Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Cayman är fina men min dröm är en 993. Även om ekonomin aldrig kommer räcka längre än en 996:a.
En standard 996 och 993 kostar ungefär lika mycket. Beror på vad du vill ha för modell ur de båda serierna. Är det en 993 du vill ha så spara till en sådan istället för att hoppa på tåget på en 996. En välskött 993 kommer nog att ha ett stabilt värde, medan en standard 996 antagligen kommer att fortsätta att sjunka i pris ytterligare. Finns alldeles för många sådana ute på marknaden och så är de inte den populäraste modellen bland Porsche folket. Något man kan dra fördel av om man vill hoppa på tåget och äga en Porsche, men inte är en nörd ut i fingerspetsarna.
Jag skulle se Boxster som en separat modell från 911. Olyckligtvis delade de utseende och delar med 911 vilket har gjort att de har fått statusen som en snikmodell för de som inte har råd med en 911. Men jag tycker att det är fel att skriva så. Det är en fantastisk bil på egna premisser. Mittmotor konstruktionen för att det är en helt annan upplevelse än att köra en 911. Just 911 har fått mycket snällare egenskaper sedan ur 911. Den är inte längre svår att bemästra. Visst, kör man över gränsen och släpper gasen helt och hållet i en kurva så släpper häcken. Men jag tror att de gamla 911 krävde sin förare på ett helt annat sätt än de modernare varianterna inkl 993 modellerna som fick en mer avancerad bakvagn än tidigare modeller.