Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

• Antal röstningar
    0
Även en vanlig 997 har mycket fina prestandasiffror. Tror inte du kommer att bli besviken. Allt beror på vilka preferenser du har och vad du tänkt använda bilen till. En standard 997 kan du utan problem köra med året runt vintertid. Handen på hjärtat tyckte jag att Carrera S/4S var den trevligaste bruks 911 att köra. Sportavgassytemet ger ett väldigt trevligt ljud inne i bilen. Man skulle kunna tro att turbon är trevligast att köra, men så är inte fallet. Turbo dödar ljudkaraktären nämligen. Enda anledningen att jag ändå skulle valt en turbo eller GT3 är motorn. Båda har torrsumps motorn som är väl beprövade och tål såväl hård bankörning som r-däck. Det gör inte standard Carrera motorn. Ska man bara köra landsväg duger motorn i vanliga Carrera väldigt långt.

Gällande motorproblem. Om du syftar 3.6 liters motorn som sitter i 996 och i "första" generationen 997 tror jag aldrig att man helt fått bort problemen med motorras som drabbade 3.4 liters motorn. Det lär dock vara mindre problem med den senare motorn. Det är nog ett väldigt uppförstorat problem. Men råkar man ut för det så svider det i plånboken.

Vill du läsa lite om 3.4/3.6 liters motorn i 996 kan du läsa här och klicka dig vidare i länkar som folk lagt upp.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41236

Gå även in på www.rennlist.com (de har ett 996 och 997 forum och läs lite vad folk skriver)

Som du säkert vet har man i andra generationen 997 en helt ny motor. Än så länge har det inte skrivits något illa om den.

Provkör en Porsche. Det finns en anledning varför de är så omtyckta av många. Mercedes är också en väldigt fin bil. Vilken man väljer beror på vilket syfte man har och preferenser. Jag hade tagit 911 alla dagar i veckan. Det är den perfekta bruksbilen om man inte har nytta av utrymmen.

Härligt! :Bugar

Vad anser du om vanliga 997 Carrera? "Duger" det något konservativa HK antalet till att stilla värsta gasbegäret? Visst är det mindre problem med den "nya" motorn än gamla 3.4:an i 996:erna?

Som vardagsbil skulle valet falla på en SL. I längden tror jag det skulle bli för tröttsamt att ha en stötig racer att pendla runt i.

Har man redan en skön pendlarbil och är nöjd med den och söker ett prestandamonster att köra inspirerat med från gång till annan då skulle jag köpa sportbilen.

Ja just det, en bra fråga vi har missat(?), är detta tänkt som en ren nöjesbil eller kommer det bli enda bilen i ägo?

Visserligen förändrar inte det min åsikt, tror knappast någon annan heller, vare sig man har Porsche eller Mercedes som första val :)

onödigt P.S: med en Boxster S så får du sjukt mycket bagageutrymme för att vara en så liten sportbil, haft en sådan (bl.a.) en weekend ner till tyskland och tillbaka, ca 250 mil, inga problem, två pers, varsin ryggsäck, varsin kamerautrustning (extra large ryggsäck typ), och på hemresan fick med vi med tre flak öl var plus två flaskor Captain Morgan var hehe
(bagage både fram och bak :Bugar :D)

Last edited:
Har bara kört porschen (en 08:a 4S), men den var så fruktansvärt rolig att köra att jag tvivlar på att mercan har något att komma med alls! En underbart körglad bil som ligger som ett strykjärn på vägen, och inte blev det sämre av att den hade både sportdämparpaket och avgasrör med reglerbart spjäll installerat:yoparty

Även om Mercan säkert kan vara kul på sitt sätt så VET jag att du inte blir besviken med Porschen, en helt otrolig bil är vad det är!:tummenupp

Avser man ta ut bilen på bana bör man endast titta på GT3 och Turbo ur 996 och 997 generationen. På dem kan man montera r-däck utan att oroa sig för motorhaveri. Kan inte uttala mig om hur andra generationens DI motor håller ihop på bana med r-däck. Det är inte bara standard Carrera som fått den motorn. Numera återfinns den även i 997 Turbo och det talas om att den även ska installeras i nästa generation GT2. Gör man det är det bara GT3 kvar som har den gamla beprövade torrsumps motorn.

Vad är problemet med R-däck?

Lite OT: men ojojoj

Riktigt fin framifrån.
Men bakifrån är den inte alls lika snygg...

Mercedes-Benz_SLS_AMG_rear_driving.jpg

Riktigt fin framifrån.
Men bakifrån är den inte alls lika snygg...

Mercedes-Benz_SLS_AMG_rear_driving.jpg

Det är en helt annan sak när man ser dem i verkligheten. AMG hade en såndär i en igloo (grym PR) utanför sitt hotell här i Arjeplog. Har sett den både vit och grå. Personligen älskade jag den gråa.

Vilket som är de mycket snyggare när man faktiskt står bredvid den. Den är mycket större än man tror. Ger riktigt maffigt intryck.

Edit: Lite bilder. Tyvärr syns inte baken så bra eftersom min härk står framför.

Bifogat

• SLSAMG2 (Large).jpg
    SLSAMG2 (Large).jpg
    50 KB · Visningar: 107
  • SLSAMG (Large).jpg
    SLSAMG (Large).jpg
    50 KB · Visningar: 117
  • Isbilen (Large).jpg
    Isbilen (Large).jpg
    60.7 KB · Visningar: 116
Last edited:
Även en vanlig 997 har mycket fina prestandasiffror. Tror inte du kommer att bli besviken. Allt beror på vilka preferenser du har och vad du tänkt använda bilen till. En standard 997 kan du utan problem köra med året runt vintertid. Handen på hjärtat tyckte jag att Carrera S/4S var den trevligaste bruks 911 att köra. Sportavgassytemet ger ett väldigt trevligt ljud inne i bilen. Man skulle kunna tro att turbon är trevligast att köra, men så är inte fallet. Turbo dödar ljudkaraktären nämligen. Enda anledningen att jag ändå skulle valt en turbo eller GT3 är motorn. Båda har torrsumps motorn som är väl beprövade och tål såväl hård bankörning som r-däck. Det gör inte standard Carrera motorn. Ska man bara köra landsväg duger motorn i vanliga Carrera väldigt långt.

Gällande motorproblem. Om du syftar 3.6 liters motorn som sitter i 996 och i "första" generationen 997 tror jag aldrig att man helt fått bort problemen med motorras som drabbade 3.4 liters motorn. Det lär dock vara mindre problem med den senare motorn. Det är nog ett väldigt uppförstorat problem. Men råkar man ut för det så svider det i plånboken.

Vill du läsa lite om 3.4/3.6 liters motorn i 996 kan du läsa här och klicka dig vidare i länkar som folk lagt upp.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41236

Gå även in på www.rennlist.com (de har ett 996 och 997 forum och läs lite vad folk skriver)

Som du säkert vet har man i andra generationen 997 en helt ny motor. Än så länge har det inte skrivits något illa om den.

Provkör en Porsche. Det finns en anledning varför de är så omtyckta av många. Mercedes är också en väldigt fin bil. Vilken man väljer beror på vilket syfte man har och preferenser. Jag hade tagit 911 alla dagar i veckan. Det är den perfekta bruksbilen om man inte har nytta av utrymmen.

Tack för bra svar! I mitt fall har jag tittat på de tidiga 997:orna jag tittar på därav mina funderingarna kring motorproblemen. Skönt att höra att du anser att det är uppförstorat, men tycker du att det är värt merkostnaden att ändå kliva upp en motorgenaration?

Som vardagsbil skulle valet falla på en SL. I längden tror jag det skulle bli för tröttsamt att ha en stötig racer att pendla runt i.

Har man redan en skön pendlarbil och är nöjd med den och söker ett prestandamonster att köra inspirerat med från gång till annan då skulle jag köpa sportbilen.

Tänker lite lika ibland, men glöm inte att det är 500HK i SL55:an.... den kvalar allt också in som prestadabil, om än inte lika sportig kanske..

Ja just det, en bra fråga vi har missat(?), är detta tänkt som en ren nöjesbil eller kommer det bli enda bilen i ägo?

Bara som lekbil, det som gör det svårare vad gäller kraven i och med att jag inte direkt "behöver" någon av bilarna....

Lite OT: men ojojoj

Inte för att negga... men lite för dyyrt. :gnissla

avgasrör med reglerbart spjäll installerat

Äh, vicket tupperware pjoller! Spjäll i avloppet, raka rör skare vara! :)

Mer grepp sliter mer på grejjorna, men normalt sett är det ju drivlinan som brukar ta stryk om du har massor med effekt och slicks, och inte motorn... En standard bil borde ändå vara byggd att palla pollarna den säljs med dock tycker man ju.... :näsblod

Bara som lekbil, det som gör det svårare vad gäller kraven i och med att jag inte direkt "behöver" någon av bilarna....

Isf tycker jag faktiskt att du skall ha en italienare! :tummenupp

Någon mer ingående erfarenhet har jag dock inte, då båda bilarna är låååångt "out of my league" så att säga.

Saken var den att man kunde välja mellan helt öppna raka blås eller lite lätt dämpat, dvs laglig ljudnivå när man kör inne i stan och passerar snutbilar eller något och mysig nivå när man prövar vingarna ute på landsbygdens kurviga 70-vägar:tummenupp

Saken var den att man kunde välja mellan helt öppna raka blås eller lite lätt dämpat, dvs laglig ljudnivå när man kör inne i stan och passerar snutbilar eller något och mysig nivå när man prövar vingarna ute på landsbygdens kurviga 70-vägar:tummenupp

Lagligt är tråkigt. :fakta

Tycker ändå det låter lite som en gimmik faktiskt. (stavat åt skogen säkert)

Lagligt är tråkigt. :fakta

Tycker ändå det låter lite som en gimmik faktiskt. (stavat åt skogen säkert)

Tja, jag tyckte att det var ganska praktiskt att slippa strul med lagens långa näsa, den lät ju trots allt jävligt bra med öppnat spjäll (och spjället var garanterat öppet merparten av tiden:tummenupp):yoparty

Tja, jag tyckte att det var ganska praktiskt att slippa strul med lagens långa näsa, den lät ju trots allt jävligt bra med öppnat spjäll (och spjället var garanterat öppet merparten av tiden:tummenupp):yoparty

Nåh, jag kör med "bli utkastad från bandagen"-rör på hojjen med, och på bmw turbon jag hade var det i princip rakt 2.5" rör (var ju en liten böj vid bakaxeln...). Har alldrig fått några replisalier av polisen för för hög ljudnivå.

Jag har dålig koll på vilka modeller/motorval detta gäller och inte gäller, men några av Porsches Boxersexor klarar inte av de G-krafter som kan uppstå om man sätter R-däck på bilen, utan motoroljan pressas så hårt i sidled vid kurvtagningar på bana att motorn inte får någon smörjning a.k.a aj i plånboken och inte mer brum-brum på ett tag ;) :(

Boxster vet jag inte klarar det, antar det är detsamma med Cayman och troligen samtliga standard 911'or också.

säkra kort om man vill/känner att man måste få köra med R-däck på bana (många i Porsche Club Sverige som inte kör med R-däck och klarar sig fint) är ju GT3 (gärna RS) som är anpassade för trackdays.

men en GT3/GT3 RS som vardagsbil, njaaa... (fast gärna för mig, men så är ju mitt val av hoj KTM också, komfort är inte mitt prio ett när det kommer till nöjesfordon hehe)

*edit*

Aldrig hört talats om något fall där detta har skett, men vet att garanti på ens motor inte gäller om man satt R-däck på sin bil och motorhaveri sker. Så om det är så stor risk egentligen eller inte... inte en aning, men har man en leksak för 500.000-1.500.000 kr så vill man nog inte riskera.

*edit2*

Någon förövrigt som har info om hur mycket tid per varv man sparar in på att ha R-däck jämfört med standarddäck? procent? tid på utvald bana?

Last edited:
Det är två helt olika bilar du väljer mellan. 997an är en sportbil med grym väghållning. Den är i mina ögon väldigt snygg och det är en bil man kör.

Sl 55an har jag inte testat. Är inte det en bil för äldre farbröder som gillar att åka i sin bil?:D

Något partiskt då jag redan har en 997a, dock en 4s.
När Porsche anger sina 355hk så är det nog 355 smådopade hästar. Bilen känns mkt mer explosiv jämfört med nya m3an som jag har testat. De har i princip samma prestanda men m3an har 420hk och v8.

Har kört runt 1500mil med 997an. Mest kurviga vägar men också en liten omväg till Nürburg ring i somras. Underbar bil på bana!

Känslan av att köra 997an är att den bara vill ge mer och mer hela tiden. Väghållningen och ljudet är underbart med sportsystem.

Det är svårt att beskriva en känsla. Åk och prova en så kommer du förstå!

Haha, jag testade att köpa nåt "rakt" rör från fabspeed. Det lät ok i videon som jag hittade på deras hemsida. Herre satan va bilen lät mycket med systemet installerat.

Last edited:
Man kapar tider med r-däck kontra standard sommardäck på torrt underlag. Har kört min bil på samma bana med och utan r-däck och det är natt och dag. Hur mycket tid man kapar vågar jag inte gissa mig på. Tar nämligen inte tid. Viktigast för mig var att man kan hålla högre kurvhastighet och att däcken inte överhettar lika fort.

Här är en gammal r-däcktest från teknikens värld.
http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf

Någon förövrigt som har info om hur mycket tid per varv man sparar in på att ha R-däck jämfört med standarddäck? procent? tid på utvald bana?

Sl55 större skitbil får du leta efter, om du byter märke vill säga. Den kommer aldrig rulla längre än mb's parkering.

80% verkstad 18%parkerad 2% fram och tillbaka till verkstad.

Skönt att höra att du anser att det är uppförstorat, men tycker du att det är värt merkostnaden att ändå kliva upp en motorgenaration?

Menar du om det är värt att köpa 997 generation 2 med direktinsprutning? Jag vet inte om det är värt det. Det skiljer nog en del mellan dem i inköpspris. Nya motorn kom -09 och första generationen 997 kom väl -04. Fem års värdeminskning borde gjort sitt. Har inte kollat prisskillnaden. Mycket beror även på hur mycket mer tillförlitlig den nya motorn är. Enligt vad folk säger är nya motorn förbättrad på en rad punkter. Bland annat har den fått bättre oljeförsörjning. Kolla på Porscheforum och se vad folk skriver.

Oljeförsörjningen. Motorn går torr vid hård kurvtagning. R-däcken med sitt utökade grepp förvärrar problemet. Har sett rökmoln från standard 996 med standard sommardäck på banmöten. Skulle personligen inte köpa en standard 996 eller 997 att köra bana med.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...