Powerwheelar era hojar?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Haha vilken underbar sandlåda, perfekt underhållning när man ligger hemma och är sjuk! :banana

Uppenbarligen vet inte de flesta här vad en power wheelie är, men som sagt, en ledtråd kan ju vara att jämföra ordet wheelie och power wheelie :rolleyes:

En power wheelie är helt enkelt när motoreffekten trycker upp framhjulet till väders, utan ryck, gas-släpp-gas etc. Personligen tycker jag att det inte heller räknas som en äkta power wheelie om man sitter långt bak i sadeln och på så sätt får framhjulet att lyfta, även om man i övrigt gör allt annat ”rätt”.

I ordlistan borde det stå så här: ”power-wheelie; framhjulet lyfter från marken under acceleration, trots förarens försök att hålla det nere”

Men jag är fortfarande sjuk, så fortsätt gärna sandlådan :D

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det är ju det jag menar. Varför är det så noga för vissa att det måste vara på ett e x a k t sätt för att få räknas som en powerwheelie. Att strukturera upp varje enskilt litet moment och diktera att detta måste följas blir elitistiskt. Att det måste vara så viktigt att motorn har lågt varvtal när man börjar ge gas? :rolleyes:
Instämmer!
Om man väger 60kg, har lite lättad hoj med moddad motor (sugis), behöver varken gå från noll km/h eller snärta upp till full gas för att det ska lätta.
När varvräknaren träffar 9000rpm börjar det hissa även om man lugnt rullat upp gasen till 75% från 2000rpm.. Är det att beteckna som en Powerwheelie eller inte?? :tummenupp

Last edited:

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
O vad jag läst mig till är 05 och 06 inte samma i effektkurvan, utan att 05an ska vara bland den värsta kurvan suzuki haft på sina 1000 iaf.. men om de stämmer ver ja inget om. Vet bara att jag på 80kg och med min något lättade hoj som är uppskrämd (om de nu gör nån skillnad) med pc3 och system, lyfter på 4an utan bekymmer alls.. om du tvivlar ska jag skaffa dig bevis..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ni missar en sak, Ålder på hojen och dess chassi!

R6-05:an vi hade innan gick upp på 2:an och vart "lätt" även på 3:an, -08:an knappt på 1:an.
På effekt alltså, inte försökt att få upp den.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Det är ju det jag menar. Varför är det så noga för vissa att det måste vara på ett e x a k t sätt för att få räknas som en powerwheelie. Att strukturera upp varje enskilt litet moment och diktera att detta måste följas blir elitistiskt. Att det måste vara så viktigt att motorn har lågt varvtal när man börjar ge gas? :rolleyes:

Du, nu har jag provat en sån som din moped och dessutom kört sida vid sida med min ducce (de gick lika :yoparty )
Jag vet inte hur du får upp den på fyran, men min slutsats är att du säkert väger 40kg mindre än mig.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du, nu har jag provat en sån som din moped och dessutom kört sida vid sida med min ducce (de gick lika :yoparty )
Jag vet inte hur du får upp den på fyran, men min slutsats är att du säkert väger 40kg mindre än mig.

Stäng av MTC nästa gång så kanske det går bättre :rofl Som du ser på videon så är det ju bara att gasa :banana Jag väger ju hela 80 pannor.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
MTC var av och jag väger en bra bit mer än 80kg :7peta

glodlampa_155x215.gif

Då får du gasa helt enkelt!

Det är inte svårare än så :) Samt att man kanske inte bör ligga över tanken och tynga ner den delen av hojen ;)

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag blir mörkrädd när jag läser en del av inläggen i den här tråden!
Skitsamma vad TS anser vara en powerwheelie! En powerwheelie är när du drar upp hojen på bakhjulet utan att använda kopplingen, sen så får du rycka, jucka och gunga bäst du vill.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
En snabb reflexion, varför blir så många skraja när det vill resa sig? Det är ju då det roliga får sin början :kär:7peta:tummenupp

- - - Updated - - -

Kanske måste tillägga: :tuttar :yoparty:tummenupp

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ny hoj - aprilia dorsoduro 1200, standard drev såvitt jag vet - har varit uppe på bakhjulet på 4:an hittills, utan att det varit meningen, med tc inkopplat...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jomenvisst! Framhjulet reser sig utan hjälp av kopplingen på de tre första växlarna.

:rofl

Ja? Inte mitt fel att du är för fet för att 120nm ska orka lyfta ett framhjul medan du juckar på tanklocket? Jag kan inte ens koppla upp hojar på bakhjulet, jag vrider bara full macka, ibland lyfter framhjulet - ibland inte. Beror lite på varvtal och hur snabbt man vrider på rullen.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Lätt alla växlar oavsett varvtal med 125an:tummenupp
Inte kört så mycket med motarden än men 1an och 2an så börjar den resa sig om man är snabb på gasen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min hoj är visserligen en aning nerdrevad och något 10-kilo lättad, men den är ganska rejält stukad framåt med hög bak o sänkt front,så jag tror inte den lyfter på 2:an om jag sitter i framåtlutad "raceposition".
Men anyway... det är bara tidsförlust att köra med ett hjul i luften : )

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Riktiga powerwheelies\\ gjorde min GSXR750 i tvåan, vid ca 10k rpm.

\\@_biker: "I ordlistan borde det stå så här: ”power-wheelie; framhjulet lyfter från marken under acceleration, trots förarens försök att hålla det nere”"

990 SMT har jag bara kört 2 ggr men den vill inte wheela i 3an, men gör det enkelt i tvåan (utan koppling så klart).

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati