speciellt med tanke på att man är långt efter mc'n.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Svårt, helt Christophers fel att han dog /efter en serie dåliga beslut) men polisen utsatte andra för en del fara som var värre än en körkortsindragning.
Får svara både 2 och 3
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag tog nr 7, jag funderade mycket på nr2 oxå men eftersom det känns som polisen ska vara den VISARE mannen borde det gjort avslut innan fler brott begås. trist att se poliser invänta fler brott i hopp om att dom kan dömma denne till högre straff!
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Solklart - Det var helt Christophers eget fel! Han får ansvara för sina egna handlingar och polisen gjorde bara sitt jobb.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Någon som vet vems mamma hon andra var bredvid christoffers i debatten? hennes son hade tydligen också dött när han blev jagad av polisen för typ 4år sedan? artikel eller dyl?
 

Duke2k

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Röstade på 2:an.

7.) Polisen skulle sprungit ut och plockat MC-nyckeln vid rödljuset trots att det då inte fanns tillräckligt stort brott för körkortsindragning.

Öhm, va!? Han drog ju förbi den stillastående polisbilen i ca 200 km/h.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker det saknas ett alternativ i pollen.
Han ägde ju inte motorcykeln, hade inget körkort.
Christoffer dog för motorcykelns ägare lät honom köra den.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Det var Christoffers fel, han valde att dra och gjorde en del andra tokiga beslut på vägen...

Sen kan jag ju tycka att polisen kanske borde jobba lite annorlunda och stoppa honom redan inne i stan, han hade ju trots allt redan gjort sig skyldig till brott då, och det är väl det vi har poliser till?

Trist hur som helst, jag förstår dom anhöriga som försöker hitta en syndabock, det kanske blir lättare att gå vidare då...

/ Svensken
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
3,7 och 8.

Tycker att insatsens intensitet överstiger brottets straff. Reagerade personligen på att det inte tycks förekomma några blåljus i på ett antal ställen under jakten när de borde haft dem på.
Polisen ska inte köra på det viset utan att ha målad bil eller blåljus, för andras och sin egen säkerhet.

Självklart får Christopher ta sitt ansvar i det hela men polisen kunde ingripit tidigare och skött det snyggare. 200+ i omålad bil utan blåljus i den trafiken är inte OK, lika lite som det är att köra utan KK och skylt i de hastigheterna.

Det är en tragisk historia som jag hoppas får folk att tänka efter ett par gånger innan de gör något liknande, både poliser och motorcyklister. Man ska nog inte förringa polisernas känslor i denna historian heller då de antagligen funderar väldigt mycket över sitt agerande. Spelar ingen roll om det är deras jobb eller inte, de har garanterat tänkt "tänk om..." ett flertal tillfällen.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag röstade nr 2.

Tycker det saknas ett alternativ i pollen.
Han ägde ju inte motorcykeln, hade inget körkort.
Christoffer dog för motorcykelns ägare lät honom köra den.

Hur kan det vara det? Det va ju Christoffer som valde att köra. Han hade inte behövt sätta sig på hojen bara för att han fick.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Kört hoj sen 81 och har aldrig behövt att samtala med polisen. Sen om det beror på laglig hastighet eller en bra gasrulle låter jag vara osagt. C och V såg det som ett race, och då accepterar jag det och röstade även så.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Även om polisen hade tagit Christoffer så kvarstår faktum att det handlar om e trafikförseelse. Hade han rånat en bank, mördat någon eller liknande hade ingen ifrågasatt jakten.

Polisens insats var starkt överdriven, men naturligtvis hade Christoffer själv när som helst kunnat köra in till väggrenen och gett upp. Ansvaret är självklart delat.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top