POLL: Vad tjänar ni som tränar/tävlar i roadracing?

Inkomst/mån (stängd poll)

• Antal röstningar
    0

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Chrille skrev:
Att jobba ute i Europa på kontrakt ger goda möjligheter ibland, men det är naturligtvis inte självklart att tjäna stora pengar jämt och hade det varit enkelt hade vi alla gjort det, hela tiden.
Men det är inte så konstigt att det måste vara mysko.

Jepp, det handlar lite om att ha flyt och träffa rätt folk, men framför allt att alltid vara beredd på att flytta och ta lite risker. Jag hade aldrig längre än 3 månaders kontrakt som blev förlängda med ett par veckor kvar till slutdatum. Jobbet i tyskland fick jag med 1.5 veckas varsel och då bodde jag med tjej i Dublin på Irland. Bara att packa väskorna och flytta.
Jag tyckte dom här åren var riktigt festliga men man var ju tvungen att leva som en luffare.

Flera kompisar hemma gnällde på att man hade det så jäkla bra. En av dom polarna fixade jag ett jobb i mitt team samt lägenhet så det var bara för honom att åka ner och tjäna storkovan. Men då lät det plötsligt "nah, men jag har just köpt bil och ska få lite löneförhöjning och träffat en tjej och man vet ju inte om det bara är tre månader och blablabla..." Helt ok att tycka så men då får man ju lov att gå här hemma och knega också :)

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Don Quixote skrev:
...
Jag tyckte dom här åren var riktigt festliga men man var ju tvungen att leva som en luffare.
....

Jag har en ny toppnotering som faktiskt var extrem även i sammanhanget - 1 månad i Algeriet med ca 2,5 dygns förvarning.

Och Nytekno - kunden betalade 110 dollar i timmen för mig.....men tyvärr fanns det visst arbetsgivare i mellanleden som ville ha kakan den här gången.

Don Quixote skrev:
...
Flera kompisar hemma gnällde på att man hade det så jäkla bra. En av dom polarna fixade jag ett jobb i mitt team samt lägenhet så det var bara för honom att åka ner och tjäna storkovan. Men då lät det plötsligt "nah, men jag har just köpt bil och ska få lite löneförhöjning och träffat en tjej och man vet ju inte om det bara är tre månader och blablabla..." ....:)

Just det där har ju gjort en lite överkänslig för kommentarer som i den här tråden.

Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Hm Runt 10000:- i månaden.
Dock så bor man hemma..
I karlskoga så hade jag 50 kr kvar av min lön efter Sm/so.
Va fan det kostar att ligga på topp ny ska man bara betala nya r6:an en baggis haha :huvet

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
Satte sig förkylningen på synapserna eller vadå? 500 spänn i timmen, 200 timmar i månaden? Vad är konstigt?
Personligen har jag aldrig varit erbjuden mer än 450 i timmen men jag har inte heller ingenjörsutbildning. Utanför 40-timmarsveckan med kollektiv-avtal finns en annan värld.
Bah, 200 timmar i månaden är väl inget! När jag jobbade i Norge 1993 snittade jag 110 timmar i veckan under 6 veckor... :brinnerup

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Och Nytekno - kunden betalade 110 dollar i timmen för mig.....men tyvärr fanns det visst arbetsgivare i mellanleden som ville ha kakan den här gången.
Det kan du ge dig fan på. Inga konsulthjon ska tjäna pengar på vår bekostnad. :mad:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Det kan du ge dig fan på. Inga konsulthjon ska tjäna pengar på vår bekostnad. :mad:

Giriga jävlar :mad: Nu får jag fortsätta att åka Opel-jävel pga er.

Torkel skrev:
Bah, 200 timmar i månaden är väl inget! När jag jobbade i Norge 1993 snittade jag 110 timmar i veckan under 6 veckor... :brinnerup

Men så ser du lite sleten ut också.... :pannkyss

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Allt det här om hur man tjänar storkovan är ganska ointressant i det här sammanhanget. Jag tycker det är underförstått att den här tråden handlar om inkomst v s RR. Det många (Chrille, DQ, m fl) talar om är rena guldgrävarhistorier. Hur ska man kunna bedriva någon form av konsekvent och seriös träning och tävlande i RR under de förutsättningarna? Nej, det är underförstått att med inkomst avses 40-timmars arbetsvecka på fast plats med möjlighet att kompa halvdagar för träning och att ta enstaka semesterdagar i samband med tävlingar, alltså ett helt vanligt nio-till-fem-jobb och då ÄR 100000 kr i måndaslön mycket ovanligt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
Allt det här om hur man tjänar storkovan är ganska ointressant i det här sammanhanget. ......... alltså ett helt vanligt nio-till-fem-jobb och då ÄR 100000 kr i måndaslön mycket ovanligt.

Håller väl egentligen med dig. Tycker bara att det är fult att högljutt misstänka skumrask-affärer.

Konsekvent träning? Hur var det med "skitig, lönnfet rookie med cigg i mungipan". Hoppas att Johan återvänder så att det blir lite ordning i depåerna.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
You lucky lucky bastard.

Jag bodde i en skokartong på motorvägen och fick betala 50 öre i timmen för att borsta trappen med tandborste.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Allt handlar om prioteringar, leva snålt, endast lägga pengar på RR, lägg ner alla andra intressen, lägg alla dina välförtjänta pengar på RR så klarar man sig faktiskt på rätt så lite pengar ändå.

Glöm att köpa kläder och liknande, varken jag eller swedie har några hela byxor, man byter mellan två par, alla kläder är nedfläckade med olja, man lever kanske lite luffarstil men och, det är värt det.

Många verkar tro att RR människor är rika och kan slösa pengar runt omkring sig men dom flesta spenderar alla pengar dom har, även fast dom egentligen inte har råd.

:tummenupp för alla RR-åkare, skönare människor får man leta efter.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Men det är inte så konstigt att det måste vara mysko.
Nåja, den enda i min bekantskapskrets som tjänar rktigt bra har en månadslön på 58.000 kr. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag fick veta det. 100.000 kr i månaden leder förstås tankarna till ljusskygg verksamhet om det inte är lön till en mycket högt uppsatt chef, jurist, chefsöverläkare etc.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Nåja, den enda i min bekantskapskrets som tjänar rktigt bra har en månadslön på 58.000 kr. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag fick veta det. 100.000 kr i månaden leder förstås tankarna till ljusskygg verksamhet om det inte är lön till en mycket högt uppsatt chef, jurist, chefsöverläkare etc.
Tror (vet) att det finns många i finanssvängen som drar in 100000 kr och mer både med och utan bonusar. Inte så värst ljusskyggt. En kompis blev värvad till London som mäklare och fick 5 mille för att till att börja med byta jobb. När de diskuterade lön så var svaret att inte oroa sig för den biten, det enda de har är pengar... :D
Så man har ju valt helt fel bransch (civilingenjör som myshackar C++ för en riktigt cool träscanner, se www.woodeye.se)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Torkel skrev:
En kompis blev värvad till London som mäklare och fick 5 mille för att till att börja med byta jobb.

Skumt, utan förbehåll?
Första dan på jobbet:
"Ja, just det jag glömde säga upp mig från mitt förra kneg - vi hörs."

I övrigt förstår jag inte vad det är för missnöje som ligger och gror över att en del tjänar bra, jättekonstigt är det.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nyteknik skrev:
100.000 kr i månaden leder förstås tankarna till ljusskygg verksamhet

Hehe, reflekterade inte ens över att det var det det du syftade på. Hade det varit ljusskygg verksamhet hade man nog gjort bäst i att vara tyst kanske :)

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
#57 Thundrace skrev:
Vanlig knegare...12 år i branschen..väldigt mkt ansvar..ca 45 ut... :tummenupp

Hehe...

Då var den ekonomiska biten löst :tummenupp

Själv har jag efter 4,5 års högskoleutbildning och 10 års yrkeslivserfarenhet 307.000 (N)kr/år i grundlön.

Räknar man sen kvällar, helger och nätter samt övertid så blir det lite mer. Men när skatt och racing är betalt så har man feta inkassokrav att betjäna :hihi

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
CaféRacer skrev:
Skrämmande?! ..just det, vi befinner oss i småaktiga och avundsjuka Sverige :4skrika

Har tjänat det med nrä jag va till sjöss då låg man på ca 40 rakt ut i fickan på it avtal så handlar inte om det va mer det att det är så många här som gör det trodde faktiskt att dom flesta på Sporthoj va medel inkomst tagare fått den uppfattningen när jag har pratat med folk

nu ligger jag på ca 26 i månaden som snickare så jag klarar mej oroa dej inte för de du
:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Student, allting går till racingen mer eller mindre, har tom slutat köpa CD-skivor :gråta och dricker folköl för 15kr/sexpacket när jag festar.....

sandstream

Guest
Torkel skrev:
När de diskuterade lön så var svaret att inte oroa sig för den biten, det enda de har är pengar... :D
:hihi
Så har aldrig mina tidigare arbetsgivare sagt.
Nu sätter jag min egen lön :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Skumt, utan förbehåll?
Första dan på jobbet:
"Ja, just det jag glömde säga upp mig från mitt förra kneg - vi hörs."

I övrigt förstår jag inte vad det är för missnöje som ligger och gror över att en del tjänar bra, jättekonstigt är det.
Vem är missnöjd? Jag hickade till när jag läste att DQ kvitterade ut 60.000 kr varje månad från sitt tidiagare jobb. Som jag skrev är det mer än vår gode Göran Persson. Inte är det väl så konstigt att man blir nyfiken? Lön och politisk hemvist skapar alltid debatt - det är väl bra och behöver inte betyda att man är missunsam. Det finns ju något djupt orättvist i allt lönearbete. Jag är övertygad om att de allra flesta anstränger sig på sitt arbete; det man ägnar den huvudsakliga delen av sitt liv åt. Ändå är ersättningen för den tid man hyr ut sig själv så oerhört olika.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...