Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

• Antal röstningar
    0
Oljeförsörjningen. Motorn går torr vid hård kurvtagning. R-däcken med sitt utökade grepp förvärrar problemet. Har sett rökmoln från standard 996 med standard sommardäck på banmöten. Skulle personligen inte köpa en standard 996 eller 997 att köra bana med.

Okej för att bilarna kanske inte är anpassade för att köras på slicks, men klarar en standard 996-997 inte av banåkning på däck motsvarande de som bilen levereras med, så är det fan i mig snudd på skandal, med tanke på vad det är för en bil. :(

Okej för att bilarna kanske inte är anpassade för att köras på slicks, men klarar en standard 996-997 inte av banåkning på däck motsvarande de som bilen levereras med, så är det fan i mig snudd på skandal, med tanke på vad det är för en bil. :(

Blåröken kommer på grund av att oljan kommer in i vevhusventilationen. Ett skvalpskydd kan avhjälpa problemet delvis har jag hört. Kolla efter bilar med X51 power kit. Fanns som tillval och var standard på 40th Anniversary Edition.

Med standarddäck ska det nog mycket till för att motorerna ska rasa vid bankörning. Enligt Porsche ska röken inte vara några problem. Det rapporterar i alla fall oroliga ägare som frågat.

Personligen tycker jag att det är en skandal med tanke på Porsches rykte om att det är en bil man kör till och från banan och till vardags. Glorian har nog hamnat lite snett sedan 996 introducerades.

Jag hade en DAF 66

Stämmer det att man kan backa lika snabbt som bilen går framåt?

Last edited:
Menar du om det är värt att köpa 997 generation 2 med direktinsprutning? Jag vet inte om det är värt det. Det skiljer nog en del mellan dem i inköpspris. Nya motorn kom -09 och första generationen 997 kom väl -04. Fem års värdeminskning borde gjort sitt. Har inte kollat prisskillnaden. Mycket beror även på hur mycket mer tillförlitlig den nya motorn är. Enligt vad folk säger är nya motorn förbättrad på en rad punkter. Bland annat har den fått bättre oljeförsörjning. Kolla på Porscheforum och se vad folk skriver.

Ok, fel av mej trodde 997:an uppdaterades tidigare, så nytt som -09 är inte aktuellt.

Det är två helt olika bilar du väljer mellan. 997an är en sportbil med grym väghållning. Den är i mina ögon väldigt snygg och det är en bil man kör.

Sl 55an har jag inte testat. Är inte det en bil för äldre farbröder som gillar att åka i sin bil?:D

Något partiskt då jag redan har en 997a, dock en 4s.
När Porsche anger sina 355hk så är det nog 355 smådopade hästar. Bilen känns mkt mer explosiv jämfört med nya m3an som jag har testat. De har i princip samma prestanda men m3an har 420hk och v8.

Har kört runt 1500mil med 997an. Mest kurviga vägar men också en liten omväg till Nürburg ring i somras. Underbar bil på bana!

Känslan av att köra 997an är att den bara vill ge mer och mer hela tiden. Väghållningen och ljudet är underbart med sportsystem.

Det är svårt att beskriva en känsla. Åk och prova en så kommer du förstå!

Ja, precis som jag skrev i nåt inlägg tidigare i tråden så är jag väl medveten om att det är två helt olika bilar. SL55:an är ju helt klart mer glidarbil, men 500HK gör ju att även den kan bjuda på lite nöje...

Måste nog dock medge att magkänslan säger Porsche, men tycker SL55:an är fin och jag har viljat köpa cab igen ett tag, så började fundera på den som alternativ. (gillar inte Porschen som cab)....

Jag hade en DAF 66, fick bra fartupplevelser med den också fast i säkra farter. Plus att den tar gott om packning. Enda nackdelen var att det var svårt att prata med passagerarna i högre hastigheter. Högre är då över 55 km/h.

Kan vara värt att kolla upp!

http://img215.imageshack.us/img215/1534/daf66bestuurderskant011120059r.jpg

Hej Lars. Lycka till i höst!

Ps. Hälsa Mona, Peter och Maria. Ds.

@TS.

Köp en c4s istället. Eller åtminstonde en cs.

Last edited:
Stämmer det att man kan backa lika snabbt som bilen går framåt?
Mitt mod svek mig! Var ju rädd redan när jag körde den framåt, men efter det lilla jag testade så verkar det stämma. Så på en punkt hade den nog slagit en dyr Porsche!
(Hur snabbt kan förresten en Porsche backa??)

Blåröken kommer på grund av att oljan kommer in i vevhusventilationen. Ett skvalpskydd kan avhjälpa problemet delvis har jag hört. Kolla efter bilar med X51 power kit. Fanns som tillval och var standard på 40th Anniversary Edition.

Med standarddäck ska det nog mycket till för att motorerna ska rasa vid bankörning. Enligt Porsche ska röken inte vara några problem. Det rapporterar i alla fall oroliga ägare som frågat.

Personligen tycker jag att det är en skandal med tanke på Porsches rykte om att det är en bil man kör till och från banan och till vardags. Glorian har nog hamnat lite snett sedan 996 introducerades.

Detta var en enorm besvikelse att höra. Jag som äntligen lyckats inbilla mig själv att man måste ha en Porsche innnan man dör...

En personlig reflektion. En stor motor på 500 hk är roligt ett tag, men man tröttnar rätt fort. Det är rätt få dagar per år som man kan köra med taket nere. Gillar man att glida fram köper man SL 55. Tycker man om att köra bil är nog 911, Boxster och Cayman ett av de trevligaste alternativen. De har blivit mer civiliserade med åren. Vill man ha den råare känslan får man köpa en äldre 911.

Ja, precis som jag skrev i nåt inlägg tidigare i tråden så är jag väl medveten om att det är två helt olika bilar. SL55:an är ju helt klart mer glidarbil, men 500HK gör ju att även den kan bjuda på lite nöje...

Måste nog dock medge att magkänslan säger Porsche, men tycker SL55:an är fin och jag har viljat köpa cab igen ett tag, så började fundera på den som alternativ. (gillar inte Porschen som cab)....

Äh ge inte upp drömmen än. Om du avser att köra bana. Håll koll på hur den senaste motorn håller ihop. Tids nog kommer vi nog att få mer kött på benen. Den kom så sent som -09. I annat fall köper du en GT3, Turbo av 996 eller 997 (turbo t om -08) modellen eller en äldre 911. Finns många sådana i ypperligt skick där ute. Det är oerhört välbyggda bilar allihopa även 996 och 997. Problemen blir lätt uppförstorade när man läser forum. Dock bör man vara medveten om att de existerar och att Porsche inte är en så problemfri bil som många tycks tro.

Detta var en enorm besvikelse att höra. Jag som äntligen lyckats inbilla mig själv att man måste ha en Porsche innnan man dör...

Jag vet inte hur fort det går att backa med en 911. Tanken har aldrig slagit mig att prova. Jag tror nog att DAF vinner den tävlingen tveklöst. Utväxlingen på backen i en Porsche räcker nog inte till. Frågan är om det finns någon bil som går att backa lika fort som en DAF? Säger jag utan att veta vilken topphastighet de har. :näsblod

Mitt mod svek mig! Var ju rädd redan när jag körde den framåt, men efter det lilla jag testade så verkar det stämma. Så på en punkt hade den nog slagit en dyr Porsche!
(Hur snabbt kan förresten en Porsche backa??)

Last edited:
Äh ge inte upp drömmen än. Om du avser att köra bana. Håll koll på hur den senaste motorn håller ihop. Tids nog kommer vi nog att få mer kött på benen. Den kom så sent som -09. I annat fall köper du en GT3, Turbo av 996 eller 997 (turbo t om -08) modellen eller en äldre 911. Finns många sådana i ypperligt skick där ute. Det är oerhört välbyggda bilar allihopa även 996 och 997. Problemen blir lätt uppförstorade när man läser forum. Dock bör man vara medveten om att de existerar och att Porsche inte är en så problemfri bil som många tycks tro.

Det hinner nog utkristallisera sig hur det ligger till innan jag lyckats bestämma mig för om det skall bli ny båt eller Porsche först.:)

En personlig reflektion. En stor motor på 500 hk är roligt ett tag, men man tröttnar rätt fort. Det är rätt få dagar per år som man kan köra med taket nere. Gillar man att glida fram köper man SL 55. Tycker man om att köra bil är nog 911, Boxster och Cayman ett av de trevligaste alternativen. De har blivit mer civiliserade med åren. Vill man ha den råare känslan får man köpa en äldre 911.

Du har PM

Vad ska du göra med bilen?

Ang. GT3RS är den värdelös som varjedagbil, till skillnad från många andra Porschar.

:) Det blev en Porsche 997 som gått knappt 3000mil, kan efter en vecka i den konstatera att den är jävligt rolig på lagom kurvig väg och att den i övrigt känns klockren, (men kunde fått vara lite piggare 0-"valfri fart" men det problemet har man ju alltid. Har även hunnit konstatera att det kommer gå åt mycket däck i sommar....:gnissla

27572d1234665383-09-heritage-big-radius-big-sucker-fuelpak-help-this-thread-is-useless-without-pichers.jpg

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick