PowerCommander tips

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1. Om Du läser om Kamikazes post nämns det ett firmanamn. Den firman har en bänk. Och ett släp/pick-up. Och en bredbandslambda.

Kanske läge för ett PM?

2. Standardmappar för Din hoj finns här. Leta en eller ett par som liknar Din setup (Slip-on med/utan katalysator) så har Du några att testa när Ni börjar. Den som verkar vettigast utgår Ni sedan ifrån under bänkningen.

3. Vad det ger? Beror helt på modell och hur den svarar på luft/buller-åtgärder. Räkna med allt från 2 - 8 som möjligt. Ju modernare snurra, desto mindre vinst på topp. Största vinsten enligt mig personligen är oftast körbarhet ("ryckighet") och mellanregister då tillverkarna på grund av miljö- och bullerkrav tvingas till vissa begränsningar i dessa register.

Smakar det så kostar det... Lycka till:tummenupp

3-3500kr bara för bänkningen? fan det börjar bli dyrare än planerat det här...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
1. Om Du läser om Kamikazes post nämns det ett firmanamn. Den firman har en bänk. Och ett släp/pick-up. Och en bredbandslambda.

Kanske läge för ett PM?

2. Standardmappar för Din hoj finns här. Leta en eller ett par som liknar Din setup (Slip-on med/utan katalysator) så har Du några att testa när Ni börjar. Den som verkar vettigast utgår Ni sedan ifrån under bänkningen.

3. Vad det ger? Beror helt på modell och hur den svarar på luft/buller-åtgärder. Räkna med allt från 2 - 8 som möjligt. Ju modernare snurra, desto mindre vinst på topp. Största vinsten enligt mig personligen är oftast körbarhet ("ryckighet") och mellanregister då tillverkarna på grund av miljö- och bullerkrav tvingas till vissa begränsningar i dessa register.

Smakar det så kostar det... Lycka till:tummenupp


Ja alltså visst känner jag till hojställen själv, tänkte väl om snubben eventuellt kom på något specifikt ställe. Och någon bredbandslambda tänker jag inte syssla med. Får bli en bänkning på nån mc-verkstad helt enkelt.

Jo jag har redan kollat på powercommander's sida och sett de där mapparna men jag var osäker på hur precisa de var. Får väl ställa in och köra den som verkar mest rätt och sedan dra å köra en bänkning/mappning på riktigt.

Ok ja jag tänkte bara om någon kanske gjort det själv på en likadan eller liknande hoj. Att den rent generellt ska gå bättre och bli roligare att köra har jag förstått, det ser jag fram emot!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja alltså visst känner jag till hojställen själv, tänkte väl om snubben eventuellt kom på något specifikt ställe...

OK - då provar vi så här: Om jag förstått det rätt har www.racerepairs.se både bänk och möjlighet att justera in commandern efter just Din hojs avgasvärden. Dom kan visst även hämta och lämna om så krävs. Vad det kostar har jag ingen aning om men Du kan kontakta företaget via hemsidan eller genom att PM:a Kamikaze Kid.

Om det kunde vara intressant.

Vilken bänkare Du än väljer har förmodligen en bra grundmapp i sina gömmor för övrigt.

Ha de!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vilken bänkare Du än väljer har förmodligen en bra grundmapp i sina gömmor för övrigt.

Ha de!


Grundmapparna från hemsidan suger...
Stämmer sällan eftersom alla hojar är individer och en del grabbar med bromsbänk letar efter den sista pållen mitt i registret eller ger sig inte förräns alla svackor är så raka som möjligt...

Har jag hört...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
OK - då provar vi så här: Om jag förstått det rätt har www.racerepairs.se både bänk och möjlighet att justera in commandern efter just Din hojs avgasvärden. Dom kan visst även hämta och lämna om så krävs. Vad det kostar har jag ingen aning om men Du kan kontakta företaget via hemsidan eller genom att PM:a Kamikaze Kid.

Om det kunde vara intressant.

Vilken bänkare Du än väljer har förmodligen en bra grundmapp i sina gömmor för övrigt.

Ha de!

haha nu är jag med. är så jävla trött efter jobbet men ok, kamikaze kid sysslar med sånt. får väl undersökas!

Grundmapparna från hemsidan suger...
Stämmer sällan eftersom alla hojar är individer och en del grabbar med bromsbänk letar efter den sista pållen mitt i registret eller ger sig inte förräns alla svackor är så raka som möjligt...

Har jag hört...

ok men kamikaze kid, har du några priser man kan få ta del av? för allt jag vill är att trimma upp hojen utan att det ska kosta skjortan!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grundmapparna från hemsidan suger...
Har jag hört...

En kompis mappade sin krigare med WB-lambda/PCIII - och letade utgångsmapp. Det visade sig att nollmappen gav bättre startvärden än alla liknande konfigurationer från hemsidan (luft, stackar och buller):brinnerup Jag kunde bara inte tro att det gällde generellt - mer som ett olycksfall i arbetet...:näsblod

haha nu är jag med...

Jag förstår Dig - inte så lätt att läsa mellan alla raderna:tummenupp

Har jag hört...

:D

Edit - fanns i a f ett inlägg i 900-tråden, för övrigt från en -92:a: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3628664&postcount=77
 
Last edited:

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Det snåla och roliga alternativet som jag tänker satsa på:'

Bänka hojen med standardstyrenhet och se till att få med A/F-kurvan.
Kostar c:a tusen kr eller ibland billigare.
Sedan kalibrerar man själv med power commandern mot en målkurva på A/F=13, dvs har man 14.5 så lägger man på 10% bränsle. Det är inte så noga var man hamnar i intervallet 12.5-13.5, det viktiga är att få bort områden med A/F över 14. Såna områden är ju vanliga i mellanregistret där myndigheternas glädjedödaravdelning ställt ljudkrav.

Detta gäller ju bara för 100% trottel då, hur jag ska göra på lägre öppningar har jag inte lurat ut än...
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag har satt PC i en Hornet 900 +KN +Yoshi trioval. Efter bänkning en blev det betydligt roligare att vrida på rullen. Det blev 110 pållar på slangen. Mitt råd snåla inte på bänkningen.

Och nej jag har inte klistrat dit posördekalerna det är så svårt att kolla på dom när man kör.....
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag har satt PC i en Hornet 900 +KN +Yoshi trioval. Efter bänkning en blev det betydligt roligare att vrida på rullen. Det blev 110 pållar på slangen. Mitt råd snåla inte på bänkningen.

Och nej jag har inte klistrat dit posördekalerna det är så svårt att kolla på dom när man kör.....

ok men jag kan montera dit allt själv först utan problem väl? alltså utan att behöva ändra något på själva CPIII'n? hur är den förinställd? tänkte bara så de behöver göra så lite som möjligt på verkstan och innan bänkningen.

men näe som det låter får jag väl lov att köra en bänkning. efter att alla reagerat som du här så verkar det som att försäljaren kanske inte var helt ärlig mot mig.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
ok men jag kan montera dit allt själv först utan problem väl? alltså utan att behöva ändra något på själva CPIII'n? hur är den förinställd? tänkte bara så de behöver göra så lite som möjligt på verkstan och innan bänkningen.

men näe som det låter får jag väl lov att köra en bänkning. efter att alla reagerat som du här så verkar det som att försäljaren kanske inte var helt ärlig mot mig.

Montera allt själv det gjorde jag, Man får riva av plasten bak för att komma åt ECU:n ordentligt resten är plättlätt. Och PC:n har en nollmapp (det hade i alla fall min) dvs inga förändringar. Så du kan riskfritt köra den innan bänkning med den inmonterad. Har du några frågor på hur du skall göra så skicka ett PM
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Montera allt själv det gjorde jag, Man får riva av plasten bak för att komma åt ECU:n ordentligt resten är plättlätt. Och PC:n har en nollmapp (det hade i alla fall min) dvs inga förändringar. Så du kan riskfritt köra den innan bänkning med den inmonterad. Har du några frågor på hur du skall göra så skicka ett PM

tackar! näe det ska nog gå bra, lite kan jag och jag har läst på lite grann om monteringen redan så det ska vara lugnt. ville mest veta just det du förklarade om nollmappen och om det är lugnt att köra utan att göra något innan.

:tummenupp
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Lånar tråden lite här inom samma ämne.

Har halvsystem + K&N-filter monterat och undrar ifall motorn tar någon skada om jag INTE fixar PCIII eller mappar om motorn?
Behöver inte mer kraft i motorn men ifall motorn mår sämre pga de ändringar som blir av avgassystem & filter?
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jag köpte ett färdigt kitt från en firma i staterna med Yoshi slipon, BMC filter och PC3´a mappad av dem för just denna setup till en GSXR-750.
Den gick hur bra som helst.
Lämnade ändå in den senare på DinMC där de bänkade den och dem sa att den faktiskt redan var rätt bra inställd men att det fick ut ytterliggare lite.

Alltså, en PC3 med en mapp för din setup som inte är gjord av en klåpare bör vara bra mycket bättre för prestanda och motor än ingen pc3´a alls.
Men självklart blir det optimalt med bänkning.

/N
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Jag köpte ett färdigt kitt från en firma i staterna med Yoshi slipon, BMC filter och PC3´a mappad av dem för just denna setup till en GSXR-750.
Den gick hur bra som helst.
Lämnade ändå in den senare på DinMC där de bänkade den och dem sa att den faktiskt redan var rätt bra inställd men att det fick ut ytterliggare lite.

Alltså, en PC3 med en mapp för din setup som inte är gjord av en klåpare bör vara bra mycket bättre för prestanda och motor än ingen pc3´a alls.
Men självklart blir det optimalt med bänkning.

/N

Det där är lite från hoj till hoj, då jag och en kompis har varsin 954a -02a båda 2, samma setup med halvsystem och pc3a. jag hittade en mapp som jag min gick bättre på, men polarens gick samma eller sämre (han tyckte det iaf) , så det är ingen skriven regel att en mapp fungerar bättre än ingen.

Har även en sv1000s med slipon, g-pack och pc3a och det blev skillnad som natt och dag med pc3a och en map ifrån deras sida och sen lite pill på finjusteringen ! så visst kan man ha tur också !
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Powercommander med tillhörande fil från nätet (självklart en mapp för de modsen du har) är mycket bättre än ingenting. Det är kanske inte helt optimalt, men det är inte så värdelöst som 90% av medlemmarna på sporthoj vill få det att verka som.

Jag menar, det funkar tillfredställande i de flesta fallen. Det finns folk som köper färdiga programvaror, finns turbokit som kommer med färdig programvara, finns programvaror där man enbart utgår efter vilket turboaggregat motorn har och allt annat är oväsentligt. Visst är det mycket mindre marginaler på en motorcykel där man bara bytt en ljuddämpare och vill få en märkbar skillnad, men en rätt powercommander mapp från nätet funkar nog väldigt bra på alla hojar. Kanske det där lilla extra saknas, men om det är värt att pröjsa 3-4 tusen är upp till var och en att bestämma
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Powercommander med tillhörande fil från nätet (självklart en mapp för de modsen du har) är mycket bättre än ingenting. Det är kanske inte helt optimalt, men det är inte så värdelöst som 90% av medlemmarna på sporthoj vill få det att verka som.

Jag menar, det funkar tillfredställande i de flesta fallen. Det finns folk som köper färdiga programvaror, finns turbokit som kommer med färdig programvara, finns programvaror där man enbart utgår efter vilket turboaggregat motorn har och allt annat är oväsentligt. Visst är det mycket mindre marginaler på en motorcykel där man bara bytt en ljuddämpare och vill få en märkbar skillnad, men en rätt powercommander mapp från nätet funkar nog väldigt bra på alla hojar. Kanske det där lilla extra saknas, men om det är värt att pröjsa 3-4 tusen är upp till var och en att bestämma

Ja alltså jag blev ju förvånad över hur många som tyckte att det krävdes efter att försäljaren påstått att jag lätt kunde mappa den själv och att det skulle duga. Men visst, klart det känns bättre med att ha den inställd på bänk så man säkert vet att man får det mesta ur den!

Dom sade på Honda att det koster 3500 för montering, bänkning och all tillbehör och lön!

Jag har hittat för 2009 kr, inkl montering. Hur menar du tillbehör?
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan nog glömma och få en bra bänkörning på ett totalpris på 3500 - det innebär att dom kör i en färdig mapp och kollar lite oengagerat.

Visserligen kan en färdig mapp funka rätt bra - men för 1,5k är det lika bra att göra jobbet själv.

Jag fick dock en riktig idiotmappning på de priset - inkl - commandern - jag hade inte väntat mig annat.

När man kolla på mappen hade mongot på yamma center skrivit ?25 över hela mellanregistret i alla fält....

Räkna med många tusenlappar för en bra mapp - men riktigt nödvändigt blir det bara om du är kräsen eller gjort andra moddar på hojen.
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Tror liksom H4 att betydelsen av en bänkoptimerad mapp är överdriven och här kommer varför.

Först, vad är det man vill åstadkomma med en omkalibrering av insprutningsmängderna? Två mål i huvudsak: - att skaffa mer vridmoment och effekt på bekostnad av ljudnivå och emissioner, -att anpassa bränslemängderna till det högre luftflödet som fås då mottrycket sänks efter installation av slip-on eller helsystem.
Det är ju alla med på, men det kan ju vara bra att veta hur känsligt momentet är för blandningsförhållandet (A/F). Maximalt moment får man vid c:a A/F = 13. Mellan 12,5 och 13,5 är kurvan väldigt plan och man får mer än 99% av max, men magrar man ut till 14,5 (som ju är lambda = 1 och minimalt med kolväte- och koloxidemissioner) så är vi nere på c:a 96%. Sedan dyker kurvan brant och vid A/F=15 nånstans så får vi 92-93%. Det betyder att det finns 7-8% att vinna om utgångsläget är så dåligt, Good news! Det braiga med detta är att om du har A/F=15 och lägger på 10% mer bränsle så får du A/F=13,5 och en vinst på 6-7%, och om du är slarvig och lägger på 17% mer bränsle så får du A/F=12.5 och ungefär samma resultat. En helt exakt kalibrering till 13.0 ger dig bara lite,lite mer och kostar några tusen...

Om då dom som gjort den nedladdningsbara mappen har använt rätt avgassystem och ev. luftfilter och kunnat sina saker så har dom givetvis tunat in mot optimala 13. Det betyder att om din alldeles unika och speciella motor har ett luftflöde inom +/-4% från deras motor (a/f mellan 12,5 o 13,5) så får du ut praktiskt taget hela den optimala momenthöjningen. Nu vet jag inte exakt hur det är för mc-motorer men för individuella bilmotorer så måste momentet, och därmed luftflödet, ligga inom +/- 5% för att klara certifieringen, den s.k. COP Conformity of Production, och det brukar inte vara i närheten av att vara ett problem. Det är väl troligt att det inte är heller med mc-motorer.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ju ett tredje alternativ, ett mellanting mellan nedladdad map och bänktunad map. Nämligen att mäta upp sin A/F-kurva och sedan anpassa bränslemängden själv. Det är ju i alla fall roligare (och billigare) !

/Grok Herr Dr Verbrennungsbesserwisser
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... betydelsen av en bänkoptimerad mapp är överdriven och här kommer varför.

Först, vad är det man vill åstadkomma med en omkalibrering av insprutningsmängderna? Två mål i huvudsak: - att skaffa mer vridmoment och effekt på bekostnad av ljudnivå och emissioner, -att anpassa bränslemängderna till det högre luftflödet som fås då mottrycket sänks efter installation av slip-on eller helsystem...

Om då dom som gjort den nedladdningsbara mappen har använt rätt avgassystem och ev. luftfilter och kunnat sina saker så har dom givetvis tunat in mot optimala 13. Det betyder att om din alldeles unika och speciella motor har ett luftflöde inom +/-4% från deras motor (a/f mellan 12,5 o 13,5) så får du ut praktiskt taget hela den optimala momenthöjningen...

...mäta upp sin A/F-kurva och sedan anpassa bränslemängden själv. Det är ju i alla fall roligare (och billigare) !...

Det ligger en hel del i vad Du säger, men jag tror det finns några hyggligt viktiga parametrar att komplettera med och beakta.

Först och främst är det nog att det finns ytterligare två inte helt försumbara anledningar att ha koll på hela mappen - körbarhet och soppaförbrukning.

Körbarheten - de flesta som mappat sin hoj är måna om att berätta toppeffekten - fine. De lite mer insatta talar i stället om effektskillnaden före-efter mappningen. Men frågar man om den upplevda skillnaden hänvisar de flesta till att ryckigheten när man går av-på på gasen minskat och att hojen drar jämnare genom hela registret. Mer lättkörd, förutsägbar och naturligtvis några pållar till som grädde på moset.

Soppaförbrukningen - i normala pådrag och varvtal känns det både fånigt och kostar pengar att slösa med soppa, inte heller vill man att den ska gå farligt magert eller "bluddra" på jämn gas. Tyvärr lägger även många "bänkare"/dynooperatörer A/F på 13 - 13.1 över hela registret vilket bara gynnar soppabolagen och retar miljövännerna. Det kan vara intressant att ägna lite tid åt just detta register likväl som fullgasrepan. Dessutom - vid banåka är Du nästan aldrig i detta register och härjar så det är inga problem att kombinera effekt med soppa-/miljöbesparing.

COP - Nja, Du har i princip rätt men det kan vara värt att nämna att det även skiljer mellan hojar vad gäller injustering av de sensorer (MAP och trottelposition) som oftast indexerar soppatabellerna i ECU. Speciellt när hojarna gått ett tag. Det innebär ju i praktiken ytterligare en felkälla i ekvationen då man aldrig jämför signalnivåerna till ECU mellan olika hojar innan man byter mapp. Min erfarenhet är att värdena i Ditt exempel ligger lite i underkant.

Men visst är det intressant att mickla lite grand med tabellerna själv. Jag skulle bara rekommendera att köra några fler trottellägen när Du ändå har den på bänken och sedan interpolerar mellan de värdena när Du lägger till eller drar ifrån soppa i PCIII:an. Det tillför faktiskt en hel del till motorns uppträdande.

Jag vet många som är nöjda med delade mappar - men sedan finns ibland sådana som inte alls verkar framtagna med samma hoj ö h t. Min teori är att någon sensor/justering ofta inte varit schysst på "originalhojen" när den bänkades i de fallen - eller rent utav felaktig lambdautrustning / sensorplacering...

Jag har använt en liknande metodik på min egen hoj, dock har jag fixat till en mapp med bra A/F (med egen bredbandslambda), kört in på bänk och varierat bränsle- och tändkurva för att hitta bästa effekt varefter finjustering skett på egen hand. Total bänktid ca 2 timmar.

Mina 2p - lycka till med mappningen:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top