Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 1 May 2004
Även en vanlig 997 har mycket fina prestandasiffror. Tror inte du kommer att bli besviken. Allt beror på vilka preferenser du har och vad du tänkt använda bilen till. En standard 997 kan du utan problem köra med året runt vintertid. Handen på hjärtat tyckte jag att Carrera S/4S var den trevligaste bruks 911 att köra. Sportavgassytemet ger ett väldigt trevligt ljud inne i bilen. Man skulle kunna tro att turbon är trevligast att köra, men så är inte fallet. Turbo dödar ljudkaraktären nämligen. Enda anledningen att jag ändå skulle valt en turbo eller GT3 är motorn. Båda har torrsumps motorn som är väl beprövade och tål såväl hård bankörning som r-däck. Det gör inte standard Carrera motorn. Ska man bara köra landsväg duger motorn i vanliga Carrera väldigt långt.
Gällande motorproblem. Om du syftar 3.6 liters motorn som sitter i 996 och i "första" generationen 997 tror jag aldrig att man helt fått bort problemen med motorras som drabbade 3.4 liters motorn. Det lär dock vara mindre problem med den senare motorn. Det är nog ett väldigt uppförstorat problem. Men råkar man ut för det så svider det i plånboken.
Vill du läsa lite om 3.4/3.6 liters motorn i 996 kan du läsa här och klicka dig vidare i länkar som folk lagt upp.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41236
Gå även in på www.rennlist.com (de har ett 996 och 997 forum och läs lite vad folk skriver)
Som du säkert vet har man i andra generationen 997 en helt ny motor. Än så länge har det inte skrivits något illa om den.
Provkör en Porsche. Det finns en anledning varför de är så omtyckta av många. Mercedes är också en väldigt fin bil. Vilken man väljer beror på vilket syfte man har och preferenser. Jag hade tagit 911 alla dagar i veckan. Det är den perfekta bruksbilen om man inte har nytta av utrymmen.
Gällande motorproblem. Om du syftar 3.6 liters motorn som sitter i 996 och i "första" generationen 997 tror jag aldrig att man helt fått bort problemen med motorras som drabbade 3.4 liters motorn. Det lär dock vara mindre problem med den senare motorn. Det är nog ett väldigt uppförstorat problem. Men råkar man ut för det så svider det i plånboken.
Vill du läsa lite om 3.4/3.6 liters motorn i 996 kan du läsa här och klicka dig vidare i länkar som folk lagt upp.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41236
Gå även in på www.rennlist.com (de har ett 996 och 997 forum och läs lite vad folk skriver)
Som du säkert vet har man i andra generationen 997 en helt ny motor. Än så länge har det inte skrivits något illa om den.
Provkör en Porsche. Det finns en anledning varför de är så omtyckta av många. Mercedes är också en väldigt fin bil. Vilken man väljer beror på vilket syfte man har och preferenser. Jag hade tagit 911 alla dagar i veckan. Det är den perfekta bruksbilen om man inte har nytta av utrymmen.
Härligt!
Vad anser du om vanliga 997 Carrera? "Duger" det något konservativa HK antalet till att stilla värsta gasbegäret? Visst är det mindre problem med den "nya" motorn än gamla 3.4:an i 996:erna?