Jag är negativ till kvotering i allmänhet, men jag fattar faktiskt inte problemet som beskrivs i artikeln i DN som det länkades till.
http://www.dn.se/opinion/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-avskaffas-1.1025168
Jag citerar
"
Vid några utbildningar vid olika lärosäten – framför allt läkarutbildningen, veterinärutbildningen, tandläkarutbildningen och psykologutbildningen – har dock fler högsta betyg i alla ämnen än det finns platser. Det är nu kön kan bli utslagsgivande, eftersom antagningssystemet strävar efter att anta lika många kvinnor som män. Då en absolut majoritet av alla sökande med toppbetyg är kvinnor innebär detta att män får förtur eller kraftigt förbättrade chanser att komma in."
Här står det ju att dessa utbildningar är så populära att så många sökande har maxbetyg så att man måste bestämma vilka som ska gå utan att se till betygen (eftersom alla ghar samma). Då är det väl inget konstigt om man väljer att ta ut 50% män till utbildningarna? Det känns som att alla är kompetenta nog (till och med LIKA kompetenta). Då har jag inget emot att man väljer att könskvotera så att det blir 50/50 som kommer in på utbildningen. Det är bara sunt förnuft tycker jag.
I min värld är det bra på alla sätt. Mern jag kan förstå att en del kvinnor som inte kom in är sura, men so what? Den som tog deras plats hade precis lika bra betyg ocvh var lika behörig och driven, och alltså hade de personerna som kom in (oavsett kön) lika stor rätt som de som olyckligt vis inte kom in. Nästa år får man väl utöka antalet platser på se populära utbildningarna, för det råder ju brist på tex läkare. Då kanske alla med maxbetyg kommer in.