Presentationstråd SSOTYA 2008

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att presentera vad ni lyckats åstadkomma under vintern och våren.

Följande personer anmälde sig under året:

1. Pucken - Honda BBT
2. Caddick - Bandit 750
3. Farbror mumma - CBR600F
4. Kandyman - CBR900RR
5. Bullysmile - ZX-9R
6. Mikey - Honda Hybrid
7. Vectra_andy - CB900
8. Jezze_ - CBR900RR
9. Kärregård - CBR900RR
10. Liff - TRX850
11. Luci-guard - YZF-R1
12. Springstone - Fzr 989 fighter
13. Est - Speed Tripple
14. Jonsssson - zx7r
15. Bikeporthans - GSX-R600 K7

Det ni skall göra nu är att presentera erat bygge.
-Bifoga text över vad som gjorts, vad målet var, vad du är riktigt nöjd med, osv. Kort och gott berätta lite om bygget.
-Sen skall du lägga upp bilder på slutresultatet. Vissa har redan slängt in dessa i den andra tråden men släng upp dom här igen. Eller passa på och ta lite bättre bilder.

Ni har 2 veckor (fram till den 15/6 -08) på er att presentera era hojar, sen kommer vi hålla en omröstning över vem som lyckades bäst.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Presentation Jezze_ Honda 900 Fireblade

Ägare och Byggare: Jens Granlund, Umeå (jezze_)

Utgångsobjekt: Honda CBR Fireblade 900rr -97

Målet: Bygga en snygg personlig Fighter relativt enkelt och någolunda billigt.


De som gjorts är: Pulverlackad ram, bakram, bakre fotpinnar, framgaffel och fälgar svarta.
Svingen har dessutom slimmats på div. fästen och hål har svetsats.
I och med pulverlacken byttes alla lager och tätningar (fram/bakhjul + ryckutjämnare, sving + triangelstag)
Bakramen är en modifierad orginalram (höjd några cm och borkapade fästen för baksadel)
Avgasystemet är omsvetsat av mig själv, och är dragit mellan svingen och bakdämparen och vidare upp under bakplasten, avgasbandage är lindat från under tråget upp till slipon för att leda bort värmen.
Batteri och övrig el som är monterad under sadel är flyttad till under tank. Elsystemet har jag försökt hålla så orginal som möjligt dock.
Koppling och gasvirar är faktiskt orginal.
Orginal framsadeln är något modifierad för att passa med bakdelen


Styre: Renthal Fatbar
Styrkrona: Tillverkad av slowdog här på forumet
Bromsar: Orginal, Svarta stålomspunna slangar fram
Lyse fram: Dubbla sk. "Streetfighter 5" från bikeshop
Lyse bak: "Universal"
Avgassystem: Modifierat helsystem med yoshimura slipon
Bakplast: Modifierad R1:a 98-99 krashkåpa (c:a 5cm smalare än orginal)
Undertail: Egentillverkad av svarta platsrör för baslådor
Framskärm: Orginal från äldre Fireblade
Magspoiler: "unknown" lackad halvblank svart
Blinkers: Styrändsblinkers liknande kellerman, bak - diod modell från USA (tidigare miniblinkers.se)
Drivpaket: 15/45 (mot orginal 16/42) Den Guldpleterade QX ringkedjan är från Japanska EK
Eloxerat: Motorkåpskitt + oljepåfyllnadsplugg i guld
Mätare: Acewell 3915 med allt utom tankmätare.
Lack: Vinrödmetallic med guldpearl i klarlacken, ser brun ut på bild men inte i verkligheten, bör väl upplevas. Dekaler och fälgstripes i guld
Övrigt: Krashbur från amerikanska "Sick Innovation"

Tanken bakom de inköpta sakerna är bla.:
Fronten ville jag göra så platt som möjligt, därför valdes lysen som inte byggde för mycket framför gafflarna och därför monterades 2 st lampor för att bygga lyset på höjden så att säga och för att det inte skulle bli för naket framtill.
Magspoilern framhäver - ur min synvinkel - ett litet råare och fetare stuk tillsammans med krashburen, som egentligen inte sitter där annat än för att likna en stunthoj.
Avgassystemet drogs under bakdelen mest för att jag tycker det är snyggt, och detta va egentligen det första jag hade tänkt fixa till.
Resten av har kommit fram under byggets gång.


Tack till:
Larsa på "Micke O Larsa´s Plåt O Lack" i Kramfors
www.s-racing.se
www.bikeshop.se
millemannen
SlowDog
madmagnus
Garagekompisarna

länkar värd att nämna:
www.lqt-racing.se
www.klracing.se
www.danmobility.se
www.sickinnovations.com
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    202.5 KB · Visningar: 379
  • 8.jpg
    8.jpg
    155.6 KB · Visningar: 222
  • 7.jpg
    7.jpg
    157.5 KB · Visningar: 185
  • 6.jpg
    6.jpg
    136.6 KB · Visningar: 242
  • 5.jpg
    5.jpg
    214.5 KB · Visningar: 277
  • 4.jpg
    4.jpg
    213.8 KB · Visningar: 354
  • 3.jpg
    3.jpg
    234.8 KB · Visningar: 293
  • 2.jpg
    2.jpg
    237.4 KB · Visningar: 361
Last edited:

_Candyman_

Fucked´up
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Ingen just nu
Här kommer mitt bidrag till SSOTYA.

Ägare och byggare Tom Nyström, Sundsvall (kandyman)

Utgångs objektet En stuntkörd sliten Honda Cbr 900RR -93.

Några bilder på hur den såg ut när jag började.

img4842ea30194e3.jpg

img4842ea3c5221e.jpg

img4842ea4790cdd.jpg

img4842ea4daa499.jpg



En lite kort resume av bygget:

Har gått länge och tänkt på ett hojbygge men det har som aldrig blivit av mitt bil intresse har tagit all tid och
hålla på med två projekt samtidigt är bara att glömma för då kommer det bara att bli genvägar någonstans.
Så efter en himla massa år och olika bilar så tröttnade jag lite på det och då kom tillfället
att bygga en fighter, så letandet började efter ett lämplig projekt och billigt skulle det vara
efter några veckor så hittade jag en gammal Cbr 900 -93 stuntkörd med rasad motor och diverse skador, inga på
dom väsentliga delarna och priset vara rätt så det var bara att slå till fick även med en reservdelsmotor.
Så väl hemma med den så började skruvandet ville först och främst få till motorn så den funkade men det verkade
omöjligt eftersom båda vevaxlarna var krokiga och hitta en beggad vevaxel till cbr 900 är inte lätt.
När jag höll på att leta vevaxel på diverse annonssidor så dök det upp en Blackbirdmotor och efter
lite sökande på sporthoj.com så var det några som hade gjort den operationen förut och det verkade inte
förkrångligt heller så det var bara att slå till hade även sån tur att att han hade komplett kabelhärva
Och ett Devil grenrör till den oxå.
Allt detta hände väl under Augusti månad, handlade på mig diverse prylar men byggde inget på hojen tänkte att man
hade ju gott om tid på sig, drog igång projektet runt jul var ledig två veckor då så det passade ju ypperligt att
börja då, har i stor sätt stått i garaget Lördag och Söndag varje helg sedan dess och nästa all ledig tid man haft
och 5månader och en massa timmar senare så står den nu helt klar och nybesiktigad redo att tas ut i sommarvärmen.

Målet var att få till en hoj som var kort, låg, grov, användarvänlig och tålas att köras varje dag men ändå hålla en hög nivå på putssidan
om jag har lyckats med det...hmmm....ja jag tycker då det allfall, och det är det som grejjen med en fighter tycker jag
att man får en hoj som har en personlig look som man själv tycker är snygg.



Så här lyder specen nu:

Motor:
Blackbird -97 inkl. kabelhärva.
Dynojetad.
Bmc luftfilter i egentillverkad luftburk.
Devil grenrör.
Motorkåporna lackade vita med guld centrum.

Ljuddämpare:
Laser X-treme Gp style i rostfritt.

Ram:
Orginal Cbr900rr -93
Påsvetsad orginal bakram från en Yamaha R1 -05 kortad ca20cm.
Igenlagda orginal hål för bakramen.
Isär pressade ramben för att få plats med BB motorn.
Egentillverkade motorfästen och distanser.
Uppborrade hål i ramen för BB bultarna.
Alla lager och packboxar bytta.
Pulverlackad svart.

Gaffelben:
Orginal.
Renoverade med nya packboxar och bussningar.
Pulverlackade svarta.

Sving:
Orginal.
Renoverad med nya packboxar och lager.
Pulverlackad svart.

Bakdämpare:
Orginal.
Fjädern lackad mattsvart.

Bromsar:
Orginal.
Renoverade med nya tätningar och klossar stålomspunnabromsslangar.
Bromsvätskebehållare fram från Beringer med svart eloxerat lock.
Svart eloxerad behållare till bakbromsen monteras direkt på cylindern.
Bromsoken lackade guld.

Drev:
15 kugg fram.
46kugg bak.
Lackade mattsvart.

Kedja:
DID530ZVM2
X-ring.
Guld.

Fälgar:
Orginal.
Pulverlackade vita.
Guld eloxerade ventilhattar.

Däck:
Conti.
130/60/16" fram.
190/50/17" bak .

Framskärm:
Orginal.
Lackad solid vit med 2 lagerklarlack.

Framlyse:
Orginal mt03 med xenon.
Insatsen lackad i mattsvart stället för krom.
Plasten lackad solid svart med 2lager klarlack.
Fästena lackad i solid vit med 2lager klarlack.

Bakljus:
Yamaha R6 -07 diod.

Bak blinkers:
Inbyggda i bakljuset.

Fram blinkers:
Kellerman Bl1000 i styrändarna.
Svart eloxerade .

Styre:
Fatbar inkl styrhållare.
Orginal styrkrona förstärkt genom svetsning.
Lackat mattsvart.

Backspeglar:
Oberon cnc frästa justerbara i alla leder.
Svart eloxerade.

Kontroller:
Orginal BB till kopplingssidan.
Orginal BB till gassidan.

Mätare:
Acewell 3915.

Larm:
2 vägs Aolin med fjärrstart, rörelse sensor och en massa annat tjafs.

Fotpinnar:
Protek.
Svart eloxerade.

Tank:
Orginal.
Pingel bensinkran med dubbla 10mm utgångar.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.

Sadel:
Orginal Yamaha R1 -05
Kortade ca 10cm.

Kuts:
Yamaha R6 -07 racebakdel.
Fram flyttad på bakramen så långt det gick.
Egentillverkat hål för bakljuset.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.

Hugger:
Pyramid.
Lackad solid vit med 2lager klarlack.

Skruvar/muttrar:
Blästrade.
Lackad antingen guld lr svarta.

Tack till:

www.sunbike.se
www.pnutz.se



Ja så här blev resultatet:

img4842ea6324d37.jpg

img4842ea6976f43.jpg

img4842ea71c43b1.jpg

img4842ea7761ae8.jpg

img4842ea7d26331.jpg

img4842ea85d235d.jpg

img4842ea8d881b5.jpg

img4842ea9336292.jpg

img4842ea998d2c2.jpg

img4842ea9f866d5.jpg

img4842eaa79c090.jpg

img4842eaacb774e.jpg

img4842eab2ec495.jpg

img4842eaba9e474.jpg

img4842eac140a11.jpg

img4842eac88fd7b.jpg

img4842eacfcb85f.jpg

img4842ead9b43c9.jpg

img4842eae12f8a4.jpg

img4842eae7caea4.jpg

img4842eaefa4f24.jpg

img4842eaf6733ee.jpg

img4842eaff1e6aa.jpg

img4842eb060909a.jpg

img4842eb0c54549.jpg

img4842eb12bfd97.jpg

img4842eb194db14.jpg

img4842eb20b06fe.jpg

img4842eb26d3b02.jpg

img4842eb2da7d8f.jpg

img4842eb35b1bc6.jpg

img4842eb3d0cce8.jpg

img4842eb43dde5c.jpg


Om ni vill se alla byggbilder så kolla in: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162141
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Honda Hybrid

Ägare och Byggare: Mikael Mikey Lindgren

Utgångsobjekt: Honda CBR 900RR Fireblade -96

Målet: Har länge känt suget efter en fighter, och efter marksyningen i fjol var det inte mycket att fundera på längre.
Ville få till en grym hoj som nästan ser serietillverkad ut, men ändå inte…

MEN…det har inte blivit som jag har tänkt mig, för jag har inte haft tid att göra allt jag ville. Magkåpan skulle kapas till, och hela hojen skulle ha lackats om… men det får bli senare.

Är väl rätt nöjd ändå, speciellt med ljudet...det är...speciellt :)
Så här kommer lite info.

Motor:
Helt original, går som en klocka!

Avgas:
Helt egentillverkat.
Började med ett orginal grenrör som är uppdelat i...många bitar, sen svetsade jag ihop det så det är ett sk. 4-2-1 system. Där en liten ljuddämpare från Mekonomen har tagit plats under motorn precis där det går ihop till ett rör. Dämparen fick plattas till ca 3cm för att inte ta i oljetråget. Direkt efter dämparen svetsade jag på ett ca 30cm långt 3" ändrör i rostfritt. Hela ”systemet” lackat svart och ändröret är polerat till en halvblank finish.

Ram:
Original, svartlackad
Breddad ca 5mm på höger sida vid infästningen till svingen.

Sving:
Enkelsving med tillhörande fälg, drev, broms och skiva från Honda VFR800- 98
Svingen, navcentrum och drev svartlackat.

Gaffelben:
Original, svartlackade.

Bromsar:
Ok: Original lackade guld.
Fram: Braking Waweskivor och belägg Stålomspunna bromsslangar.
Bak: Original från VFR:en.

Drev:
15 kugg fram.
42 kugg bak.

Framskärm:
Av okänd härkomst, egen tillverkad infästning.

Framlyse:
Bullet från Bikeshop. Egentillverkad infästning.
Gula lampor.

Styre:
Både styre, raisers och styrkrona lackat svart.

Skjutspinnar:
Lackade svarta men ej monterade, skruvas dit på 2min om det blir aktuellt.
Bak blinkers:
LED ”miniblinkers” placerade där skjutspinnarna brukar sitta.

Fram blinkers:
Nej.

Backspeglar:
Nej.

Mätare:
Inget sånt…det är en fighter!

Tank:
Original.

Sadel:
Original soffan!

Kuts:
Komplett bak från Honda 954 -02, inkl. diodljus och skjutssadel.
Helt ombyggd original bakram.
Uppkapad, böjd, vinklad och svetsad.
Flyttade infästningar till kåpan.
Egentillverkat fäste och gångjärn till skjutssadeln.

Magkåpa:
Fick bli original underkåpor så länge…

Handtag med RR-logga.
Gula färlgstripes.
Svarta broms- och kopplingsgrepp.
Egentillverkad nummerskyltshållare. (Laglig placering)
 

Bifogat

  • DSC_0556_25.JPG
    DSC_0556_25.JPG
    179.4 KB · Visningar: 186
  • DSC_0552_25.JPG
    DSC_0552_25.JPG
    135.2 KB · Visningar: 141
  • DSC_0550_25.JPG
    DSC_0550_25.JPG
    186.6 KB · Visningar: 196
  • DSC_0551_25.JPG
    DSC_0551_25.JPG
    138.8 KB · Visningar: 119
  • DSC_0546_25.JPG
    DSC_0546_25.JPG
    191 KB · Visningar: 211
  • DSC_0544_25.JPG
    DSC_0544_25.JPG
    204.7 KB · Visningar: 282
  • DSC_0544_beskard_50.JPG
    DSC_0544_beskard_50.JPG
    156.2 KB · Visningar: 179
Last edited:

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Ägare och Byggare: Jason Caddick. Sundsvall (caddick)

Utgångsobjekt: Suzuki Bandit 600 1996

Målet: Bygga en enkel, clean-look, praktisk streetfighter med plats för två.
Eftersom ramen syns ganska mycket fram, så var tanken att ävan bakramen
skulle synas

Det som gjorts är:
Ramen har rensat av alla fästen och bakrefotpinnar.
Bakramen har kortats ner Ca.10cm. En ny bakrams ende fastsvetsad.
Batteri flytad under tanken.
GSXR 1000 sving från en 02 har svarvats ner några mm för att passa in i Banditens ram.
Nya distanser har tillverkas till svingen
Nya bakstötdämpar-ramfästen har tillverkats
Zx12r framgaffel anpassad till Banditens ram.
Tändningslås flyttad till under tanken.

Motor: 750cc cylindrar, kolvar och topp från gsxr 750 ’91
38mm mikuni förgasare
K&N luftfilter
Allt annat är origanal (kopplingen, växellåda,mm)

Styre: Reikon crosstyre

Framgaffel: Kawasaki zx12r 2002

Styrkrona:
Kawasaki zx 12r ombyggt för att ta risers

Bromsar: Fram zx12r 6 kolvsok Bak gsxr 1000

Lyse fram: Suzuki gsxr 1000 2003

Fotpinnar: Yoshimura race, Guld

Lyse bak: Liten LED

Avgassystem: V&H grenrör egen GP style slip-on

Undertail: Egentillverkad i plåt med inbyggt baklyse

Framskärm: Kawasaki zx12r ’02 Nedkapad

Blinkers: Miniblinkers fram, LED arrow bak

Drivpaket: 15/44 Guldpläteradkedja , Renthal bakdrev


Mätare: Clas Ohlsson cyckeldator.

Lack: Pulverlackerad ram/sving. Vit tank,plast o ”sidokåparna”

Övrigt: ”Sidokåparna” är tillverkad från 150mm rostfritt rör
Bakre fotpinnar från R6.
Biltema’s mini backspeglar


Tack till:
Ozeo
Re^spekt
Red hawk
Ekan
Killarna på Alviks mc
 

Bifogat

  • ssoty 065.jpg
    ssoty 065.jpg
    118.3 KB · Visningar: 193
  • ssoty 076.jpg
    ssoty 076.jpg
    176 KB · Visningar: 147
  • ssoty 053.jpg
    ssoty 053.jpg
    199.6 KB · Visningar: 131
  • ssoty 102.jpg
    ssoty 102.jpg
    33.5 KB · Visningar: 161
  • ssoty 008.jpg
    ssoty 008.jpg
    51.7 KB · Visningar: 128
  • ssoty 093.jpg
    ssoty 093.jpg
    58.9 KB · Visningar: 137
  • ssoty 031.jpg
    ssoty 031.jpg
    48.5 KB · Visningar: 106
  • ssoty 001.jpg
    ssoty 001.jpg
    205.7 KB · Visningar: 123
Last edited:

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
VALLENTUNA
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Ägare byggare stefan hallberg vallentuna. Hoj honda cbr600f 1992. Målet var att få till en kort hoj med attityd för så lite pengar som möjligt genom att tillverka så mycket som möjligt själv.Har byggt om den i omgångar och jag kommer att fortsätta att bygga på den nästa vinter. Troligtvis kommer den aldrig att bli klar.Det jag har gjort med hojen är ,bytt styre, svetsat en ny bakram, monterat ljudämpare från mt03, gjutit en ny bakdel, lackerat motor ram fälgar tank och plast, monterat en hastighetsmätare från acerwell, tillverkat kylarkåpor,monterat ett lyse från polisport, magspoiler till hornet600,kapat ned framskärmen, sytt en ny sadel och en massa plock. Ombyggnaden har kostat mig cirka 6000kr med försäljningen av kåporna.
 

Bifogat

  • IMG_0151.JPG
    IMG_0151.JPG
    220.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_0152.JPG
    IMG_0152.JPG
    187 KB · Visningar: 111
  • klar1.JPG
    klar1.JPG
    204.7 KB · Visningar: 92
  • klar2.JPG
    klar2.JPG
    223 KB · Visningar: 102
  • klar3.JPG
    klar3.JPG
    215 KB · Visningar: 141
  • klar4.JPG
    klar4.JPG
    230.9 KB · Visningar: 102
  • klar5.JPG
    klar5.JPG
    12.5 KB · Visningar: 2,552

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha bygget på den här hojen började med att jag sprang på ett par Showa ben som suttit på en Ducati 916. Det ledde till att jag gjorde ett par riktigt feta styrkronor (måste ju ha sex skruv).Sen så ringde polarn ,han hade sprungit på en Daytona motor på ett swap.Efter det så var allt igång....

Så detta är gjort:

Motor: Daytona 2002 (50hk mer än orginal),omgjord luftburk.förflyttat expanstionkärl,hemtillverkat avgassystem under sadeln.

Ram:Kracshpuckar,hemgjorda växel & bromsreglage+fotpinnar,ongjord bakram.

Front:Showa fullt justerbara gaffelben,egetgjorda gaffelkronor & risers(40mm breddade),bromsadaptrar,R6:lysen med aluminiumögonlock,Lucas styre(upp&ner).

Bakdel:Utbytt bromscylinder(mer broms),egetgjort kedjeskydd XXX,egetgjort drev +1kugg.

Kåpor osv...:egetgjort tankfrontdel,kutts,panel under tank,skylthållare,skyltbelysning i aluminium,sadel sänkt,höjd bakdel,nerkapad kolfiber framskärm,kolfiber bakskärm,Ducati styrdämpare.

El:Relän förflyttat till front undertanken,R6:lysen med aluminiumögonlock,småblinkers,ny tankmätare monterad,ommappad,hela kabelhärvan ihoplödd var avklippt vid styrhuvet.

Färg:Vaddå???Ja den var röd i 3timmar inann 1:a kraschen sen svart varpå det röda har slipats fram & så matt vax.

Polering:Visst bakfälgskanten sen övergick jag till glasblästerfinish.

Tack till: Triumph center,Italia bikeparts,Josse,Pettsons all fix,Sören,Arne

Jaha & det blev en rå hoj som går riktigt bra på småsmå vägar snabbsvängande jävligt stabil i fronten men vafan här kommer lite bilder.
I början var det en orginal Triumph Speed triple -98.



1.jpg



2.jpg



3.jpg



4.jpg
 
Last edited:

Kärregård

RackabajkMc
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Olofström
Hoj
R1 Streetfighter Bad As!
Presentation Rackabajk bygget!

Ägare och Byggare: Marcus Kärregård, Olofström blekinge

Utgångsobjekt: Honda CBR Fireblade 900rr -92

Målet:Tänkte de kan va kul o bygga om lite så egentligen inget mål,bara så billigt som möjligt men ändå rått stuk


De som gjorts är:
Byggt en ny enkel bakram till en R1 -03 racekåpa,vinklat upp den en aning.
Kåpan är omgjord för lyset, egentillverkan undertaile av durkplåt.
Omgjord R1 -03 sadel.
Röd fälgtejp.


Styre: Renthal Fatbar
Styrkrona: Orginal
Bromsar: Orginal, stålomspunna slangar fram och bak
Lyse fram: Dubbla dimljus från biltema
Lyse bak: Universal led
Avgassystem: Modifierat bos slipon,23cm lång
Bakplast: R1:02-03 krashkåpa
Undertail: Egentillverkad av durkplåt.
Framskärm: Orginal Fireblade
Blinkers: Inga alls än
Drivpaket: 15/45
Mätare: Acewell
Lack: Mattsvart hemma lack


Liten tanke!
Som Jezze säger så är det tufft med en platt front, och biltema hade två lysen som passade min smak.inte godkännt hos SBP men vaf*n,billigt va de.
Och baklyset o fälgtejpen kom av sig själv.


Tack till:
Jimmy och böjje på jobbet.
Volvo.
Ovesmotor Olofström.
www.ovesmotor.se
 

Bifogat

  • cbr6.JPG
    cbr6.JPG
    165.6 KB · Visningar: 129
  • cbr5.JPG
    cbr5.JPG
    167.4 KB · Visningar: 158
  • cbr4.JPG
    cbr4.JPG
    165 KB · Visningar: 133
  • cbr3.JPG
    cbr3.JPG
    163.8 KB · Visningar: 200
  • cbr2.JPG
    cbr2.JPG
    166.2 KB · Visningar: 143
  • cbr1.JPG
    cbr1.JPG
    165.2 KB · Visningar: 191

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Just nu bara en skoter...
Ägare och Byggare: Peter Jonsson, Skellefteå jonsssson

Utgångsobjekt: Kawasaki ZX7R-96

Målet: Fixa i ordning hojen över vintern för en clean look som passar mig


Det som gjorts är: Byggt helt ny bakram, bytt bakdel och baklampa, gjort helt egen styrkrona och raisers, kapat framskärmen, bytt framlampa och gjort egna fästen till den, byggt eget "slipon", gjort egen undertail, pulverlackat ram, bakram, fälgar, styrkrona, raisers, styre, stöd, hundben, fästen till lyset, lackat om motor, gaffel, stötdämpare, undre styrkrona, bultar, bromsskivor, reglage

Styre: Renthal
Styrkrona & Raisers: Har jag gjort själv med hjälp av farsan
Bromsar: Stålomspunna slangar fram
Lyse fram: Yamaha originallyse från MT-03
Lyse bak: Rökfärgat från Clear Alternative med integrerade blinkers
Avgassystem: Byggt eget
Bakplast: MV Agusta, kortat
Sadel: Egentillverkad
Undertail: Gjort egen i plåt
Expansionskärl: Modifierad vattenflaska från Biltema
Framskärm: Original som jag kapat
Blinkers: Miniblinkers fram, integrerat i lyse bak
Drivpaket: 15/45 Guldpläterad kedja
Mätare: Acewell .
Lack: Vit metallic från Mazda


Tanke:
Valde en Mv Agusta bakdel då jag tycker den matchar tanken bra eftersom den är ganska stor och bullig.
Avgaset gjorde jag själv mest för att få en annorlunda look, litegrann mot z1000. Styrkrona, raisers och fästen till lampan gjorde jag själv för att få ner kostnaderna och få ett smalare lyse mot original fästen som är ganska feta.
Grundtanken var att få till en fighter med lite egen stil, som inte ser ut som "alla andra", och som är skön att köra med. Efter ca 150 mil efter ombyggnad är jag mkt nöjd, fungerar hur bra som helst på alla sätt!

Länk till byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171264
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    123.5 KB · Visningar: 127
  • 2.jpg
    2.jpg
    124.7 KB · Visningar: 106
  • 3.jpg
    3.jpg
    146.6 KB · Visningar: 112
  • 4.jpg
    4.jpg
    184.9 KB · Visningar: 115
  • 6.jpg
    6.jpg
    198.7 KB · Visningar: 197
  • 7.jpg
    7.jpg
    99.9 KB · Visningar: 146
  • 8.jpg
    8.jpg
    107 KB · Visningar: 159
  • 5.jpg
    5.jpg
    184.7 KB · Visningar: 127

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Ägare och byggare: Leif Andersson Katrineholm

Utgångsobjekt:
Yamaha TRX 850-97

Målet: Att tillverka en hoj som blir mer personlig och som någon annan inte har
och utmana sig själv......
Riktigt nöjd med:Sittställningen och styrkronan.

Motor:Yamaha TRX 850 Paralell twin med KN filter och Bosslipon.
Sitter även blåeloxerat motorskruvkit på och blåeloxerat oljepåfyllningslock.

Ram:Har kortas ca5cm, kapat av och flyttat stödstag bak.
Gjort en egen ram som är gjord för bakkåpan och som sedan skruvats fast i orginalramen.. För att eventuellt kunna byta tillbaka till orginalbakdelen om man så vill.
Har även kapat bort främre kåpfästet för att få plats med framlyset..
Har sedan lackat ramen blanksvart...
Batteribox: Egentillverkad i rostfritt..
Styre: Fatbar Renthal
Övrestyrkrona & Raisers: Har tillverkats av slowdog här på SH samt blå eloxeras...
Har även bytt broms och kopplingshandtag till blåeloxerade och även styrändarna blåeloxerade...
Bromsarfram: Stålomspunna bromsslangar fram samt R1 bromsok fram
Bak är orginal... pulverlackat fästet för bromsoket
Framlyse: Yamaha MT-03
Baklyse: Orginal baklyset Ducati 748-916
Avgassystem: Bos slipon
Bakkåpa: Ducati 748-916 kåpa med dit satt aluminiumnät i hålena.
Sadel: Ducati 916
Undertail: Har plastat en egen undertail
Bellypan: Mlb bellypan som har lackas blanksvart och satt i aluminiumnät
Blinkers: Ledblinkers fram och universal blinkers bak Köpta på biltema.
Drev: 16/39
Digitalmätare:Koso XR-SA
Fotpinnar: Blåeloxerade fotpinnar från touring butiken...
Övrigt: Bakkåpa,tank,framskärm,hugger,bellypanen och undertailen har lackas i silverbird metallic och i blanksvart...
Har även vattenskurit ut en kåpa som sitter vid växelpedalen som har natureloxeras...
Sitter även några smådetaljer som har blåeloxeras...

Tack till:
Bikersneed
Bikeshop
Slowdog
Vallabläster
Värmbols legolackering
Björkviks bil lackering
Hoj butiken
Hama eloxering
S-racing
Touring butiken
Awi hydralik
Mattias haraldsson (2fast4U)
Andreas berlin...
mfl
 

Bifogat

  • 0983355.jpg
    0983355.jpg
    179.4 KB · Visningar: 128
  • 112333.jpg
    112333.jpg
    216.8 KB · Visningar: 120
  • 1043555.jpg
    1043555.jpg
    216.8 KB · Visningar: 142
  • 0743588.jpg
    0743588.jpg
    232.9 KB · Visningar: 120
  • 052254.jpg
    052254.jpg
    203.4 KB · Visningar: 102
  • 3543.jpg
    3543.jpg
    215.4 KB · Visningar: 130
  • 1093256.jpg
    1093256.jpg
    208.8 KB · Visningar: 134
  • 0493322.jpg
    0493322.jpg
    225.6 KB · Visningar: 105
Last edited:

luci-guard

ja varför inte?
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Hemma
Hoj
R1 -02 och -05
Ägare och byggare: Roger "Rogga" Halland

Utgångsobjekt: Yamaha R1-05

Målet: Jag hade egentligen bara tänkt köpa nya handtag till hojen, men så fick jag syn på ett cross styre och då barkade det iväg som vanligt.
Jag ville ha en hoj som sticker ut och som går utav h-vete.

Riktigt nöjd med: Helheten, tycker att lacken blev helgrym



Drevat om ett kugg ner fram och två upp bak.
En SpeedoHealer är inkopplad för att få mätaren och gå rätt igen efter drevningen.
De flesta skruvar på hela hojen har grundats och lackats i svart.
Fotpinnarna är pulverlackade i svart.
Nästan all el är ny och omdragen . (var ett h-vete)
Tänningslåset flyttades bak till cutsen.
Lukas styre, Styrkrona ABM och Harris handtag.
Styrändsblinkers från Samsmotor.
Helt ombyggd bakram. Stålomspunna bromsledningar fram svarta.
Backspeglar från Motografix.
Framlyset, magkåpan, framskärmen och bakdelen är köpta från Tyskland.
Bakdelen och magkåpan fick modifieras.
Egenbyggt avgasrör. Kraschpuckar från Bikersneed
Egentillverkad nummerplåtshållare och även nitarna som sitter på ramen.
RobRoy custom paint Falkenberg har lackat hojen åt mig.

TACK TILL:

Ante som hjälpte mig med el, pulverlack och att dricka upp alla ölen.
RobRoy custom för ett vänligt bemötande och ett bra jobb.
Systembolaget och den lokala Pizzerian
 

Bifogat

  • ss1.jpg
    ss1.jpg
    238.8 KB · Visningar: 137
  • ss2.jpg
    ss2.jpg
    238.6 KB · Visningar: 123
  • ss3.jpg
    ss3.jpg
    238.7 KB · Visningar: 326
  • ss5.jpg
    ss5.jpg
    238.5 KB · Visningar: 146
  • ss6.jpg
    ss6.jpg
    238.6 KB · Visningar: 144
  • ss7.jpg
    ss7.jpg
    238.7 KB · Visningar: 142
  • ss8.JPG
    ss8.JPG
    238.7 KB · Visningar: 145
Last edited:

luci-guard

ja varför inte?
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Hemma
Hoj
R1 -02 och -05
fler:
 

Bifogat

  • ss110k.jpg
    ss110k.jpg
    239.3 KB · Visningar: 108
  • ss12ok.jpg
    ss12ok.jpg
    238.6 KB · Visningar: 120
  • ss10ok.JPG
    ss10ok.JPG
    238.2 KB · Visningar: 105
  • ss9.jpg
    ss9.jpg
    238.5 KB · Visningar: 99
  • ss4.jpg
    ss4.jpg
    233.8 KB · Visningar: 115
Last edited:

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Efetr att ha skrivit en lång, välformulerad presentationstråd... och sedan lyckats radera den, kommer här en kort och koncis, lätt irriterad dito:

Byggare:
Hans Persson

Ägare:
Bike Port AB

Hoj:
GSX-R 600 K7

Koncept:
Skön fighter, så lite köpsmäck som möjligt, original ombyggt är bäst.

Ombyggnationer:
Ombyggt lyse, kåpfästen bort, mätarhusfästen dit
Alumeckrona, typ original fast jämntjock
Titanrisers i egen design
Magura SX-fatbar
Ombyggd röv, av originalkuts, bakljushållare, luftintag från framkåpan och lite andra plastbitar
Modeifieringar för att få allt att passa ihop.
GPR-burk
Rödstripeade hjul
LSL-puckar

Resten är original, förutom lack.

Byggtid:
93 timmar

Bilder:
(jag slutade helt att använda datorer, efter rätt långa studier i DVP, så jag har helt glömt hur fan man gör på detta eländiga internet. Nån moderator kan väl styra upp det här så bilderna syns...
Jag är bra på andra saker:confused:
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Tack till:
Chefen, mig själv, Emil, Östgård
 

Bifogat

  • P1030315.jpg
    P1030315.jpg
    49.5 KB · Visningar: 97
  • P1030317.jpg
    P1030317.jpg
    55.2 KB · Visningar: 107
  • P1030318.jpg
    P1030318.jpg
    55.7 KB · Visningar: 106
  • P1030321.jpg
    P1030321.jpg
    57.5 KB · Visningar: 141
  • P1030325.jpg
    P1030325.jpg
    43.9 KB · Visningar: 104
  • P1030327.jpg
    P1030327.jpg
    59.8 KB · Visningar: 104
Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top