Positiv särbehandling eller diskriminering?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man skratta eller gråta?
Först gör man en lag som är tänkt att ge lågpresterande kvinnor förtur över män med bättre studieresultat. För det är ju positivt med jämna könsfördelningar. Men när det visar sig att det istället slår åt andra hållet och duktiga kvinnor får kliva åt sidan för lågpresterande män så måste lagen helt plötsligt rivas upp!?
http://www.dn.se/opinion/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-avskaffas-1.1025168
http://www.aftonbladet.se/wendela/article6412765.ab

Jag förstår inte vad som är skillnaden mot vad feministerna från början ville åstadkomma? :va

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Satt och tänkte det samma. det bet dem i röven och då ska det rivas upp.
Kan ni tänka er vad som hänt om det var på andra hållet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....Tror det kommer bli killar som efterfrågar kvotering om ett par år.... Kvinnor lär bli mer och mer överrepresenterade på högskolor och universitet och det borde med tiden även återspeglas i arbetslivet vilket rimligen lär ändra maktbalansen på sikt. Vi killar får hoppas att tjejernas överlägsenhet i skolorna tas ut av deras vilja att hugga varandra i ryggen.. :hihi

"På alla program utom ett - energiprogrammet - har tjejerna högre betyg än killarna. Och färre killar (86 procent) än tjejer (91 procent) får behörighet till högskolestudier."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/killar-far-samre-betyg-an-tjejer-1.584338

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag får uppfattningen att det snarare handlar om att den borgerliga regeringen har en annan syn på könskvoteringen än vad sossarna har och helt enkelt avskaffar bestämmelser som inte är i linje med deras åsikter? Att sen Aftonbladet väljer att rapportera det i samband med att några pretto medelklassplugghästar inte kom in på den utbildning de tycker att förtjänat är ju bara typisk kvällstidningsjournalistik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
....Tror det kommer bli killar som efterfrågar kvotering om ett par år.... Kvinnor lär bli mer och mer överrepresenterade på högskolor och universitet och det borde med tiden även återspeglas i arbetslivet vilket rimligen lär ändra maktbalansen på sikt. Vi killar får hoppas att tjejernas överlägsenhet i skolorna tas ut av deras vilja att hugga varandra i ryggen.. :hihi

"På alla program utom ett - energiprogrammet - har tjejerna högre betyg än killarna. Och färre killar (86 procent) än tjejer (91 procent) får behörighet till högskolestudier."

Jag tror vi har noll och intet att frukta.
Att kvinnors eventuella studieresultat skulle återspeglas i arbetslivet är föga troligt faktiskt.
Bra att diskrimineringen upphör dock, åt alla håll. Kan man hoppas att de slänger ut de inkvoterade kvinnorna och invandrarna från utbildningarna till räddningstjänsten nu eller är det för tidigt?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Jag vill varken bli förskolelärare, sjuksköterska eller kung på genusvetenskap så har inget att frukta :D

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag får uppfattningen att det snarare handlar om att den borgerliga regeringen har en annan syn på könskvoteringen än vad sossarna har och helt enkelt avskaffar bestämmelser som inte är i linje med deras åsikter? Att sen Aftonbladet väljer att rapportera det i samband med att några pretto medelklassplugghästar inte kom in på den utbildning de tycker att förtjänat är ju bara typisk kvällstidningsjournalistik.

Ja, då ägnar sig även P1 åt kvällstidningsjournalistik. I morse lipade en kvinna över att hon inte kommit in på vetrinärutbildningen på grund av kvotering. Det lustiga var att i den grupp hon sökte (vet ej hur det där funkar, men det verkade vara någon kvot för folk som läst upp sina betyg) tog de bara in män. Kvinnor gjorde sig överhuvudtaget inte besvär. Hon kunde alltså låtit bli att söka. Helt sjukt och definitivt värt att uppmärksamma.

Sen borde det vara uppenbart rent generellt att högskoleplatserna givetvis skall gå till de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Kvotering är ett otyg, och som Korvgubbe säger, så kommer kvinnor i framtiden att vara i majoritet på i stort sett alla utbildningar av betydelse, så ur ett feministiskt perspektiv borde inte finnas anledning att kräva kvotering.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och ska vi ha kvotering så borde det bara vara ok att kvotera in snygga tjejer på utbildningarna, fatta vad jobbigt det måste vara att som kille plugga ihop med fula tjejer.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Och ska vi ha kvotering så borde det bara vara ok att kvotera in snygga tjejer på utbildningarna, fatta vad jobbigt det måste vara att som kille plugga ihop med fula tjejer.

Han får väl betrakta dem som killar. Borde gå bra - om han inte är gej förstås.:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen borde det vara uppenbart rent generellt att högskoleplatserna givetvis skall gå till de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Det är ju te paradoxalt med din inställning i övrigt kan jag tycka.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det är ju te paradoxalt med din inställning i övrigt kan jag tycka.

Du får förlåta en saktmodig, men jag hänger inte med riktigt?

MIn inställning kan väl sammanfattas enligt följande:

- Tjejen kom inte in för att alla platser i hennes kvot gick till män. Fel.
- Utbildningsplatser bör gå till de bäst skickade studenterna.
- Feminister bör vara nöjda med mest kvinnor på utbildningarna i framtiden

Ser ej paradoxen, men jag kanske sagt något mer som jag missar...:)

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
22cd8m.jpg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, då ägnar sig även P1 åt kvällstidningsjournalistik. I morse lipade en kvinna över att hon inte kommit in på vetrinärutbildningen på grund av kvotering. Det lustiga var att i den grupp hon sökte (vet ej hur det där funkar, men det verkade vara någon kvot för folk som läst upp sina betyg) tog de bara in män. Kvinnor gjorde sig överhuvudtaget inte besvär. Hon kunde alltså låtit bli att söka. Helt sjukt och definitivt värt att uppmärksamma.

Ja, alltså, jag menade mer att ändringarna knappast kommit till stånd som en följd av någons klagomål utan att det snarare beror på ett ideologiskt motstånd mot kvotering hos de borgeliga. Att några tjejer som känner sig förfördelade har beslutat sig för att stämma LU och DO tycker jag inte hör till artikeln, även om det kan vara värt att rapportera om i övrigt.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ja, alltså, jag menade mer att ändringarna knappast kommit till stånd som en följd av någons klagomål utan att det snarare beror på ett ideologiskt motstånd mot kvotering hos de borgeliga. Att några tjejer som känner sig förfördelade har beslutat sig för att stämma LU och DO tycker jag inte hör till artikeln, även om det kan vara värt att rapportera om i övrigt.

Kan det inte vara så att borgarna ser att reglerna om kvotering inte håller i domstolarna och därför ändrar?

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
....Tror det kommer bli killar som efterfrågar kvotering om ett par år.

Kvinnor är bättre i skolan därför att de engagerar sig mycket mer och tar det mer seriöst. Men det visar på något sätt inte att män skulle vara mindre smarta än kvinnor, det visar snarare på det faktum att kvinnor har press på sig att vara ordentliga och skötsamma.

Jag låter Chris Rock förklara varför män ALDRIG kommer behöva kvotering:
http://www.encyclomedia.com/video-chris_rock.html
Spola till 1:22. :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du får förlåta en saktmodig, men jag hänger inte med riktigt?

MIn inställning kan väl sammanfattas enligt följande:

- Tjejen kom inte in för att alla platser i hennes kvot gick till män. Fel.
- Utbildningsplatser bör gå till de bäst skickade studenterna.
- Feminister bör vara nöjda med mest kvinnor på utbildningarna i framtiden

Ser ej paradoxen, men jag kanske sagt något mer som jag missar...:)

Ja vad menar du med att de bäst skickade att tillgodogöra sig utbildningen skall få utbildningsplatsen? Det betyder ju i så fall att man kan sparka ut varenda brewd från de attraktiva programmen, eftersom männen ändå får de bästa jobben, tjänar de största pengarna, och betalar mest i skatt.

Eller vad menar du?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ja vad menar du med att de bäst skickade att tillgodogöra sig utbildningen skall få utbildningsplatsen? Det betyder ju i så fall att man kan sparka ut varenda brewd från de attraktiva programmen, eftersom männen ändå får de bästa jobben, tjänar de största pengarna, och betalar mest i skatt.

Eller vad menar du?

Ahh, ett subjektivt tolkningsföreträde.:)

Måhända får inte männen längre de bästa jobben när kvinnsen så totalt dominerar som de gör på exempelvis läkarprogrammen. Du får nog räkna med att en kvinnlig doktor klämmer på dig om du blir sjuk i framtiden. Men det kan väl vara trevligt.:ätapiller

Om 100 år finns bara kvinnliga läkare, kvinnliga psykologer, kvinnliga veterinärer och kvinnliga jurister.:gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ahh, ett subjektivt tolkningsföreträde.:)

Måhända får inte männen längre de bästa jobben när kvinnsen så totalt dominerar som de gör på exempelvis läkarprogrammen. Du får nog räkna med att en kvinnlig doktor klämmer på dig om du blir sjuk i framtiden. Men det kan väl vara trevligt.:ätapiller

Om 100 år finns bara kvinnliga läkare, kvinnliga psykologer, kvinnliga veterinärer och kvinnliga jurister.:gnissla

Om 100 år har jorden gårr under i en jete hemsk co2-katastrof. :fakta
Jag säger det igen, de kan plugga hur mycket de vill - de har inte en chans. :blah

(tyvärr)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...