Positiv särbehandling eller diskriminering?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Styrelsekvotering däremot tycker jag låter toppen!:D

Jaaaaa... helt underbar... gud vad bra det är när redarbolag och dylikt får slänga in en vd-sekreterare i styrelsen bara för att lagen säger att en av styrelsemedlemmarna inte får ha snopp.

Jävla tramseri och ett otyg som inte tillför någon nytta överhuvudtaget. Det är som vanligt de mindre bolagen som blir drabbade medans de större drakarna inte behöver bry sig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...har inte läst klart arbetsrätten än...återkommer...:D, om hon nu lurade männen så borde de, om bevisbördan ligger där, inte ha så svårt att just bevisa hur det hela gått till, och inte heller få stå till svars för ngt de inte gjort..., jargongen är ju olika på olika arbetsplatser, oh nivån på vad som är ok att säga och inte kan ju uppfattas annorlunda av en del, om killarna inte riktade det specifikt mot henne så borde de ju inte kunna bli anklagade för det...chefen borde ta tag i sådan saker, då brukar det inte behöva gå till anmälan..

Nu blev det ju aldrig någon juridisk anmälan hos oss och det var inga skämt riktat mot henne utan det handlade bara om "roliga" historier som kanske inte var helt rumsrena.

Juridiskt sett så är det ju naturligtvis inte omvänd bevisbörda men i praktiken så blir det det.
Hur bevisar man nåt sånt utan att ha filmat det hela? Det är som med häxprocesserna det går inte bevisa att en kränkt kvinna inte blivit kränkt.
Naturligtvis var chefen inblandad men det dög ju inte utan det skulle dras in personalavdelningar. Och därefter blev hela vår avdelning uppläxad av en rödstrumpa. Och sen har vi fått gå kurs och lära oss om sexuella trakaserier. Första definitionen på sexuella trakaserier är något som kränker en kvinna! Ja, du läste rätt! En man kan ju per definition inte bli kränkt sexuellt. :död

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Jaaaaa... helt underbar... gud vad bra det är när redarbolag och dylikt får slänga in en vd-sekreterare i styrelsen bara för att lagen säger att en av styrelsemedlemmarna inte får ha snopp.

Jävla tramseri och ett otyg som inte tillför någon nytta överhuvudtaget. Det är som vanligt de mindre bolagen som blir drabbade medans de större drakarna inte behöver bry sig.

Oh fan, klarar de inte av att rekrytera in "lika" kompetenta kvinnor som män till styrelsen har de stora problem, med lag (som i Norge) får även de stora drakarna se sig besegrade...:D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Oh fan, klarar de inte av att rekrytera in "lika" kompetenta kvinnor som män till styrelsen har de stora problem, med lag (som i Norge) får även de stora drakarna se sig besegrade...:D

Mmm, för det finns ju jävligt många kompetenta redarkvinnor att plocka av... och det är bara ett exempel.

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
:
Mmm, för det finns ju jävligt många kompetenta redarkvinnor att plocka av... och det är bara ett exempel.

Ja, du har rätt, kan säkert ställa till en del problem för mindre bolag, speciellt om de är nischade, men man får väl se till att ta in o lära upp (suppleant) så man har ngt att rekrytera ifrån. Åh andra sidan verkar man (LO-kvinna) ju kunna sitta i en hel del styrelser utan att ens behöva läsa ÅR...:D

Ingen som vill tvinga ner lite brudar i gruvorna än då?
Det är bara direktionsmatsalar och ryggdunk som lockar de små liven. :D

Intressant iakttagelse faktiskt, var har du gjort den? Jag säger inte att den är fel men jag har aldrig tänkt på det, jag har kanske inte så mycket erfarenhet som andra från den typen av arbetsplatser...

Noterat på flera sätt, men som du säger beror nog mkt på vilken arbetsplats det är samt hur organisationen styrs, samt hur man agerar som chef...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Är det direktlina till humaniorafakulteten på Södertörn eller wassup? :confused:

:

Noterat på flera sätt, men som du säger beror nog mkt på vilken arbetsplats det är samt hur organisationen styrs, samt hur man agerar som chef...

Har du haft många jobb och så eller?
Outa några av dina fd arbetsgivare som är riktigt hiskeliga könsförtryckare vetja!

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag är för kvotering inom skadedjurstekniker mm..

:lol
5d1f4846428750.gif

För att uppnå sann jämställdhet krävs noggrann PLANering av samhället, därför föreslår jag att man inte bara kvoterar utan kommenderar. 100 brewdar till gruvan, 100 till sopbilen, 1 till SEB (fast d slipper för de har redan en brewd som CEO)

*host* *flämt* :hihi:rofl:lol

med lag (som i Norge) får även de stora drakarna se sig besegrade...:D

Med tiden kommer du den hårda vägen att lära dig att inte ha riktigt så stor tilltro till lagen.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Är man inte bra nog så är ju enda chansen att kvoteras in...

Ni kan ju inte mena att ni skall frånta Blendrökande Anki från Väsby möjligheten att sitta med i en styrelse bara för att hon inte hann plugga för hon blev gravid när hon gick i 8an.

Elaka mansgrisar.

EDIT: "Alla ska med!"

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Är det direktlina till humaniorafakulteten på Södertörn eller wassup? :confused:

Har du haft många jobb och så eller?
Outa några av dina fd arbetsgivare som är riktigt hiskeliga könsförtryckare vetja!

nee, ingen humanist...här filosoferar vi bara:banana

nee, då kanske jag blir svartlistad....risky business

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är negativ till kvotering i allmänhet, men jag fattar faktiskt inte problemet som beskrivs i artikeln i DN som det länkades till.
http://www.dn.se/opinion/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-avskaffas-1.1025168

Jag citerar
"
Vid några utbildningar vid olika lärosäten – framför allt läkarutbildningen, veterinärutbildningen, tandläkarutbildningen och psykologutbildningen – har dock fler högsta betyg i alla ämnen än det finns platser. Det är nu kön kan bli utslagsgivande, eftersom antagningssystemet strävar efter att anta lika många kvinnor som män. Då en absolut majoritet av alla sökande med toppbetyg är kvinnor innebär detta att män får förtur eller kraftigt förbättrade chanser att komma in."

Här står det ju att dessa utbildningar är så populära att så många sökande har maxbetyg så att man måste bestämma vilka som ska gå utan att se till betygen (eftersom alla ghar samma). Då är det väl inget konstigt om man väljer att ta ut 50% män till utbildningarna? Det känns som att alla är kompetenta nog (till och med LIKA kompetenta). Då har jag inget emot att man väljer att könskvotera så att det blir 50/50 som kommer in på utbildningen. Det är bara sunt förnuft tycker jag.

I min värld är det bra på alla sätt. Mern jag kan förstå att en del kvinnor som inte kom in är sura, men so what? Den som tog deras plats hade precis lika bra betyg ocvh var lika behörig och driven, och alltså hade de personerna som kom in (oavsett kön) lika stor rätt som de som olyckligt vis inte kom in. Nästa år får man väl utöka antalet platser på se populära utbildningarna, för det råder ju brist på tex läkare. Då kanske alla med maxbetyg kommer in.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är negativ till kvotering i allmänhet, men jag fattar faktiskt inte problemet som beskrivs i artikeln i DN som det länkades till.
http://www.dn.se/opinion/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-avskaffas-1.1025168

Jag citerar
"
Vid några utbildningar vid olika lärosäten – framför allt läkarutbildningen, veterinärutbildningen, tandläkarutbildningen och psykologutbildningen – har dock fler högsta betyg i alla ämnen än det finns platser. Det är nu kön kan bli utslagsgivande, eftersom antagningssystemet strävar efter att anta lika många kvinnor som män. Då en absolut majoritet av alla sökande med toppbetyg är kvinnor innebär detta att män får förtur eller kraftigt förbättrade chanser att komma in."

Här står det ju att dessa utbildningar är så populära att så många sökande har maxbetyg så att man måste bestämma vilka som ska gå utan att se till betygen (eftersom alla ghar samma). Då är det väl inget konstigt om man väljer att ta ut 50% män till utbildningarna? Det känns som att alla är kompetenta nog (till och med LIKA kompetenta). Då har jag inget emot att man väljer att könskvotera så att det blir 50/50 som kommer in på utbildningen. Det är bara sunt förnuft tycker jag.

I min värld är det bra på alla sätt. Mern jag kan förstå att en del kvinnor som inte kom in är sura, men so what? Den som tog deras plats hade precis lika bra betyg ocvh var lika behörig och driven, och alltså hade de personerna som kom in (oavsett kön) lika stor rätt som de som olyckligt vis inte kom in. Nästa år får man väl utöka antalet platser på se populära utbildningarna, för det råder ju brist på tex läkare. Då kanske alla med maxbetyg kommer in.

Ansvarig på veterinärutbildnignen tog upp just det i inslaget på radio igår och det finns alternativ, som han förvisso tyckte var lika dåliga:
högskoleprov och lottning

För övrigt finns det inget osm heter "lika bra", varför kan de inte intervjua de sökande?

Allt skulle lösas med att avskaffa den vedervärdigt sossefierade idén att alla har rätt till alla utbildningar. Om den kostade 1.000.000 för den sökande så skulle det bli annat ljud i skällan. :mattias

Hata sossarna, hata dem hata hata, spotta i dems ansickten (valmers tm) :mad:

:4skrika :finger :machinegu :mad:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hata sossarna, hata dem hata hata, spotta i dems ansickten (valmers tm) :mad:

:4skrika :finger :machinegu :mad:

Nääe, du tänker fel!

Högre skatt = mer utbildningar = fler veterinärer (faktiskt flera 100 000 fler = jätteglada vargar som får fiin vård ;)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hmm. Ja intervjuer med alla sökande med maxbetyg skulle ju faktiskt vara ett bättre alternativ än att kvotera in killarna i detta fallet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då kan inte män sköta intervjuandet för om män antas så blir det anklagelser om bastuklubbar. :fakta

Det enda riktiga är förstås att tillsätta en genusneutral panel på skattebetalarnas bekostnad som garanterar att rätt medborgare kommenderas till rätt funktion.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Fler manliga ssk och fler kvinnliga läkare. Bra då tjänar läkarna snart 30000 och ssk 80000. melikealot

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC