Positiva förslag om RRFA

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag startar en ny tråd igen då, försök att se lösningar istället för problem, allt som skrivs är enbart ideer & förslag.

Vem gör vad:

1. Motorföreningarna/klubbarna arrangerar tävlingarna.

2. Vi som brinner för RRFA hjälper till med det vi kan.

LMS hade en snygg överskådlig Excel fil med resultaten, tänk om alla klubbar kunde enas att ha samma mall på resultat listorna, så snyggt och lättjobbat det kunde vara.

Ponera att vi tar emot 90 anmälningar och tillåter 30 startande i varje grupp, vi kör friträning + en tidsträning och sorterar sedan in i A+B+C final utan att bry sig om det är fyrtakt eller tvåtakt.

Om tävlingen kortas ner till 10 varv så blir det snabbare/fler heat och mindre varvningar (Ökad säkerhet).

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
GSXR1100R skrev:
Ponera att vi tar emot 90 anmälningar och tillåter 30 startande i varje grupp, vi kör friträning + en tidsträning och sorterar sedan in i A+B+C final utan att bry sig om det är fyrtakt eller tvåtakt.

Om tävlingen kortas ner till 10 varv så blir det snabbare/fler heat och mindre varvningar (Ökad säkerhet).

ingen bra idé....
Inte blanda 2 o 4-takt. HAstighetsskillnaden är för stor, samt svårighetsgraden att köra är olika.
Kommer bara att ställa till det på banan under racen....Blir tyvärr ingen ökad säkerhet då

mina 50 öre (samt erfarenhet av detta)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Men det var själve f-n Micke!!!

Kan du inte tro på oss som säger att det funkade utmärkt i helgen och att det bör/kommer/måste vara mallen. Jag förstår inte vad du oroar dig för!

Däremot ska vi naurligtvis engagera oss i våra klubbar så som Hyllingemedlem bör du gå på möten och hjälpa till med vad du kan.

Tidlistorna kommer i det format vi får från tidtagningsprogrammet och det varierar från bana till bana.

Varvningar är inte farligt om folk kör snyggt. Varvningar är en del av sporten. Omkörningar (om placeringar) är mycket farligare.

Du försöker verkligen uppfinna hjulet igen. Gör som HW säger. Hjälp din klubb att anordna tävlingen så kommer resten lösa sig.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
LMS modell funkar kanon men man kanske kan dela in i stor och liten debutant istället för att ha R400, R600 och R1000.
Då har man lite spelutyrmme att fixa A och B finaler i den klass som blir störst.

Fyrtakt och tvåtakt upp till 400 kubik och sedan Fyrtaktare från 400 kubik och uppåt. Då får de snabbaste köra för sig oavsett kubik och de lite långsammare får köra tillsammans men man blandar inte 250 SP med R6:eek:r.

Ett preliminärt tidsschema kunde kanske se ut ungefär såhär.
Då har jag räknat med ca 90 anmälda till Stor debutant och dryga 30 i liten debutant. Antalet varv mellan 12 och 16 så att sluttiden för segraren hamnar på ca 15 minuter. Vid mindre antal anmälda så får man mer träningstid tex.

Kanske kan funka eller?

Klass Träning 1 Träning 2
125 STD 09:00 - 09:25 12:30 - 12:55
Liten debutant 09:30 - 09:55 13:00 - 13:25
Stor debutant 1 10:00 - 10:25 13:30 - 13:55
Stor debutant 2 10:30 - 10:55 14:00 - 14:25
Stor debutant 3 11:00 - 11:55 14:30 - 14:25

Klass Utsläpp Tävling
125 STD 14:40 14:45
Liten debutant 15:10 15:15
Stor debutant C 15:40 15:45
Stor debutant B 16:10 16:15
Stor denutant A 16:40 16:45

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Men det var själve f-n Micke!!!

Kan du inte tro på oss som säger att det funkade utmärkt i helgen och att det bör/kommer/måste vara mallen. Jag förstår inte vad du oroar dig för!

Däremot ska vi naurligtvis engagera oss i våra klubbar så som Hyllingemedlem bör du gå på möten och hjälpa till med vad du kan.

Tidlistorna kommer i det format vi får från tidtagningsprogrammet och det varierar från bana till bana.

Varvningar är inte farligt om folk kör snyggt. Varvningar är en del av sporten. Omkörningar (om placeringar) är mycket farligare.

Du försöker verkligen uppfinna hjulet igen. Gör som HW säger. Hjälp din klubb att anordna tävlingen så kommer resten lösa sig.
Nu är du negativ igen, jag VET att det funkade bra på Sviestad (j-a tjatgubbe).

Jag uppfinner inte hjulet, läs rubruiken positiva FÖRSLAG, får man inte ens brainstorma utan att du rackar ner och säger att det inte behövs några förslag därför du anser att allt redan är klart.

Du påpekar hela tiden att jag oroar mig, det gör mig orolig,
Jag oroar mig inte, kör så det ryker så får vi se, det går säkert bra :tummenupp

Man måste kunna få yttra sig och komma med frågor & förslag utan att bli verbalt pungsparkad av er som redan är igång.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Nu är du negativ igen, jag VET att det funkade bra på Sviestad (j-a tjatgubbe).

Jg uppfinner inte hjulet, läs rubruiken positiva FÖRSLAG, får man inte ens brainstorma utan att du rackar ner och säger att det inte behövs några förslag därför du anser att allt redan är klart.

Du påpekar hela tiden att jag oroar mig, det gör mig orolig,
Jag oroar mig inte, kör så det ryker så får vi se, det går säkert bra :tummenupp

Man måste kunna få yttra sig och komma med frågor & förslag utan att bli verbalt pungsparkad av er som redan är igång.

Vi försöker ju sparka igång dig istället.

En gång till, rena b-tävlingar är RRFA, har funnits innan, och passat både dem som vill bli veidec-förare och för dem som lajar runt lite mer och tycker pressen är för stor vid sm/so.

Det är det jag m.fl vill ha tillbaka.

Enda felet med LMS tävling i söndags var att det var för mycket bantid, så jag körde slut på mig själv så jag inte orkade racet :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Visst får du yttra dig men allt detta vöddande gör att den oinvigde lätt kan inbilla sig att våra vanliga tävlingar är något man sällan kommer levande från. Jag TROR att det här snackande har en avskräckande effekt när vi två dagar efter årets bästa nybörjartävling börjar snacka om hur en nybörjartävling ska arrangeras.

Jag skulle till och med vilja påstå att de här diskussionerna kan vara skadliga då de ger en felaktig bild av det vi håller på med. Det vi håller på med som för övrigt optimerats genom åratal av erfarenheter och misstag.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....

Enda felet med LMS tävling i söndags var att det var för mycket bantid, så jag körde slut på mig själv så jag inte orkade racet :rolleyes:

Äääh! Du har bara blivit gammal!

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Visst får du yttra dig men allt detta vöddande gör att den oinvigde lätt kan inbilla sig att våra vanliga tävlingar är något man sällan kommer levande från. Jag TROR att det här snackande har en avskräckande effekt när vi två dagar efter årets bästa nybörjartävling börjar snacka om hur en nybörjartävling ska arrangeras.

Jag skulle till och med vilja påstå att de här diskussionerna kan vara skadliga då de ger en felaktig bild av det vi håller på med. Det vi håller på med som för övrigt optimerats genom åratal av erfarenheter och misstag.

Man kan faktiskt diskutera trots att allt gått bra, jag körde ju Mini Veidec på Knudan eller va det man nu kan kalla vårat KM, så jag kunde inte deltaga i Sviestad ju, helt klart skulle jag ha valt Sviestad istället nu när vårat KM regnade bort.

Jag TROR inte att diskussioner om hur man kan göra saker ännu bättre skrämmer bort folk, däremot så kan jag berätta varför jag INTE körde R-1000 i år, stenhård konkurrans med duktiga toppförare där top 10 va i klass med vissa A-förare, överfulla startfält där mången fick nöta bänk pga dom inte räckte till, 1500 kr för att campa som sagt.

Om någon påpekar att inget kan förbättras och att allt är fulländat så kallar jag det för konservatism.

Kreativa människor blir ofta missförstådda och skapar oro i den trygga vardagen, en slätstruken Svensk finner sig i det mesta och sitter sen och gnäller med en folköl i handen framför bingolotto.

/Puss & Kram

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Man kan faktiskt diskutera trots att allt gått bra, jag körde ju Mini Veidec på Knudan .....med en folköl i handen framför bingolotto.

/Puss & Kram

Förändring/förbättring är ett måste allteftersom at tiden går men du kommer med en hel del märkliga förslag om något som du ännu inte har hunnit testa.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Man kan faktiskt diskutera trots att allt gått bra, jag körde ju Mini Veidec på Knudan eller va det man nu kan kalla vårat KM, så jag kunde inte deltaga i Sviestad ju, helt klart skulle jag ha valt Sviestad istället nu när vårat KM regnade bort.

Jag TROR inte att diskussioner om hur man kan göra saker ännu bättre skrämmer bort folk, däremot så kan jag berätta varför jag INTE körde R-1000 i år, stenhård konkurrans med duktiga toppförare där top 10 va i klass med vissa A-förare, överfulla startfält där mången fick nöta bänk pga dom inte räckte till, 1500 kr för att campa som sagt.

Om någon påpekar att inget kan förbättras och att allt är fulländat så kallar jag det för konservatism.

Kreativa människor blir ofta missförstådda och skapar oro i den trygga vardagen, en slätstruken Svensk finner sig i det mesta och sitter sen och gnäller med en folköl i handen framför bingolotto.

/Puss & Kram

Nu är det ju också så att "kvaliteten" i de olika rookieklasserna skiljer sig från år till år också och inget man hundraprocentigt kan förutsätta. Bara för att r1000 var touringklassen förra året, kunde man iofs bara gissa sig till att det skulle bli värre i år med så många fler förare. Men det finns inget som säger att r1000 blir lika extremt nästa år.

Vi är ju inte emot att alla ska få köra, däremot har det ju kommit upp ideér som är lite knepiga, med konstiga klassblandningar, man får inte vara för snabb b-förare osv.

Ja, klart som fan man är nervös innan sin första start, eller flera veckor innan, man velar, och man är nojjig, ska jag vara för långsam osv. Och visst kan man få ner lite av den värsta prestigetänkandet på tävlingarna är det nog lättare för många att våga ta steget. Men mycket av det här har ju att göra med hur man ser på sig själv vad och varför man gör saker, och om man bryr som om vad andra tycker eller inte.
Men det har inte så mycket med hur tävlingsformen ser ut, utan hur det snackas i depåerna. Och jag tycker snacket i depåerna är väldigt gemytligt, även pratet kring dem som inte är så snabba.

Många pratar ner sig själva och sin förmåga, roadracing måste man ha självförtroende för att syssla med och helst lite självinsikt också. Bara för att jag inte var lika snabb som nordgren eller watz eller någon annan elitåkare min första säsong, så sätter man väl sig inte ner och deppar för det? Nu har jag hittat lite fart, inte tillräckligt, men jag börjar känna mig lite nöjd med det som presteras iaf.

Tävlingar är bästa sättet att få upp farten på, så enkelt är det, sen om det är på sm/so, b-tävling eller km spelar mindre roll.

UT o ÅK! ;)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Förändring/förbättring är ett måste allteftersom at tiden går men du kommer med en hel del märkliga förslag om något som du ännu inte har hunnit testa.

Förlåt då för fan, jag va ju inte där ens det är ju därför som jag frågar så mycket, jag vill INTE på något vis "bestämma" hur man ska göra saker men en debatt borde man väl kunna få ha... en liten debatt...

Du säger i princip tyst du va inte där så du har ingen talan, märkliga förslag i dina ögon, hur ska jag veta vad som gäller om jag inte frågar.

(f-n va kul det är att bråka med dig :D )

Här hittar man reglementet från Söndagens race
http://www.lms.se/Roadraci/competit/TR030921.pdf

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Förlåt då för fan, jag va ju inte där ens det är ju därför som jag frågar så mycket, jag vill INTE på något vis "bestämma" hur man ska göra saker men en debatt borde man väl kunna få ha... en liten debatt...

Du säger i princip tyst du va inte där så du har ingen talan, märkliga förslag i dina ögon, hur ska jag veta vad som gäller om jag inte frågar.

(f-n va kul det är att bråka med dig :D )

Här hittar man reglementet från Söndagens race
http://www.lms.se/Roadraci/competit/TR030921.pdf

Hehe, men om du lyssnar, så finns det ju racing som skulle passa dig, m.fl som är precis som det du vill.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det här verkar vara rena drömmen för den som vill sälja in RRFA; bara att köra copy/paste på LMS arrangemang och säga till sin lokala klubb "här, vill ni genomföra detta?".

Gå inte över ån efter vatten, för då får du vatten på ditt kuvert, och den som bäddar stjälper ofta liten tuva, om och om igen.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Det här verkar vara rena drömmen för den som vill sälja in RRFA; bara att köra copy/paste på LMS arrangemang och säga till sin lokala klubb "här, vill ni genomföra detta?".

Gå inte över ån efter vatten, för då får du vatten på ditt kuvert, och den som bäddar stjälper ofta liten tuva, om och om igen.

Det är en dröm, men inte helt enkel dröm ändå tyvärr. Då klubbarna till viss del redan kämpar som djur för att lyckas anordna ett SM per år, och allt utöver det kan bli alldeles för mycket för dem att fixa.

Men, om vi kommer med de reglerna och den gamla listan med "aktiva" personer som trillade in här på sporthoj/BP för ett gäng månader sen, och säger, hej, vi vill anordna det här, vi är så här många som kan hälpa till, kan ni hjälpa oss med resten. Då, är det en genomförbar dröm, samt att vi givetvis får med oss tillräckligt många startande, då klubbarna inte har råd med någon förlusttävling.

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
valmers skrev:

Nä, så får vi INTE göra.

Vi måste ha en utredning om kontrakt och regler som stipulerar vem som får köra fort, vem som inte får det, hur många som kommer till racen, får jag köra?, får vi ha slicks?, är jag portad om jag kör på 1.53 runt Knutstorp?.

LMS arrangemang är ju lysande, jag tror Gammelgixxern har för mycket fritid på jobbet.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Hehe, men om du lyssnar, så finns det ju racing som skulle passa dig, m.fl som är precis som det du vill.

Jag VET att det funkar, jag är nog grining mest för att jag tjatade hela sommaren om detta och sedan åkte på fel tävling, synd att KM krockade med detta, i RRFA får givetvis ALLA med B-Licens köra, även dom snabbaste raketerna, det enda man måste säkerställa är att vi inte fyller grupperna HELT med sådana som redan är igång och kör, jag gissar att det kommer jättemånga nya till våren som vill prova på, en positiv tanke mao som inte skall ses som ett problem, hur säkerställer vi att dom får plats, jo genom att låta blåbär få förtur gentemot rutinerade förare som redan är igång.

Vilka är då blåbär, jo sådana som har löst sin B-Licens men inte provat att tävla ännu, ge dessa en chans att prova på och fyll sedan på med sådana som redan kör i B serien, i samband med Licenskurser så kunde ju Lodnert informera om att RRFA finnes som en inkörsport till RR.

Nu kommer säkert "Någon" att hitta minst 10 fel i detta som inte ens är ett förslag utan enbart en brainstorming.

/Duckar

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...