Här kommer mitt bidrag till SSOTYA.
Ägare och byggare Tom Nyström, Sundsvall (kandyman)
Utgångs objektet En stuntkörd sliten Honda Cbr 900RR -93.
Några bilder på hur den såg ut när jag började.
En lite kort resume av bygget:
Har gått länge och tänkt på ett hojbygge men det har som aldrig blivit av mitt bil intresse har tagit all tid och
hålla på med två projekt samtidigt är bara att glömma för då kommer det bara att bli genvägar någonstans.
Så efter en himla massa år och olika bilar så tröttnade jag lite på det och då kom tillfället
att bygga en fighter, så letandet började efter ett lämplig projekt och billigt skulle det vara
efter några veckor så hittade jag en gammal Cbr 900 -93 stuntkörd med rasad motor och diverse skador, inga på
dom väsentliga delarna och priset vara rätt så det var bara att slå till fick även med en reservdelsmotor.
Så väl hemma med den så började skruvandet ville först och främst få till motorn så den funkade men det verkade
omöjligt eftersom båda vevaxlarna var krokiga och hitta en beggad vevaxel till cbr 900 är inte lätt.
När jag höll på att leta vevaxel på diverse annonssidor så dök det upp en Blackbirdmotor och efter
lite sökande på sporthoj.com så var det några som hade gjort den operationen förut och det verkade inte
förkrångligt heller så det var bara att slå till hade även sån tur att att han hade komplett kabelhärva
Och ett Devil grenrör till den oxå.
Allt detta hände väl under Augusti månad, handlade på mig diverse prylar men byggde inget på hojen tänkte att man
hade ju gott om tid på sig, drog igång projektet runt jul var ledig två veckor då så det passade ju ypperligt att
börja då, har i stor sätt stått i garaget Lördag och Söndag varje helg sedan dess och nästa all ledig tid man haft
och 5månader och en massa timmar senare så står den nu helt klar och nybesiktigad redo att tas ut i sommarvärmen.
Målet var att få till en hoj som var kort, låg, grov, användarvänlig och tålas att köras varje dag men ändå hålla en hög nivå på putssidan
om jag har lyckats med det...hmmm....ja jag tycker då det allfall, och det är det som grejjen med en fighter tycker jag
att man får en hoj som har en personlig look som man själv tycker är snygg.
Så här lyder specen nu:
Motor:
Blackbird -97 inkl. kabelhärva.
Dynojetad.
Bmc luftfilter i egentillverkad luftburk.
Devil grenrör.
Motorkåporna lackade vita med guld centrum.
Ljuddämpare:
Laser X-treme Gp style i rostfritt.
Ram:
Orginal Cbr900rr -93
Påsvetsad orginal bakram från en Yamaha R1 -05 kortad ca20cm.
Igenlagda orginal hål för bakramen.
Isär pressade ramben för att få plats med BB motorn.
Egentillverkade motorfästen och distanser.
Uppborrade hål i ramen för BB bultarna.
Alla lager och packboxar bytta.
Pulverlackad svart.
Gaffelben:
Orginal.
Renoverade med nya packboxar och bussningar.
Pulverlackade svarta.
Sving:
Orginal.
Renoverad med nya packboxar och lager.
Pulverlackad svart.
Bakdämpare:
Orginal.
Fjädern lackad mattsvart.
Bromsar:
Orginal.
Renoverade med nya tätningar och klossar stålomspunnabromsslangar.
Bromsvätskebehållare fram från Beringer med svart eloxerat lock.
Svart eloxerad behållare till bakbromsen monteras direkt på cylindern.
Bromsoken lackade guld.
Drev:
15 kugg fram.
46kugg bak.
Lackade mattsvart.
Kedja:
DID530ZVM2
X-ring.
Guld.
Fälgar:
Orginal.
Pulverlackade vita.
Guld eloxerade ventilhattar.
Däck:
Conti.
130/60/16" fram.
190/50/17" bak .
Framskärm:
Orginal.
Lackad solid vit med 2 lagerklarlack.
Framlyse:
Orginal mt03 med xenon.
Insatsen lackad i mattsvart stället för krom.
Plasten lackad solid svart med 2lager klarlack.
Fästena lackad i solid vit med 2lager klarlack.
Bakljus:
Yamaha R6 -07 diod.
Bak blinkers:
Inbyggda i bakljuset.
Fram blinkers:
Kellerman Bl1000 i styrändarna.
Svart eloxerade .
Styre:
Fatbar inkl styrhållare.
Orginal styrkrona förstärkt genom svetsning.
Lackat mattsvart.
Backspeglar:
Oberon cnc frästa justerbara i alla leder.
Svart eloxerade.
Kontroller:
Orginal BB till kopplingssidan.
Orginal BB till gassidan.
Mätare:
Acewell 3915.
Larm:
2 vägs Aolin med fjärrstart, rörelse sensor och en massa annat tjafs.
Fotpinnar:
Protek.
Svart eloxerade.
Tank:
Orginal.
Pingel bensinkran med dubbla 10mm utgångar.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.
Sadel:
Orginal Yamaha R1 -05
Kortade ca 10cm.
Kuts:
Yamaha R6 -07 racebakdel.
Fram flyttad på bakramen så långt det gick.
Egentillverkat hål för bakljuset.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.
Hugger:
Pyramid.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.
Skruvar/muttrar:
Blästrade.
Lackad antingen guld lr svarta.
Tack till:
www.sunbike.se
www.pnutz.se
Ja så här blev resultatet:
Om ni vill se alla byggbilder så kolla in:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162141