Presidentvalet i USA 2008, McCain vs Obama

Hur går Presidentvalet i USA

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:rofl

Konservativa känns så... 1900-tal på något sätt.

OKej, du är jobbig som fan men jag kan (motvilligt) erkänna att du verkar ju ganska begåvad. Du förstår således att de argument och anledningar du presenterar är nonsens. Finns det några bra anledningar för dig att heja på Obama jämf med McCain eller inte? Det ser nämligen ut som vanlig bitterhet över GwB, du tycker Irak var taskigt, du gillar inte Rumsfeld osv.
Edit: Jag sitter faktiskt på ett plan till Washington på tisdag. Skall jag hälsa din politiske meningsfrände Fru Palin något?

Jag var i USA i somras och letade som en galning efter diverse duktiga politiker men överallt de där jävla klistermärkena om Obama 08 bara, jag konstaterade ganska snart att avgörs valet på antalet bumper stickers så är det kört för McCain. Å andra sidan fansn det en del fina hus med I support McCain-skyltar på. :)

Men hoppet är ute, nu kan man bara bli positivt överraskad men jag tror som sagt det är kört för republikanerna. Vi får väl se hur bra det går, men man kan ju på det utrikespolitiska planet förvänta sig att det kommer hurras hej vilt i diverse skurkstater runt klotet.

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Intressant att kalla Barack för nåt annat än högerpack. Stackarna har ju inget annat än pest och kolera att välja mellan. Senast en tredje kandidat fick mer än 20% av rösterna var 1912. Lätt att slå sig in där, särskilt när Obama har samlat in 600 miljoner dollar till sin valkampanj. Läs i denna artikel om dom stora skillnaderna mellan Obama och nuvarande presidenten: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS/10/13/wall.bush-obama/index.html

ps. Någonstans tidigare i tråden stod det att Obama var mot dödsstraff, något som är rent sakfel. ds.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Säkert någon som redan poängterat det men flera av svarsalternativen i pollen är ju likadana fast formulerade på olika sätt. Hmm.:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fy fan för Obama. Tror inte jag klarar genomlida mer än de korta snuttar som megabimbon Linda Nyberg presenterade i SvT i morse. De sade på radio att det var samma producent som till propagandafilmen om påstådda klimathot som landsförrädaren Al Gore släppte här om året. Vajande vete och allt det där. :lol Ja, det såg bekant ut. Hoppas verkligen att framgångarna stigit honom åt huvudet och att opinionen svänger nu. :Bugar'

Men, det lär vara kört. Nu blir det skit i fyra år, känns faktiskt för jävligt med en sosse som ska in och styra i världens största ekonomi nu när lågkonjunkturen stundar. :(

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
När jag ser McCain så tänker jag:
Näe!

När jag sedan ser Obama så tänker jag:
Måste man verkligen ha en president egentligen?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Men, det lär vara kört. Nu blir det skit i fyra år, känns faktiskt för jävligt med en sosse som ska in och styra i världens största ekonomi nu när lågkonjunkturen stundar. :(

Du menar att GwB tagit ansvar för ekonomin? USA underskott har under hans styre varit helt extremt sinnessjukt, och att den här smällen skulle komma och att den kommer bli så extremt hård för övriga världen är ganska kraftigt beroende på en extremt oansvarig ekonomisk politik. Inte helt olik sossarnas politik på 80-talet vad gäller utgifter.. Sen att utgifterna gått till andra saker än sociala reformer är väl en sak..
Det har funnits vettiga republikaner, GwB tillhörde inte dem, Palin gör det inte.. McCain är väl den Republikan som skulle kunna ställa till minst problem tack o lov, men gubbfan är ju redo för graven ändå. Ihopparad med Psyco-mamman från landet så är det heller ingen trevlig kombination.

Åker man till de delar av USA som tillhör västvärlden, d.v.s de ställen som inte styrs av rednecks, så är folk innerligt trötta på den republikan som sitter där idag.
Skulle folk orka gå och rösta i större omfattning skulle McCain inte ens va med på kartan över en chans att vinna...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du menar att GwB tagit ansvar för ekonomin? USA underskott har under hans styre varit helt extremt sinnessjukt, och att den här smällen skulle komma och att den kommer bli så extremt hård för övriga världen är ganska kraftigt beroende på en extremt oansvarig ekonomisk politik. Inte helt olik sossarnas politik på 80-talet vad gäller utgifter.. Sen att utgifterna gått till andra saker än sociala reformer är väl en sak..
Det har funnits vettiga republikaner, GwB tillhörde inte dem, Palin gör det inte.. McCain är väl den Republikan som skulle kunna ställa till minst problem tack o lov, men gubbfan är ju redo för graven ändå. Ihopparad med Psyco-mamman från landet så är det heller ingen trevlig kombination.

Åker man till de delar av USA som tillhör västvärlden, d.v.s de ställen som inte styrs av rednecks, så är folk innerligt trötta på den republikan som sitter där idag.
Skulle folk orka gå och rösta i större omfattning skulle McCain inte ens va med på kartan över en chans att vinna...

Jag vet inte vad GwB har med det här valet att göra, men jag tycker i alla fall han har gjort ett mycket bra jobb och tydligen de stora massorna i USA också då han återvaldes efter hans påstådda impopulära beslut, t.ex. att angripa terrorister innan de slaktar oskyldiga amerikaner. Men som sagt, det har ju inget med den här tråden att göra.

Din analys om röstdeltagande är ju intressant, eftersom den går rakt emot faktum. Dvs att det har inte varit så högt deltagande sedan 50- eller 60-talet i valet 2004, och ändå valdes en så jEte dålig President. Nej, det där håller som tur är inte. :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag vet inte vad GwB har med det här valet att göra, men jag tycker i alla fall han har gjort ett mycket bra jobb och tydligen de stora massorna i USA också då han återvaldes efter hans påstådda impopulära beslut, t.ex. att angripa terrorister innan de slaktar oskyldiga amerikaner. Men som sagt, det har ju inget med den här tråden att göra.

Din analys om röstdeltagande är ju intressant, eftersom den går rakt emot faktum. Dvs att det har inte varit så högt deltagande sedan 50- eller 60-talet i valet 2004, och ändå valdes en så jEte dålig President. Nej, det där håller som tur är inte. :)

"De stora massorna"? Det är väl ungefär 10% av befolkningen som röstar.
Det är iaf fler som röstar i american idol..
Ett flertal jänkare jag pratat med gav analysen att man sällan vill rösta bort presidenter, det tar bort osäkerheten på vad man får istället. Men men..
Anti Abort, skänka pengar till företag/banker som inte kan sköta sina affärer, eller varför inte skapa ett par statliga låneinstitut som man sedan tvingar ta stora risker när man lånar ut pengar? USA är väldigt twisted, right-wing som utan problem kan tänka sig förstatliga banker och affärer. Konservativa med moralpanik.. It keeps going.

Kollar man på republikaner så beroende på vilken fråga man diskuterar, så kan de stå väldigt långt till höger, i vissa fall väldigt långt till vänster istället..
Demokrater har oftast inte riktigt så stor spridning i sin ideologi, men som sagt, de står rätt långt till höger de också. I mina ögon dessutom en rätt hälsosam höger.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"De stora massorna"? Det är väl ungefär 10% av befolkningen som röstar.
Det är iaf fler som röstar i american idol..
Ett flertal jänkare jag pratat med gav analysen att man sällan vill rösta bort presidenter, det tar bort osäkerheten på vad man får istället. Men men..
Anti Abort, skänka pengar till företag/banker som inte kan sköta sina affärer, eller varför inte skapa ett par statliga låneinstitut som man sedan tvingar ta stora risker när man lånar ut pengar? USA är väldigt twisted, right-wing som utan problem kan tänka sig förstatliga banker och affärer. Konservativa med moralpanik.. It keeps going.

Kollar man på republikaner så beroende på vilken fråga man diskuterar, så kan de stå väldigt långt till höger, i vissa fall väldigt långt till vänster istället..
Demokrater har oftast inte riktigt så stor spridning i sin ideologi, men som sagt, de står rätt långt till höger de också. I mina ögon dessutom en rätt hälsosam höger.

Det var Clinton, som vi redan avhandlat, som låg bakom den oansvariga utlåningen, inte Bush. Och dset var högre valresultat än på 40-50 år 2004, speciellt bland enligt media typiska demokratiska väljare, latinamerikaner och svarta.

Så du har inte rätt i det.

Resten ser dock rätt ut. :) Vilka frågor är det du tycker Republikanerna ser vänster ut i förresten?

Tycker egentligen att Demokraterna är ganska bra i mycket, men inte Obama. Det de har helt fel idéer om, speciellt via Obama, är att det skall förstatligas och skyddas istället för att låta folket styra. Dvs klassisk socialdemokratiskt förmynderitänkande. Republikaner ser sig inte som Guds gåva till mänskligheten utan vill ha så litet statlig inblandning som möjligt, en tanke som tilltalar mig starkt. Speciellt när man lever i ett land där man ser hur det kan gå om folk tillåts tro att staten ska lösa alla deras problem. Och visst, några av de folkrika staterna är traditionellt sett demokratiska. Tror dock du bedrar om du tror att resten av USA är en stor trailer park. Kalifornine och New York är jätteliberala, inte Florida och Texas. Men svensk media älskar att elda på bilden om de obildade republikanerna, tyvärr i brist på bättre vetande eller i strid med god moral endast.

pe2004.png

Cletusface.gif

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Clinton startade det, Bush kept it going, men med twisten att höja riskerna ännu mer genom att kräva att fler skulle kunna låna.

Blir lite förvirrad på din färglagda karta, är färgerna omvända?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen har man aldrig röstat bort sittande president i USA under pågående militär konflikt.

Att GWB skulle vara rätt man som president och att massorna tycker det finner jag bara som löjligt påstående, jag har aldrig träffat en amerikan som är nöjd med GWB, men så rör jag mig inte i redneckland heller.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att GWB skulle vara rätt man som president och att massorna tycker det finner jag bara som löjligt påstående, jag har aldrig träffat en amerikan som är nöjd med GWB, men så rör jag mig inte i redneckland heller.

Visar inte undersökningar att GwB är den president som haft minst stöd av alla presidenter i modern tid?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping