Positiv särbehandling eller diskriminering?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Nee, så lätt e det inte att få skadestånd, så länge han inte kräver att hon ska va naken el ngt...?:vaberoende på läggning kan väl en kille också ta det som en invit, vem vet kanske fler kvinnor borde hänga med på sådan saker då, så ändras kanske detta..

"Kvinnorna utgör hälften av världens befolkning, utför nästan två tredjedelar av arbetet, räknat i timmar, har en tiondel av världens inkomster och äger mindre än en hundradel av världens egendom”

Tveksamt att om men man säga "Vi tänkte lägga mötet i bastun och ta några kalla öl, du är välkommen att följa med och diskutera din framtid med oss där" skulle ta som en invit, eller så skulle hon känna sig kränkt eller ngt annat kul man kan få skadestånd för.

Skulle ni inte föda massa barn vabba och ta ut onödigt mycket föräldraledighet så kanske det också skulle förändras?
Gäller ju att prioritera vad man vill göra.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, då ägnar sig även P1 åt kvällstidningsjournalistik. I morse lipade en kvinna över att hon inte kommit in på vetrinärutbildningen på grund av kvotering. Det lustiga var att i den grupp hon sökte (vet ej hur det där funkar, men det verkade vara någon kvot för folk som läst upp sina betyg) tog de bara in män. Kvinnor gjorde sig överhuvudtaget inte besvär. Hon kunde alltså låtit bli att söka. Helt sjukt och definitivt värt att uppmärksamma.

Hörde inte intervjun men intagningen funkade som så att den kvot hon sökte från,komvux eller vad det kallas nu,hade ett antal platser där det fanns sökanden med samma kompetens och flest kvinnliga sökanden.

För att det är en kvinnodominerad utbildning var det bestämt(sen -89 tror jag)att det på utbildningen underrepresenterade könet ska få större chans att komma in på likvärdiga meriter,alltså ingen med sämre betyg kan komma ifråga för denna särbehandling.

Lottningen ger även kvinnor chansen att få en plats men den är mycket mindre än för en man,66%-33% tror jag det var i männens favör så helt chanslös var hon inte.

Detta har pågått sen -89 och först när kvinnor blir förfördelade uppmärksammar dom ett problem.....

Bra att det försvinner men jag blir riktigt irriterad av anledningen,positiv särbehandling är ok ända tills det slår åt "fel" håll.

"jag har tagit studielån och så fick jag inte komma in på den utbildningen jag ville"
Måste vara en generationsfråga detta,"mamma sa att jag kan göra vad jag vill"när det inte går så anammar vi den amerikanska kulturen och stämmer arshelet av den som var elak istället för att ha en plan 2 färdig om det inte går som man vill,fy fan.

Henrik

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Syns att hon på bilden är en sån där rabiat kvinnor-kan-tjej. Hem och föd barn istället.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nee, så lätt e det inte att få skadestånd, så länge han inte kräver att hon ska va naken el ngt...?:vaberoende på läggning kan väl en kille också ta det som en invit, vem vet kanske fler kvinnor borde hänga med på sådan saker då, så ändras kanske detta..

"Kvinnorna utgör hälften av världens befolkning, utför nästan två tredjedelar av arbetet, räknat i timmar, har en tiondel av världens inkomster och äger mindre än en hundradel av världens egendom”

Eller så kan man titta på verklgheten som gång på annan visar att kvinnor (om vi nu generaliserar) oftast satsar på det säkra kortet istället för att sticka ut och köra på det lite mer osäkra kortet... dvs håller sig på sin utstakade väg, försöker inte klättra lika mycket i hirearkin osv iom att det sätter yrket i viss osäkerhet.
De som däremot satsar kommer oftast väldigt långt.

Du kan få välja vilken grupp du vill, det finns framgånsrika kvinnor överallt men de flesta mest framgångsrika individerna är oftast män.
T.ex. så finns det massor med bra kockar, men de mest erkända och bästa kockarna är oftast män.
Eller varför inte proffsryttare, det är kvinnor/tjejer som är i klar majoritet på ridskolorna men ändå är oftast de absolut bästa just män.
Eller bartenders, företagsledare, coacher osv osv osv...

För att nå toppen måste man våga satsa, det är akilleshälen för många kvinnor... vissa skyller på att de rent genetiskt är födda med ansvarsbiten för hemmet medans mannen i alla tusentals år har dragit ut för att jaga... andra skyller på kvotering och svågerspolitik.

Syns att hon på bilden är en sån där rabiat kvinnor-kan-tjej. Hem och föd barn istället.

Roligaste ever när det kommer till det var ju när det var ett gäng sådana kvinnor-kan som satte upp en sådan mässa i Älvsjömässan (STOR mässhall)... det var massa mediaskriverier och tv om det hela... en tvjournalist lyckas då uppmärksamma att alla montrar byggs av män. :D :yoparty

Kontenta: skall man göra en sån mässa som drar till sig allas uppmärksamhet så är det inte för lite begärt att göra det genomgående på alla plan... för även i de mansdominerade områdenas mässor så har vi fruntimmer i mässbåsen. :tuttar

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag är för kvotering med förbehållet att den som kvoteras in uppfyller grundkraven. Mina erfarenheter från både arbetsliv och studier säger att det alltid blir bättre med en jämnare könsfördelning. Höga betyg är heller inte alls särskilt indikativt om en persons lämplighet för utbildningen.
Men som sagt med förbehåll. En kompetent kvinna får alldrig ersättas av en inkompetent man och vice versa.
Tobias Krantz skrev:
Det mönster som framträder före inträdet till högre studier fortsätter även efter; kvinnorna presterar generellt bättre, med hög*re snittbetyg på sina kurser och snabbare väg till examen. Ändå är andelen kvinnor bland Sveriges professorer inte mer än 18 procent, trots att kvinnor utgör en majoritet av alla studenter på grundutbildningen.
Jag gillar inte alls hur Tobias Krantz skriver detta. Det är ju uppenbart för alla tänkande individer att man inte blir professor direkt efter examen. De som är professorer idag är de flesta runt 60 år gamla. På tiden när de tog examen såg könsfördelningen annorlunda ut, och något som ytterligare förvärrar är tyvärr att fler kvinnor faller bort under karriären.
Jag kan därför inte se borttagandet av kvoteringen som annat än populistisk smörja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Men ni lever längre! :mad:

eftersom männen ändå får de bästa jobben, tjänar de största pengarna, och betalar mest i skatt.

Ja, så länge rekryteringen sker i bastun över en kall öl...:gnissla
(internrekrytering :) )
Styrelsekvotering däremot tycker jag låter toppen!:D

Krävs det en man för att lära dig citera inlägg? ;)

Jag köper inte den där förklaringen, nu har jag i och för sig bara 10 års relevant erfarenhet men under de åren tyckewr jag mig skönja helt andra förklaringar än bastuklubbar. Jag vågar till och med påstå att det är en myt.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag köper inte den där förklaringen, nu har jag i och för sig bara 10 års relevant erfarenhet men under de åren tyckewr jag mig skönja helt andra förklaringar än bastuklubbar. Jag vågar till och med påstå att det är en myt.

Samma för mig faktiskt... jobbade inom en koncern förut där det utifrån sett såg ut att vara just bastumöten osv osv... där sitter det nu två kvinnor i topp... Mia Brunell och Cristina Stenbeck.
Den ena har blivit skolad sedan tidig ålder av far sin den andra vet jag inte hur tidigt hon blev skolad men hon har i alla fall alltid slagit mig som en kvinna med ambitioner och vilja att våga riskera för att komma uppåt.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Man får hoppas att du har rätt, annars skulle det ju innebära att man måste va ghey för att bli något. Bastuklubbar, jo jag tackar jag...

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Tveksamt att om men man säga "Vi tänkte lägga mötet i bastun och ta några kalla öl, du är välkommen att följa med och diskutera din framtid med oss där" skulle ta som en invit, eller så skulle hon känna sig kränkt eller ngt annat kul man kan få skadestånd för.

Skulle ni inte föda massa barn vabba och ta ut onödigt mycket föräldraledighet så kanske det också skulle förändras?
Gäller ju att prioritera vad man vill göra.

Jo, klart man kan tillämpa diskrimineringslagen el kanske LAS, AML på sådana saker...däremot står ord mot ord och blir nog lättare att blunda...hon blir ju i alla fall den som får gå :gnissla

Jo, fixa du så även det andra könet kan föda fram barn så blir vi säkert mer jämställda, oh få fäderna att stanna hemma minst halva tiden:Bugar, eh ju inte direkt så att man missar så mkt på ngr månader, annars e det bara att fixa barnpassare om de e sjuka...Livet är för kort för att man som kvinna ska behöva välja bort barn och familj för ett jobb, det kommer även många lite äldre män på när det börjar ta slut oh undrar då varför de inte var med under sina barns uppväxt...

WTF..det är bara saker du ser vännen...:krama

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vad har du för källa till det påståendet? Jag tycker det låter som någonting hopkokat på en syjunta.

...hon blir ju i alla fall den som får gå...

Knappast! När det handlar om diskriminering så gäller omvänd bevisbörda. En kvinna som påstår sig ha blivit kränkt har rätt fram till motsatsen bevisats. Har på mitt jobb fått gå på nålar i nästan två år för att inte riskera problem med en kränkt kvinna som tack och lov slutat nu. En kvinna som först lurade männen att dra snuskiga historier men sedan blev kränkt av dom... :spyr Lyckligtvis var jag själv inte med bland det lurade gänget.

Last edited:

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Men ni lever längre! :mad:

Krävs det en man för att lära dig citera inlägg? ;)

Eh du man nog, så lär mig...:D

Nej, bättre om fler kvinnor höll varandra om ryggen, erbjöd och tipsade om bra jobb, nätverkade och utan förbehåll och avundsjuka kunde se varandra lyckas, men har fått känslan av att även en del män har svårt att jobba under en kvinna...däremot blir det oftast bättre arbetsstämning och reslutat om man har en bra könsfördelning 60/40 åt ngr håll...:banana

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Vad har du för källa till det påståendet? Jag tycker det låter som någonting hopkokat på en syjunta.

Knappast! När det handlar om diskriminering så gäller omvänd bevisbörda. En kvinna som påstår sig ha blivit kränkt har rätt fram till motsatsen bevisats. Har på mitt jobb fått gå på nålar i nästan två år för att inte riskera problem med en kränkt kvinna som tack och lov slutat nu. En kvinna som först lurade männen att dra snuskiga historier men sedan blev kränkt av dom... :spyr Lyckligtvis var jag själv inte med bland det lurade gänget.

Ingen källa (så tro inte på det), fick det skickat till mig inför en uppgift...

Förlåt, drar förhastade slutsatser...har inte läst klart arbetsrätten än...återkommer...:D, om hon nu lurade männen så borde de, om bevisbördan ligger där, inte ha så svårt att just bevisa hur det hela gått till, och inte heller få stå till svars för ngt de inte gjort..., jargongen är ju olika på olika arbetsplatser, oh nivån på vad som är ok att säga och inte kan ju uppfattas annorlunda av en del, om killarna inte riktade det specifikt mot henne så borde de ju inte kunna bli anklagade för det...chefen borde ta tag i sådan saker, då brukar det inte behöva gå till anmälan

Jo, jag förstår att du säkert vill ha styrelsekvotering men ta bort kvotering till kvinnodominerade utbildningar.

Har jag aldrig sagt..:(

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, jag förstår att du säkert vill ha styrelsekvotering men ta bort kvotering till kvinnodominerade utbildningar.

Ingen som vill tvinga ner lite brudar i gruvorna än då?
Det är bara direktionsmatsalar och ryggdunk som lockar de små liven. :D

...har fått känslan av att även en del män har svårt att jobba under en kvinna...

Intressant iakttagelse faktiskt, var har du gjort den? Jag säger inte att den är fel men jag har aldrig tänkt på det, jag har kanske inte så mycket erfarenhet som andra från den typen av arbetsplatser...

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är för kvotering inom sopåkeribranchen, skadedjurstekniker mm..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är för kvotering inom sopåkeribranchen, skadedjurstekniker mm..

För att uppnå sann jämställdhet krävs noggrann PLANering av samhället, därför föreslår jag att man inte bara kvoterar utan kommenderar. 100 brewdar till gruvan, 100 till sopbilen, 1 till SEB (fast d slipper för de har redan en brewd som CEO)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Är det verkligen så illa?

Edit; Det har gått utför sedan kärringarna fick rösträtt :mad:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Min chef är kvinna.
Min chefs chef är kvinna.
Min chefs chefs chef är kvinna.

No further comments...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min chef är kvinna.

No further comments...

Äldrevården?
För övrigt skrev du att din chefs chef är kvinna två gånger, menade du att din chefs chefs chef är kvinna?

/Schäfern

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Äldrevården?
För övrigt skrev du att din chefs chef är kvinna två gånger, menade du att din chefs chefs chef är kvinna?

/Schäfern

Oj, har ändrat nu.

Nej inte äldrevården. Statlig myndighet med drygt 500 anställda.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC