Polskt bilköp, hjälp sökes.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har fått för mig att utöka den ryska fordonsparken med en UAZ 452.
Har hittat en oanvänd på Mobile som ska ha Polska papper sedan 2016 och därmed går att importera som begagnad.
https://m.mobile.de/auto-inserat/an...-new-daleszyce/250339645.html?ref=srp&lang=en
Helt klart är någonting lite skumt här: en ny bil med EU-papper för ungefär samma pengar som den kostar i Ryssland. Frågan är om någon vill blåsa mig eller om man kommit över några bilar till ett bra pris och lyckats få in dom i EU bakvägen på något sätt.

Någon som har koll på hur man kollar upp ett Polskt regnr?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
De har inga att erbjuda. Tydligen svårt att hitta lämpliga utgångsobjekt i Polen där verkstaden håller till. Jag har iaf bett dom hojta till när något dyker upp.

http://www.uaz.se är ju ännu enklare men jag har inte tänkt lägga 200k på ett idiotiskt infall.

Har iaf mailat lite med säljaren på Mobile och bilen verkar finnas men den är aldrig påställd så det tillkommer Svensk moms och då är man uppe i 145k plus transport och avgifter.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gud vilka charmiga fordon, från en som är uppväxt med Lada niva. Gillar speciellt bukkakebussen längst ner. Soviet-chiq!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Gud vilka charmiga fordon, från en som är uppväxt med Lada niva. Gillar speciellt bukkakebussen längst ner. Soviet-chiq!
Ja, det är ju en sån jag ska ha. Lagomt mycket terrängmodifierad.
Ja, det där låter som bastanta, grovhuggna och lagom outslitliga prylar med massor av charm och total avsaknad av komfort :kär
Glöm inte bort att de tillverkas så billigt som möjligt av packade ryssar med omoderna, ofta utslitna verktyg och att kvalitetskontroll är ett okänt begrepp. Och de rostar som Japanska 80-talsbilar. Tur att plåten är tjock.
Uppenbarligen häftar man ihop dom med pinnsvets, kolla 1:00.:fyllisar

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Glöm inte bort att de tillverkas så billigt som möjligt av packade ryssar med omoderna, ofta utslitna verktyg och att kvalitetskontroll är ett okänt begrepp. Och de rostar som Japanska 80-talsbilar. Tur att plåten är tjock.
Så jävla skönt att hela elektroden hänger kvar! Tror fan dom helsvetsas med pinne att döma av kråkskitarna den sitter ihop med! lätt värt 150 000 eller vad dom nu ska ha.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag gillar att instrumentpanelen svajar när man trycker på pedalerna, så till den grad att luckan till handskfackert ramlar upp. :D

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Bilarna som tas in via den Svenska importören får ny motor i Tjeckien och därmed euro-6 klassning.
Det verkar som att motorn i den Polska bilen är den vanliga ryska euro-4 varianten men man har lyckats regga in den som euro-5 i Polen. Frågan är om det finns någon risk att bilprovningen i Sverige någonsin upptäcker detta?:va:va:va

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Bilarna som tas in via den Svenska importören får ny motor i Tjeckien och därmed euro-6 klassning.
Det verkar som att motorn i den Polska bilen är den vanliga ryska euro-4 varianten men man har lyckats regga in den som euro-5 i Polen. Frågan är om det finns någon risk att bilprovningen i Sverige någonsin upptäcker detta?:va:va:va

Dagens bilprovning är väl inte intresserad av något mer än slussa igenom så mycket bilar som möjligt på så kort tid som möjligt? Kvalité på arbetet och paragrafrytteri var väl något för den statliga tiden?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De har inga att erbjuda. Tydligen svårt att hitta lämpliga utgångsobjekt i Polen där verkstaden håller till. Jag har iaf bett dom hojta till när något dyker upp.

http://www.uaz.se är ju ännu enklare men jag har inte tänkt lägga 200k på ett idiotiskt infall.

Har iaf mailat lite med säljaren på Mobile och bilen verkar finnas men den är aldrig påställd så det tillkommer Svensk moms och då är man uppe i 145k plus transport och avgifter.

Har du ringt och kollat? Mattias på Umeå Offroad tog in en buss till sig själv, men sen snubblade han på en BRDM-2 som han bara behövde ha, så då blev bussen till salu, han kollade i alla fall med oss i klubben.

Mattias kör ju själv UAZ i skogen, och har bra kontakter med Polen och tar hem efter förfrågan, bland annat tog han hem dom eftertraktade portalaxlarna till sin egen UAZ

Numera jobbar han heltid med firman umeå offroad import, så det borgar ju för att reservdelar finns nära till.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dagens bilprovning är väl inte intresserad av något mer än slussa igenom så mycket bilar som möjligt på så kort tid som möjligt? Kvalité på arbetet och paragrafrytteri var väl något för den statliga tiden?

Som av en händelse så besiktade jag diesel-pickisen i dag, den gick som vanligt igenom, men avgasprovet var dom tvungen att ta om ett par gånger innan det blev 0.8 på papperet.

Jag vet inte om jag fick några extra försök på avgasprovet eftersom det låg fikabröd på passagerarsätet :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år