Hejsan
Försöker återmontera mitt lik, Yamaha R1 2008. Jag har demonterat hela motorn och nu sitter den i hojen igen. Vid startförsök (med startgas mm) så startar den inte, men jag får kraftiga avgassmällar när den matar på med startmotorn.
Ja, veven, kammar, tändning har demonterats (och återmonterats) och felet borde väl vara här.
Då Yamahas tändkabelhärva är utformad så att den bara "kan sitta på ett håll" så vill jag tro att rätt tändhatt går till rätt cylinder. Den kopplas ju på vid höger sida i kabelstammen, och givetvis bör väl den längsta tändhattekabeln gå till den bortersta cylindern...
Jag har kollat och kollat att VEVEN STÅR I RÄTT POSITION MOT KAMMARNA, kamkedjan är spänd och jag har snurrat veven ett par varv och kammarna ligger rätt mot markering (enl verkstadshandboken) även efter snurrandet.
Jag har INTE krasat sönder ventilerna för att kammarna legat fel.
SÅ - hur ved ECU att den "tex skall tända på ettan", och att den inte är inne på "pumpa ut avgaser" takten. Kontentan av detta är ju att veven kan ligga 360 grader fel, vilket är identiskt med att kammarna ligger 180 grader fel. Kan dom det?
Så egentligen borde väl frågan koka ner till - Vart sitter givaren (input till ECU) som säger till programvaran: "hej, nu har jag just pumpat ut avgaser med avgas öppen och skall komprimera soppa och luft, och i Övre dödläge skall du ge mig en gnista"... Sitter den på kammen eller veven? Om den sitter på kammen så kan väl den inte sitta 180 grader fel, för då sköter väl elektroniken tajminen. Om den sitter på veven så måste den "räkna" så att den "vartannat varv" gång skickar tändpuls...
Tack för tips och ideer hur jag skall få igång det...
Försöker återmontera mitt lik, Yamaha R1 2008. Jag har demonterat hela motorn och nu sitter den i hojen igen. Vid startförsök (med startgas mm) så startar den inte, men jag får kraftiga avgassmällar när den matar på med startmotorn.
Ja, veven, kammar, tändning har demonterats (och återmonterats) och felet borde väl vara här.
Då Yamahas tändkabelhärva är utformad så att den bara "kan sitta på ett håll" så vill jag tro att rätt tändhatt går till rätt cylinder. Den kopplas ju på vid höger sida i kabelstammen, och givetvis bör väl den längsta tändhattekabeln gå till den bortersta cylindern...
Jag har kollat och kollat att VEVEN STÅR I RÄTT POSITION MOT KAMMARNA, kamkedjan är spänd och jag har snurrat veven ett par varv och kammarna ligger rätt mot markering (enl verkstadshandboken) även efter snurrandet.
Jag har INTE krasat sönder ventilerna för att kammarna legat fel.
SÅ - hur ved ECU att den "tex skall tända på ettan", och att den inte är inne på "pumpa ut avgaser" takten. Kontentan av detta är ju att veven kan ligga 360 grader fel, vilket är identiskt med att kammarna ligger 180 grader fel. Kan dom det?
Så egentligen borde väl frågan koka ner till - Vart sitter givaren (input till ECU) som säger till programvaran: "hej, nu har jag just pumpat ut avgaser med avgas öppen och skall komprimera soppa och luft, och i Övre dödläge skall du ge mig en gnista"... Sitter den på kammen eller veven? Om den sitter på kammen så kan väl den inte sitta 180 grader fel, för då sköter väl elektroniken tajminen. Om den sitter på veven så måste den "räkna" så att den "vartannat varv" gång skickar tändpuls...
Tack för tips och ideer hur jag skall få igång det...
Last edited: